گوردون بنکس و پله

پله در خصوص این صحنه می گوید: "به نظر من این دیدنی‌ترین نجات دروازه در تمام آن دوره مسابقات، و نمایشی محال بود؛ ولی بنکس از عهده آن برآمد. در نظر من، بنکس بهترین دروازه‌بان بازی‌های 1970 بود."

به گزارش مشرق، «گوردون بنکس» دروازه بان افسانه‌ای انگلیس در دهه ۶۰ و ۷۰ در سن ۸۱ سالگی درگذشت. به همین بهانه به مرور یکی از ماندگارترین صحنه‌های تاریخ فوتبال که این گلر انگلیسی خلق کرد، می‌پردازیم:

در جام جهانی ۱۹۷۰ مکزیک تیم فوتبال برزیل با حضور بازیکنانی نظیر پله، توستائو، کارلوس آلبرتو پریرا، جرزینهو و… یکی از قدرتمندترین تیم‌های تاریخ برزیل در جام جهانی را تشکیل داده بود و در نهایت با قهرمانی در این رقابت‌ها به حق خود رسید.

اما در این خاطره تصویری قصد نداریم درخصوص طلایی پوشان افسانه‌ای صحبت کنیم و موضوع خاطره ما یکی از ماندگارترین لحظات تاریخ جام جهانی است که دروازه بان تیم فوتبال انگلیس در برابر پله رقم زد:

تیم‌های برزیل و انگلستان به همراه رومانی و چکسلواکی در گروه ۳ حضور داشتند. برزیل قدرتمند با ۳ برد پیاپی در مرحله گروهی و حذف پرو و اروگوئه در مراحل بعدی به فینال رسید و در فینال هم با قاطعیت ۴-۱ ایتالیا را از سر راه برداشت و برای سومین بار قهرمان جام جهانی شد. انگلستان هم که به عنوان تیم دوم از مرحله گروهی بالا آمده بود در مرحله یک چهارم نهایی، در غیاب دروازه بان افسانه‌ای خود، گوردون بنکس که در این دوره تنها یک گل از برزیل خورد، در وقت‌های اضافی ۳-۲ به آلمان باخت و از دور رقابتها حذف شد.

در مرحله گروهی، برزیل با گل جرزینهو، ۱ بر صفر انگلستان را شکست داد ولی ماندگارترین لحظه آن بازی، نه گل جرزینهو بلکه واکنش استثنایی گوردون بنکس در برابر ضربه سر پله بود. پله در زندگی‌نامه خودش در این باره چنین توضیح داده است:

http://cdn.asriran.com/files/fa/news/1392/6/17/306644_169.jpg


"جرزینهو توپ را به دست آورد و آن را از کوپر، بک قوی انگلستان، رد کرد و با یک پاس بلند هوایی بی‌نقص آن را برای من فرستاد. من به طرف توپ پریدم و آن را دقیقاً با ضربه سر به گوشه دروازه فرستادم، در حالی که بنکس، دروازه‌بان انگلیس، در گوشه دیگر دروازه بود. من فریاد برآوردم: گ....ل ل ل!!! ولی بنکس، مثل ماهی آزادی که آبشاری بالا می‌جهد، به هوا جهید و توانست با سر پنجه به توپ بزند، به طوری که توپ از روی تیر سقف دروازه رد شد. به نظر من این دیدنی‌ترین نجات دروازه در تمام آن دوره مسابقات، و نمایشی محال بود؛ ولی بنکس از عهده آن برآمد. در نظر من، بنکس بهترین دروازه‌بان بازی‌های ۱۹۷۰ بود."


فیلم این صحنه زیبا و ماندگار را در زیر می‌توانید ببینید:


به گزارش مشرق، گوردون بنکس (به انگلیسی: Gordon Banks)‏ بازیکن فوتبال زادهٔ ۳۰ دسامبر ۱۹۳۷ اهل کشور انگلستان بود که سابقهٔ بازی در تیم ملی فوتبال انگلستان را در کارنامهٔ خود داشت. وی در تاریخ ۶ آوریل ۱۹۶۳ نخستین بازی ملی خود را در مقابل تیم ملی فوتبال اسکاتلند انجام داد و با حضور در ۷۳ بازی ملی، در تاریخ ۲۷ مه ۱۹۷۲ واپسین بازی ملی‌اش را در برابر تیم ملی فوتبال اسکاتلند برگزار کرد.

واکنش تاریخی گوردون بنکس در جام جهانی ۱۹۷۰ برابر برزیل که در عکس‌های زیر ثبت شده نیز به خوبی این صحنه خارق العاده را به تصویر کشیده است:

پله دست‌هایش را به نشانه گل بالا برده است
بنکس با نوک پنجه دستش، توپ را به کرنر فرستاد
فرود گوردون بنکس...
… و برخوردش به تیر دروازه
توپی که به کرنر رفت … و افسوس توستائو (شماره ۹ برزیل)
پله و بنکس سال‌ها پس از خلق آن صحنه ماندگار
پله و بنکس سال‌ها پس از خلق آن صحنه ماندگار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    3 5
    نویسنده گرامی فیلم را یکبار دیگر با دقت نگاه کن.
  • ایرانی IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    7 6
    تصویری که رویش امضاء هست جعل شده است ، زیرا همانطور که در فیلم می بینیم که زمان فرود دروازبان شماره 9 برزیل در کنار دروازه بان قرار دارد ولی در تصویر امضاء شده هیچ اثری از وی نیست . باز هم انگلستان به دنبال ساختن حماسه های جعلی برای خودش است !!!
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    15 0
    فوتبال های قدیم زیبایی خاص خود را داشتند
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 0
    اگر این سیو تاریخیه پس سیو هیگوئیتا چیه؟
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۴
    0 0
    سانتر بلندوآرام بود وبنکس فرصت داشت سه چهارقدم بردارد وبعدشیرجه نسبتا کوتاهی زد فقط شانس یا فکراو هدایت توپ روبه بالا بود که معمولا کمترازروی دروازه ردمیشن . هنوزهم تبلیغات انگلیسی یک حرکت معمولی همراه باشانس راازنوادر حرکات جا میزند . گل راطوری خوردکه کمترمبتدی میخورد . پله چشمش به توپ بوده فکرکرده بنکس ازتیراول شیرجه رازده که اینطورنیست ازنظرپله صحنه جوردیگری است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس