فیض الله عرب سرخی

چگونه ممکن است یک جریان سیاسی که رفتارهایی مثل فتنه 88 و تحریم انتخابات را در سابقه خود دارد اما به دنبال اصلاح سیستم آنهم از درون باشد؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود

۸ سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!/ دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود!

محمد سروش‌محلاتی، که برخی رسانه های اصلاح طلب از وی به عنوان آیت ا... و برخی با عنوان حجت الاسلام یاد می کنند اخیراً طی یادداشتی با موضوع "تأملاتی در دعای سحر" که سایت شفقنا آنرا منتشر کرد، نوشته است:

"این کسالتی که امروز در جامعه‌ی ما وجود دارد و موضوع بحث روانشناسان و جامعه‌شناسان است که چرا در این نسل افسردگی دیده می‌شود؟، چاره‌اش این است که باید این نسل را به زیبایی‌ها برگردانیم. انسان اگر در زندگی خودش، احساس زیبایی نداشته باشد و درصدد رسیدن به زیبایی نباشد و زیبایی را دور از دسترس خود و دست‌نیافتنی تلقی کند، حرکت تحقق پیدا نمی‌کند، سکوت است و سکون است و رکود و نتیجه‌ای جز افسردگی وجود ندارد. وقتی که این نسل بتواند درک زیبایی از زندگی داشته باشد، آن‌وقت است که این حالات منفی از انسان فاصله می‌گیرد."[1]

*یکی از خطرناک ترین آسیب هایی که می تواند یک جامعه انسانی و البته دینی را تهدید کند القای پیش فرض های غلط و باورهای نادرستی است که در شکل و صورت ظاهر الصلاحی بیان شوند.

شاهد مثال اینکه می بینیم فردی به اسم تأمل در دعای سحر و خیرخواهی برای مومنین اما این پیش فرض غلط را القا می کند که نسل جدید افسرده است!

آقای سروش محلاتی این نتیجه غیر قابل اندازه گیری را کجا به دست آورده است؟

آیا این گزاره های سیاه نمایانه در حالت خوشبینانه همان تأثیری نیست که امثال سروش محلاتی از برخی جامعه شناسان ناامید نزدیک به جریان چپ پذیرفته اند؟

جامعه ایرانی و نسل های آن باید چه کنند تا آقای سروش محلاتی و دوستان ایشان دست از تأکید بر گزاره های ناامیدی و کسالت و افسردگی در جامعه بردارند؟

حجم عظیم حضور جوانان در مراسم فرهنگی و مذهبی، اشباع شدن جزیره قشم با حضور مسافران نوروزی، رکورد شکنی فروش فیلم های سینمایی،  فروش کنسرت ها در لحظات اولیه عرضه بلیط، مدال آوری و رکورد شکنی روز افزون ورزشی، حضور قهرمانانه ایران در جام جهانی فوتبال، پرطرفدار بودن همیشگی طنز و کمدی در ایران، اهمیت دادن عمومی به جشن های ملی مثل نوروز و... که همگی از واقعیت های امروزین جامعه ما هستند نشان از افسردگی مردم است یا نشان از یک شادمانگی جمعی؟!

پاسخ مشخص است و البته از همین روست که طی مدت 10 سال گذشته تاکنون شاهدیم کسانی در اردوگاه اصلاحات نقاره ناامیدی به دست گرفته و بر طبل افسردگی مردم می کوبند.

اینکه هدف آنها از این کار چیست نیز پرسشی است که پاسخ آنرا باید در تحلیل های مربوط به "فتنه اقتصادی" خواند.

گفتنیست، سروش محلاتی مواضع دیگری از جمله "ما شاد نیستیم چون حسین(ع) را محور قرار داده‌ایم، جمهوری اسلامی مشکل عقل دارد و عده زیادی در حوزه به حکومت بدون ولی فقیه فکر می‌کنند"! را نیز در کارنامه تئوریک خود دارد.[2]

*** 

با فتنه 88 و تحریم انتخابات به دنبال اصلاح ایران هستیم!

۸ سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!/ دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود!

فیض ا... عرب سرخی، از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اظهار کرده است:

"اصلاح‌طلبی یک شیوه برای حل و فصل مشکلات نهادهای کشور است و در پی براندازی نیست آنها دنبال اصلاح سیستم از درون هستند. اصلاح‌طلبی فرد و حزب نیست، یک مدل رفتاری است."[3]

*ایکاش حرف آقای عرب سرخی صحیح بود.

اما سیاست شیعی عرصه لاپوشانی و جعل و تحریف نیست.

مردم باید بدانند کسی دارد به آنها می گوید اصلاح طلبی در پی براندازی نیست که خود بعنوان یک اصلاح طلب در سال 88 به دنبال براندازی نظام بود و در این باره دستگیر شد.

آقای عرب سرخی در حالی می گوید ما به دنبال براندازی نیستیم که همین چند وقت قبل در اظهاراتی بر تحریم انتخابات سال 1402 تأکید کرده بود.[4]

این فرد باید توضیح بدهد که چگونه ممکن است رجال یک جریان بر تحریم انتخابات و "مرگ اصلاحات صندوق محور" (که به معنی برداشتن سلاح است) تأکید می کنند اما از سوی دیگر مدعی اصلاح سیستم از درون هستند؟!

آیا حتی می توان در تاریخ مدنیت و جمهور نه فقط در ایران که در جهان، نظیر چنین تناقضی را پیدا کرد؟

البته در میان اصلاح طلبان هستند کسانی که همچنان بر مسیر جمهوریت می اندیشند و از حرکات تند طرفداری نمی کنند. اما این عده تحت تأثیر رویکرد کلی ستاد اصلاحات قرار گرفته و در سایه آن هژمونی عملا کاری از پیش نمی برند.

"جهاد تبیین" می تواند با موشکافی اظهاراتی از قبیل آنچه عرب سرخی گفته است، مسیر شفاف تری را در سیاست و امنیت برای مردم ایران پی ریزی کند.

*** 

علت گرانی گوشت اینجاست

8 سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!

۸ سال تجربه نظریات اقتصادی شما بس نبود آقای سیف؟!/ دعای سحری که به فتنه اقتصادی منجر می‌شود!

ولی ا... سیف، رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی، در بخشی از یک مصاحبه با شماره اخیر (سه شنبه) روزنامه اعتماد گفته است:

"نکته مهم دیگری که باید مورد اشاره قرار گیرد نرخ‌های دستوری و جلوگیری از برقراری نرخ‌های تعادلی و واقعی در بازار است. همواره دولت به دلیل اینکه برای اهدافش عجله دارد با نگاهی کوتاه‌مدت تصور می‌کند می‌تواند تورم را با روش دستوری کنترل کند یا نرخ ارز را در بازار در هر سطحی که اراده می‌کند ثابت نگه دارد و از این طریق با پرداختن به معلول و عدم توجه به دلایل اصلی، زمینه‌های بروز فساد و رانت‌های زیادی را در اقتصاد به وجود می‌آورد. تجربه در دولت‌های مختلف نشان داده که این‌گونه اقدامات در بلندمدت هیچ‌گونه تاثیری بر تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی نداشته و اقتصاد مسیر خودش را طی کرده است. نگاه دولت و سیاست‌گذار اقتصادی برای تاثیرگذاری بر تورم، سطح اشتغال، رشد تولید و افزایش صادرات باید بلندمدت باشد تا بتواند ضمن شفافیت به تدریج منجر به ایجاد تعادل و ثبات در اقتصاد و آرامش در بازارها شود. بدون اینکه به دخالت‌های روزمره و آزاردهنده دولت‌ها نیازی باشد."[5]

*درد ماجرا اینجاست که آقای سیف حتی قصد رعایت این اخلاق اجرایی و اقتصادی را هم ندارد که اقلا بگوید حالا که در زمان ما تئوری "بازار آزاد" بصورتی ناشیانه اجرا شد و مردم نتایج آنرا دیدند؛ بگذاریم دولت دیگری بیاید تا نظریه ای مخالف ما داشته باشد و مردم نتایج آنرا هم ببینند!

چه اشکالی دارد که اکنون که مردم نتایج تأکید دولتمردان روحانی بر رها بودن بازار را در گرانی های بی امان دیدند، پس به دولتی رأی بدهند که نظری خلاف آقای روحانی دارد و معتقد به نظارت عقلانی بر بازار است.

البته دقت شود که در دولت آقای رئیسی هم از نظارت کامل بر بازار به دلیل تئوری های اقتصادی بازار آزاد خودداری می شود و گویا مقامات دولت بر رعایت دستورالعمل های بازار آزاد تأکید دارند.

جدای از اخلاقی که آقای سیف آنرا رعایت نمی کند؛ همچنین متأسفانه باید گفت عده ای در داخل ایران از پاپ هم کاتولیک تر شده اند و تصور می کنند که از شاگردان اروپایی و آمریکایی آدام اسمیت هم بیشتر مفهوم بازار آزاد را می دانند.

وگرنه شاهد نبودیم که در کشور هلند از طرق سیستماتیک و حکومتی با گرانی برخورد شود (اشاره به جریمه 47 میلیون دلاری سامسونگ توسط سازمان رقابت هلند به دلیل قیمت گذاری بیقاعده و گرانفروشی) اما در ایران ما عده ای با وجود رویت گرانی اما همچنان بر مضحکه نظارت عقلانی بر بازار مشغول‌اند!

مسئله لزوم نظارت عقلانی بر بازار، مبارزه با قیمت هایی که از هیچ قاعده دلاری، تورمی، تحریمی و بازاری پیروی نمی کنند و نیز لزوم بازخوانی تجربه رهاسازی بازار در دولت آقای روحانی به حدی از بدیهی بودن رسیده است که به نظر می رسد در جریان خوانش نظارت موافقان و مخالفان نظارت بر بازار بایستی برخی تأملات امنیتی هم صورت بگیرد تا مبادا کسانی از روی بدخواهی برای ایران و ایرانی، موافق سلب نظارت از بازار شده باشند!

گفتنیست، ولی ا... سیف، در قوه قضائیه متهم به برهم زدن نظم و آرامش بازار ارزی کشور و زمینه سازی برای خرید و فروش غیر قانونی ارز و همچنین اهمال و سوء مدیریت در دوران مسئولیت شده که این پرونده همچنان در دست بررسی است.[6]

***

1_https://fa.shafaqna.com/?p=1346471

2_mshrgh.ir/1187027

3_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1208042

4_mshrgh.ir/1357607

5_https://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/183010

6_https://www.yjc.news/00Xafm

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 41
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    18 2
    تنفر، انزجار و اشمئزاز ملت از اصلاح طلبان موضوعی ریشه ای است که از وجود رد پای این قوم یعجوج و معجوج در تمامی فتنه هایی که در این چهار دهه از بنی صدر و منافقین گرفته تا جاسوسان و معاندین برای از پای درآوردن جمهوری اسلامی صورت گرفته است، ناشی می شود!
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      8 1
      ای گردوخاک تو حلق هر چی بنفش خائنه
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      5 0
      با ورود دولت مردمی اقای رئیسی امیده ها دوباره به مردم بازگشته است و مردم صدماتی که دولت روحانی و اصلاح طلب ها به ایشان وارد کردند رو بحمدالله با مقاومت مثال زدنی پشت سر گذاشتند و در دولت اقای رئیسی روز بروز امیدوار تر میشود البته مردم سطح مدیران میدانی دولت روحانی که هنوز به میزشان چسبینده اند و کار شکنی میکنند را با دقت تحت نظر دارند
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      4 0
      عرب سرخی،با فتنه 88 و تحریم انتخابات به دنبال اصلاح ایران هستیم! البته با ورژن یهودی! /شما تحریفگران از امام حسین درس مذاکره گرفته بودید نه اصلاح!
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      2 0
      جریان قبیله ای اصلاح طلب سبزها و بنفش ها، مردم شما را انتخاب نکرده اند پس چوب لای چرخ دولت مردمی رئیسی نگذارید ایشان در این چند ماه توانسته امید را به مردم برگرداند لطفا بفهمید مردم شما را انتخاب نکردند بفهمید مردم به شما جریان اصلاحات رای ندادند بروید بجای عذر و بهانه در مدیریت خود بازنگری کنید و از مردم صادقانه عذر خواهی کنید.
  • عبدالله IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    8 1
    دشمن بیکار ننشسته.حتی در درون حوزه هم طلبه نمایی که فرهنگ غربی رو رواج میده و برا اجانب کار میکنه پرورش میده . پس ما گول عمامه و عبای خالی رو نمی خوریم.سروش محلاتی و امثال ایشون حناشون دیگه رنگی نداره.
    • سعید IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      2 0
      این فرد لباس دزد که عقاید یهود را در قالب دگراندیشی مطرح میکند،تا بحال دعای سحر را نخوانده،حتی گوش هم نداده! معصوم(ع) در آغاز دعا میفرمایند:«خدایا از تو درخواست میکنم به حق زیباترین مرتبه از زیباییهایت». تبیین این بخش از دعای شریف: زیبایی شناسی نسبی نیست، همانند خیلی از ادراکات بشر،ساحات مختلف دارد چون فهم کننده آن،ساحات مختلف دارد! از نظر شخصی که در بند شهوات دنیوی گرفتار شده،زیبایی همان لذتهای دنیاست اما برای انسانی که دانشمند علوم طبیعیست و از محسوسات دنیا فراتر نرفته زیبایی در یک مشاهده علمی نهفته شده، و ایضاً کسی که در مراتب بالای عقل است به افقهای دور دست عالم چشم دوخته،زیبایی خالق،زیباترین هاست.
  • حسین IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    11 1
    ای کاش شما اصلاحاتیا و بنفشیا لال می شدین
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      6 0
      الهی امین
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      4 0
      انشا ء الله
  • رزگاه IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 7
    شما هم موافق حرف بهتر شدن وضع مردم به دلیل افزایش سفرها هستید؟ راستی چادر زدنهای مردذم کنار خیابان در نیمه اول تعیطلات در مناطق سرد هم موید همین فرمایشات گوهربار است. عجب تحلیلاتی؟
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    8 1
    شریك دزد و رفیق قافله مصداق سیف است که خاوری دزد را با خود به لندن برد و از آنجا به کانادا فرستاد تا ماست مالی کند و همه را به گردن یک دزد بیندازد
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 3
    واجب است که امروز و هر روز یادی شود از حسن روحانی !!
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    6 3
    کاری به اون حاج آقا ندارم که داره سیاه نمایی میکنه ولی شما هم نمیخواد هم چیزو سفید کنید ! یکی از معضلات جامعه ی ما همین نگاه صفر یا صد به مشکلاته. آره ما افسردگی نداریم اصلا توی جامعه همه سر کار هستن و به اندازه ی کافی دارن خانواده رو تامین میکنن ! انقدر هم که برنامه های متنوع و جذاب پخش میشه کسی سراغ ماهواره نمیره دولت بیمه ی روانشناسی رو اجرایی کنه تا ببینیم چه قدر جوونا به خاطر افسردگی میرن سراغ مشاور
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 0
    خوش بینانه این است که این آدمها در یک دوره زمانی گذشته و البته موهوم و ساخته ذهن خود متوقف مانده و دائما برخی کلیدواژه‌ها را تکرار میکنند. واقع‌بینانه هم این است که برخی تلاش میکنند دائما به جامعه یأس و نامیدی القا کنند در حالی که شاخص‌های حقیقی نشان از چیز دیگری دارد
  • حامد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    13 0
    سیف همون دزده نبود؟؟؟؟؟
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 1
    مردم نتایج آنرا دیدند؛
  • سوخته IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    7 1
    خداوند این حزب جریان کثیف را نابود کند تا ایران شاداب شود
  • سوخته IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    7 0
    خداوند این حزب و جریان کثیف را نابود کند تا ایران شاداب شود
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    7 1
    سیف و آخوندی و همتی و ظریف هرجای دیگه دنیا با این وضعیت کارنامه های مضخرف و سیاه و و ویرانگر مسئول بودند چند دهه زندانی می شدند چرا باید در اینجا ول باشند تا اراجیف گویی و فریب افکار عمومی ادامه دهند
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    حتی در لانه لیبرالیسم هم بازار آزاد معنی ندارد، حصار کشیها و کنترل غیر مستقیم هوشمند و هدفمند دائمی بر بازار و تولید وسرمایه اعمال میشود!
  • سامان IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 0
    افساد طلبان در 8 سال گذشته قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو و موبایل و غیره را 10 برابر کردند و با ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی شدید باعث افسردگی و غمگینی مردم شدند پس عوامفریبی نکنند.
  • مسعود IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    5 1
    تجربه دولت روحانی در ویران کردن مملکت بود لطفا"تجربیات خود را به دولت جدید منتقل نکنند.
  • داریوش IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    4 1
    باند بازی و رانتخواری ویژگی بارز جریان اصلاح طلب است اصلاح طلبان ابتدا باید خودشون را اصلاح بکنند.
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    مشرق ،حی چرا میدانی مانفرتمان زیاده از ریش قشنگه چرا میزاریدش،حالمان بهم زدی اول بیانیی(صبح یا صبحی)
  • DE ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    6 0
    چگونه ممکن است یک جریان سیاسی که رفتارهایی مثل فتنه 88 و تحریم انتخابات را در سابقه خود دارد اما به دنبال اصلاح سیستم آنهم از درون باشد؟/ خیلی ساده این طوری .شما اگر خلافکارها را محاکمه نکنید اراذل و اوباش کل خیابانهای ایران را تسخیر کرده برای خودشان تازه منع تردد هم میگذارند و به نقشه سیاسی و نظامی ....و جغرافیایی ایران نقشه مافیایی هم اضافه میشود. خب شما کدام ندانم کار و پر حقوق و نجومی و خلافکار را گرفتید محاکمه کردید انداختید زندان که حساب کار خودشان را بکنند.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    دقیقا از منظر امنیتی باید وضع اقتصاد بررسی بشه وگرنه با ثابت موندن دلار این افسارگسیختگی و قلدری برا گرانی های مداوم از کجا آب میخوره!!! هروقت هرکی هوس گرونی کنه مث آب خوردن به هدفش میرسه
  • FR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    بیست در صد جوانان انگلیسی بیماری روانی و افسردگی های بالینی مبتلا هستند بعد در ایران مرتب بدون آمار از افسردگی مردم صحبت میکنند ما که سالهاست فقط در سفر به ایران شادی و نشاط وارتباط سالم افراد و خانواده ها و فامیل را میبینیم و در فرانسه دیدار حتی با فرزندان و نوه ها نوعی ضد انرژی ست !
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    1 1
    روسیه بی عرضه باید تمام(مواد غنی شده،تاسیسات اتمی،بالسنیک وکلاهک اتمیش)را بدهد ایران-تا بفهمانیم به روسیه چطوری کاری کنیم که این غارتگران غرب گورشان را برای همیشه ازمنطقه وشرق گم کنند
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    3 0
    -استکبار غرب هدفش با(مذاکرات،برجام،رفع تحریم وتحریم)اینه که ایران را ازلحاظ (اقتصادی،سیاسی،نظامی ومنطقه ای،داخلی وخارجی) بی ثبات ووابسته به برجام،مذاکرات،تعلیق،بتن کردن وگام به گام،اطاله وتوقف و....کنه
    • کارشناس علوم اقتصادی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 0
      با سلام تحریم ها یک حرکت سینوسی دارند که در بعضی سال ها این تحریم ها در اوج و در بعضی سال ها در کف است مثلا در سال 1392 تحریم ها در اوج بود و در سال 1394 در کف و حداقل بود و دوباره در سال 1398 در اوج و در سال 1400 به کف و حداقل رسید دولت روحانی در سال 1394 وقتی تحریم ها در حد اقل بود با امضای برجام کشور را دچار خود تحریمی کرد وگرنه دولت امریکا باید حدود 1000 تا 1500 میلیارد دلار هزینه می کرد تا دوباره تحریم ها رو به اوج برساند و حالا که وضع مالی امریکا خیلی خیلی خراب است امریکا آن پول را ندارد روسیه و ایران را همزمان تحریم کند پس تلاش می کند با یک برجام مشابه ایران را دچار خود تحریمی کند و چون در این دولت خائن نیست تا با آنها کنار بیاید سعی می کند این معاهده را طول دهد تا بدون پرداخت هزینه برای تحریم ایران فعلا بتواند تا حدودی روسیه را تحریم کند و شاید روسیه را بترساند و تا آن موقع به اکراین اجازه صلح نخواهد داد تا بلکه امتیازاتی از روسیه بگیرد و دقیقا در این موقع ایران باید به امریکا فشار بیاورد و از یانکی های بی ریشه و جلاد امتیازات قابل توجهی بگیرد و ....
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 0
    کشتار مردم اوکراین و نابودی زیر ساخت های این کشور را کم اهمیت جلوه می دهید .فاین تذهبون ؟؟؟؟ایا از مکافات الهی نمی ترسید .
  • رضا IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    0 2
    حضرت عباسى حرف حق زده
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    آقای عباس عبدی در ....طی متنی مغلطه ای به پا کرده که بیا و ببین . طی این متن ابتدا تحلیل گرانی که اوکراین را در تحریک روسیه به نوعی مقصر می دانند را متهم به دوگانگی می کند و حمله روسیه به اوکراین را محکوم، اما خود اشاره ای به حمله امریکا و غرب به عراق افغانستان سوریه لیبی یوگوسلاوی و .‌.. نمی کند (مدیونیت اگر خیال کنید آقای عبدی در این مورد دوگانگی دارند ) و یا همراهی همین اوکراین امروز متظاهر به مظلومیت به عراق را !! اگر حمله به کشوری دیگر بد است پس ۵۰۰۰ نیروی اوکراینی در حمله به عراق چه می کردند؟! // در دنباله ایشان حضور ایران در سوریه و عراق را محکوم می کنند و بی آنکه اشاره ای به اینکه این حضور به درخواست دولت های قانونی آن کشورها و برای نابودی داعشی که دیگر شکی در تروریسم بودنش نیست بوده است بکند، این حضور را با حمله غیر قانونی به یک کشور مستقل همتراز می کنند . // بد نیست این مغلطه را هم تحلیل کنید .
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    اصلاح طلبان ،اصلاح پذیر نیستند
  • صادق IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
    2 0
    علت عدم برخورد بافتنه گران ومفسدان اقتصاد ی وامنیتی و اعضای فراماسونری ها چیست ؟
  • مهران IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    3 0
    با سلام ۱) چرا سیف در زندان نیست؟ ۲) راه مشترک تمام اصلاح طلبها، غربگرایی است.
  • DE ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    2 0
    من ایشون را قبلا در تلوزیون دیدم چهره آقای سیف خیلی شبیه چهره آشناست منظور چهره اش خیلی آشناست. راستی از آشنا چه خبر؟؟دست زرو هر کدوم از این غربگداها و اصلاحطمعکاران و اشرافیون میگذاری دستت طلا میشه چون چوب دوسر طلان همه جا را اصلاحات زدند رفت.
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    3 0
    حسن روحانی باید بجرم دهها هزار مورد ترک فعل و ضرر و زیان به کشور و مردم فورا دستگیر و محاکمه شود .
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 1
    اقای روحانی کجایی که یادت بخیر همیشه به مردم امید میدادی
  • ازاد IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    0 0
    فتنه نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس