رسول خادم در المپیک 1996 برای سومین بار با ماخاربک خادارتسف، قهرمان بزرگ کشتی روس ها، رو در رو شد. دلاور مشهدی کشتی ایران، مثل سال های قبل آن قدر با خادارتسف در سرشاخ دست و پنجه نرم کرد تا قهرمان روسی را خسته کند و در یک لحظه غافلگیری، مچ پای او را از آن خود کرد و ...

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، پس از طلای عبدالله موحد در المپیک 1968 مکزیکوسیتی، ایران 28 سال بود که طلای المپیک نگرفته بود تا اینکه رسول خادم نابغه کشتی ایران در المپیک 1996 آتلانتا با غلبه بر ماخاربک خادارتسفِ روس، ایران را صاحب مدال طلا کرد.
المپیک آتلانتا در همان شهری برگزار شد که رسول خادم سال قبل برای دومین بار، قهرمان جهان شده بود. کشتی گیر 25 ساله‌ای که با زانوی مصدوم عازم آمریکا شده بود.
رسول ابتدا ویکتور کودی کشتی گیر غول پیکر نیجریه‌ای با سابقه 11 قهرمانی در قاره آفریقا را 6-1 شکست داد، اسلام بایرامکف از قزاقستان را 4-3 از پیش رو برداشت. جامبولات تدیف سرمربی سال های 2001 تا 2010 تیم ملی روسیه را نیز که عضو تیم ملی اوکراین بود 3-0 مغلوب کرد تا به فینال برسد.


ماخاربک خادارتسف کشتی‌گیر اهل شوروی سابق با هفت مدال طلا (دو طلای المپیک 1988 و 1992 و 5 طلای جهان) ششمین کشتی گیر برتر تاریخ کشتی آزاد جهان است

رسول خادم در فینال المپیک 1996 برای سومین بار با ماخاربک خادارتسف، قهرمان بزرگ کشتی روس ها، رو در رو شد. خادم که در سال های 1994 و 1995 خادارتسف را 4 بر 1 و 3 بر 1 برده بود، در المپیک آتلانتا نیز موفق شد حریف قدر و باتجربه اش را از پیش رو بردارد.
دلاور مشهدی کشتی ایران این بار خادارتسف را 3 بر صفر شکست داد. او مثل سال های قبل آن قدر با خادارتسف در سرشاخ دست و پنجه نرم کرد تا قهرمان روسی را خسته کند و در یک لحظه غافلگیری، مچ پای او را از آن خود کرد و سپس خاک و بارانداز!

رسول خادم برای کسب طلای المپیک و دو طلای جهانی در سه فینال پیاپی ماخاربک خادارتسف را شکست داد. الدار کورتانیدزه حریف سنتی علیرضا حیدری هم بر سکوی سوم المپیک ایستاد.

 این مدال اولین طلای کشتی و اولین طلای ورزش ایران در مسابقات المپیک، در دوران پس از انقلاب به شمار می رود.

فیلم مبارزه فینال خادم با خادارتسف را در زیر ببینید


دانلود

رسول خادم از معدود کشتی گیران تاریخ است که از 30 کیلوگرم نونهالان تا 130 کیلوگرم بزرگسالان مدال گرفته است. او همچنین یگانه کشتی گیر ایرانی است که در میادین رسمی بزرگسالان از 48 کیلوگرم تا فوق سنگین روی تشک رفته است.

طبق اظهارات کیانوش اعتمادمقدم مربی بدنسازی وقت تیم ملی که برای المپیک لندن نیز با تیم ملی همکاری کرد، هاشمی طبا پس از مصدومیت رسول در مسابقات جهانی 1995 آتلانتا، حتی حاضر به پرداخت هزینه های درمانی او نبود و عقیده داشت که خادم تمام شده است. اعتمادمقدم می گفت رسول به همین خاطر پس از المپیک نیز سکه‌های طلای اهدایی هاشمی طبا را پس فرستاد.

رسول خادم برای بیش از چهار سال، از مسابقات جهانی 1994 استانبول تا قبل از مسابقات Goodwill Games سال 1998 ، حتی یک بار هم شکست نخورد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 21
    Undertakeri boode baraye khodesh
  • علیرضا ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    2 0
    هاشمی طبا پس از مصدومیت رسول در مسابقات جهانی 1995 آتلانتا، حتی حاضر به پرداخت هزینه های درمانی او نبود و عقیده داشت که خادم تمام شده است. اعتمادمقدم می گفت رسول به همین خاطر پس از المپیک نیز سکه‌های طلای اهدایی هاشمی طبا را پس فرستاد. دمش گرم آقا خادم.
  • ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    2 0
    خادم در میان کشتی گیران بعد از انقلاب یه پهلوان محبوبه، حتی در سیاست هم نجیب بود، حق متعال پشت و پناهش.
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 12
    AZIZAM
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 0
    زنده باشی حاج رسول دوست داشتنی ...
  • بداقا ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    0 2
    دمت گرم مشرق جان بازم بزار
  • محسن ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۸
    5 0
    رسول خادم را هر کس میبیند یاد زیر گیری بی نقص مچ پا می افتد ایشان یکی از بهترین کشتی گیرهای ایران از همه لحاظ بوده و هست خصوصا اخلاق ایشان الگوی است برای همه
  • سیامک ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    1 19
    من خودم کشتی گیرم واقعاکه آق رسول یه الگوهستش براهمه کشتی گیرا
  • سیامک ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۵
    0 12
    حاج رسول خیلی مخلصیم
  • زهرا ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۹
    4 1
    خدا نگذره از کسانی که باعث شدن رسول خان در اوج کشتی رو بگذاره کنار مطمئنا اگر ادامه می داد حتما رکورد خادارتسف رو هم رد می کرد. به هر حال از آمدن دوبارش به کشتی خیلی خوشحالیم.عزیز متواضع دوست داریم
  • حامد ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    2 0
    اقا خادم دمت گرم
  • علی کرامتی فرد ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    16 0
    یگانه مرد کشتی ایران ممنون بخاطر همه مدال های رنگارنگ
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    فیلماتون پاک شده دوباره بزارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس