کاراته ایران در سال 93 افتخارات زیادی را کسب کرد که سایه سنگین حواشی روی این رشته اجازه نداد درخشش مدال‌های اینچئون و آلمان دیده شود.

به گزارش مشرق، تیم ملی کاراته ایران در سال 1393 موفقیت‌های زیادی کسب کرد؛ از جمله آن می‌‌توان به کسب عنوان قهرمانی کومیته تیمی مردان در رقابت‌های جهانی آلمان برای نخستین بار اشاره کرد. کاراته ایران در سال 93 در 12 میدان جهانی، آسیایی و بین المللی موفق به کسب 139 مدال(54 طلا، 39 نقره و 14برنز) شد. کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جهانی آلمان به قدری برای ورزش ایران مهم بود که مسئولان عالی رتبه کشورمان برای موفقیت این رشته پیام تبریک ارسال کردند. حسن روحانی رئیس جمهور منتخب مردم نیز با ارسال پیامی کسب عنوان قهرمانی کاراته در آلمان را تبریک گفت، اما حاشیه‌ها به قدری در خانواده کاراته شدید بود که تمام افتخارات این رشته را تحت الشعاع قرار داد. کاراته با موفقیت‌هایی که در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی کسب کرد می‌توانست امتیاز‌های زیادی را از سوی مسئولان ورزش کسب کند اما حاشیه‌ها به این رشته اجازه نداد تا از این امتیاز مهم استفاده کند. حالا این رشته با تمام افتخاراتی که در سال 93 کسب کرده است؛ حتی یک سالن اختصاصی برای برگزاری مسابقات لیگ خود ندارد و مسئولان فدراسیون نیز ناچار هستند برای برگزاری مسابقات خود هر هفته در یک سالن استیجاری مسابقات خود را پیگیری کنند.

 تیم ملی کاراته امسال در 4 رقابت بین المللی شرکت کرد، کاراته‌کاها با حضور در 27 دوره مسابقات جام بوسفر ترکیه موفق شدند 8 مدال کسب کنند. لیگ های جهانی اندونزی، ژاپن و ترکیه دیگر میادین بین المللی بود که ایران به ترتیب عناوین اول، دوم و سوم را کسب کرد. حضور در این پیکارها به منظور آمادگی بیشتر برای رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی بود.

* کاراته در مالزی قهرمان آسیا شد

تیم ملی نوجوانان، جوانان و امیدهای کاراته هم امسال در رقابت‌های قهرمانی آسیا شرکت کردند و با کسب  24 مدال رنگارنگ مقام قهرمانی را جشن گرفتند. 13 مدال طلا، 5 نقره و 6 برنز حاصل کار ملی پوشان و آینده سازان تیم ملی کاراته بود.

* سایه سنگین حواشی درخشش طلاهای اینچئون را کمرنگ کرد

در بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی که دومین آوردگاه مهم کاراته در سال جاری بود 3 مدال طلا در دو بخش مردان و بانوان و نیز 2 مدال برنز حاصل کار کاراته کاها بود که عنوان نایب قهرمانی این دوره از بازی‌ها را نصیب تیم کاراته ایران کرد.
رقابت‌های دانشجویان جهان دیگر مسابقه‌ای بود که ملی پوشان کشورمان عملکرد موفقی داشتند و با 3طلا، یک نقره و 4 برنز عنوان نایب قهرمانی را بدست آوردند. در بخش بزرگسالان تیم ملی ایران در رقابت‌های غرب آسیا 5 مدال، 2 نقره و 3 برنز بدست آورد.

هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی اینچئون در حالی امسال در کره جنوبی برگزار شد که کاروان ایران با کسب 21 طلا، 18 نقره و 18 برنز و مقام پنجم را از آن خود کرد. سهم کاراته از 21 مدال کسب شده در هفدهمین دوره بازی‌های آسیای 3 مدال طلا بود که انصافا سهم بسزایی داشت، اما متاسفانه حواشی که برای کاراته رخ داد باعث شد که مدال‌های طلای ملی پوشان کمرنگ شود.

در مرحله نیمه نهایی بازیهای آسیایی، سجاد گنج زاده در وزن ‌84+ کیلوگرم به مصاف کاراته کای ژاپنی رفت و با نتیجه 9 بر 6 باخت و از صعود به دیدار پایانی بازماند.این اتفاق در حالی افتاد که سجاد هر چه از ابتدای مسابقه به حریفش ضربه می زد به او امتیاز نمی دادند. انگار که قرار بود کاراته‌کای ژاپنی را برنده اعلام کنند. حتی اعتراض های سرمربی ایران هم کارساز نبود تا سجاد پس از پایان این مسابقه دستکش هایش را روی تشک بکوبد و با فریاد "حقم را خوردند" اعتراض خود را با نفرات حاضر در سالن نشان دهد.

گنج زاده که با این شکست باید برای کسب مدال برنز به روی تاتامی می رفت پس از انجام این رفتارها از سوی داوران بازی های آسیایی از بازی های اخراج شد تا مدال برنز را هم از دست بدهد. پس از اینکه گنج زاده دستکش‌های خود را روی تاتامی کوبید خبرهایی مطرح شد مبنی بر اینکه از سوی اتحادیه آسیا برای دو سال از حضور در مسابقات آسیایی محروم شده، اما تا به امروز کسی این موضوع را نه تایید کرد نه تکذیب.

* خداحافظی سعید حسنی پور با کاراته در اوج

سعید حسنی‌پور نماینده وزن 75-کیلوگرم، پس از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی از تیم ملی کاراته خداحافظی کرد. او پس از خداحافظی از تیم ملی کاراته مدعی شد که این تصمیمی که گرفته‌ام به هیچ عنوان احساسی نیست و قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی اینچئون چنین تصمیمی را گرفته بودم که اگر مدال طلا کسب کردم از تیم ملی کاراته خداحافظی کنم و حالا از دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کنم.

* از مدال طلای کومیته تیمی مردان تا نخستین گام بانوان در مسابقات جهانی

دومین رویداد مهمی که کاراته در سال 93 پیش رو داشت حضور در آوردگاه جهانی آلمان بود. کاراته ایران با حضور در پیکارهای جهانی برمن یک مدال طلای ارزشمند تیمی را کسب کرد که مهمترین مدال در رقابت‌های جهانی به شمار می رود. تیم بانوان هم که برای نخستین بار با مجوز حجاب در این مسابقات حضور داشت به یک مدال نقره و یک برنز رسید تا نمایش خوبی در اولین حضور داشته باشد. تیم ایران در این رقابتها یک طلا، 2 نقره و 2 برنز کسب کرد. تیم ملی کاراته ایران پیش از اعزام به مسابقات جهانی و پس از بازگشت به قدری درگیر حواشی بود که بازهم افتخارات بزرگی که از سوی خانواده کاراته کسب شده بود به چشم نیامد.

* شوک بزرگی که پیش از اعزام به آلمان گریبان تیم ملی را گرفت

در فاصله کمتر از هشت روز به آغاز بیست دومین دوره رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان حاشیه های فدراسیون کاراته روز به روز افزایش یافت. حواشی پیش از اعزام تیم ملی به آلمان در حالی روز به روز افزایش یافت که مرحله نهایی اردوی تیم ملی قبل از سفر به رقابت‌های جهانی در غیاب سه مربی این تیم در رشت آغاز شد.

پس از اینکه بحث انتخاب مربیان تیم ملی برای نشستن روی صندلی کوچ از سوی مسئولان فدراسیون جهانی مطرح شد، حاشیه‌ها به شدت گریبان تیم ملی ایران فشرد. اوج حواشی در حالی بیشتر شد علیرضا سمندر رئیس فدراسیون کاراته در گفت‌‌وگو با رسانه ها از انتخاب رهنما و هروی به عنوان دو مربی برای مسابقات جهانی و اعزام سایر نفرات کادر فنی خبر داد. این صحبت‌ها باعث شد که تنش ها افزایش یابد تا جائی که اعضای کادر فنی تصمیم به همراهی نکردن تیم ملی در اردوی نهایی گرفتند.

* از سمندر تایید و از رهنما تکذیب

سمندر در حالی از حضور رهنما به عنوان سرمربی تیم ملی در مسابقات جهانی صحبت می‌کرد که مسعود رهنما به تازگی مسئولیت مدیرکل ورزش استان گیلان را برعهده گرفته بود و به دلیل فشار کاری خیلی تمایل نداشت که هدایت تیم ملی در آلمان را برعهده بگیرد. به هر حال پس از تاکید فراوان رئیس فدراسیون مبنی براینکه رهنما سرمربی تیم ملی در مسابقات جهانی است، سرمربی تیم ملی در بازی‌های آسیایی اینچئون با رسانه‌ها مصاحبه کرد و عنوان کرد: دوستان به بنده لطف دارند، اما حضور من در کنار تیم ملی و اعزام به مسابقات جهانی آلمان تا کنون قطعی نشده است. من باید با وزارت ورزش و استاندار هماهنگی های لازم را انجام دهم که تا کنون چنین کاری را انجام نداده‌ام.

ناراحتی شهرام هروی، حسین روحانی و مهدی جعفری سه مربی تیم ملی کاراته از سخنان رئیس فدراسیون دلیل اصلی عدم همراهی آنها در اردوی رشت بود، به هر حال آنها هشت ماه برنامه ریزی ، اجرای اردوهای داخلی و برون مرزی ، مسابقات انتخابی و کلیه مسائل مربوط به آن را برعهده داشتند و اینکه اجازه نداشتند هدایت شاگردان خود را در مسابقات جهانی برعهده بگیرند برای شان جای سوال داشت!

* تیم ملی دقیقه 90 راهی مسابقات جهانی شد

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان ویزای تیم ملی کاراته برای حضور در مسابقات جهانی آلمان دقیقه نود صادر شد. تیم ملی کاراته بزرگسالان در حالی از 14 تا 18 آبان باید در مسابقات قهرمانی جهان در آلمان شرکت میکرد که این تیم درگیری زیادی برای گرفتن ویزای آلمان و شرکت در مسابقات جهانی داشت. کارهای دریافت ویزای تیم ملی در حالی طبق قوانین سفارت آلمان انجام شده بود که در یک اقدام عجیب مسئولان سفارت آلمان مدارک کاروان ایران را پس داده و دو دلیل عمده برای ندادن ویزا مطرح کردند.

سفارت آلمان ابتدا مدعی شد که گذرنامه  ملی پوشان مخدوش است و مشخص نبودن اهداف و دلایل حضور کاراته‌کاران در آلمان دلیل دومی بود سفارت آلمان برای ندادن ویزا عنوان کرد. البته بعد از پیگیری زیاد مسئولان وزارت امور خارجه و فدراسیون کاراته ایران این مشکل حل شد و ویزای ملی‌پوشان کاراته لحظه آخر صادر شد.

آرین خو مدیرفنی شد، سلیمانی سرمربی

پیش از اعزام تیم ملی کاراته به مسابقات جهانی آلمان علیرضا سمندر رئیس فدراسیون کاراته مسئولیت مدیرفنی تیم‌های ملی را برعهده گرفت و در همان مقطع اعلام کرد که پس از بازگشت تیم ملی از آلمان مدیرفنی جدید تیم‌های ملی را معرفی خواهد کرد.

سرانجام سمندر پس از مدتی محمد آرین خو را به عنوان مدیر فنی تیم های ملی معرفی کرد. سمندر در جلسه‌ای با آرین‌خو مسئولیت انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی را برعهده مدیرفنی جدید تیم ملی واگذار کرد. آرین خو که از پیشکسوتان کاراته محسوب می‌شود، مدیریت فنی تیم های ملی، رییس کمیته فنی فدراسیون و عضویت در هیات رییسه را نیز در کارنامه خود دارد.

* سرمربیان تیم‌های ملی کاراته معرفی شد


مدیر فنی تیم های ملی کاراته پس از توافق با مسئولان فدراسیون، علیرضا سلیمانی را به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسالان و زیر 21 سال و محمد رضا عبدالمحمدی به عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان، جوانان معرفی کرد.

* در انتظار درخشش در سرزمین آفتاب

تیم ملی کاراته کشورمان 12 تا 16 شهریورماه سال 94 باید در مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی ژاپن برگزار خواهد شد شرکت کند. تیم ملی کاراته سال 93 با کسب مدا‌ل‌ها درخشان انتظارات را بالا برده و حالا خانواده بزرگ این رشته منتظر هستند تا درخشش کاراته ایران در سرزمین آفتاب را ببینند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس