حسینعلی شهریاری

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با مطالبه "حقّابه هیرمند" برای مردم استان از این گفته است که متأسفانه کار مهمی در رابطه با حقّابه سیستان به جز شعار دادن انجام نشده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

خون‌شویی از دامن قاتلان علی‌وردی و عجمیان!

خون‌شویی از دامن قاتلان علی‌وردی و عجمیان!/ "سیستان و بلوچستان" محروم نیست

سعید شریعتی، از دستگیرشدگان فتنه 88 و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با رویداد 24 مدعی شده است که طی 2 سال گذشته "درگیری شهروندان با همدیگر که محصول گسترش فقر است، افزایش پیدا کرده"!

او همچنین اظهار کرده است: از سوی دیگر در یک سال گذشته در خصوص تنش‌ها و درگیری‌های شهروندان معترض با نیروهای امنیتی، انتظاماتی، اطلاعاتی و... نیز فضای عمومی جامعه را ناامن کرده است. همچنین برخوردهایی که ذیل بی‌حجابی با کسب و کارها صورت می‌گیرد هم امنیت خاطر را از جامعه گرفته است.[1]

*درباره گفته شریعتی مبنی بر اینکه درگیری‌های بینا شهروندی زیاد شده است؛ هیچ سند و مدرکی وجود ندارد و آقای شریعتی می‌بایست سند این ادعای خود را مطرح می‌کرد که نکرده!

در بخش دیگر ماجرا نیز شریعتی مرتکب "تحریف" شده و مشتی اراذل و اوباش بی‌قانون مسلح و کسانی مثل قاتلان شهید علی‌وردی که برای ذبح امنیت به خیابان آمده بودند را "درگیری شهروندان معترض با نیروهای امنیتی" نام نهاده است!

چه اینکه محرز است که "شهروند معترض" اعتراض خود را در چارچوب قانون بیان می‌کند نه اینکه بدون مجوز به خیابان بیاید، مأمور امنیتی را به آتش بکشد و در قبال اکثریت مردم نجیب جامعه نیز مرتکب اخافه شود.

مسئله تعطیلی چند مغازه نیز هرگز مسئله عموم جامعه و حتی مسئله اقلیت جامعه هم نیست. بلکه مسئله چند کافی‌شاپ‌دار و رستوران‌دار بی‌قانون است که بر اثر ثروت‌های بادآورده ترجیح داده‌اند مغازه‌های خود را به علم مخالفت با دین مردم و قوانین نظام تبدیل کنند که البته انتظار سکوت مردم و حکومت نسبت به این رفتارهای قدرت‌طلبانه و بی‌باکی در مقابل نجابت مردم نیز یک انتظار ابلهانه است.

دقت شود که جامعه ما حتما با مشکلاتی مواجه است اما راه رفع این مشکلات "سیاه‌نمایی" و یا ذبح عقلانیت به پای مطامع فرماندهان فتنه نیست!

ما قضاوت درباره اظهارات شریعتی را بر عهده مردم و مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

مطالبه نماینده زاهدان:

"حقّابه هیرمند" چه شد؟!

خون‌شویی از دامن قاتلان علی‌وردی و عجمیان!/ "سیستان و بلوچستان" محروم نیست

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در نشست علنی اخیر مجلس شورای اسلامی و در نطق میان دستور خود گفته است: سفرهای آقای رئیس جمهور به استان ها و ارتباط با مردم خوب است اما وقتی این ارزش دارد که بعد از سفرها مشکلاتی از مردم حل شود. متاسفانه به طور جدی نمونه ای از رفع مشکلات بعد از انجام سفرها ندیدیم. ممکن است مقطعی کارهایی انجام شده باشد.

به گزارش اعتمادآنلاین، او همچنین تصریح می‌کند: به دلیل خشکسالی، سیستان و بلوچستان از بین رفت، طوفان های شن سیستان را پوشاند و کلی از روستاها زیر طوفان های شن از بین رفتند. متاسفانه دولت هیچ کار مهمی در رابطه با حقابه سیستان انجام نداد به جز شعار دادن و متاسفانه مردم روز به روز مهاجرت می کنند و تنگه احدی که رهبری برای سیستان و بلوچستان فرمودند، خالی از سکنه می شود، نمی دانم چه کسی باید پاسخگو باشد و با چه نیرویی بتوان امنیت استان را برقرار کرد.[2]

*مسئله حقابه در سیستان و بلوچستان یک مسئله جدی است و ولو با اقدام تند هم بایستی این مسئله را حل و طالبان را مجبور به ادای حقوق همسایگی کرد.

در این بین البته لازم به اشاره است که مسئله طوفان‌های همیشگی سیستان، امسال به دلایلی مرموز؛ ظهور و بروز بیشتری در شبکه های اجتماعی یافت که این مسئله جای تأمل امنیتی دارد.

فی‌الجمله اینکه سیستان و بلوچستان همزاد طوفان است و مسائلی مثل بادهای 120 روزه و خشکسالی و... مسئله امروز و دیروز این استان نیست بلکه مسئله تاریخی آن است.

مع‌الوصف حتی این حقیقت هم رافع اشتباهات مسئولان دولتی ذیربط نیست و وعده‌های ارائه شده درباره سیستان و بلوچستان بایستی اجرا شود.

***

سخنان امیدبخش و منطقی استاندار سیستان و بلوچستان:

"سیستان و بلوچستان" محروم نیست

خون‌شویی از دامن قاتلان علی‌وردی و عجمیان!/ "سیستان و بلوچستان" محروم نیست

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان، به تازگی در یک مصاحبه مطبوعاتی و در دیدار با خبرنگاران صحبت‌های جالبی را درباره استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده است که بخش هایی از آنرا در ادامه به نقل از ایرنا می خوانید:

_ موضوع انتقال آب از دریای عمان –به استان- از چند جبهه و با تجهیز چند کارگاه آغاز شده و ما نیز در تلاشیم تا این کارگاه‌ها را توسعه دهیم.

_ القای لفظ محرومیت به سیستان و بلوچستان کاملا اشتباه است چرا که این استان یک منطقه برخوردار و دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

_ دومین کارخانه تولید مس سیستان و بلوچستان با ذخایر بسیار بالا به‌زودی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد؛ بنابراین باید بتوانیم از این ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.[3]

*شاید اگر استاندار محترم و شجاع سیستان و بلوچستان این جملات را نمی‌گفت؛ کس دیگری هم نمی توانست به این صراحت درباره موقعیت و استعدادهای سیستان و بلوچستان سخن بگوید!

حقیقت این است که سیستان و بلوچستان با اشراف ویژه نظام جمهوری اسلامی، بسیاری از مشکلات خود در ابعاد امنیتی، اقتصادی، محرومیت و... را پشت سر گذاشته و مشکلات تازه‌ای مثل تغییر اقلیم یا بی آبی که بعضا ریشه خارجی دارد را نیز به فضل الهی پشت سر خواهد گذاشت.

کما اینکه باید اعتراف کرد حکومتی که توانسته آب خلیج فارس را به بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و شهرهای مرکزی ایران انتقال دهد؛ یقینا و به سادگی تمام؛ همین آب را به تمام مویرگ‌های سرزمین پهناور سیستان و بلوچستان نیز خواهد رساند.

همانطور که تاکنون نیز این کار را کرده و بیشترین آبرسانی‌ها در استان سیستان و بلوچستان انجام شده[4] اگرچه عمق مشکل زیاد است...

ایضا در مسئله محرومیت نیز باید پذیرفت که این واژه به لقلقه زبانی یک عده کم‌دانِ کم‌اطلاع تبدیل شده که هیچ چیز از سیستان و بلوچستان و سبک زندگی مردمان اصیل و شریف آن نمی‌دانند و با دیدن کپر یا طوفان شن یا نور شدید آفتاب بلافاصله از عبارت "محرومیت" استفاده می‌کنند!

این در حالی است که امروز زاهدان عزیز و بسیاری از شهرهای سیستان و بلوچستان، زیباتر و برخوردارتر از عموم شهرهای دیگر ایران هستند و شور و زیبایی زندگی در جای‌جای زاهدان و زابل و چابهار و سراوان و... همانند تمام دیگر شهرهای ایران جاری است.

بله!

مردم سیستان و بلوچستان نیز همانند دیگر مردمان ایران و جهان مشکلاتی دارند اما باید انتخاب کرد...

اینکه از این مشکلات سلاحی برای ناامیدی و براندازی و سخت‌تر شدن شرایط بسازیم یا به اقدامات و امیدهای موجود بنگریم و پیشرفت‌های سیستان و بلوچستان امروز را با 20 و 30 سال قبل که آب و راه کمتری وجود داشت، اشرار جولان می‌دادند و فرهنگ غلام و کنیزی در برخی نقاط رواج داشت؛ مقایسه کنیم...

***

1_ https://www.rouydad24.ir/fa/news/344602

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-626272

3_ https://irna.ir/xjN8xx

4_ http://fna.ir/3cy7rb

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    37 35
    پس کی قاتلین شهید علی‌وردی رو قصاص می‌کنید ؟
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      7 24
      هر وقت قاتل مهسا کوموله قصاص شدند!
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      3 8
      قصاص میکنید؟
    • منتقد گمنام IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      1 0
      محرومیت فرهنگی غلبه بر مادی .
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      12 8
      حامیان قاتلین شهید علی‌وردی و شهید عجمیان را هم اعدام باید کرد
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      0 1
      حمایت از قاتل خصوصا قاتلین نیروهای انتظامی و نظامی و امنیتی کشور، یعنی تائید عمل مجرمانه مجرم و مفسد فی العرض و لذا رفتار و گفتار این افراد مشارکت در جرم محسوب میشود و مانند مجرم و قاتل و مفسد فی العرض مستحق مجازات بوده و باید مجازات شوند
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۰
      0 2
      نحسا کوموله خودش مرد.
  • یزدان GB ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    28 8
    کار حقابه به کجا رسید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      26 17
      اصلاح طلبان تهوع آور از نوع همان اراذل و اوباش هستند منتها با یقه سفید!!!!
    • ایرانی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      8 10
      اصولگرا یا اصلاحطلبی نمانده
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      10 6
      بگو ملکه مقبور هرات را برگرداند
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    13 14
    طالبان هم مثل 50 سال گذشته حق ابه رو نمیده البته میتونیم با جنگ شاید این حق رو بدست بیاریم
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    10 3
    گور به گور شن
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    20 16
    سعید شریعتی مزدور امریکا خفه ننگ برتو که ارازل واوباش حمایت میکنی احتمالا خودت یکی ازاوباشها هستید
    • میترا IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      4 4
      احتمالا نه بلکه حتما و به یقین
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      5 10
      چرا عادت دارین به عالم و آدم انگ بزنین ؟ادعای مسلمونیتون هم گوش عالم رو کر کرد
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    13 11
    این دولت فقط بلده شعار بده و عوام فریبی کنه. یه مشت آمار و ارقام دروغ هم لیست میکنن که سر مردم کلاه بزارن.
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    8 3
    دادستان قبلی که در مورد حرفهای بی سند کاری نکرد ببینیم جانشین او چه میکند
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    15 3
    درمورد سخنان سعیدشریعتی بایدگفت:ابتدا گفته تنش های بیناشهروندی در۲ سال )۲(گذشته به دلیل افزایش فقر به وجود آمده،ایشان می خواهدالقا کند فقر محصول دولت ۲ ساله رئیسی است واصلا ربطی به اصلاح طلبان که بیش از ۴۰ سال براموراجرایی واقتصاد ایران چنبره زده اند ندارد واحتمالا ربطی هم به افزایش ۱۰۰۰درصدی قیمت دلار در دولت حسن روحانی ندارد،،،واصلا دولت ۸ ساله روحانی گل وبلبل ترین دولت قرن بوده...آقای سعید شریعتی خواب زده را نمی توان از خواب بیدار کرد اما لااقل آزاده باشید وبه شعورمردم ایران اهانت نکنید..شما با فقیر کردن مردم وفسادواحتکار وارتشا وووووبه دنیا آمده اید وتورم زاییده دستان توانمندشماست ازخدابترسید ودست از بهائیت وارزندگی کردن بردارید
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 5
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • سپیده IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 2
    وقتی دولت می‌گوید هیچ مشکلی نیست و هیچ مقصری نیست مردم هر کسی را که دولتی حساب کنند کتک می‌زنند.؟؟
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 5
    ارازل اوباش ازکجاسرچشمه می گیره بدانند ازفقروبدبختی همه ملت ایرانند نه جای دگه به هرکه توحین شود بازهم ملت ایرانه
  • ملت ایران اسلامی IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 1
    س ش مزدور رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکاراست این اصلاح طلب غربزده همان منافق دهه ۶۰ است . سعید باید محاکمه گردد.این خواست ملت بزرگ ایران اسلامی است.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    طالبان به خودش نیست . از موضوع آب میخواهند بهره برداری سیاه تبلیغاتی کنند
  • محمدایوب IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 0
    این مرتیکه سعید شریعتی خودش ازان ارازل و اوباش هست که برای امثال خودش نوشابه باز می‌کنه وجزو مردم حساب میکنه اصلا حرفهای این های وطن فروش را باید روی آن دوتا دایورت کرد
  • همرزم هادی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    آرامش سیستان تاحدودی زیاد متاثر ارحق آیه هیرمنداست اینقدرضعیف عمل نکنید مطمئن باشید درازبین بردن طالبان دنیا ممنون ما خواهدبودوحایگزین خوب برای طالبان آماده حرکت ماست شک نکنید
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 22
    زنده باد شریعتی مرد شجاع
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      15 1
      مردشجاع خخخ جوک خنده دار
  • مرتضی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 2
    نزدیک انتخابات شد یادش افتاد ""حقّابه هیرمند" چه شد؟!"
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 4
    خون شهید بی ثمر نمیمونه
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
      1 0
      مونده که چه کسی رو شهید حساب کنی.
  • ایرانی DE ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    1 5
    چون اکثر مسائل موجود در جامعه امنیتی هستن
  • ایرانی واداده بیکار IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 5
    در خصوص سیستان و وعده‌های روی کاغذ باید گفت که بزک ؛ بزک نمیری که بهار می یاد !!!؛ آقای استاندار که مشکل مردم سیستان را در زندگی خود ندارد . برای همین خاطر هم آروغ از شکم سیری می زند .
  • اسلامی IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 6
    مشت نمونه خروار است . سیستان و بلوچستان هم یک ایران کوچک است که با داشتن ثروتی عظیم مردمی فقیر دارد.
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      4 2
      چون‌ثروتشون‌خرج‌عاقا‌زاده‌های‌اونور‌میشه‌
  • پیگیری کنید IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    3 0
    جهت اطلاع لطفا لطفا لطفا پیگیری کنید گفته می شود اون نامردی که در شیراز خانم چادری کتک زده بود و نظامی بود امروز قرار وثیقه آزاد شد گفته می شود برادرش رئیس دادگستری یکی از شهرستانها است.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    7 0
    بر دروغگو لعنت
  • مجتبی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 4
    واقعا شما یا منطق ندارین یا مسلمون نیستین.سیستان محروم نیست؟
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    4 1
    بهترین راه مجبور کردن حقابه هیرمند اخراج کلیه اتباع از ایران و فرستادن آنها به کشورشان افغانستان است.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 3
    بورس محروم است
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 3
    لعنت بر خاندان کثیف و ملعون پهلوی که آب و خاک و منابع ایران رو دودستی تقدیم کردند که الآن باید اینطور دست ملت زیر سنگ بمونه.
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      1 1
      آخه بی سواد یکم مطالعه کن بعد زر مفت بزن
  • DE ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    آره خودت برخورداری با خودیهات .
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    2 0
    حتی حال گرفتن حق آبه از یه گروهک تروریستی رو هم ندارین ببینید
  • وروجک IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
    1 0
    نویسنده محترم از سخنان استاندار محترمتر ذوق زده شدید اگر سیستان برای زندگی مناسب و محروم نیست پیشنهاد بدبد که پایتخت رو با این همه مشکلاتش به سیستان انتقال بدهند تا ببینید چند نفر به این حرف شما میخندند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس