کد خبر 240524
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۰

به اعتقاد اکثر کارشناسان دیدار ایتالیا و آلمان در نیمه نهایی جام جهانی 1970 مکزیک هیجان انگیزترین مسابقه تاریخ است که با یک اتفاق تاریخی نیز همراه بود.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، وقتی که در تاریخ 17 ژوئن 1970 آرتورو یاماساکی مالدونادو داور اهل پرو، سوت بازی نیمه نهایی جام جهانی را به صدا درآورد فکر نمی کرد که این دیدار لقب "بازی قرن" را به خود اختصاص دهد.
دو تیم ایتالیا و آلمان در مرحله نیمه نهایی جام جهانی 1970 مکزیک به مصاف هم رفتند. این بازی در ورزشگاه آزتکا مکزیک برگزار شد و تنها بازی در تاریخ جام جهانی بود که 5 گل در وقت های اضافه زده شد. دیدار دو تیم در 90 دقیقه 1-1 مساوی به پایان رسیده بود.

فیلم شرح گلهای این دیدار مهیج با صدای عادل فردوسی پور

دانلود

90 دقیقه ابتدای دیدار به هیچ وجه در خور نام "دیدار قرن" نبود. ایتالیا در دقیقه هشتم با گل "روبرتو بونینسنیا" از حریف پیش افتاد و بعد از گل به دفاع جانانه پرداخت. آلمان‌ها به حملات خود افزودند و حتی فرانس بکن بائر معروف به "قیصر فوتبال" با کتف آسیب دیده به بازی ادامه داد تا در نهایت در آخرین دقایق بازی "کارل هاینز اشنلینگر" در دقیقه 90 دروازه "آلبرتو زی" را که تا پیش از این دیدار تنها یک گل خورده بود باز کرد تا دو تیم به وقت‌های اضافه بروند.


آنچه در وقت اضافه این دیدار رخ داد قابل پیش بینی نبود: 5 گل در 30 دقیقه فراموش ناشدنی

بازی در وقتهای اضافه آغاز شد و در دقیقه 94 گردمولر 8 گله آلمان را پیش انداخت ولی در دقیقه 98 "تارکیزیو بورن ئی" بازی را برابر کرد و دوباره در دقیقه 104 "لوئیجی ریوا" ایتالیا را پیش انداخت اما این داستان در اینجا پایانی نداشت و در دقیقه 110 دوباره "گرد مولر" ملقب به بمب افکن ژرمنها بازی را برابر کرد و تعداد گلهایش دورقمی شد و در حالی که هنوز گوینده تلویزیون آلمان داشت نام او را صدا می زد، "جیانی ریورا" که بیشتر نیمکت نشین بود و در این دیدار هم از ابتدای نیمه دوم به بازی آمده بود در دقیقه 111 گل برتری ایتالیا را به ثمر رساند تا لاجوردی پوشان به یک پیروزی تاریخی و شگفت انگیز برسند.


فرانتس بکن باوئر و جیانی ریورا دو بازیکنی که نامشان با این بازی در تاریخ ثبت شد

پلاک یادبود این بازی در روبروی ورزشگاه "آزتکا" نصب شده و بر روی آن نوشته شده است: ورزشگاه آزتکا از تیم‌های ملی آلمان و ایتالیا برای بازی قرن که در جام جهانی 1970 درخشیدند تجلیل می‌کند.



اما در ديدار نهايی تيم خسته و فرسوده لاجوردی پوشان رمقی برای مهار بازيكنان تکنیکی و قدرتمند برزيل نداشت و به شكست  4 بر  1 تن دادند. آلمان هم با یک گل اروگوئه را برد و سوم شد.

جدا از زیبایی و پرگل بودن، اتفاقی تاریخی در این دیدار رقم خورد؛ در جریان بازی که برخی از آن به عنوان زیباترین بازى تاریخ جام جهانى یاد می کنند، فرانتس بکن باوئر دچار در رفتگى کتف شد ولی در حالی که طبق اعلام پزشکان باید از زمین بیرون می رفت پس از چند دقیقه مداواى اورژانسى دوباره به زمین بازگشت.


آلمان تعویض هایش را انجام داده بود و باید با یک بازیکن کمتر بازی را ادامه می داد اما بکن باوئر کتف مصدوم خود را بست و به بازی برگشت.


"قیصر" نتوانست باعث پیروزى تیمش شود اما به خاطر نکته سنجى یک روزنامه ورزشى آلمان در تاریخ ماندگار شد. عکاس روزنامه فوق صحنه اى را شکار کرد که نشان مى داد بکن باوئر با یک دست کتف باندپیچى خود را گرفته و با پاهایش مشغول دریبل زنى است!


ستاره فوتبال آلمان به عنوان اولین بازیکن تاریخ فوتبال، با یک عضو شکسته تا پایان در میدان حضور یافت

 بكن باوئر بزرگترین موفقیت های خود را در سطح باشگاهی بابایرن مونیخ جشن گرفته و در طول 12 سالی كه در خدمت این باشگاه بوده، 5 بار قهرمان بوندس لیگا، 4 بار قهرمان جام حذفی آلمان و 3 بار پیاپی هم قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد.او مجموعاً 103 بازی برای تیم ملی فوتبال آلمان انجام داده و 50 بار هم به عنوان كاپیتان، این تیم را هدایت كرده، اگر چه بكن باوئر بدون داشتن بازوبند كاپیتانی هم یكی از راهبران بی قید و شرط در میدان محسوب می شد.


این قدرت و سلطه او به عنوان بازیكن در خود میدان بود كه لقب "قیصر" (به آلمانی و انگلیسی: kaiser به معنی رهبر) را برای او به ارمغان آورد و سبب شد كه او را بهترین فوتبالیست آلمان در قرن بیستم بدانند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    0 0
    انقدر این خاطرات فوتبالی رو که ملی هم نیست با آب تاب یاد آوری نمیخواد بکنین این جور یادآوریهای غیر ضروری منو یاده این جمله مزدک میرزایی میندازه که گفت باید خدارو شکر کنیم که در دوره ای زندگی میکنیم که مسی فوتبال بازی میکنه ینی جهان بینیه این آقا فقط در همین حده این افکار نشات گرفته از همین نکان به ظاهر ساده ست.
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    0 0
    غیرت غیرت غیرت وطندوستی چیزی که در میان بازیکنانایرانی کم رنگ است
  • عشق فوتبال ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
    0 0
    آقای ناشناس 01:03 الان دقیقا کجات سوخته؟؟؟ عزیز من مجبوری بیای خبر ورزشی ببینی و بخونی؟ علاقه مندان به فوتبال مثل من از این خاطرات لذت میبرن شما خودشو ناراحت نکن!!!
  • سعید ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
    0 0
    یاد باد آن روزگاران یاد باد.به یاد مسابقه قرن و جسارت فرانتس بکن بائوئر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس