قهرمان سرشناس ترکیه و دارنده مدال طلای المپیک می گوید: من تصور می كردم حداقل بتوانم با تختی مساوی كنم، اما صادقانه می گویم كه در این كشتی، پهلوان بزرگ شما، با قدرت فراوان امتیازهای زیادی از من گرفت و با امتیاز 0-13 شكستم داد. این سخت ترین كشتی من و مهم ترین باخت ام طی سالها مبارزه در میدان های بین المللی بود كه هیچ وقت آن را فراموش نمی كنم.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، عصمت آتلی كشتی گیر شاخص تركیه، جمعاً سه بار با تختی مبارزه كرد؛ دو كشتی را باخت و یك بار برد. پیروزی اش بر تختی در فینال المپیك 1960 رم بسیار پر سر و صدا بود، اما دو سال بعد در مسابقات جهانی سال 1962 تولیدو آمریكا خیلی راحت مغلوب تختی شد و از دور مسابقات كنار رفت.


المپيك 1960 رم
داور پيروزي عصمت آتلي را بر تختي اعلام مي نمايد


 عصمت آتلی، خاطرات جالب توجهی از تختی دارد:


«در سالهای دور، تختی به همراه تیم كشتی ایران به شهر « آدانا» آمده بود. او در آن زمان از شهرت زیادی برخوردار بود و در تركیه می گفتند كسی قادر نیست تختی را شكست دهد. « بكربوكر » قهرمان مشهور ترك اعلام كرد كه می تواند تختی را با فن «لنگ » مغلوب كند، اما از شما چه پنهان كه هنوز سه دقیقه از كشتی این دو نگذشته بود كه قهرمان ترك با ضربه فنی باخت و به علت فشاری كه به او وارد شده بود، برای معالجه به بیمارستان فرستاده شد!
حریف دوم تختی در این سفر، «مصطفی كورت» بود كه ایرانی ها او را خوب می شناسند. كورت هم ادعا داشت كه فقط او قادر است تختی را شكست دهد، وقتی كشتی این دو آغاز شد، مصطفی كورت در دستان تختی، همچون یك بچه اسیر بود و نتوانست بیش از یك دقیقه مقاومت كند؛ تختی با این دو پیروزی بزرگ، در تركیه غوغا كرد!


سكوي وزن هفتم المپيك 1960 رم
1- عصمت آتلي  از تركيه مدال طلا
2- غلامرضا تختي از ايران مدال نقره
3- آناتولي آلبول از شوروي مدال برنز


در سال 1958 بهمراه تیم ملی تركیه برای شركت در دو دیدار دوستانه با تیم ملی ایران، به تهران آمدم، تختی ، ابتدا « محمد علی یاخچی » كه یكی از قهرمانان كشتی های سنتی تركیه بود را ضربه فنی كرد.
من تصور می كردم حداقل بتوانم با تختی مساوی كنم، اما صادقانه می گویم كه در این  كشتی، پهلوان بزرگ شما، با قدرت فراوان امتیازهای زیادی از من گرفت و با امتیاز 0-13 شكستم داد. این سخت ترین كشتی من و مهم ترین باخت ام طی سالها مبارزه در میدان های بین المللی بود كه هیچ وقت آن را فراموش نمی كنم.


مسابقات جهاني توليدو آمريكا سال 1962:
ببينيد عصمت آتلي قهرمان المپيك 1960 رم چطور اسير و گرفتار تختي شده است سرانجام آتلي كشتي را بانتيجه 1-3 باخت و از دور مسابقات خارج شد.


 

مسابقات جهاني توليدو آمريكا سال 1962
غلامرضا تختي با چه رشادتي عصمت آتلي را اينچنین بخطر انداخته است


در سال 1962 در مسابقات جهانی تولیدو، حتی به الكساندر مدوید كه مدال طلا گرفت با یك خاك بازنده شدم، ولی خوب می دانستم كه هیچگاه نمی توانم در برابر قدرت و تكنیك تختی مقاوم باشم و كشتی را در تولیدو آمریكا با نتیجه 3 بر یك به وی واگذار كردم.

عصمت آتلی در مورد خصوصیات اخلاقی تختی می گوید:
« تختی، قهرمانی بود كه شاید مثل او، دو یا سه نفر دیگر نیامده باشند. از همه مهمتر، او انسانی والا بود، خصوصیات اخلاقی و صمیمیت او را در هیچ كشتی گیر دیگری ندیده ام ».



فیلم کوتاهی از زندگینامه جهان پهلوان تختی


دانلود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    5 0
    بزن زنگو
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    4 0
    خدایش بیامرزد
  • اشکان ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۸
    4 1
    جهان بی جهان پهلوان ماندنی نیست
  • معین گرگان ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    3 2
    عشق و غیرت یعنی غلامرضا تختی
  • امیر ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    3 1
    خدایش بهترین کشتیگیر دنیا
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    1 0
    بهترین پهلوان جهان خدابیامرزدش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس