فدراسیون جودو از جمله‌ رشته‌های رزمی حاضر در بازی‌های آسیایی اینچئون بود که با عملکرد ضعیف خود در کره‌جنوبی انتقاد‌ همه را برانگیخت.

به گزارش مشرق، اگر بخواهیم عملکرد رشته جودو را در بین رشته‌های رزمی در سال 93 بررسی کنیم، قطعا با کارنامه ضعیفی که این رشته در سال جاری از خود به جای گذاشته، شاگرد تنبل بین رشته‌های رزمی، محسوب می‌شود.

فدراسیون جودو امسال در رویداد‌های مهمی شرکت کرد که از جمله آن حضور در بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی بود که با تمام تلاشی که کادرفنی و مسئولان فدراسیون داشتند، این رشته نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد. به طوری که مسئولان ورزش بلافاصله پس از نتایج ضعیفی که جودو در اینچئون کسب کرد نارضایتی خود را از عملکرد این رشته در بازی‌های آسیایی را رسانه‌ای کردند. هر چند درخشش رامین صفویه و کسب مدال طلای او در المپیک نوجوانان نانجینگ پیش از آغاز بازی‌های آسیایی کمی فیتیله منتقدان را پایین کشید، اما حضور و کسب مدال در بازی‌های آسیایی برای مسئولان ورزش بسیار مهم بود که متاسفانه جودو با 5 نماینده نتوانست حتی یک مدال برنز کسب کند.

ناگفته نماند که تنها بخشی از این ناکامی‌ها به مدیریت در راس این فدراسیون ارتباط دارد و بخش اعظم این شکست‌ها به فقر بازیکن در این رشته ارتباط مستقیم دارد. هر چند که با برنامه‌ریزی بلند مدت مسئولان فدراسیون، جودو قطعا طی چند سال آینده می‌تواند این معضل بزرگ را از پیش رو بردارد.

اردیبهشت‌ماه:

 رقابت‌های جایزه بزرگ آذربایجان طی روزهای 19 تا 21 اردیبهشت ماه با حضور برخی از بهترین های جودو جهان در باکو برگزار شد که تیم ملی ایران در راستای آماده سازی برای شرکت در بازی‌های آسیایی با ترکیبی از نفرات جوان و با تجربه در این دوره از مسابقات به روی تاتامی رفت. ناصر ناصری پور و احسان بهرامیان در وزن 60- کیلوگرم ، سعید مولایی در وزن 73- کیلوگرم ، امیر قاسمی نژاد در وزن 81- کیلوگرم و جواد محجوب در وزن 100- کیلوگرم و از اردوی جوانان بهزاد محرمی در وزن 66- کیلوگرم ، امید تیزتک در وزن 73- کیلوگرم  و جعفر پهلوانی در وزن 100+ کیلوگرم به این مسابقات اعزام شدند. در پایان این رقابت‌ها تیم ملی جودو بدون کسب مدال به کار خود پایان داد و تنها سعید مولایی به عنوان هفتمی دست یافت.

تیرماه:

در ادامه برنامه‌های فدراسیون جودو پیش از اعزام تیم ملی برای حضور در بازی‌های آسیایی مسئولان فدراسیون 8 ملی پوش را راهی رقابت‌های جایزه بزرگ مغولستان کردند که در پایان این رقابت‌ها 7 نفر از ملی پوشان از گردونه رقابت‌ها حذف شدند و تنها امیر قاسمی‌نژاد به مدال برنز دست یافت.

احسان بهرامیان در وزن 60- کیلوگرم، وحید حسن زاده در وزن 66- کیلوگرم، سعید ملایی در وزن 73- کیلوگرم، امیرقاسمی‌نژاد در وزن 81- کیلوگرم، قاسم احدی و سعید مرادی در وزن 90- کیلوگرم، جواد محجوب در وزن 100- کیلوگرم و جعفر پهلوانی در وزن 100+ کیلوگرم به رقابت‌های مغولستان اعزام شدند.

دستان خالی جودو در مسابقات جهانی روسیه

رقابت‌های جودوی قهرمانی جهان 4 شهریورماه به میزبانی شهر "چیلیا بینسک" روسیه آغاز شد و تیم ملی ایران تنها با یک نماینده در تاتامی جهانی حضور پیدا کرد. امیر‌ قاسمی‌نژاد جودوکار کشورمان در وزن 81 کیلوگرم روز ششم شهریور ماه به مصاف "مارکوس  فیگئو‌رو " از کشور دومینیکن رفت و حریف خود را ایپون کرد. قاسمی نژاد دور دوم در مصاف با نماینده لبنان که یک جودوکار برزیلی الاصل بود، شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. قاسمی‌نژاد با 5 دقیقه مبارزه با یک امتیاز وازاری باخت و حذف شد. با شکست نماینده کشورمان پرونده تیم ملی در مسابقات جهانی با ناکامی بسته شد.

قاسمی‌نژاد پیش از اعزام به مسابقات جهانی گفت: سطح مسابقات جهانی فوق العاده بالاست و حضور تیم‌هایی مانند گرجستان، فرانسه، آلمان و خود روسیه میزبان واقعا شرایط را سخت می‌کند.  در هر مسابقه ای که حاضر می‌شوم با تمام وجود برای موفقیت می‌جنگم و آرزوی کسب افتخار برای ایران اسلامی دارم اما هیچ‌گاه قول مدال نداده‌ام و نمی‌دهم. کم نمی‌گذارم و در ماه‌های گذشته واقعا به سختی تمرین کرده‌ام و بسیار آماده هستم. البته باید اشاره کنم که طبق اعلام مربیان با صد در صد آمادگی در این مسابقات حاضر نمی‌شوم زیرا هدف و تمرکز اصلی‌مان باید روی مسابقات آسیایی باشد که تا کمتر از 40 روز دیگر در اینچئون انجام می‌شود. من هم هدف اصلی‌ام  این مسابقات است و امیدوارم بتوانم در این رویداد مهم ورزشی سهم کوچکی در موفقیت کاروان اعزامی داشته باشم.

شهریورماه، صفویه در المپیک درخشید

دومین دوره بازی‌های المپیک نوجوانان که به میزبانی چین در نانجینگ برگزار شد، رامین صفویه تنها نماینده تیم ملی ایران در رده به مدال طلا دست یافت. صفویه در وزن +81 کیلوگرم در اولین دیدار به مصاف "دومنیک چونفیلد" از آلمان رفت و در یک رقابت نزدیک صاحب برتری شد و به فینال رسید. وی برای کسب مدال طلا به دیدار "داشکوف" از قرقیزستان رفت و با ضربه فنی صاحب پیروزی شد و به مدال طلا دست پیدا کرد که اولین مدال طلای جودوی ایران در تاریخ برگزاری المپیک ها بود. پیش از این اسحاقی در رشته تکواندو برای کاروان ورزشی ایران در این دوره از مسابقات مدال طلا کسب کرده بود.

ناکامی جودو؛ در اینچئون تکمیل شد

 تیم ملی جودوی ایران با ترکیب 5 نماینده در هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی اینچئون حضور پیدا کرد. تیم ملی به رغم برگزاری اردوهای مختلف داخلی و خارجی در طول سال 93 نتوانست نسبت به دوره قبل بازی‌های آسیایی عملکرد بهتری از خود در اینچئون نشان دهد. جودوکاران در اینچئون خارج از تصور ظاهر شدند و حتی نتوانستند یک مدال برنز کسب کنند.

تیم ایران توسط امیر قاسمی نژاد، جواد محجوب و محمد جمالی صاحب دو عنوان پنجمی شد و سعید مولایی هم از دور رقابت ها حذف شد و تیم ایران هم با حضوری بسیار ضعیف در دیدار رده بندی برابر ازبکستان پنجم شد تا جودو به عنوان یکی از ناکام ترین رشته های این دوره تلقی شود.  محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان بلافاصله پس از اینکه جودوکاران در اینچئون نتایج ضعیفی را کسب کردند در گفت‌وگو با رسانه‌ها نارضایتی خود از مسئولان فدراسیون را اعلام کرد.

تیم ملی جودو در بازیهای آسیایی 2010 گوانگجو چین توسط محمد رضا رودکی صاحب دو مدال نقره و برنز شد و در 2006 دوحه قطر نیز مسعود حاجی آخوند زاده مدال برنز گرفت و آرش میراسماعیلی، محمدرضا رودکی و محمود میران سه مدال نقره کسب کردند.

کاتا در اسپانیا چهارم شد

ششمین دوره مسابقات قهرمانی جهان کاتا در مالاگا اسپانیا برگزار شد و تیم ایران در این دوره از این رقابت‌ها که با حضور 27 کشور برگزار شده بود، با کسب یک مدال نقره و دو برنز و یک عنوان پنجمی، رتبه چهارم جهان را از آن خود کرد. البته کاتاروهای ایران از نظر تعداد مدال در مکان دوم قرار گرفتند.

در کیمه نوکاتا، عبدالوهاب بردی و یاشار روح اله زاده بعد از کسب مقام دوم در مرحله گروهی در فینال بعد از ژاپن به مقام نایب قهرمانی دست یافتند. در کودوکان گوشین جوتسو محمدحسن نجفی و علیرضا کریمی ناصر موفق شدند بعد از ژاپن و ایتالیا به مدال برنز دست یابند.

نایب قهرمانی آسیا در تیمی کاتا

چهارمین دوره رقابت های کاتای جودوی قهرمانی آسیا در حالی آبان ماه به میزبانی شهر بانکوک تایلند برگزار شد که کاتاکاروهای ایرانی با کسب دو مدال نقره و برنز برای چهارمین مرتبه بر سکوی نایب قهرمانی آسیا ایستادند. محمدحسن سالاری و محمدرضا صحرایی در سبک جونوکاتا سومین مدال نقره ایران را به دست آوردند. ضمن این که محمد وحید پوراسفندیار و محمدمهدی میرعظیمی نیز در سبک گوشین جوتسو به مدال برنز دست یافتند.

تیم ایران در این مسابقات با تیم (ب) خود حضور پیدا کرده بود که پس از ژاپن مقام قهرمانی را کسب کرد و کره جنوبی نیز سوم شد. محمدحسن سالاری و محمدرضا صحرایی در جونوکاتا سومین مدال نقره ایران را کسب کردند و محمد وحید‌پور اسفندیار و محمدمهدی میر عظیمی در گوشین جوتسو به مدال برنز دست یافت.


10 مدال طلا، نقره و برنز حاصل تلاش جودوکاران نوجوان و جوان

هشتمین دوره رقابت‌های جودوی نوجوانان و پانزدهمین دوره رقابت‌های جوانان آسیا،  در حالی آذرماه با حضور 322 جودوکار از 22 کشور به میزبانی هنگ کنگ در سالن "شیک کیپ پارک" برگزار شد که در نهایت تیم های اعزامی کشورمان موفق به کسب یک مدال طلا، یک نقره و هشت برنز شدند.
جودوکاران جوان در پانزدهمین دوره رقابتهای جوانان آسیا یک نقره و4 برنز در بخش مردان و یک برنز در بخش بانوان کسب کردند.
ایمان نیک اقبال در وزن 81- کیلوگرم یک مدال نقره کسب کرد. محمد رشنو نژاد، محمد محمدی بریمانلو، احمد قاسمی، خسرو رحیمی چهار برنز در بخش پسران و زهرا نادری در بخش بانوان یک مدال برنز کسب کردند.
تیم ملی جوانان ایران در بخش پسران با آسیب دیدگی حسین عربی نماینده وزن 90- کیلوگرم در آستانه اعزام، با هفت جودوکار در مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کرد و موفق به کسب شش مدال شد.
در پایان این رقابت‌ها تیم ملی کشورمان با کسب یک نقره و چهار برنز در مکان ششم ایستاد.
در بخش نوجوانان هم سهیل جمال آبادی موفق به کسب مدال طلا شد، زهرا باقری، حمیدرضا ملک زاده و علیرضا خجسته هم مدال برنز کسب کردند.

آخوندزاده رفت، زارعیان آمد

اعضای کادر فنی تیم ملی جودو که تا پایان بازی‌های آسیایی اینچئون با فدراسیون بوکس قرارداد داشت پس از به پایان رسیدن زمان قرارداد خود با تیم ملی خداحافظی کردند و کادر جدیدی از سوی مسئولان فدراسیون معرفی شد.

شورای فنی فدراسیون جودو 6دی‌ماه با حضور تمامی اعضا جهت بررسی وضعیت تیم ملی جودو جلسه‌ای را تشکیل دادند و سرانجام تکلیف سرمربی تیم ملی را روشن کردند. البته با توجه به طولانی شدن پروسه انتخاب مربی خارجی برای تیم ملی بزرگسالان و ضرورت حضور این تیم ملی در مسابقات کسب امتیاز ورودی المپیک در سال 2015 و همچنین اهمیت حضور در مسابقات قهرمانی جهان و آسیا در سال آینده، انتخاب سرمربی برای تیم ملی در دستور کار این جلسه قرار گرفت.

در نهایت اعضا با بررسی شرایط گزینه‌های مورد نظر و با توجه به سوابق قهرمانی و مربیگری به اتفاق رای به انتخاب مجید زارعیان به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان دادند.

مجید زارعیان از قهرمانان سابق تیم ملی در مسابقات آسیایی، 10 سال حضور مداوم در تیم ملی، سه سال سابقه هدایت تیم ملی جوانان، 12 سال مربیگری در تیم ملی بزرگسالان، حضور در دو دوره المپیک، سه دوره بازی‌های آسیایی در کارنامه دارد.

محجوب با تیم ملی آشتی کرد

در مرحله نخست اردوی تیم ملی قبل از رقابت‌های قهرمانی آسیا 40 جودوکار از سوی کادر فنی به اردو دعوت شدند، اما از بین آنها فقط 15 تا 20 نفر در سر تمرینات حضور پیدا کردند. پس از آن نیز برای انتخابی تیم ملی نیز از بین 44 نفر دعوت شده تنها 30 جودوکار در انتخابی حضور پیدا کردند و مسابقات نیز طبق قرعه کشی به صورت دوره‌ای برگزار شد و نفرات اول تا سوم در اردوی مرحله دوم باقی می‌مانند. جواد محجوب سرشناس‌ترین جودوکار تیم ملی در مرحله اول مسابقات حضور پیدا نکرد تا با پادرمیانی مسئولان فدراسیون و کادر فنی در مرحله دوم انتخابی ها وارد تاتامی شد و با اقتدار حریفان خود را شکست داد.

البته مجید زارعیان بلافاصله پس از برگزاری انتخابی تیم ملی گفت: به همه جودوکارها اعلام کرده ایم که هیچ کس در این مرحله فیکس تیم ملی نخواهد شد. در واقع ترکیب تیم اعزامی به مسابقات کویت هنوز مشخص نیست. البته اینکه آیا تیم به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شود یا خیر، هنوز مشخص نیست.

تیم ملی جودو، اوایل فروردین‌ماه برای آمادگی هرچه بیشتر جهت حضور در مسابقات قهرمانی آسیا راهی مسابقات جایزه بزرگ ترکیه خواهد شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس