ديپلماسي شهروندي که يکي از رويکردهاي نوين در سياست خارجي و بهبود وجهه کشورها در جهان محسوب مي‌شود، متاسفانه در همايش 80 ميلياردي ايرانيان خارج از کشور مفقود بود.

به گزارش مشرق، در همايش ايرانيان خارج از کشور که با هزينه‌اي ميلياردي برگزار شد و حدود 1359 مهمان که گفته شده است همگي از افراد متخصص و کارشناس هستند، هيچ اشاره‌اي به ديپلماسي شهروندي نشد.
ديپلماسي شهروندي که بخشي از" ديپلماسي عمومي" است، به نفوذ در افکار عمومي ساير کشورها در جهت پيشبرد منافع يک ملت از طريق شهروندان آن اطلاق مي شود.
هر کدام از مهمانان اين همايش مي‌توانستند در کشورهاي محل زندگي خود يک" ديپلمات عمومي" ايران باشند و در جهت شناساندن ايران به جهانيان و ترميم چهره جمهوري اسلامي ايران و معرفي دستاوردهاي اين نظام موثر واقع شوند اما هيچ گونه توجهي به اين امر نشد و هيچ‌ کتاب ،جزوه‌ و يا آموزشي به ميهمانان داده نشد تا ديپلماتهاي عمومي ايران با اگاهي بيشتر به محل ماموريت خود بازگردند.
حال آنکه ميلياردها تومان هزينه براي تبليغات اين همايش صرف شد و نکته جالب اينکه دبير همايش در سخنان خود تأکيد کرد که ما يک ملت هستيم و موظفيم ايران را به همه معرفي کنيم و بايد زمينه براي تعامل با ديگر ملت‌ها را فراهم کنيم.
اين در حالي است که آمريکا از مدت‌ها قبل از ديپلماسي شهروندي (Citizen diplomacy) در پيشبرد اهداف و منافع و بالتبع سياست خارجي خود استفاده مي‌کند.
مرکز ديپلماسي شهروندي آمريکا (www.uscenterforcitizendiplomacy.org) با شعار اينکه « هر شهروند آمريکايي يک ديپلمات» وظيفه گسترش فرهنگ و سبک زندگي آمريکايي را بر عهده دارد.
اين مرکز به صورت آن لاين افراد را آموزش مي‌دهد و جزوات و کتاب‌هاي آموزشي فراواني را به شهروندان خود در خارج از آمريکا اهدا مي‌کند و به منظور تشويق و ارتقاي روحيه آنها به مناسبت‌ها هدايايي را به آنها اعطا مي‌کند.
مرکز ديپلماسي شهروندي آمريکا تأکيد دارد که هر شهروند به مثابه يک ديپلمات محسوب مي‌شود و در خارج از کشور بايد به عنوان نماينده ايالات متحده، فرهنگ و سبک زندگي آمريکايي را اشاعه دهد و سعي کنند در جهت ترميم چهره کشورشان رفتار کنند.
در سند استراتژي امنيت ملي آمريکا که به تازگي توسط اوباما انتشار يافت در مورد ديپلماسي شهروندي چنين آمده است: دولت آمريکا تلاش مي‌کند ارتباط ميان مردم آمريکا و مردم جهان را تسهيل کند.... بارها مشاهده کرده‌ايم که بهترين سفراي ارزش‌ها و منافع آمريکا، مردم آمريکا اعم از شرکت‌ها و سازمان‌هاي غيردولتي، دانشمندان ورزشکاران، هنرمندان و دانشجويان ما هستند.
در بخش ديگري از اين سند آمده است: نفوذ فرهنگ آمريکا از اولويت اصلي و بزرگ آمريکايي‌ها در سفر کار و مذاکرات با کشو.رهاي خارجي است. ما از برنامه‌هايي حمايت خواهيم کرد که منافع و رهبري ما در زبان‌هاي خارجي و امور درون فرهنگي را ترويج مي‌دهد، از جمله برنامه‌هاي مبادلات بين المللي. اين امر به شهروندان ما (آمريکا) امکان مي‌دهد تا با مردم ديگر کشورها رابطه برقرار کرده و مهارت‌ها و تماس‌هاي ما را توسعه دهد. ما بايد منفعتي که از رابطه عميق‌تر با افکار عمومي خارج از کشور و افزايش شناخت از جامعه آمريکا را عايد مي شود را درک کنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس