از دست رفتن 2 کشتی‌گیر سرشناس در خانواده گوش‌شکسته‌ها، درگذشت همسر جهان پهلوان تختی و قهرمانی کشتی فرنگی برای نخستین بار در جهان از مهم‌ترین رویدادهای سال 93 بود.

به گزارش مشرق، سالی که گذشت پیام‌آور حوادث زیادی برای اهالی جامعه گوش شکسته‌ها بود؛ حوادثی سرشار از شادی و غم؛ از قهرمانی کشتی فرنگی برای نخستین بار در جهان گرفته تا مرگ دو کشتی‌گیر نامدار و مدال‌آور تیم ملی. همسر جهان پهلوان تختی نیز بعد از 47 سال دوری از جهان پهلوان به دیار باقی شتافت؛ زنی که تا آخرین لحظات زندگی‌اش هم پرده از رازهای مگو برنداشت تا اسرار زیادی را با خود به آن دنیا ببرد و ما را در حسرت رمزگشایی از زندگی و مرگ جهان پهلوان بگذارد.

در زیر نگاهی گذرا و اجمالی به مهم‌ترین اتفاقات یک سال اخیر ورزش ملی کشورمان می‌اندازیم تا مروری بر خاطرات خوب و تلخ‌کامی‌ها داشته باشیم.

* فروردینِ آرام:

سال جدید شمسی با برگزاری اردوهای تیم‌های ملی برای حضور در رقابت‌های کشتی قهرمانی آسیا و جام‌های جهانی کشتی آزاد و فرنگی آغاز شد. در اواخر فروردین ماه بود که اتحادیه جهانی کشتی با موافقت با پیشنهاد فدراسیون کشتی مجوز میزبانی ایران در نخستین دوره جام باشگاه‌های جهان را صادر کرد و جویبار و خوزستان کاندید اصلی میزبانی مسابقات شدند.

* اردیبهشتِ طلایی:

* ماه دوم سال 1393 با قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در آسیا آغاز شد. در پایان بیست‌وهفتمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا در آستانه قزاقستان، آزادکاران کشورمان موفق به کسب 6 مدال طلا توسط مسعود اسماعیل‌پور، سیداحمد محمدی، مصطفی حسین‌خانی، رضا افضلی، میثم مصطفی‌جوکار و کمیل قاسمی در اوزان 61، 65، 70، 74، 86 و 125 کیلوگرم شدند. در این رقابت‌ها مهران رضازاده (57 کیلوگرم) پنجم و حامد طالبی زرین کمر (97 کیلوگرم) هفتم شدند. ایران در پایان این مسابقات با 70 امتیاز برای بیست‌ودومین بار بر سکوی قهرمانی آسیا ایستاد. تیم‌های مغولستان و قزاقستان هم به ترتیب دوم و سوم شدند.

* در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا نیز، فرنگی‌کاران کشورمان موفق به کسب یک مدال طلا، یک نقره و 3 برنز شدند و ایران در پایان این رقابت‌ها با 53 امتیاز بر سکوی سومی آسیا ایستاد. این نتیجه در حالی حاصل شد که تیم کشورمان سال گذشته نایب قهرمان شده بود. قزاقستان با 63 امتیاز اول و قرقیزستان هم با 57 امتیاز نایب قهرمان شد. کره جنوبی هم با 52 امتیاز چهارم شد.

تک مدال طلای ایران را بهنام مهدی‌زاده در سنگین‌وزن بدست آورد. یوسف قادریان هم در 80 کیلو به مدال نقره دست یافت. سعید عبدولی، علی علیاری و مجتبی کریم‌فر هم در اوزان 75، 85 و 98 کیلوگرم ایران را صاحب مدال برنز کردند.

* اما اواسط اردیبهشت ماه آبستن حوادث زیادی بود؛ محمد بنا بعد از بازگشت از رقابت‌های قهرمانی آسیا دیگر به خانه کشتی نرفت و قید هدایت تیم ملی در جام جهانی کشتی فرنگی را زد. بعد از انتقاداتی که نسبت به عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی و کسب عنوان سوم در رقابت‌های قهرمانی آسیا شده بود محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با بیان اینکه شرایط برای ادامه همکاری وی با فدراسیون فراهم نیست زمزمه‌هایی مبنی بر جدایی سر داد. قرار بود بنا بعد از رقابت‌های قهرمانی آسیا در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی که خود را برای حضور در جام جهانی تهران آماده می‌کند حضور پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد و اعلام کناره گیری کرد.

بعد از کناره‌گیری محمد بنا، ایرج اسفند‌یاری‌فر و رسول جزینی، همکاران او در تیم ملی نیز اقدام به ترک اردوی تیم ملی کردند اما این پایان کار نبود و فرنگی‌کاران حاضر در اردو نیز شبانه و به صورت دسته جمعی خانه کشتی را ترک کردند تا کشتی فرنگی در آستانه جام جهانی گرفتار بحرانی جدی شود. چنین اقدامی در آن شرایط حساس که ایران میزبان جام جهانی کشتی فرنگی بود به هیچ عنوان منطقی و قابل قبول به نظر نمی‌رسید و مورد تأیید هیچ کس نبود و بهتر بود بنا اگر قصد کناره‌گیری دارد یا زودتر این موضوع را اعلام می‌کرد یا اینکه بعد از پایان جام جهانی دست به این کار می‌زد، اما این اتفاق افتاد.

این اتفاقات در حالی رخ داد که قرار بود جام جهانی کشتی فرنگی کمتر از 2 هفته دیگر به میزبانی ایران برگزار شود.

 

ماجرا از آنجا شروع شد که محمد بنا بعد از برگشت از رقابت‌های قهرمانی آسیا و کسب عنوان سوم در این مسابقات لب به انتقاد گشود و مسئولان فدراسیون کشتی را در خصوص محدود بودن اختیاراتش خطاب قرار داد.

بنا عنوان کرده بود که اگر قرار باشد شرایط اینگونه باشد و در انتخاب ملی‌پوشانش دستش باز گذاشته نشود حاضر به ادامه همکاری با فدراسیون نیست، اما صحبتی از عدم همراهی تیم در جام جهانی نکرده بود. هرچند که محمد بنا پیش از بازگشت مجدد و قبول هدایت ملی‌پوشان شرایط رسول خادم و نحوه انتخاب ملی‌پوشان را پذیرفته بود، اما به یک باره تغییر نظر داد.

بعد از اینکه با گذشت 2 روز خبری از محمد بنا در اردوی تیم ملی نشد، شورای فنی کشتی فرنگی تشکیل جلسه داد و رای به پیگیری تمرینات با کادر فنی و همکاران بنا برای حضور در جام جهانی داد تا محمد بنا به اردوها برگردد. پس از این ماجرا جلسه فوق‌العاده شورای فنی تیم های ملی کشتی فرنگی برگزار شد و ناصر نوربخش به عنوان مربی ارشد تیم ملی کشتی فرنگی در جام جهانی انتخاب شد.

البته بعد از گذشت چند روز فرنگی‌کاران شاخص تیم ملی از جمله سوریان، نوروزی، عبدولی، اخلاقی، نعمت‌پور و ... هم کم کم به اردو بازگشتند تا تیم ملی را در جام جهانی همراهی کنند.

* در پایان رقابت‌های کشتی قهرمانی نوجوانان آسیا که به میزبانی تایلند برگزار شد، تیم ملی کشتی فرنگی ایران عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و تیم ملی کشتی آزاد ایران نایب قهرمان شد. فرنگی‌کاران با کسب 4 مدال طلا، 3 نقره و 2 برنز و با کسب 87 امتیاز قهرمان شدند. تیم‌های قزاقستان و ازبکستان هم به ترتیب با 77 و 60 امتیاز دوم و سوم شدند.

در کشتی آزاد هم هند با 80 امتیاز عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد و ایران با 71 امتیاز دوم شد. تیم ژاپن هم با 64 امتیاز سوم شد. آزادکاران ایران در این رقابت‌ها مدال طلایی کسب نکردند و با 3 مدال نقره و 5 مدال برنز به کار خود پایان دادند.

* در فینال جام جهانی کشتی فرنگی که با حضور تماشاگران مشتاق در سالن کوچک شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد، تیم ملی کشورمان با نتیجه 6 بر 2 از سد روسیه گذشت تا ضمن کسب عنوان قهرمانی و حفظ جام قهرمانی در خانه، انتقام شکست فینال سال قبل را از این تیم بگیرد.

ایران سال گذشته پس از کسب سه عنوان قهرمانی متوالی در جام جهانی در حالی که میزبان بود، در فینال مغلوب روسیه شده بود. این قهرمانی نخستین قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در خانه بود.

* 29 اردیبهشت، احد پازاج، قهرمان سابق آسیا، سرمربی و مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی، به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی جایگزین محمد بنا شد. در پایان جلسه شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی اعضای شورا، احد پازاج قهرمان سابق آسیا و سرمربی و مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان معرفی کردند.

* اما آخرین روز اردیبهشت برای گوش شکسته‌ها خوش یمن نبود چرا که یکی از بزرگترین کشتی‌گیران تاریخ خود را از دست رفته می‌دیدند. علیرضا سلیمانی، دارنده مدال طلای کشتی آزاد جهان و پهلوان چندین دوره کشور ملقب به«پهلوان باشی» ساعت 6 صبح 31 اردیبهشت به دلیل سکته قلبی درگذشت. وی نخستین مدال طلای جهانی کشتی ایران پس از انقلاب اسلامی را کسب کرده بود.

 

* خرداد پرمدال:

آخرین ماه از فصل بهار نیز برای کشتی ماهی پر کار و پُر مدال بود. تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب 5 مدال طلا، یک نقره و 2 برنز به کار خود در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا پایان داد. فرنگی‌کاران جوان کشورمان توسط علی ارسلان در وزن 60 کیلوگرم، رامین طاهری در 66 کیلو، پیام بویری در 74 کیلو، علی شریفی در 84 کیلو و محمد ابراهیمی در وزن 96 کیلوگرم صاحب مدال طلا و بهروز ملکی در وزن 55 کیلوگرم صاحب مدال نقره شده بود. رضا خدری در 50 کیلوگرم و بابک رزم‌پوش هم در 120 کیلوگرم به مدال برنز دست یافتند تا ایران با کسب 75 امتیاز به عنوان قهرمانی مسابقات دست یابد.

* 18 خرداد و در پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جوانان آسیا که از در اولانباتور مغولستان برگزار شد، تیم کشورمان با کسب 6 مدال طلا، یک نقره و یک برنز و 77 امتیاز، مقتدرانه عنوان قهرمانی قاره کهن را به خود اختصاص داد.

صابر خانجانی در 50، ایمان صادقی در 60، حسن یزدانی در 66، رضا مظفری در 74 کیلو، پدرام جمشیدی در 96 کیلو و امین طاهری در 120 کیلوگرم موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها شدند. رضا اطری در 55 کیلو نقره گرفت و مجتبی گلیج در 84 کیلو به مدال برنز دست یافت.

* 27 خرداد روزی بود که فاطمه توکلی، همسر جهان پهلوان تختی درگذشت. فاطمه (شهلا) توکلی همسر جهان پهلوان تختی بعد از تحمل دوره سخت بیماری در بیمارستان ایران‌مهر تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد. وی در 30 بهمن سال 1345 با جهان‌پهلوان تختی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج نیز پسری به‌نام بابک بود که در 11 شهریور 1346 به دنیا آمد.

* مرحله نهایی رقابت‌های انتخابی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی طی روزهای 29 و 30 خرداد ماه در قزوین برگزار شد و با معرفی نفرات برتر به پایان رسید.

* تیر ماه داغ:

* فدراسیون جهانی کشتی «فیلا» اعلام کرد آزمایش نخست و دوم دوپینگ طالب نعمت‌پور، فرنگی‌کار ایران در جام جهانی تهران مثبت بوده است. در آزمایش نخست گرفته شده از وی که در آزمایشگاه وادا در شهر کلن آلمان مورد شناسایی واقع شد، آثاری از ماده ممنوعه استروئید آنابولیک ترن‌بیلون دیده بود. در آزمایش دوم وی مواد یافت‌شده در آزمایش قبلی مورد تایید قرار گرفت. نعمت‌پور از حضور در تمام مسابقات کشتی به مدت 2 سال محروم شد.

* در آخرین روزهای تیرماه فرنگی‌کاران نوجوان کشورمان در این رقابت‌ها که روزهای 24 و 25 تیرماه در شهر هومنه اسلواکی برگزار شد، با کسب یک مدال طلا (آرمان علیزاده وزن 76 کیلوگرم)، یک مدال نقره (محمدرضا آقانیا وزن 50 کیلوگرم) و سه مدال برنز (کرامت عبدولی وزن 58 کیلوگرم، پویا ناصرپور وزن 46 کیلوگرم و علیرضا نجاتی وزن 42 کیلوگرم) با اختلاف 6 امتیاز نسبت به تیم‌های روسیه و آذربایجان، به مقام سوم جهان رسید. در این رقابت‌ها روسیه با 49 امتیاز اول شد، آذربایجان با کسب همین امتیاز عنوان دوم را از آن خود کرد و تیم ایران نیز با 43 امتیاز سوم شد.

* در پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی نوجوانان جهان نیز که طی روزهای 28 و 29 تیرماه در شهر هومنه اسلواکی برگزار شد تیم ایران با 2 مدال طلای علیرضا گودرزی و عرفان آئینی در اوزان 42 و 46 کیلوگرم و پنج مدال برنز نادر نصری، کاوه رحمت آبادی، مجتبی عموزاد، امیر اکبرزاده و نعیم حسن‌زاده در اوزان 50، 54، 58، 63 و 100 کیلوگرم و کسب 68 امتیاز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد.

در این رقابت‌ها تیم روسیه با 78 امتیاز اول و تیم آمریکا نیز با 50 امتیاز سوم شدند. تیم‌های گرجستان، آذربایجان و هند نیز به ترتیب با 49، 47 و 37 امتیاز چهارم تا ششم شدند.

* مرداد قهرمان:

نهم مرداد ماه حسین خواجه‌‌وند ملی‌پوش تیم ملی کشتی فرنگی جوانان که در اردوی تیم ملی حضور داشت، برای رسیدگی به امور شخصی اردو را ترک کرد که در یک سانحه رانندگی به کما رفت و پس از چند روز در بیمارستان لقمان درگذشت.

* در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جوانان جهان که در زاگرب کرواسی برگزار شد، نمایندگان کشورمان با کسب تنها یک مدال نقره توسط پیام بویری در 74 کیلوگرم) و عنوان هشتمی جهان به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که تیم ملی کشتی فرنگی ایران سال گذشته با یک طلا، یک نقره و یک برنز سوم جهان شده بود.

* در پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جوانان جهان که در زاگرب کرواسی برگزار شد، تیم ایران با کسب 3 مدال طلا توسط ایمان صادقی در وزن 60 کیلوگرم، حسن یزدانی در 66 کیلوگرم و علیرضا کریمی در 84 کیلوگرم و سه مدال برنز توسط صابر خانجانی، رضا مظفری و امین طاهری در اوزان 50، 74 و 120 کیلوگرم  قهرمان شد. همچنین پدرام جمشیدی در 96 کیلو پنجم شد و رضا اطری نیز در 55 کیلوگرم به عنوان هفتمی بسنده کرد.

بدین ترتیب تیم ایران با کسب 64 امتیاز و پس از 19 سال (1995 میلادی) مقتدرانه قهرمان جهان شد. تیم‌های آمریکا با 58 و روسیه با 49 امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند. ترکیه با 42 امتیاز چهارم شد و آذربایجان با 41 امتیاز در رده پنجم قرار گرفت.

* جلسه شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی برای تعیین ترکیب نهایی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان برای حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی برگزار و ترکیب این تیم مشخص شد.

بازی‌های آسیایی: 59 کیلوگرم: نماینده نداشتیم - 66 کیلوگرم: امید نوروزی - 71 کیلوگرم: سعید عبدولی - 75 کیلوگرم: هادی علیزاده‌پورنیا - 80 کیلوگرم: حبیب‌الله اخلاقی - 85 کیلوگرم: مجتبی کریم‌فر - 98 کیلوگرم: مهدی علیاری - 130 کیلوگرم: بشیر باباجان‌زاده

مسابقات جهانی: 59 کیلوگرم: حمید سوریان - 66 کیلوگرم: امید نوروزی - 71 کیلوگرم: افشین بیابانگرد - 75 کیلوگرم: هادی علیزاده‌پورنیا - 80 کیلوگرم: حبیب‌الله اخلاقی - 85 کیلوگرم: مجتبی کریم‌فر - 98 کیلوگرم: قاسم رضایی - 130 کیلوگرم: بهنام مهدی‌زاده

 

شهریور سرنوشت‌ساز:

* پس از جلسه شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد، ملی‌پوشان آزادکار اعزامی به رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی مشخص شدند.

مسابقات جهانی: 57 کیلوگرم: حسن رحیمی - 61 کیلوگرم: مسعود اسماعیل پور - 65 کیلوگرم: سید احمد محمدی - 70 کیلوگرم: مصطفی حسین‌خانی - 74 کیلوگرم: رضا افضلی - 86 کیلوگرم: محمدحسین محمدیان - 97 کیلوگرم: رضا یزدانی - 125 کیلوگرم: کمیل قاسمی

بازی‌های آسیایی: 57 کیلوگرم: حسن رحیمی - 61 کیلوگرم: مسعود اسماعیل‌پور - 70 کیلوگرم: مصطفی حسین‌خانی - 74 کیلوگرم: عزت اله اکبری - 86 کیلوگرم: میثم مصطفی جوکار - 97 کیلوگرم: رضا یزدانی - 125 کیلوگرم: پرویز هادی

* 16 شهریور روز سرنوشت‌سازی برای کشتی در جهان بود. کنگره فدراسیون جهانی کشتی در این روز در سالن همایش‌های بین‌المللی شهر تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شد که نناد لالوویچ که تنها نامزد ریاست فدراسیون جهانی کشتی بود با رای قاطع اعضای کنگره تا المپیک 2020 به عنوان رئیس فدراسیون جهانی کشتی انتخاب شد.

البته تصمیمات دیگری هم در این کنگره گرفته شد که از آن جمله می‌توان به تغییر نام فدراسیون جهانی اشاره کرد. نام فدراسیون جهانی این رشته از FILA به UWW (اتحادیه جهانی کشتی) تغییر یافت.

همچنین با تایید اعضای کنگره از لوگوی اتحادیه جهانی کشتی نیز رونمایی شد که البته برای مسابقات بین‌المللی و جهانی نیز لوگوی جداگانه طراحی شد.

* در حاشیه این کنگره انتخابات هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی هم با حضور 20 نامزد برگزار ‌شد که اعضای جدید توسط کشورهای عضو انتخاب شدند. امیررضا خادم، نماینده کشورمان نیز که برای عضویت در هیأت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی در انتخابات شرکت کرده بود برای دومین دوره متوالی ناکام ماند. خادم پیش از این در بازی‌های المپیک لندن در انتخابات هیات رئیسه فیلا شرکت کرده بود که ناکام مانده بود.

* همچنین پیش از آغاز رقابت‌های جهانی کشتی اعضای جدید تالار مشاهیر فیلا در تاشکند ازبکستان رسما معرفی شدند که رسول خادم، قهرمان سابق جهان و المپیک و رئیس فدارسیون کشتی ایران از جمله نفراتی بود که در این مراسم رسما به تالار مشاهیر فیلا پیوست.

* 18 شهریور، در پایان چهل و پنجمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان تیم کشورمان بدون مدال طلا با 3 نقره و 2 برنز و کسب 46 امتیاز با نایب قهرمانی به کار خود در رقابت‌های جهانی پایان داد. مسعود اسماعیل‌پور در 61، سیداحمد محمدی در 65 و کمیل قاسمی در 125 کیلوگرم 3 مدال نقره را برای ایران به ارمغان آوردند. حسن رحیمی در وزن 57 کیلوگرم و محمدحسین محمدیان در 86 کیلوگرم هم کشورمان را صاحب مدال برنز کردند. مصطفی حسین‌خانی و رضا افضلی سیزدهم شدند و رضای یزدانی با عنوان نهمی به کار خود پایان داد. بدین ترتیب تیم ایران با کسب 45 امتیاز بعد از روسیه نایب قهرمان جهان شد. روس‌ها با کسب 5 مدال طلا و یک برنز و 62 امتیاز قهرمان شدند.

این در حالی بود که شاگردان خادم سال گذشته در مجارستان قهرمان شده بودند. روس‌ها به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یافتند.

 

* در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی جهان که از 22 شهریور ماه به میزبانی تاشکند ازبکستان آغاز شده بود تیم ملی ایران موفق به کسب یک مدال طلا توسط حمید سوریان در 59 کیلو، یک نقره توسط امید نوروزی در 66 کیلو و 2 مدال برنز توسط افشین بیابانگرد در 71 و قاسم رضایی در 98 کیلوگرم شد. همچنین حبیب اله اخلاقی و بهنام مهدی‌زاده در اوزان 80 و 130 کیلوگرم به عناوین هفتم و هشتم دست یافتند.

تیم ایران که در دوره گذشته این مسابقات به عنوان هشتم رسیده بود، در این دوره با کسب 42 امتیاز به مقام قهرمانی رسید. تیم روسیه بعد از ایران در جایگاه دوم قرار گرفت.

* در پی کسب مقام قهرمانی جهان از سوی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی ازبکستان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با صدور پیامی به اعضا و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان، کسب این افتخار و پیروزی را تبریک گفتند.

* مهرِ درخشان:

در پایان رقابت‌های کشتی آزاد بازی‌های آسیایی نمایندگان کشورمان موفق به کسب 4 مدال طلا و یک نقره در 7 وزن شدند که طلاهای کسب شده توسط آزادکاران، کاروان ورزشی کشورمان را برای ادامه کار و تکرار عنوان چهارمی دوره گذشته امیدوار کرد. این مدال‌ها نقش بسزایی در جایگاه کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی داشت و سهم بالایی از صعود ایران در رده های بالایی جدول داشت.

شاگردان خادم که با شکست رحیمی و حسین‌خانی در روز اول شروع خوبی در این مسابقات نداشتند در روز پایانی از 4 طلای ممکن 3 طلا و یک نقره کسب کردند تا پایان خوشی توسط آزادکاران رقم خورده باشد.

مسعود اسماعیل‌پور، میثم مصطفی‌جوکار، رضا یزدانی و پرویز هادی در اوزان 61، 86، 96 و 125 کیلوگرم کشتی آزاد به مدال طلا دست یافتند و عزت‌الله اکبری در 74 کیلو به مدال نقره رسید. بدین ترتیب تیم ملی کشتی آزاد با کسب 4 مدال طلا و یک نقره به کار خود در این مسابقات پایان داد. آزادکاران در دوره قبل موفق به کسب 3 مدال طلا، یک نقره و یک برنز شده بودند. آزادکاران ضمن تکرار 5 مدال گوانگجو از نظر کیفیت مدال پیشرفت محسوسی داشتند و یک برنز را به طلا تبدیل کردند.

* در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی نیز نمایندگان کشورمان موفق به کسب 2 مدال طلا توسط اخلاقی در 80 و علیاری در 98 کیلوگرم شدند. افشین بیابانگرد در 66، پیام بویری در 75 کیلوگرم، سعید عبدولی در 71 کیلوگرم، مجتبی کریم‌فر در 85 و بشیر باباجان‌زاده در 130 کیلوگرم ایران را صاحب 5 مدال برنز کردند.

کشتی با کسب 6 مدال طلا، یک نقره و 5 مدال برنز کمک زیادی به کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی کرد و به نوعی می‌توان گفت حضوری موفق و درخشان در این رقابت‌ها داشت؛ البته عملکرد آزادکاران درخشان‌تر از فرنگی‌کاران بود و به اذعان بسیاری از کارشناسان کشتی فرنگی با وجود کسب 7 مدال در هر 7 وزن با وجود تنها 2 مدال طلا عملکرد درخشانی نداشت و نتوانست انتظارات را برآورده کند چراکه بر اساس پیش‌بینی‌ها و پتانسل موجود حداقل باید 4 مدال طلا می‌گرفت که محقق نشد.

* آبانِ سیاه:

ماه دوم فصل خزان حامل خبری بد برای جامعه کشتی بود؛ خبری با بوی مرگ و نیستی. خودکشی قهرمان بازی‌های آسیایی در زندان مهم‌ترین اتفاق این ماه بود که بسیاری از اهالی جامعه کشتی را بهت زده و شوکه کرد.

* آبان ماه با معرفی تیم‌های برتر لیگ جایزه بزرگ فصلی کشور آغاز شد که در پایان مسابقات کشتی آزاد تیم بیمه رازی عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد. تیم جراحی پاستور اندیمشک نیز در کشتی فرنگی عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کرد. تیم‌های برتر این مسابقات جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را کسب کردند.

* در اواخر آبان رقابت‌های کشتی فرنگی بزرگسالان قهرمانی کشور بزرگداشت علیرضا قلیچ خانی، قهرمان کشتی فرنگی جهان با حضور 212 نفر از 31 استان در قالب 33 تیم و با انجام 246 کشتی در 8 دور طی روزهای 22 و 23 آبان ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد که در پایان تیم تهران به مقام قهرمانی دست یافت. تیم‌های فارس و توابع تهران هم دوم و سوم شدند.

 

* اما ماه هشتم سال 93 پایان خوشی برای گوش شکسته‌ها نداشت چرا که خبر خودکشی بابک قربانی در زندان همه را بهت زده کرد و در شوک فرو برد. بابک قربانی که مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو را در کارنامه داشت، تیرماه سال 91 مرتکب قتل شد؛ وی که به همراه برادرش که از قهرمانان کشتی آزاد است برای تفریح به دریاچه‌ای در نزدیکی کوه بیستون کرمانشاه رفته بود، پس از درگیری با افراد حاضر در آن محل با اسلحه مرتکب قتل شد. گفته می‌شود این کشتی‌گیر که منتظر تعیین زمان اجرای حکمش بود، با مصرف مقدار زیادی قرص، اقدام به خودکشی در سلولش کرد. وی پس از این عمل به بیمارستان منتقل شد،‌ اما پزشکان نتوانستند مانع از فوت قربانی شوند. بدون شک مرگ یک قهرمان در کُنج زندان بدترین اتفاق برای یک رشته ورزشی در یک سال می‌تواند باشد؛ قهرمانی که به اذعان بسیاری از کارشناسان می‌توانست قهرمان المپیک شود، اما حالا زیر خروارها خاک آرمیده است.

* تیم کشتی 3 نفره ساحلی کشورمان در آخرین روزهای آبان موفق به کسب 3 مدال طلا در بازی‌های ساحلی آسیا در تایلند شد هرچند که یکی از مدال‌ها به دلیل دوپینگ یکی از کشتی‌گیران پس گرفته شد.

* در آخرین روز ماه هشتم رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی کشور بزرگداشت امامعلی حبیبی، قهرمان جهان و المپیک روزهای 29 و 30 آبان ماه با شرکت 218 کشتی‌گیر از 31 استان در قالب 34 تیم طی 8 دور و با انجام 254 کشتی، در سالن دانشگاه آزاد اسلامی شهر بابل برگزار شد و در پایان تیم مازندران (الف) به مقام قهرمانی دست یافت. تیم‌های مازندران (ب) و تهران هم دوم و سوم شدند.

* آذرِ آرام:

در روزهای نخستین آخرین ماه پاییز، اولین دوره مسابقات جام باشگاه‌های جهان در کشتی آزاد به میزبانی جویبار برگزار شد که در دیدار فینال این مسابقات، بیمه رازی با پیروزی 6 بر 2 مقابل تیتان مرکوری آمریکا به قهرمانی رسید. تیم شهرداری و شورای شهر کرج نیز با برتری 7 بر یک مقابل اتحادیه کشتی چین عنوان سوم این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.

* در نخستین دوره رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان در کشتی فرنگی نیز که به میزبانی آبادان برگزار شد، تیم جراحی پاستور اندیمشک در فینال با نتیجه 6 بر 2 مقابل باشگاه سامورگاشف روسیه به برتری دست یافت و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. در دیدار رده‌بندی نیز استانبول بیوک شهریر ترکیه با برتری مقابل اتحادیه کشتی چین به عنوان سوم این رقابت‌ها دست یافت.

* دی ماه سرد:

نخستین روز فصل زمستان با انتخاب سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان آغاز شد. اعضای شورای فنی تیم‌های ملی کشتی فرنگی روز اول دی ماه برای انتخاب سرمربی تیم ملی فرنگی جوانان تشکیل جلسه دادند و بعد از مدت‌ها کش و قوس، سرانجام رضا سیم‌خواه را برای هدایت جوانان انتخاب کردند.

* برترین کشتی‌گیران آزاد و فرنگی‌کار سال فنی 93-92 پس از انجام نظرسنجی در سایت فدراسیون کشتی معرفی شدند که در کشتی آزاد مسعود اسماعیل‌پور و در کشتی فرنگی حمید سوریان عناوین برتر را از آن خود کردند.

* دوپینگ یکی از اعضای تیم ملی 3 نفره کشتی ساحلی کشورمان که موفق به کسب 3 مدال طلا در بازی‌های ساحلی آسیا در تایلند شده بود مثبت اعلام شد. گفته می‌شود نتیجه آزمایش نمونه A دوپینگ این کشتی‌گیر مثبت اعلام شده است و در صورت تأیید نمونه B محکومیت وی قطعی و نامش اعلام خواهد شد.

* اواخر دی ماه فدراسیون کشتی ایران با ارسال نامه‌ای به اتحادیه جهانی به صورت رسمی برای میزبانی رقابت‌های جهانی سال 2018 در دو رشته آزاد و فرنگی اعلام آمادگی کرد. فدراسیون کشتی ایران همچنین با ارسال نامه‌ای به اتحادیه جهانی به صورت رسمی برای میزبانی رقابت‌های قهرمانی آسیا سال 2017 در دو رشته آزاد و فرنگی اعلام آمادگی کرد. ایران برای آخرین بار در سال 2004 میلادی میزبان رقابت‌های قهرمانی آسیا در رشته کشتی آزاد بود.

* مراسم قرعه‌کشی و گروه‌بندی جام‌های ‌جهانی کشتی آزاد و فرنگی عصر 24 دی ماه در لوزان سوئیس، مقر اتحادیه جهانی کشتی، برگزار شد و 8 تیم حاضر در این مسابقات با قرار گرفتن در 2 گروه 4 تیمی حریفان خود را شناختند. در کشتی فرنگی در گروه اول تیم‌های ایران، آذربایجان، سوئد و آلمان قرار گرفتند؛ تیم‌های روسیه، مجارستان، ارمنستان و ترکیه هم در گروه دوم به رقابت با یکدیگر پرداختند. در کشتی آزاد نیز در گروه اول جام جهانی تیم‌های روسیه، کوبا، آمریکا و مغولستان قرار گرفتند. تیم‌های ایران، بلاروس، آذربایجان و ترکیه هم در گروه دوم به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

 

* بهمن و بزرگ‌ترین تورنمنت کشتی دنیا:

بزرگترین تورنمنت کشتی دنیا گرامیداشت دهه مبارک فجر پس از برگزاری مراسم افتتاحیه با سوت نمادین رئیس کمیته ملی المپیک آغاز شد. در این مراسم تمام کشتی‌گیران و داوران بر روی 15 تشک کشتی ایستادند و مسابقات خود را با سوت کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک آغاز کردند. بزرگترین تورنمنت کشتی دنیا (رقابت‌های عمومی) گرامیداشت دهه مبارک فجر در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و در دو رشته آزاد و فرنگی روزهای 16 و 17 بهمن ماه در سالن 12 هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد.
3141 کشتی‌گیر، مربی و سرپرست در این رقابت‌ها که برای اولین بار به طور همزمان بر روی 15 تشک برگزار می‌شود حضور داشتند.
این مسابقات که برای اولین بار به ابتکار فدراسیون کشتی ایران و برای حفظ کشتی در المپیک برگزار می‌شد در کتاب رکوردهای جهان گینس نیز ثبت خواهد شد.
* برترین مربیان فنی در رشته های کشتی آزاد و فرنگی در سال فنی 92 - 93 توسط فدراسیون کشتی معرفی شدند که در مجموع سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در کشتی آزاد حسین نقیبی از مازندران با مجموع 384 امتیاز و در کشتی فرنگی محمدعلی چمیانی از شیراز با 894 امتیاز در صدر برترین مربیان فنی سال قرار گرفتند. در مجموع هر دو رشته هم محمدعلی چمیانی، مربی سازنده امید نوروزی بالاتر از سایر مربیان قرار گرفت.

* اسفند ماه:


تیم کشتی فرنگی آذربایجان در فینال جام جهانی کشتی فرنگی با نتیجه 4 بر 4 (امتیاز فنی مثبت بیشتر) از سد تیم روسیه عبور کرد و عنوان قهرمانی جام جهانی کشتی فرنگی را به خود اختصاص داد. هدایت تیم آذربایجان بر عهده جمشید خیرآبادی، مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران است.

این دیدار در حالی با نتیجه 4 بر 4 به پایان رسید که آذربایجان با امتیاز مثبت 18 بر 17 به برتری دست یافت. تیم کشورمان نیز با نتیجه 6 بر 2 از سد ترکیه گذشت و عنوان سوم را از آن خود کرد. ایران مدافع عنوان قهرمانی بود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • طلای سبز ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    0 0
    عالی بود بازم از این دست کارهای سایت را تحسین میکنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس