کد خبر 1420217
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۲
شورای امنیت

وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای امنیت نشستی با محور درگیری‌های اوکراین برگزار کردند.

به گزارش مشرق، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (پنجشنبه) نشست مهمی را با موضوع جنگ اوکراین و عملیات ویژه روسیه در منطقه دونباس با حضور وزرای امور خارجه کشورهای عضو برگزار کرد.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین که بر حفظ روابط با روسیه تأکید دارد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهار اصل مهم برای خاتمه درگیری‌ها را برشمرد.

وزیر امور خارجه چین در این نشست گفت: «چهار پیشنهاد در این زمینه وجود دارد: پیگیری جدی گفت‌وگوها و مذاکرات، همکاری در راستای تنش‌زدایی، آرام کردن وضعیت انسانی، مهار بحران در بازار انرژی و مواد خوراکی».

وانگ یی افزود: «موضع ما در قبال اوکراین روشن است. ما تأکید داریم که حق حاکمیت تمامی کشورها باید مورد احترام باشد. ما باید به قوانین بین‌المللی حقوق بشری احترام بگذاریم و از حمله به غیرنظامیان جلوگیری کنیم».

وی متذکر شد: «شورای امنیت باید درباره بحران اوکراین بی‌طرف باشد. باید برای تضمین ثبات در بازارهای جهانی انرژی تلاش کنیم. باید هژمونی و به‌اصطلاح جنگ سرد جدید را رها کرد».

وزیر امور خارجه چین افزود: «ما خواستار گفت‌وگوی بدون شرط و شروط برای حل بحران اوکراین بوده و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن‌داری به خرج داده و شرایط برای حل سیاسی وضعیت اوکراین را فراهم کنند».

در این نشست، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تهدید به استفاده از سلاح اتمی را متوقف کند.

بلینکن در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت اوکراین، بدون اشاره به اینکه آمریکا تنها کشوری است که از بمب اتمی استفاده کرده گفت: «پوتین به جای خاتمه دادن به جنگ، تشدید تنش و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای را انتخاب کرده است».

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به بسیج بخشی از نیروها در روسیه با فرمان پوتین گفت: «او به جای تغییر مسیر و اتمام جنگ، حجم تهاجم خود را دوبرابر کرده و با این کار منشور سازمان ملل را خوار شمرد».

او بدون اشاره به نقش ارسال تسلیحات غرب در طولانی شدن جنگ اوکراین و تلفات بیشتر آن گفت: «پوتین با صدور فراخوان برای سیصد هزار سرباز، دامنه جنگ را گسترش داده است. اکنون نظام جهانی که ما را در اینجا جمع کرده در مقابل چشممان در حال فروپاشی است».

بلینکن با اشاره به اظهارات اخیر «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در دیدار با پوتین گفت: «شماری از کشورهایی که روابط خود را با مسکو حفظ کرده‌اند، به شکل علنی نگرانی خود را درباره تهاجم به اوکراین ابراز کرده‌اند».

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «انتظار این را داریم که پوتین هرگونه تلاش برای پس گرفتن اراضی توسط اوکراینی‌ها را حمله به خاک روسیه در نظر بگیرد. روسیه همواره با تهدید به استفاده از تسلیحات مختلف به تشدید تنش می‌پردازد. تهدیدات اتمی باید فوراً خاتمه یابند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس