کد خبر 392194
تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹

فدراسیون قایقرانی ایران در سال 93 در تنها رقابت مهمی که حضور داشت (بازی‌های آسیایی) با عملکردی قابل قبول و کسب 9 مدال رنگارنگ به کار خود پایان داد.

به گزارش مشرق، فدراسیون قایقرانی ایران در سال 93 فراز و نشیب‌های زیادی داشت. از اداره فدراسیون با سرپرست در آستانه بازی‌های آسیایی، کاهش مدال‌های طلا و گلایه بازیکنان تا بی پولی فدراسیون، قهر و آشتی‌های مختلف و خنده‌ها و گریه‌ها در بازی‌های آسیایی.

فدراسیون قایقرانی قبل از آغاز بازی‌های آسیایی به چند مسابقه جهانی نیز ورزشکاران ایران را اعزام کرد، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. تنها رقابتی که برای ملی‌پوشان مدال به همراه داشت، کاپ آسیا در ژاپن و ماحصل آن نقره دختران روئینگ‌سوار بود. حضور ملی‌پوشان در این رقابت‌ها تنها برای آمادگی بیشتر جهت موفقیت در بازی‌های آسیایی بود، اما فدراسیون قایقرانی در فاصله 2 ماه مانده به بازی‌های آسیایی که مهمترین رقابت برای ایران به شمار می‌رفت همچنان بدون رئیس اداره می‌شد. این فدراسیون که در مدت دو سال با بحران‌های مختلفی روبه‌رو بود سرانجام در مرداد ماه صاحب رئیس شد و غلامرضا امینی که پیش از این سال‌ها با این رشته آشنا بود هدایت فدراسیون را برعهده گرفت تا کمی آرامش به فدراسیون بازگردد.

* 9 مدال رنگارنگ در بازی‌های آسیایی

فدراسیون قایقرانی در بازی‌های آسیایی در روئینگ، آبهای آرام و اسلالوم در بخش مردان و بانوان حضور پیدا کرد و ملی‌پوشان ایران توانستند 9 مدال رنگارنگ در این دوره کسب کنند.

 نگاهی کوتاه به بازی‌های آسیایی گوانگجو و همچنین اینچئون نشان می‌دهد ما در برخی از مواد خوب بودیم و پیشرفت کردیم و در موادی دیگر نسبت به دوره قبل نتیجه خوبی کسب نکردیم. در دوره قبلی دو طلا داشتیم و در این دوره یک طلا. شادی طلایش را تکرار کرد و طالبیان طلایش را از دست داد. دلایل مختلفی در نتایج ملی‌پوشان تاثیر گذار بود که می‌توان به تعلیق این رشته در گذشته اشاره کرد، به طوری که ورزشکاران ایرانی اجازه حضور در هیچ میدان برون‌مرزی را نداشتند، بنابراین تمرینات ورزشکاران فقط در داخل کشور خلاصه می‌شد، اما با این حال با وجود شرایط بد می‌توان نتایج قایقرانان را خوب ارزیابی کرد.

 

* درخشش شادی و کسب اولین طلا در قایقرانی

در بازی‌های آسیایی در ابتدا مسابقات روئینگ برگزار شد و محسن شادی در سنگین وزن به رقابت پرداخت. شادی اگرچه در 2 ماه اخیر قبل از آغاز بازی‌های آسیایی در چین زیر نظر مربی چینی تمرین می‌کرد، اما قبل از آن حاشیه‌های زیادی داشت و به گفته خودش بین رفتن و نرفتن پا در هوا بود. برخی‌ها می‌گفتند او نتیجه نمی‌گیرد و برخی دیگر کاملا مخالف این حرف بودند، اما در نهایت وی توانست همانند دوره قبل مدال طلایش را تکرار کند.

در روئینگ هشت نفره بحث زیادی برای اعزام وجود داشت، اما با آمدن مربی خارجی وی قول مدال داد و کمیته ملی المپیک نیز تصمیم به اعزام گرفت، اما نتیجه لازم کسب نشد و این تیم از رسیدن به مدال بازماند. روئینگ 8 نفره در دوره قبل چهارم شد، اما در این دوره یک پله هم نزول کرد و پنجم شد. روئینگ 2 نفره مردان هم مدال برنز این بازی‌ها را کسب کرد.

اما در بخش بانوان این موضوع کاملا متفاوت بود. در روئینگ 4 نفره همان برنز سال 2010 تکرار شد، اما در تک نفره سولماز عباسی موفق شد در سبک وزن مدال برنز را کسب کند تا کار روئینگ با یک طلا و 3 برنز به پایان برسد.

 

* تلاطم در آبهای آرام!


مسابقات آبهای آرام شرایط متفاوتی داشت. احمدرضا طالبیان ملی‌پوش کایاک ایران که همه منتظر تکرار مدال طلایش بودند، نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش در این دوره دفاع کند و با کسب مدال نقره تک نفره کارش را پایان داد.

در کانو نیز شاهو ناصری که در گوانگجو نقره‌ای بود در این دوره پنجم شد. عادل مجللی هم دیگر نماینده ایران در اینچئون بود که مدال برنز را کسب کرد. با توجه به مسابقات پیش رو برای کسب سهمیه المپیک و برگزاری اردوها در خارج از کشور فدراسیون تصمیم گرفت تست انتخابی برگزار کرده و بهترین نفرات را راهی پرتغال کند، اما عادل مجللی در این تست انتخابی عملکرد خوبی نداشت و از رفتن به اردوی برون‌مرزی بازماند و وی در حال حاضر تمریناتش را در دریاچه آزادی پیگیری می‌کند.

کایاک دو نفره هزارمتر مردان در بازی‌های آسیایی عملکرد خوبی داشت. ورزشکاران این رشته که در دوره قبلی پنجم شده بودند در اینچئون به مدال نقره دست رسیدند. در حالی که در بخش بانوان در دوره قبلی ایران نتیجه خوبی نداشت، اما در بازی‌های 2014 آرزو حکیمی در کایاک 200 متر مدال برنز را به دست آورد.
 

* نهمی ایران در بادبانی با یک نماینده

احمد احمدی تنها نماینده بادبانی ایران در لیزر در رقابت 12 دور با حریفان به عنوان نهمی رسید. در دوره قبلی تعداد نمایندگان ایران در ماده‌های مختلف در بخش بانوان و مردان زیاد بود، اما مدالی کسب نشد.

 

نتایج کامل به شرح زیر است:

روئینگ:

محسن شادی در روئینگ تک نفره سنگین وزن، طلا

روئینگ هشت نفره، 5

روئینگ دو نفره، برنز

عاقل حبیبیان در روئینگ سبک وزن، 4

نازنین رحمانی در روئینگ بانوان، 4

روئینگ 4 نفره بانوان: 6

سولماز عباسی در روئینگ سبک وزن، برنز

روئینگ 4 نفره بانوان، برنز

روئینگ 4 نفره سنگین‌وزن مردان، 4

آبهای آرام:

عادل مجللی در کانوی 200 متر، برنز

شاهو ناصری در کانوی هزارمتر، 5

علیرضا علیمحمدی در کایاک 200 متر، 4

احمدرضا طالبیان، در کایاک هزارمتر، نقره

سعید فضل اولی و علیرضا علیمحمدی در کایاک 200 متر ششم و در کایاک هزارمتر، نقره

کایاک 4 نفره مردان هزارمتر، 4

آرزو حکیمی در کایاک 200 متر برنز و در کایاک 500 متر چهارم

کایاک دو نفره بانوان 500 متر، 8

اسلالوم:

سونیا گماری در کانو، برنز

شقایق سیدیوسفی در کایاک، 4

بادبانی:

احمد احمدی، 9

قایقرانی یکی از رشته‌های پرمدال هم در المپیک و هم در بازی‌های آسیایی است به همین دلیل توجه به این رشته در چند سال اخیر بیشتر شده است. با توجه به اینکه کشورهای مدال‌آور همه توجهات‌شان به رشته‌های پرمدال مانند دوومیدانی، تیراندازی، قایقرانی و شنا است، اما ایران همیشه سهم کمی در مدال‌آوری این رشته‌ها داشته است. بیشترین مدال‌های المپیک همیشه در کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو بوده که اخیرا دوومیدانی نیز با درخشش حدادی جایی در مدال‌آوران کاروان ایران به دست آورده است.

رقابت بسیار مهمی که پیش روی قایقرانان و البته کل ورزش ایران قرار دارد مسابقات کسب سهمیه المپیک ریو و حضور در رقابت بزرگ المپیک 2016 است. قایقرانان نیز در ماده‌های مختلف اردوهایشان را در خارج از کشور پیگیری می‌کنند تا بتوانند بیشترین سهمیه را نسبت به دوره قبل کسب کنند. آبهای آرام در پرتغال اردو دارد و دختران روئینگ‌سوار نیز در اسپانیا هستند. قرار است در چند روز آینده نیز تیم ملی روئینگ مردان زیر نظر لیو چیون در چین تمریناتش را آغاز کند. توجه به برگزاری اردوهای منظم و آماده کردن ورزشکاران از نظر روحی و روانی قطعا می‌تواند به کسب سهمیه بیشتر در المپیک ریو منجر شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس