کد خبر 229450
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۰:۳۲

رقابت پرحاشیه عباس جدیدی مقابل کورت آنگل آمریکایی در فینال المپیک 1996 آتلانتا پس از نبرد تختی با عصمت آتلی در المپیک رم، دراماتیک ترین فینال منجر به شکست در تاریخ کشتی ایران در رقابت های المپیک محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تقابل ایران و آمریکا در عرصه ورزش برای هر دو طرف بسیار مهم و جنجالی بوده است. در این میان دیدارهای ورزشکاران دو کشور در رشته های کشتی و فوتبال بیش از سایر رشته ها رخ داده است که فراوانی آن روی تشک کشتی بیشتر هم بوده است.

تقابل کشتی گیران کشورمان با حریفان آمریکایی فراز و فرود های فراوانی داشته که پیروزی مقتدرانه چند ماه قبل کشورمان در جام جهانی 2013 آخرین پرده آن بود.
اما در این میان کم نبودند رقابت های که بوی ناجوانمردی به خود گرفتند و در خاطر ایرانیان باقی ماندند. یکی از آنها کشتی فینال وزن 98 کیلوگرم در رقابت های المپیک آتلانتای آمریکا بود که عباس جدیدی برابر کورت انگل امریکایی قرار گرفت. رقابتی که پس از نبرد تختی با عصمت آتلی در المپیک رم، دراماتیک ترین فینال منجر به شکست در تاریخ کشتی ایران در رقابت های المپیک محسوب می شود. رقابتی پرحاشیه مقابل کورت آنگل از آمریکا.



زمانی که وقت کشتی به پایان رسید حتی بدون در نظر گرفتن ابهامات، نتیجه 1-1 بود و اخطارها 2-2؛ داوران با یکدیگر مشورت کردند و سپس داور مغولی به وسط تشک بازگشت تا رای را اعلام کند.

عباس جدیدی دست خود را به نشانه قهرمانی بالا برد اما داور عقیده دیگری داشت و آنگل را برنده اعلام کرد. مربیان و مسئولین ایران بیرون از تشک مشغول اعتراض بودند. جدیدی نیز خود را به میز میلان ارسگان رییس وقت فیلا رساند.



اعتراضات اما فایده ای نبخشید. بهت و حیرت جدیدی و تماشاگران ایرانی در پایان این کشتی یکی از لحظات فراموش نشدنی برای کشتی دوستان ایرانی است.

جدیدی با چهره ای برافروخته روی سکو رفت تا مدال نقره را به گردنش بیاویزند.



فیلم این کشتی جنجالی را در زیر می توانید ببینید: