رشته هندبال در بخش مردان در سال 93 شاهد اتفاق‌هایی بود که سرانجام آن ختم به خیر شد.

به گزارش مشرق، هندبال ایران در سال‌های اخیر همیشه یک رشته پرحاشیه محسوب می‌شد؛ هنوز فراموش نکرده‌ایم زمانی را که مربی تیم ملی پای پرواز تیم را ترک کرد یا اینکه قهرمان لیگ برتر با برگزاری جلسه انتخاب شد. هنوز درگیری منتقدان با رئیس سابق را فراموش نکرده‌ایم و هنوز به یاد داریم زمانی را که اهالی هندبال اصلاً با هم اتفاق نظر نداشتند؛ با تمام این تفاسیر هندبال در سال 93 لحظات خوب و بدی را تجربه کرد که در این گزارش به بخش‌هایی از آن می‌پردازیم.

* رافائل رفت، ماچک آمد


در آغاز سال 1393 مدیریت فدراسیون هندبال برعهده جلال کوزه‌گری بود و وی در همان ماه‌های ابتدایی سال تصمیم گرفت تغییراتی در کادر فنی تیم ملی ایجاد کند. وی با یک بازگشت به عقب که انتقادهای زیادی را هم به همراه داشت باردیگر با بوروت ماچک اسلوونیایی مذاکره کرد تا جایگزین رافائل کاستلو شود. این موضوع با تمام ایراداتی که به آن گرفته می‌شد خیلی زود عملی شد و ماچک با ورودش به ایران هدایت تیم ملی هندبال ایران را برعهده گرفت. رافائل کاستلو که در آن زمان هدایت تیم ملی و ثامن‌الحجج سبزوار را برعهده داشت توانست برای نخستین بار همراه با ایران جواز حضور در مسابقات جهانی را کسب کند و روی سکوی سوم آسیا قرار بگیرد.

* ماچک آمد، ستاره‌ها رفتند

زمانی که ماچک هدایت تیم ملی را برعهده گرفت بازیکنان تیم ثامن اعلام کردند که تا زمانی که وی هدایت تیم ملی را برعهده داشته باشد در تیم ملی حاضر نخواهند شد. تصمیمی که به تیم ملی ضربه می‌زد، چراکه اکثر آن بازیکنان از مهره‌های کلیدی ایران بودند، اما فدراسیون تصمیم گرفت آنها را محروم کند و ماچک هم مطیع فدراسیون بود. وی تیمی را بدون ستاره‌ها جمع کرد و استارت کار برای حضور در بازی‌های آسیایی را زد. تیم ایران در آن زمان به چند اردوی تدارکاتی رفت تا به آمادگی کافی برسد، اما همه به خوبی می‌دانستند که غیبت این ستاره‌ها ضربه مهلکی به تیم ملی می‌زند.

* رفت و آمد مدیریتی قبل از بازی‌های آسیایی


اردیبهشت ماه 93 بود که جلال کوزه‌گری گفت «تنها مشکلم برای ریاست در فدراسیون هندبال مربوط به بحث بازنشستگی بوده که توسط سازمان بازرسی اعلام شده و هیچ مشکل دیگری وجود ندارد.» همین دلیل کافی بود تا کوزه‌گری مجبور به استعفا شود و وزارت ورزش هم آن را قبول کند و بلافاصله خسرو نصیری به هدفی که داشت برسد و به عنوان سرپرست فدراسیون هندبال مشغول به کار شود.

جندی بعد و پس از بازی‌های آسیایی اینچئون خسرو نصیری به دلیل شرکت در انتخابات از سمت خود استعفا کرد مسئولان وزارت ورزش و جوانان، احمد گواری را جایگزین وی کرند تا بتواند شرایط را برای برگزاری انتخابات این فدراسیون آماده کنند.
* ایران بی‌ستاره به اینچئون رفت، بدون مدال آمد

ایران در بازی‌های آسیایی گوانگجو نایب قهرمان شد و شاگردان ماچک باید در این دوره به عنوان بالاتری دست پیدا می‌کردند. آنها در مرحله مقدماتی با تیم‌های کویت و هنگ‌کنگ همگروه شد. هندبالیست‌های ایران با حاشیه‌های خاص خود به اینچئون رفتند؛ برخی ستاره‌هایی که در دوره گذشته همت کردند و ایران را در سکوی دوم قرار دادند در این دوره به دلیل مسائل انضباطی نتوانستند تیم ملی را همراهی کنند. ایران در این دوره از بازی‌ها تیم‌های هنگ‌کنگ، عربستان و کویت را شکست داد و نتیجه را به تیم‌های عمان، کره‌جنوبی، قطر و بحرین واگذار کرد و در جایگاه چهارم قرار گرفت تا از کسب مدال در این دوره از بازی‌ها بازبماند.

* گواری آمد، ستاره‌ها هم آمدند

بعد از بازی‌های آسیایی مسئولان فدراسیون هندبال که در راس آنها خسرو نصیری حضور داشت برنامه‌های تیم ملی را اعلام کردند تا این تیم برنامه‌های خود تا زمان حضور در مسابقات جهانی را بداند. در آن زمان برنامه‌ریزی شد تا شاگردان ماچک به چند اردوی برون مرزی بروند و در تورنمنت‌های مختلف حضور پیدا کنند، اما چندی بعد که گواری سکان هدایت فدراسیون را در دست گرفت از بازگشت بازیکنان خاطی به تیم ملی خبر داد؛ خبری که خیلی‌ها را به درخشش تیم ملی در مسابقات جهانی امیدوار کرد.

در حالی که اواخر دی ماه مسابقات جهانی آغاز می‌شد تیم ملی در آخرین اردوی تدارکاتی خود به ایتالیا رفت؛ سفری که کاملاً رایگان بود و البته بازهم انتقادهایی را به همراه داشت. برخی‌ها معتقد بودند که شرایط ایتالیا با قطر بسیار متفاوت است و حضور در این کشور کمکی به شاگردان ماچک نمی‌کند.

* ایران به قطر رفت و با 2 پیروزی و 5 شکست آمد

تیم ملی هندبال ایران نخستین حضور خود در مسابقات قهرمانی هندبال جهان را تجربه کرد و در نهایت با کسب دو پیروزی و 5 شکست در رده بیست و یکم مسابقات قرار گرفت. تیم ملی هندبال با کسب عنوان سوم در مسابقات قهرمانی آسیا که سال گذشته برگزار شد توانست جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان برای نخستین بار در تاریخ هندبال ایران را کسب کند.
هندبالیست‌های ایران در نخستین گام نخست مقابل تیم ملی هندبال بوسنی به میدان رفتند و در پایان با نتیجه 25 بر 30 شکست خوردند تا اولین تجربه جهانی خود را به حریف واگذار کنند. تیم ملی هندبال مقدونیه دومین حریف ایران بود که دومین شکست در کارنامه ایران این بار با نتیجه خفیف 33 بر 31 ثبت شد.

ملی‌پوشان هندبال ایران در سومین دیدار خود با تیم قدرتمند کرواسی دیدار کردند که در پایان سنگین‌ترین شکست تیم ملی ایران در مسابقات را رقم زد و با برتری 41 بر 22 کرواسی همراه شد. چهارمین شکست متوالی تیم ملی هندبال ایران مقابل تیم اتریش با نتیجه 38 بر 26 رقم خورد. آخرین دیدار تیم ملی ایران در مرحله گروهی مقابل تونس برگزار شد که باز هم شکست تیم ایران را به همراه داشت. تیم تونس در این دیدار موفق شد 30 بر 23 ایران را از پیش رو بردارد تا ایران بدون کسب حتی یک امتیاز مرحله گروهی را به پایان برساند و در قعر جدول گروه خود قرار گیرد.

پس از پنجمین شکست در دیدارهای گروهی، تیم ملی هندبال ایران برای کسب عنوان بیست و یکمی این مسابقات به مصاف تیم ملی هندبال شیلی رفت. دیداری که نخستین پیروزی هندبال ایران را در مسابقات قهرمانی جهان را به همراه داشت؛ این دیدار در پایان با برتری 31 بر 30 ایران به پایان رسید تا شاگردان ماچک امیدوار به کسب عنوان بیست‌و‌یکمی شوند. شاگردان ماچک در آخرین نبرد خود در مسابقات قهرمانی هندبال جهان مقابل تیم عربستان به میدان رفتند و با برتری 26 بر 22 مقابل این تیم توانستند در بین 24 تیم شرکت کننده عنوان بیست‌ویکمی را از آن خود کنند.

* همه به تبریز آمدند، ایران به مسابقات جهانی نرفت

چهاردهمین دوره رقابت‌های قهرمانی جوانان پسر آسیا به میزبانی تبریز برگزار شد. تیم ملی جوانان ایران در مرحله مقدماتی این مسابقات در کنار تیم‌های کره‌جنوبی، کویت، بحرین، عراق و ماکائو قرار گرفت؛ گروه نخست این رقابت‌ها هم شامل تیم‌های قطر، عربستان، ژاپن، ازبکستان، سوریه و عمان بود. در حالی که جوانان ایران در دوره قبلی مقام ششم را از آن خود کرده بودند در این دوره توانستند با هدایت محسن طاهری دو پله صعود داشته باشند، اما بازهم نتوانستند جواز حضور در مسابقات جهانی برزیل را کسب کنند.

تیم ایران در بازی نخست با نتیجه 35 بر 26 عراق را شکست داد و در دومین مسابقه با حساب 25 بر 23 کویت را شکست داد. جوانان ایران در سومین مسابقه خود برابر کره‌جنوبی قرار گرفتند و با نتیجه 36 بر 30 بازی را به حریف واگذار کردند. شاگردان محسن طاهری در چهارمین بازی خود بحرین را با نتیجه 32 بر 23 مغلوب کردند و پس از آن با حساب 26 بر 20 مغلوب قطر شدند. ایران در دیدار رده‌بندی هم بازی را با نتیجه 33 بر 32 به ژاپن واگذار کرد تا نتواند روی سکو برود و جواز حضور در مسابقات جهانی را به دست بیاورد. ایران با تمام آرزوهایش در جایگاه چهارم قرار گرفت و ژاپن به مدال برنز و عنوان سوم رسید تا تیم‌های قطر، کره‌جنوبی و ژاپن موفق شوند مجوز حضور سه نماینده قاره کهن در مسابقات جهانی 2015 برزیل را به دست آورند.

* نوجوانان به اردن رفتند و با هفتمی آمدند

شاگردان محمد علی مشفقی در تیم ملی هندبال نوجوانان برای حضور در ششمین مسابقات قهرمانی آسیا به اردن رفتند و عنوانی بهتر از هفتمی کسب نکردند. تیم ملی نوجوانان در بازی نخست برابر کویت با نتیجه 24 بر 24 به تساوی رضایت داد و در دومین مسابقه خود هم با نتیجه 35 بر 22 مغلوب قطر شد. تیم ایران در سومین دیدار خود مقابل عربستان قرار گرفت و توانست با نتیجه 33 بر 25 به پیروزی برسد. بحرین چهارمین حریف ایران بود که توانست با حساب 29 بر 18 از سد ایران عبور کند. به این ترتیب شاگردان مشفقی در مرحله دوم به مصاف عراق رفتند که در این بازی هم با نتیجه 21 بر 27 بازنده شدند تا برای کسب عنوان هفتمی به مصاف میزبان مسابقات بروند. تیم ایران برای کسب عنوان هفتم توانست اردن را با نتیجه 41 بر 21 شکست دهد.

* رفت و آمد سپاهان و ناکامی نماینده‌های ایران در آسیا

اردیبهشت ماه 93 لیگ برتر هندبال به پایان رسید. لیگ 92-93 هندبال ایران در غیاب سپاهانی‌ها برگزار شد و ثامن‌الحجج سبزوار و پامن‌الحجج مشهد توانستند به ترتیب با کسب 34 و 29 امتیاز در مکان‌های اول و دوم قرار بگیرند. در لیگ فصل گذشته تیم کاسپین قزوین هم به لیگ دسته یک سقوط کرد. سپاهانی‌ها اما خیلی زود پشیمان شدند و در فصل جاری تیمداری کردند تا غیبت‌شان به دو سال نرسد.

در حالی که تیم‌های اول و دوم لیگ برتر باید به مسابقات جام باشگاه‌ها آسیا می‌رفتند در اتفاقی جالب تیم ثامن‌الحجج سبزوار و منیزیم فردوس به قطر رفتند. نماینده‌های ایران این دوره از مسابقات نتوانستند عناوینی بهتر از ششمی و هفتمی کسب کنند؛ منیزیم فردوس در دیدار با الغرافه قطر 36 بر 33 مغلوب شد و به عنوان ششمی دست یافت. ثامن الحجج سبزوار هم در جدال با الخلیج عربستان سعودی 36 بر 27 به برتری دست یافت و به مقام هفتمی رسید.

* مهدوی آمد

مجمع انتخابات فدراسیون هندبال هم سرانجام در تاریخ 25 بهمن ماه با حضور نصرالله سجادی، معاون توسعه ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی در محل آکادمی المپیک برگزار شد که در پایان این مجمع ابوالحسن مهدوی با کسب 25 رای از 39 رای اعضای مجمع و برای 4 سال رئیس فدراسیون هندبال شد.

خسرو نصیری، حجت الله خطیب، سید ابوالحسن مهدوی، حمیدآقا علی‌نژاد، حمیدرضا عباسی مقدم، حمید مدنی، رامین ولایتی، سید امیرحسینی، توفیق کابلی، رضا بهدری 10 نفری بودند که برای انتخابات ریاست فدراسیون هندبال ثبت نام کردند. کابلی، علی نژاد و خطیب در مجمع حضور نداشتند، پیش از رای گیری هم رضا بهدری به نفع عباس مقدم کناره گیری کرد و سید امیر حسینی و حمید مدنی هم به سود مهدوی کناره گیری خود را اعلام کردند.

به هر حال مهدوی به عنوان گزینه‌ای که اجماع خوبی روی وی شده بود سرانجام رئیس شد تا کارش را شروع کند. بدون شک اواخر سال 93 فرصت خوبی خواهد بود تا وی نیروهای مدنظرش را انتخاب کند تا استارت جدی مدیریتش را از روزهای نخستین سال 94 بزند. وی در ابتدای دوران مدیریتش اعلام کرد که به دنبال گرفتن چند میزبانی است که باید دید در این کار چه اندازه موفق خواهد بود. اهالی هندبال دوست دارند تا این رشته بعد از چند سال بلاتکلیفی و ناکامی بتواند به موفقیت و روزهای درخشان برسد و حرف‌های زیادی برای گفتن در آسیا و جهان داشته باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس