از کنسرت مبارزه با گرانی مسئولان دولتی اما صدای نت های فالش به گوش می‌رسد و این ناموزونی بعید است که دردی را از مردم دوا کند.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

نت فالش نوازندگان کنسرت مبارزه با گرانی

در بحث مبارزه با گرانی بیقاعده و لزوم قیمت گذاری در کالاهای سبد خانوارها،  صحبت های عجیبی به گوش می رسد.

مثلا رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام اینکه ۵۰ قلم کالا مشمول قیمت گذاری تثبیتی است، می گوید: افزایش قیمت در کالاها غیرقانونی است و تولیدکنندگان برای هرگونه تغییر نرخ باید مراحل قانونی را طی کنند.

به گزارش ایرنا، عباس تابش همچنین می افزاید: برخی شرکت‌ها و صاحبان کالا بدون طی کردن این فرایند، اقدام به افزایش قیمت کردند که پیشنهاد کرده‌ایم تا پیش از ورود تعزیرات برای برخورد با متخلفان، این افراد فرایند قانونی افزایش نرخ‌ها را طی و از عمل خودسرانه اجتناب کنند!

وی با اشاره به تغییرات قیمت برنج اما اظهار می کند: این محصول مشمول قیمت گذاری تثبیتی است، اما متولی تولید، تامین و مدیریت این کالا وزارت جهاد کشاورزی است و با توجه به اعلام قیمت، برخورد با متخلفان در این حوزه با این وزارتخانه است.

تابش گفت: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نمی‌تواند در بخش کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وارد شود، زیرا با حضور در این با بخش با بازرسی وزارت جهاد کشاورزی تداخل ایجاد خواهد شد و امکان دارد بازار را دچار مشکل شود! [۱]

در همین حال دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی نیز در خصوص نرخ برنج به ایرنا گفته است: نرخ مصوب دولتی برای این کالا ۶۵ هزار تومان است اما در بازار با قیمت های متفاوتی عرضه می شود زیرا کشاورز بعد از یک سال تلاش و هزینه های مربوطه از جمله کارگر، تورم، کود و آبیاری محصول درجه یک خود را با نرخ پایین به فروش نمی رساند.

قاسمعلی حسنی تصریح می کند: در مورد روغن خوراکی نیز به دلیل به صرفه نبودن قیمت برای بنکداران علاقه ای به عرضه این کالا وجود ندارد و اجبار فروش کالاهایی مانند کیک و رب در کنار این محصول نیز مشکلات فراوانی را به دنبال داشته است. [۲]

گزارش دیگری هم از خبرگزاری ایرنا موجود است که بر اساس آن مدیرعامل مرکز تجارت بین الملل و پایانه صادرات برنج آمل در پیامی ویدیویی اعلام کرده است که: مردم نگران موجودی و قیمت برنج نباشند، التهاب بازار و قیمت‌های کاذب فروکش خواهد کرد. [۳]

*این صحبت ها نشان از یک مدیریت متخلخل در بازار قیمت محصولات غذایی مورد نیاز خانوار است.

چه اینکه می بینیم ۳ مقام مرتبط با مسئله برنج اما سخنان یکسانی ندارند و بعضا حتی متناقض نیز حرف زده اند.

تجربه نشان می دهد در چنین حالتی،  اگر هم تثبیت یا کاهش قیمتی صورت بگیرد اولا مانا نیست، ثانیا محسوس نیست و ثالثا جلوی بیماری افزایش قیمت های بی قاعده هم گرفته نخواهد شد.

اینکه متولیان مدیریت این مسئله چه کسانی هستند و چرا راهبردهای آنها در بحث مبارزه با گرانی تاکنون به نتیجه نرسیده؛ سوالیست که ما آنرا به قضاوت مخاطبان محترم می گذاریم.

لازم به تأکید است که گرانی فعلی در بازار ایران از هیچ قاعده بازاری، دلاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند و این مسئله جدا از فرایندهای رقابتی در بازار نیاز به ورود مستقیم دولت و اعمال تصمیم های حاکمیتی توسط قوه مجریه دارد.

تجربه کشورهای خارجی در این زمینه می تواند کمک کار اتخاذ تصمیمات صحیح و پیوست های لازم باشد. [۴]

*** 

درسنامه ضد گرانی قالیباف برای مدیران

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی روز یکشنبه گذشته پارلمان طی سخنانی با تأکید بر در نظر داشتن رضای الهی در کارها و پرهیز از رفتارهای نمایشی توسط برخی مسئولان گفته است:

"نکته بسیار مهم دیگری که لازم است مورد توجه مسئولان اجرایی قرار گیرد، وضعیت گرانی ها مخصوصا اقلام اصلی، معیشت و رفاه مردم است. درست است که ریشه گرانی ها در تورم ناشی از عملکرد دولت های پیشین بوده اما این مسأله وظیفه دستگاه های مربوطه را در کنترل قیمت ها نفی نمی کند و امیدوارم تلاش های شبانه روزی آنها در مهار زدن بر افسار گرانی ها هرچه زودتر به نتیجه برسد و نگرانی های مردم در تأمین معیشت برطرف شود. "[۵]

*این سخن آقای قالیباف مصداق "شکر با شکایت" است.

به این معنی که بخش اول سخن وی مبنی بر اینکه "بهانه ریشه داشتن گرانی در عملکرد دولتهای پیشینی رافع مسئولیت های نظارتی مسئولان در امر قیمتها نیست"، یک اکسیر مدیریتی است که بایستی نصب العین مدیران اجرایی کشور باشد.

درباره "ابراز امیدواری" در به ثمر نشستن تلاش ها برای مهار زدن بر گرانی هم ما امیدواریم مجلس محترم با استفاده از ظرفیتهای نظارتی و قانونی خود، آن امیدها را به عمل تبدیل کند.

*** 

فرماندهان فتنه چشم به راه "اعتراض لشکر فقرا"!

آذر منصوری، فعال چپ و دبیر کل حزب اتحاد ملت طی یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه اعتماد، پیرامون گرانی نکات و انتقاداتی را مطرح کرده است.

مع الوصف چیزی که در یادداشت خانم منصوری که از فعالان فتنه سال ۸۸ نیز هست،  بیشتر به چشم می خورد تقلای ایشان برای ترسیم یک گراف ریاضی خطرناک است.

یعنی ترسیم نقاطی مرموز که وصل شدن آنها به یکدیگر پیام های خطرناکی را انتقال می دهد.

خانم منصوری در بخشی از یادداشت خود از عبارت "لشکر فقرا" نام می برد و فاتحانه می نویسد: "لشکر فقرا روز به روز در حال بزرگ‌تر شدن است"!

او همچنین در ادامه،  یادداشت خود را نیز با این جمله به پایان می برد که: "اعتراض حق مردم است. "[۶]

*هر ذهن آگاهی می داند که "لشکر" اعتراض نمی کند بلکه می جنگد!

و اکنون خانم منصوری است که باید توضیح بدهد مرادش از به کار بردن دو عبارت لشکر فقرا و اعتراض حق مردم است؛ به جنگ خیابانی کشاندن مردم و دمیدن بر آتش "فتنه اقتصادی" است یا پای اتفاق یا منظورهای دیگری در کار بوده است.

از طرفی باید تأکید کرد که اعتراض معقول حتما حق همه مردم است. اما خانم منصوری باید به مردم می گفت که اعتراض نامعقول لشکر معترضین اولا به عمق یافتن بیشتر مشکلات و گرانی ها منجر می شود و ثانیا نیاز اصلی تر یعنی امنیت را دچار خدشه می کند.

و بدیهیست که در فضای ناامنی و اعتراض خیابانی، دیگر کسی به فکر گرانی نخواهد بود.

مسئله وقتی جالبتر می شود که بدانیم اصلاح طلبان سالهاست با تقلای فراوان به دنبال ایجاد فتنه اقتصادی و به خیابان کشاندن مردم به بهانه های مختلف هستند.

هشداری که طی ۱۰ سال گذشته بارها داده شد و تا اینجا بر اساس طرح و برنامه "فرماندهان فتنه" به اغتشاشات و پیش لرزه هایی مثل دیماه ۹۶ و آبان ۹۸ انجامیده است...

مردم باید بدانند که حتی اگر شرایط امروز شرایط سال ۹۷ هم بود و کالاها در شرایط قیمتی مطلوبی به سر می برند اما این افراد باز از گرسنگی دم می زدند و مردم را همچنان به اغتشاش فرا می خواندند. [۷] و البته نقش حزب متبوع خانم منصوری هم در سیاه نمایی از اوضاع، تحریم انتخابات و ناامیدسازی مردم در همین راستا ارزیابی می شود. [۸]

مردم عزیز ایران و خیل جوانان کشور باید با اشراف یافتن به حواشی و کارنامه رجال سیاسی و مدعیان در دست داشتن راه حل ها؛ دوست را از دشمن باز بشناسند تا توطئه دشمن برای ایجاد فتنه اقتصادی به بهانه مشکلات روزمره اقتصادی که همه کشورهای دنیا به آن مبتلا هستند؛ تحقق نیابد...

***

1_irna.ir/xjJ6XZ

2_irna.ir/xjJ75M

3_irna.ir/xjJ6WC

4_http://fna.ir/47jtc

5_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1219542

6_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/183596

7_mshrgh.ir/1130569

8_mshrgh.ir/1330363

برچسب‌ها