دوره نهم مسابقات فوتبال جام ملت های آسیای 1988 از 11 تا 26 آذر 1367 در دوحه قطر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، تیم ملی ایران بعد از ماجرای استعفای 14 بازیکن تیم ملی (که شرح کامل آن را در زیر آمده است) در بازی های آسیایی 1986 دچار تغییر و تحول زیادی شده بود و پرویز دهداری معلم اخلاق فوتبال ایران نسل جدیدی از بازیکنان ایران را به این تورنمنت برد که سالها در ترکیب تیم ملی درخشیدند.
تیم ملی ایران در این مسابقات مقابل قطر و امارات با نتایج 2- صفر و 1- صفر پیروز شد، با ژاپن به تساوی 0-0 رسید و به کره جنوبی 3- صفر باخت.
در نیمه نهایی، تیم ملی ایران مغلوب ضربه سر ماجد عبدالله عربستانی شد و در بازی رده بندی نیز پس از تساوی بدون گل با چین، در ضربات پنالتی با درخشش احمدرضا عابدزاده 3- صفر پیروز شد و به مقام سومی دست یافت.
عکس زیر تیم ملی قبل از بازی مقابل ژاپن را نشان می دهد:


ایستاده از راست: مرحوم سیروس قایقران، مرتضی فنونی زاده، نادر محمدخانی، کریم باوی، احمدرضا عابدزاده، مهدی فنونی زاده
نشسته از راست: سید علی افتخاری، جواد زرینچه، مجید نامجو مطلق، فرشاد پیوس و عبدالصمد مرفاوی

در زیر خاطرات برخی از بازیکنان آن سال تیم ملی را به همراه فیلم بازیها ببینید


دانلود

از دهداری تا استعفا

انتخاب پرویز دهداری چهره مشهور مكتب شاهین به عنوان سرمربی تیم ملی بعد از شكست ایران مقابل لهستان در مسابقات دهه فجر1364 رخ داد، پرویز دهداری بعد از انتصاب محمودی یاوری به جای فریدون عسگر‌زاده با تغییر و تحولات فدراسیون به عنوان سرمربی انتخاب شد.

دهداری كه چهره‌ای مشهور و خاص در فوتبال ایران بود، پس از مدتی كارخود را در فوتبال پرستاره ایران آغاز كرد در حالی كه اردوی بلندمدت وی بعد از مسابقات جام باشگاه‌های تهران و جام حذفی كشوركه با قهرمانی پرسپولیس و ملوان به پایان رسید، نشان می‌داد كه تغییراتی در راه است ایران با تیم پرستاره‌اش در جام ملت‌های آسیا 1984 چهارم شده بود و این در حالی بود كه ستارگان پرسپولیس با چهره‌هایی مثل حمید درخشان و ناصرمحمدخانی در اوج قرار داشتند،‌در استقلال هم چهره‌هایی مثل عبدالعلی چنگیز، رضا احدی، جعفر مختاری‌فر، شاهین بیانی و ... حضور داشتند. حمید علیدوستی ستاره بزرگ تیم هما بود و در ملوان هم سیروس قایقران به سرعت تبدیل به چهره بزرگ در سطح كشور شده بود.

دهداری در اردوهای مختلف اما به بازیكنان سراسر ایران چشم داشت و از چهره‌هایی مثل احد شیخ‌لاری ستاره فوتبال تبریز، حسین حسین‌بیگی مدافع تیم خیبر خرم‌آباد، حسین مسگر ساروی مدافع تیم دریای بابل و ... دعوت به عمل آورد و آنها را تا مراحل پایانی اردو نگه داشت در تیم او همچنین كریم باووی مهاجم تیم شاهین انتخاب اول برای خط حمله بود،‌ چیزی كه البته چندان به مذاق ستاره‌های وقت تیم ملی خوش نیامد.

سكوت خبری

فضای سال 5-1364هنوز در یاد ورزشی‌خوان‌ها هست در آن روزها دو هفته‌نامه دنیای ورزش و كیهان ورزشی جو غالب را در دست داشتند و هفته‌نامه‌های دیگری مثل هدف، پهلوان و ... به اخبار حاشیه‌ای‌تر می‌پرداختند اما به طور كلی فضای خبری با امروز به شدت متفاوت بود و بنابراین با وجود اخبار گاه و بی‌گاه از درون اردوی تیم ملی كه نشان می‌داد پرویز دهداری با بعضی از ستاره‌ها مثل درخشان، پنجعلی، چنگیز، بیانی‌ها رابطه خوبی ندارد، خبر خاصی به بیرون مخابره نمی‌شد در این فضا تیم ملی بعد از یك بازی دوستانه با تیم ملوان برای شركت در بازی‌های سئول 1986 به كره جنوبی رفت، كره در آن سال به جام جهانی صعود كرده بود و با كسب نتایج قابل قبول به كشورش بازگشته بود، آنها در آغاز روزهای استیلا بر آسیا بودند. ایران در بازی اول با گل‌های ناصر محمدخانی و عبدالعلی چنگیز، دو بر سه ژاپن را برد، سپس با 4 گل از سد بنگلادش گذشت بعد یك بر صفر به كویت باخت و با پیروزی 6 بر صفر مقابل نپال به مرحله بعد رسید كه در مرحله حذفی در ضربات پنالتی مغلوب كره میزبان شد و از دور مسابقات كنار رفت. این شكست نوك اوج تنش در تیمی بود كه ستاره‌هایش با سرمربی سر سازگاری نداشتند.

استعفای دسته جمعی

14 تن از بازیكنان تیم ملی كه همه آنها جزو ستارگان مهم و سرشناس آن روزهای فوتبال بودند در بازگشت از كره جنوبی در نامه‌ای استعفای خود را از تیم ملی اعلام كردند، این یك اقدام عجیب و غیرقابل تصور بود كه پیش از این رخ نداده بود، چرا كه اصولا دعوت به تیم ملی و ملی‌پوش بودن یك شغل نیست كه بتوان از آن استعفا داد اما به هر حال این یك اعتراض مدنی است پس از سه ماه زندگی غیرمسالمت‌آمیز میان چهره‌های آن روز و پرویز دهداری و دستیارانش بود.

این خبر كه برای اولین‌بار در روزنامه ابرار منتشر شد تیراژ این روزنامه صبح را به عدد 100 هزار و بالاتر رساند. صفحه ورزشی این روزنامه توسط اردشیر لاردوی اداره می‌شد كه خود از علاقمندان به دهداری بود اما علی رئیسی خبرنگار این روزنامه در سئول سرنخ اخبار را در دست داشت، او از زمانی یاد می‌كند كه مرحوم سیروس قایقران كه یكی از امضا كنندگان این استعفانامه بود به سراغ وی می‌آید و از او می‌خواهد به خاطر یك وام ده هزار تومانی اسم او را از این برگه خط بزند. به جز سیروس كه بنده خدا معلوم نشد به وام 10هزارتومانی‌اش رسید یا نه مجید نامجومطلق،‌ كریم باووی، احمد سجادی، حسین مسگرساروی و چند چهره دیگر پای برگه استعفا را امضا نكردند. اما ستارگان اصلی مثل چنگیز، پنجعلی، درخشان، حاجی‌لو، بیانی، محمدخانی، پیوس و چندتای دیگر از تیم ملی كنار كشیدن و 4 تن از آنها نیز با محرومیت‌های سنگین مواجه شدند.

مردم علیه دهداری

در آن روزهای دهه شصتی و در تب و تاب جنگ و مشكلات كمرشكن اقتصادی، تحمل خبر قهر ستاره‌ها كه اكثرشان برای ادامه فوتبال به قطر سفر كردند دشوار بود. این اقدام و ماجراهای بعدی محبوبیت پرویز دهداری را به شدت كاهش داد و او با وجود اصولی كه روی آن پای می‌فشرد در نهایت دو سال بعد در یك روز برفی با فحاشی تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادی كه او را یك چهره ستاره‌ستیز می‌دانستند برای همیشه از فوتبال ملی كنار رفت.



در آن روز هیچكس از دهداری حمایت نكرد، اما دهداری برای مسابقات المپیك مقدماتی تیم جدیدی ساخت كه چهره‌هایی كه بعضی از آنها درفوتبال ایران اسطوره شدند: چهره‌هایی مثل احمدرضا عابدزاده بازیكن تیم تام اصفهان، جواد زرینچه مدافع تیم ژاندارمری(دسته چهارم تهران)، نادر میراحمدیان عضو تیم بانك ملی(كه در اولین بازی كاپیتان تیم شد)، بیژن طاهری مهاجم استقلال، مهدی فنونی‌زاده، مهرداد امین‌شیرازی و چهره‌های دیگری كه یادشان بخیر.

پرویز دهداری در فوتبال ایران به معلم اخلاق مشهور شد اما آنچه كه از او به خاطر می‌آوریم همین جنگ بی‌پایانش با ستاره‌هایی است كه سه سال بعد با استقبال شدید مردم در زمان مربیگری پروین به تیم ملی بازگشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شاگرد استاد و پیرو مایلی کهن اخلاقمدار ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    1 0
    آن 14 نفر هر سال که مراسمی و یادبودی برای این معلم استوره ای اخلاق برگذار م یشود در صف اول این مراسمها قرار می دهند و بعد از سالها پشیمانی خود را از آن استغاع طراحی شده همواره اعلام می کنند ! اما چه فایده رویشان سیاه ؟ الآن هم مربیانی با اخلاق و جسور و شجاع ؛ سالم و فنی همچون محمد مایلی کهن را داریم که همواره با مشکلات و ناهنجاریهای ورزش و فوتبال می جنگد و می ستیزد اما نه مثل استاد دهداری د هداری تودار و آرام بود و مشکلات را افشا نمی کرد اما حاج مایلی کهن سرسختانه و جسورانه بدون پروا افشاگری می کند و با پلشتیها می جنگند حیف که قدر استاد و مایلی کهن را ندانستیم و نخواهیم دانست حیف
  • mohtaj ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    خرج کردن پول بیت المال در فوتبال از روز اول اشتباه بود
  • محمد ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    1 0
    هیچ کس هرگز توضیح نداد بعد از بهروز سلطانی و در حالی که تیم ملی خلاء ئر وازبان داشت چرا دهداری احمد سجادی را به پیروز جغتاپور - که در لیگ قدس بهترین دروازبان بود و در جام قاعد اعظم پاکستان نشان داد که پنالتی گیر خوبی هم هست - ترجیح داد. و سجادی تا حضور عابدزاده در تیم ملی سالها غرور ملی فوتبال ایران را در آسیا به سخره گرفت. دهداری که پس از مرگش به معلم اخلاق معروف شد! با اینکار برای همیشه جغتاپور را از تبدیل شدن به یک دروازبان بین المللی و ستاره در نسل دهه 65-75 فوتبال ایران محروم کرد. خداوند از گناهان همه خصوصا آنانکه دستشان از عالم خاکی کوتاه است به حرمت این ماه عزیز در گزرد و روح مرحوم دهداری را شاد گرداند. اشتباهات گذشته باید درسی برای امروز باشد تا با تصمیمات سلیقه ای استعدادهای جوان را نابود نسازیم
  • فوتبالی ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۳
    0 0
    روحت شاداستاد همان بهتر که این مربیان پول پرست و پر مدعا و منشوری و دلال و فاسد و تبانی کار وووووو را ندیدی و رفتی مافیا در فوتبال ما حاکم است از خود فدراسیون شروع و تا باشگاه ها ادامه دارد و هرکس سالم کار کند باید برود
  • محمد ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
    0 0
    چرا هیچ اشاره ای به امیر افتخاری اسطوره فوتبال رشت نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ رشت ستیزی تا به کی!!!!!!!!!
  • مهدي ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    خداييش پيروز جغتاپور به حقش نرسيد با خط زدن ناجوانمردانش که مربوط به مسايل سياسي ون برهه زماني بود هيچ وقت کمر بلند نکرد انگيزش مرد.من بازيهاش رو تو ليگ قدس ديده بودم و فراموش نميکنم رکورد 2 سال بسته نگهداشتن دروازه منتخب مازندران در استاديوم شهيد متقي ساري
  • زمانی رشتی ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۰
    0 0
    چرا در این سالها از دعوت شدن افتخاری برای سرمربیگری تیم داماش خبری نیست! چرا در رشت غریبه پرستند! نه تنها در فوتبال بلکه.....!
  • مهدی ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    تیم اذربایجان شرقی. هم از تیمهای خوب لیگ قدس بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس