برنج ایرانی و شکر صدر نشین گرانی‌ها/ افزایش 11 تا 56 درصدی قیمت کالاهای اساسی

یک مقام مسئول در بحث نظارت بر بازار در جزیره کیش گفته است که در بازدیدهای نظارتی نوروز امثال به ۷۱۵ گرانفروش فقط تذکر داده شد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند/ اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!

محمدصادق جوادی حصار، فعال چپ و سخنگوی حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته است: اصلاح طلبان از سویی باید مرز خود با اپوزیسون خارج از کشور را مشخص کنند. اپوزیسیون خارج  و اصلاح‌طلبان هر دو از مردم و از لزوم اصلاح امور می گویند. اپوزیسیون برانداز می گوید جمهوری اسلامی بد است و اصلاحات می‌گوید به جمهوری اسلامی انتقاد دارد. بنابراین اصلاحات باید مرز خود با این جریان را مشخص کند تا هم حاکمیت و مردم و هم جریان برانداز تکلیف خود با اصلاحات را بدانند.

او می افزاید: الان برخی افراد که در اردوگاه اصلاح طلبی هستند، صبح شعار اصلاح‌طلبی می‌دهند، ظهر با براندازها هستند و شب می‌گویند گور پدر هر دو. این چنین رفتارهایی مردم را نسبت به اصلاح‌طلبان بلاتکلیف می کند.

وی در پایان گفت: اصلاحات در درجه اول باید تعریف روشنی از خود ارائه دهد سپس می تواند براساس این دیدگاه نظری، حاکمیت را نقد کند.[۱]

*نیازی نیست که آقای جوادی حصار راه دور بروند و اگر واقعا قصدی برای مشخص کردن حدود و ثغور اصلاح طلبی هست؛ ایشان می توانند همین الآن افرادی که در اردوگاه اصلاحات هستند و گاهی با براندازها هم حرکت می کنند را شجاعانه به مردم معرفی کنند.

این کار هم نه نیاز به هماهنگی دارد و نه نیاز به رعایت پیش زمینه! بلکه فقط شجاعت امثال جوادی حصار را می طلبد که برای ماندن داخل نظام و با مردم بودن، افراد خائن را معرفی کنند.

لازم به ذکر است که اگرچه اظهارات جوادی حصار، شواهد مثال فراوان دارد اما فقط در یک مورد می توان به اظهارات یک رجل ستادی جریان چپ در چند سال قبل اشاره کرد که گفته بود: "خیلی از حرف های ما و براندازان یکیست اما در راه حل اختلاف داریم"!

*** 

انتظار از نمایندگان در بحث گرانی

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند/ اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با ایلنا پیرامون گرانی دارو در روزهای اخیر، گفته است: در بودجه ۱۴۰۱، دارو و نان جزو مواردی است که ارز آن‌ها تامین شده است، یعنی اگر کوتاهی وجود دارد، کوتاهی وزارت بهداشت است وگرنه نباید شاهد گرانی باشیم.

وی ادامه داد: البته در این موضوع نیازمند نظارت و تدبیر هستیم که دارو به خارج از کشور قاچاق نشود، در حال حاضر شاهد قاچاق بخش زیادی از داروها به کشورهای همسایه هستیم که نیاز است در این حوزه نظارت جدی داشته باشیم تا داروها به ویژه داروهایی از ارز یارانه‌ای بهره می‌برند، قاچاق نشوند.

نماینده مردم سنقر در ادامه بیان کرد: این نظارت می‌تواند گرانی را کنترل کند و نرخ دارو به تعادل برسد. به نظرم وزارت بهداشت باید ورود جدی به این موضوع داشته باشد و مشخص شود که کدام شرکت‌ها ارز گرفتند و دارو را گران فروختند و با آن‌ها برخورد شود، چون ارز دارو در بودجه تامین شده است.

او در صحبتهای خود همچنین گفته است: بحث استیضاح وزیر صمت تا این لحظه منتفی شده است.[۲]

*ما از باب برادری و انتقاد اصولی این سوال را می پرسیم که آقای حسینی کیا بعنوان نماینده مردم در مجلس بایستی در قبال معضل گرانی و کمبود دارو؛ اظهاراتی بدیهی مثل کوتاهی وزارت بهداشت و لزوم نظارت را بیان کنند یا اینکه دست به اقداماتی جهادی و تحولی برای تغییر وضع موجود بزنند؟

در واقع، کار وصف کردن وضع موجود و بیان حرفهای بدیهی وظیفه برخی خواص و رسانه هاست نه وظیفه نماینده ای که برای پاسداری از مردم و قانون به مجلس می رود.

انتظار این است که نمایندگان محترم مواضع محکم‌تر و راهگشایی در بحث مشکلات مردم داشته باشند و اگر هم نمی توانند در این زمینه کاری کنند یا از ابزارهای قانونی مجلس استفاده داشته باشند، اقلا با ابزار "نطق"، موانع رفع مشکلات و گرانی ها را به مردم معرفی کنند.

گفتنیست، آقای حسینی کیا در دوران دولت روحانی صحبت های مبسوطی در بحث گرانی داشته است که خوانش آنها ضروری به نظر می رسد. +

*** 

فقط ۱۸ واحد گرانفروش در جزیره کیش جریمه شدند

۷۱۵ تذکر بدون جریمه برای ۷۱۵ گرانفروش!

مردم از نمایندگان "تکرار واضحات" نمی‌خواهند/ اصلاح‌طلبانی که می‌گویند گور پدر اصلاحات!

رییس اداره نظارت بر تنظیم بازار سازمان منطقه آزاد کیش گفته است که در اجرای طرح نظارت بر بازار ویژه نوروز ۷۱۵ واحد صنفی در این جزیره از سوی کارشناسان این اداره تذکر دریافت کردند.

محسن کاظمی در مصاحبه با ایرنا تصریح می کند: کارشناسان و ناظران بازار در طرح ویژه نوروز ۶ هزار و ۵۸۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی این جزیره انجام دادند و به ۵۳ فقره شکایت  رسیدگی کردند.
او افزوده است: در نتیجه این بازدیدها ۶۱۴ مورد تذکر شفاهی و ۱۰۱ فقره تذکر کتبی به واحدهای متخلف داده شده و ۱۸ واحد نیز به علت تخلفات گسترده جریمه شدند!

کاظمی به این نکته هم اشاره کرده است که عمده تخلفات محرز شده در این بازدیدها فروش کالاها بالاتر از قیمت درج شده بر روی کالاها یا سود قانونی فروشندگان بود.[۳]

*ما این قضاوت را به مخاطبان محترم واگذار می کنیم که صرف تذکر آنهم به بلای شیوع یافته و دامنگیر گرانفروشی که بین ۷۱۵ واحد صنفی در یک جزیره کوچک رواج داشته؛ کافی بوده است یا خیر؟!

و آیا دلیل تمام نشدن گرانی ها و ادامه هر روز آنها اثر همین رفتارهای خالی از اثر نیست؟

جالب است که از بین ۷۱۵ واحد تذکر گرفته تنها ۱۸ واحد جریمه شده اند که البته بازدارنده بودن میزان جریمه ها نیز محل سوال است.

باید دانست که راه رفع گرانی بیقاعده ای که از هیچ قاعده دلاری، تورمی، تحریمی و تورمی پیروی نمی کند؛ نظارت و برخورد با گرانفروشان است.

رها کردن بازار از سوی دولت به مثابه جانشین شدن سودمحوری در میان افراد طماع است و دود این قضیه در وهله اول به چشم نظام و سپس به چشم مردم می رود.

دقت شود که بازار آزاد و رقابتی نیز هرگز به معنی بازار بدون نظارت نیست و این هر دو در یک قالب بایستی اعمال شوند تا هم گرانفروشی طماعانه بر بازار حاکم نشود و هم رقابت اقتصادی و تجاری در جریان باشد.

***

۱_https://www.isna.ir/news/۱۴۰۱۰۱۱۵۰۷۱۴۹/

۲_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-۱۲۱۴۸۸۱

۳_irna.ir/xjHZxZ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 1
    دیگه 8ماه گذشته وقیمت هاسربه فلک کشیده واقعادیگه شرایط خیلی سخت شده این اصلاحاتیادیگه حرفشون خیلی اثرنداره
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      1 0
      جوک گفتی الان که اصلاحات کاره ای نیستند که گرانی‌ها را گردن آنها بیندازی
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 0
      برادرحرفم چیزدیگه ای بود
  • فرید IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 1
    افساد طلبان اگر لطف کنند و هر چه زودتر از زور تناقض دق مرگ شوند هم به نفع خودشان هست و هم به نفع مردم و هم به نفع امریکا !
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    تصویب نشدن طرح شفافیت در مجلس
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 0
    تصویب نشدن طرح شفافیت
  • DE ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 1
    بارها و بارها گفته شده امریکا که بیشعور و جنایتکار و غارتگر و تجاوزگر و بی تمدن است ، در مورد برجام ولی احمق نیست زیرا گاوچرانها راحت تر از دیگران انواع اسلحه را میشناسند و برای کشتن انسانها ثانیه ای صبر نمیکنند‌ .ببینید فقط سالانه چند‌ده هزار نفر در درگیری با پلیس امریکا کشته و زخمی میشوند، راحت انسان میکشند. پس امریکا احمق نیست اسلحه بدون فشنگی که اقتصاد و تولید حتی تولید نسل و فرهنگ ایثار و گذشت و...همه چیز ما را به طرف استحاله میبرد را کنار بگذارد و فرهنگ و زندگی..... شرطی شده ما را رها کند. در زندگی وُحوش ببینید کفتارها وقتی جنبنده ای را دوره میکنند اولین گاز و ریختن خون همان و دیگر ول نکردن شکار همان . اصلاح طمعکاران و غربگدایان کفتار امریکا را تشویق به حمله و تحریمهای درد آور و استحاله کرده و میکنند و کودتای نافرجام جورج سوروسی سبز برای اوکرایینیزه کردن ایران دقیقا آن گازی بود که کفتار امریکا به ایران زد و فعلا با نوکران و ستون پنجم و اصلاح طمعکاران و اشرافیون و اشرفیون منتظر ضعیف شدن و ضعیف کردن ایران و حمله دسته جمعی و دریدن انقلاب و استقلال و امنیت این کشور هستند و مسوولین هم در اعماق مماشات به نگاه کردن مشغول . راه حل بحران ، اقتصاد مقاومتی و دور کردن شرطی بودن زندگی مردم است که سرعت آن متاسفانه چنان کم است که راحت میشود عین حرکت از آن قطار پیاده شد .و دقیقا کفتارهای خون آشام اینقدر برجام را کش میدهند تا این دوره و دوره ۴ سال بعدی هم تمام شود. امریکا تا تکلیف روسیه و جنگ اوکراین را مشخص نکند هیچ عجله ای برای برجام ندارد حتی اگر دو ده سال بیشتر طول بکشد. پس اول خانه تکانی را شروع کنید تا امپریالیسم امریکا و این شیطان بزرگ امیدش از داخل ایران قطع شود.
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    2 0
    اتشار خبر گرانفروشی و برخورد نشدن آنهم در مشرق!!؟؟ باید در کتاب گینس ثبت بشه، آخه مشرق تخصصش حذف چنین خبرها و حتی نظرهای این چنینی است . مگر قرار نبود اوضاع عوض بشود!؟ مدیران اونجا از دولت پیش هستن، پس چرا دولت تازه عوضشون نکرده!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس