فدراسیون بوکس در سال 93 هر چند که مثل همیشه از لحاظ بودجه با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم کرد، اما با کسب 3 مدال نقره و برنز در بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک از سوی احسان روزبهانی نشان داد که حرف هایی برای گفتن دارد.

به گزارش مشرق، تیم ملی بوکس ایران در سال 93 با تمام مشکلات مالی که داشت تقریبا در رویداد‌های مهمی که در طول سال برگزار شد شرکت کرد. فدراسیون بوکس از جمله‌ رشته‌هایی است که در طول این سال‌ها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته، عدم پخش مستقیم این رشته و نداشتن اسپانسر برای برگزاری لیگ برتر لطمات جبران ناپذیری را به این رشته وارد کرده و گویا این ماجرا سردراز دارد. هر چند که بوکسورهای اردونشین پیش از بازی های آسیایی با دستکش های پاره در اردوها تمرینات خود را پیگیری می کردند و در پایان رویداد آسیایی دو مدال نقره و یک برنز در اینچئون کسب کردند، اما با کسب نخستین سهمیه المپیک توسط احسان روزبهانی نشان دادند که اگر مسئولان ورزش نگاه مهربانانه تری به این رشته داشته باشند آنها نیز در المپیک برزیل حرف هایی برای گفتن خواهند داشت.

* دستان خالی نوجوانان در مسابقات قهرمانی جهان

تیم ملی بوکس جوانان ایران با ترکیب 6 بوکسور بامداد روز پنج‌شنبه 21 فروردین‌ماه برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان راهی بلغارستان شد تا برای سومین بار در رقابت‌های قهرمانی جهان شرکت کند. مسابقات قهرمانی جوانان در حالی به میزبانی شهر صوفیه با حضور 508 بوکسور از 98 کشور برگزار شد که تیم ملی ایران با ترکیب 6 ملی پوش در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد و آغاز کار بوکس در سال 93 با دست خالی استارت خورد.
49 کیلوگرم سجاد قائدی، 56 کیلوگرم سجاد نجفی، 60 کیلوگرم هادی ماکویی، 64 کیلوگرم مهدی روحی زاده، 69 کیلوگرم یزدان احمدی و 75 کیلوگرم صادق روحی نفراتی بودند که در پایان این رقابت‌ها از رسیدن به مدال بازماندند. غلامرضا کریمی (سرمربی)، علیرضا استکی و اصغر اشرفی به عنوان مربی و همایون اردلان به عنوان سرپرست مسئولیت تیم اعزامی به این رقابت‌ها را برعهده  داشتند.

* 4 مدال حاصل تلاش در دو تورنمنت بین‌المللی

تیم ملی بوکس 22 تا 28 اردیبهشت‌ماه با ترکیب 10 ملی پوش در تورنمنت بین‌المللی ازبکستان شرکت کرد که در پایان این رقابت‌ها تنها علی مظاهری کاپیتان تیم ملی ایران به مدال برنز این رقابت‌ها دست یافت. تورنمنت بین‌المللی ازبکستان با حضور 143 بوکسور از 10 کشور برگزار شد،‌ اما همزمان با برگزاری تورنمنت بین‌المللی ازبکستان، روسیه نیز از 22 تا 29 فروردین‌ماه در کشور خود میزبان تورنمنت بین‌ المللی بود که مسئولان فدراسیون برای آماده شدن هرچه بیشتر ملی پوشان جهت حضور در بازی‌های آسیایی یک تیم 6 نفره را راهی روسیه کردند تا در آن رقابت‌ها نیز نمایندگان کشورمان وارد رینگ شوند. هر چند که نمایندگان کشورمان در ازبکستان تنها با یک مدال مظاهری به کار خود پایان دادند، اما ملی پوشان حاضر در روسیه در پایان این مسابقات 3مدال نقره و برنز کسب کردند. فروتن‌گل آرا و جهانگیر عراقی نمایندگان اوزان 60 و 75 کیلوگرم مدال نقره و جاسم دلاوری نماینده وزن +91 کیلوگرم مدال برنز مسابقات را کسب کرد.

* مقصودی رفت و برگشت!

منوچهر مقصودی که حدود 24 سال مدیر تیم‌های ملی و نایب رئیس فدراسیون بوکس بود یک سال قبل، از سمت خود کناره‌گیری کرد و با فدراسیون به مشکل خورد. او مدت‌ها از فدراسیون دور بود، اما حدود پنج ماه قبل به عنوان مشاور اقتصادی ناطق نوری دوباره به بوکس بازگشت و دو ماه پیش هم رئیس کمیته‌ فنی شد، اما دوباره اعلام کرد که نمی‌تواند در بوکس فعالیت کند. هر چند مقصودی به خاطر دوستی دیرینه‌ای که با رئیس فدراسیون داشت هیچ گاه مستقیم اعلام نکرد که از ناطق نوری دلگیر است، اما بارها در لفافه اعلام کرد که از تصمیمات رئیس فدراسیون چندان دل خوشی ندارد. به هر حال او سرانجام برای همیشه با دنیای بوکس خداحافظی کرد. البته در همان مقطع احمد ناطق نوری در حکمی حسینی را به عنوان نایب رئیس خود معرفی کرد.

ناگفته نماند که بحث دعوت شدن مجدد غایبین مسابقات قهرمانی کشور به اردوی تیم ملی، نقض چند باره تصمیمات مسئولان فدراسیون و تقسیم شدن تیم ملی به دو قسمت از بحث هایی بود که ناطق نوری و مقصودی با یکدیگر اختلاف نظر داشتند و عمده‌ترین دلیلی که باعث شد بین این دو نفر اختلاف پیش بیاید همین موضوع بود.

* پدر پارلمان با قدرت رئیس فدراسیون ماند

مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بوکس که روز چهارشنبه 31 اردیبهشت‌ماه در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد، احمد ناطق نوری پس از اینکه چهار نامزد دیگر از حضور در انتخابات انصراف دادند، برای چهار سال دیگر در سمت ریاست فدراسیون بوکس ماندگار شد. اکبر احدی(سرمربی تیم ملی)، عیسی گل‌محمدی (سرمربی تیم پیوند ساپکو در لیگ برتر)، روح‌اله طالبی (ملی پوش پیشین بوکس) و عارف صفری دیگر نامزدهای انتخابات بودند که به سود ناطق نوری کناره گیری کردند.

پیش از انتخابات، حواشی فراوانی برای حضور ناطق نوری در مجمع به وجود آمد که سرانجام پدر پارلمان برنده از رینگ خارج شد. ناطق نوری از سال 1368 ریاست فدراسیون بوکس را بر عهده دارد و با وجود بازنشستگی در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و اعلام سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ممنوعیت حضور بازنشستگان در فدراسیون های ورزشی توانست مجوز حضور در مجمع را کسب کند و برای چهار سال دیگر رئیس این فدراسیون باقی ماند.

* 5 مدال طلا، نقره و برنز در چین

تیم ملی بوکس ایران که تابستان سال 93 در تلاش بود تا با حضور در مسابقات مختلف نمایندگان خود را به اوج آمادگی برساند تا در بازی‌های آسیایی افتخار آفرینی کند این بار 7 بوکسور را جهت حضور در تورنمنت بین‌المللی راهی چین کرد. در پایان این رقابت‌ها که از 22 تا 29 تیرماه برگزار شد ملی پوشان 5 مدال رنگارنگ کسب کردند. وزن 60 کیلوگرم فروتن گل آرا مدال طلا، وزن 69 کیلوگرم امین قاسمی‌پور مدال برنز، وزن 75 کیلوگرم سجاد محرابی مدال نقره، وزن 81 کیلوگرم احسان روزبهانی مدال برنز و وزن+91 کیلوگرم مجید سپهوند مدال نقره را کسب کردند.

* دبیر فدراسیون هم سرانجام بازنشسته شد

مسئولان وزارت ورزش و جوانان مردادماه سال جاری علی علیپور دانشمند را به عنوان دبیر به مسئولان فدراسیون بوکس پیشنهاد دادند و پس از موافقت احمد ناطق‌نوری مراسم معارفه دانشمند برگزار شد. البته دانشمند پیش از اینکه به صندلی عنوان دبیری فدراسیون بوکس تکیه کند، سابقه دبیری فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان را در کارنامه خود داشت. هر چند که رئیس فدراسیون بوکس خیلی تمایل داشت ناصر طالبی رئیس فعلی فدراسیون اسکی را به عنوان دبیر فدراسیون انتخاب کنند، اما او در آن مقطع که سرپرست فدراسیون اسکی بود با این پیشنهاد موافقت نکرد تا اینکه سرانجام احمد ناطق‌نوری به مسئولان وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد داد تا آنها گزینه‌ای را به عنوان دبیر فدراسیون معرفی کنند. سرانجام مسئولان وزارت ورزش و جوانان نیز دانشمند را به عنوان دبیر فدراسیون منصوب کردند. پیش از دانشمند این همایون اردلان بود که سال‌ها به عنوان دبیر فدراسیون بوکس فعالیت می‌کرد اما به دلیل بازنشسته بودن طبق قانون باید یک نفر جایگزین او می‌شد.

 * 2 نقره و یک برنز سهم بوکس ایران در اینچئون


هفدهمین‌ دوره بازی‌های آسیایی اینچئون در حالی اوایل شهریورماه به میزبانی کره‌جنوبی آغاز شد که تیم ملی بوکس ایران با ترکیب 6 ملی پوش به همراه کاروان ایران راهی اینچئون شد. مسابقات بوکس از 28 شهریورماه تا 15 مهرماه برگزار شد که در پایان این رقابت‌ها علی مظاهری و جاسم دلاوری نمایندگان وزن 91 کیلوگرم و احسان روزبهانی نماینده وزن 81 کیلوگرم دو مدال نقره و برنز کسب کردند.

هر چند که پیش از اعزام تیم ملی به اینچئون حمایت‌های همه جانبه‌ای از سوی مسئولان ورزش از این رشته نشد، اما آنها با دستان خالی اردوهای خود را پیگیری کردند و سرانجام توانستند سه مدال رنگارنگ کسب کنند. هر چند که در اینچئون اگر داوران حق احسان روزبهانی را نادیده نمی‌گرفتند شاید او به مدال طلا هم می‌رسید.

* روزبهانی، نخستین مسافر برزیل

احسان روزبهانی با حضور در چهارمین مرحله مسابقات بوکس حرفه‌ای جهان با شکست نماینده آفریقا سهمیه حضور در المپیک برزیل را کسب کرد. روزبهانی در چهارمین مبارزات خود در مسابقات بوکس حرفه‌ای جهان روز جمعه 10 بهمن‌ماه در صوفیه بلغارستان برای کسب سهمیه المپیک 2016 برزیل به مصاف حریف آفریقایی خود رفت و با شکست حریف خود سهمیه المپیک برزیل را کسب کرد.

روزبهانی برای رسیدن به سهمیه المپیک در 3 مبارزه نخست خود ابتدا 2 پیروزی مقابل نماینده ازبکستان و فرانسه کسب کرد و یک شکست مقابل نماینده روسیه داشت سرانجام روزبهانی در چهارمین مرحله این رقابت‌ها با شکست نماینده آفریقا توانست بلیط "ریودوژانیرو" را برای خود رزرو کند.

* دلگیری روزبهانی از مسئولان فدراسیون بوکس

روزبهانی نخستین بوکسوری بود که در سال 93 توانست با حضور در مسابقات لیگ حرفه‌ای جهان سهمیه حضور در المپیک 2016 برزیل کسب کرد پس از بازگشت در  صحبت‌های خود مدعی شد: پس از بازگشت از مسابقات کسب سهمیه المپیک با توجه به شکستگی بینی که برایم رخ داده بود شرایط بدی داشتم و ناچار شدم به دلیل شکستگی بینی‌ام را جراحی کنم. متاسفانه پس از جراحی در بیمارستان بستری بودم و هیچ کدام از مسئولان به من سر نزدند. حتی مسئولان فدراسیون هم به ملاقات من نیامدند.

وی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: توقع من خیلی زیاد نیست و تنها می‌خواهم شرایط یک ورزشکار که در سطح قهرمانی تمرین می‌کند را مسئولان برایم مهیا کنند. دقیقا مثل ورزشکارانی که در خارج از ایران برای رسیدن به مدال زندگی می‌کنند برای من هم چنین شرایطی مهیا شود. اگر مسئولان مدال مسابقات جهانی و المپیک را می‌خواهند باید شرایط روحی روانی من را نیز فراهم کنند. من با تمام حریفانم در مسابقات مختلف مبارزه کرده‌ام و آنها را شکست دادم. امیدوارم از لحاظ مالی و شرایط تمرین فضایی برای من ایجاد شود که بتوانم در المپیک و مسابقات جهانی افتخار‌آفرینی کنم.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس