کد خبر 778200
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
پرچم آلمان

مردم آلمان امروز یکشنبه به پای صندوق های رای می روند تا نمایندگان نوزدهمین دوره پارلمان فدرال (بوندستاگ) و بطور غیرمستقیم صدراعظم آینده بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا را انتخاب کنند.

 به گزارش مشرق به نقل از از دویچه وله، حوزه‌های رای گیری از ساعت ۸ صبح (9 و 30 دقیقه به وقت ایران) به روی رای دهندگان باز شدند و راس ساعت ۱۸ بسته می‌شوند و هیچ استثنایی برای رای دادن در خارج از این بازه زمانی وجود ندارد. ۶۱میلیون و ۵۰۰هزار نفر واجد حق رای و 3 میلیون رای اولی در این انتخابات قادر به رای دادن هستند. رای‌دهندگان در آلمان، صرفا در حوزه‌های انتخاباتی معینی رای می‌دهند که در تقسیم‌بندی اداری محل سکونت‌شان قرار دارد. حوزه‌های رای‌گیری معمولا مدارس هستند. متصدی برگزاری انتخابات وزارت کشور و عامل اجرایی آن دوایر مربوطه در شهرداری‌ها هستند.


بنا به تازه ترین نظرسنجی موسسه 'اینسا' که روز شنبه در روزنامه بیلد به چاپ رسید، حزب اتحاد دمکرات مسیحی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان (CDU) با 34 درصد پیشتاز است و پس از آن حزب سوسیال دموکرات SPD با 21 درصد قرار دارد که نامزد اصلی آن مارتین شولتز رییس سابق پارلمان اروپا است.


این درحالی است که انتظار می رود حزب راستگرا و ضدمهاجرتی 'آلترناتیو برای آلمان' AfD به عنوان سومین حزب وارد پارلمان شود که این مساله تشکیل ائتلاف دولت آینده را با پیچیدگی رو به رو کرده است. بر اساس نظرسنجی اینسا آرای این حزب با 2 درصد افزایش به 13 درصد رسیده است. به این ترتیب این حزب اولین حزب راست تندرو خواهد بود که پس از جنگ جهانی دوم وارد پارلمان آلمان (بوندستاگ) می شود. این حزب که 5 ماه پیش از انتخابات سال ۲۰۱۳ تاسیس شد، در آن انتخابات با وجود عمر بسیار کوتاهش 4.7 درصد از آرا را به خود اختصاص داد اما به علت نرسیدن به حدنصاب 5 درصدی نتوانست وارد پارلمان شود.

**تلاش برای جذب آرای رای دهندگان بلاتکلیف و هشدار علیه راست تندرو


در حالی که بنا بر نظرسنجی ها هنوز یک سوم مردم تصمیم نگرفته اند به چه حزبی رای بدهند، مرکل و شولتز روز شنبه در آخرین روز تبلیغات از طرفداران خود خواستند که به نبرد برای کسب آرا ادامه دهند.


مرکل روز گذشته بار دیگر با تمرکز بر تعهد محافظه کارها برای جلوگیری از افزایش مالیات و تاکید بر افزایش امنیت در آلمان از حامیان خود خواست که آرای بیشتری جذب کنند. مرکل همچنین از نقش اتحادیه اروپا در تامین امنیت در جهان ناآرام امروزی تمجید کرد. مرکل روز جمعه نیز در مونیخ از تصمیم سال 2015 خود برای وارد کردن حدود یک میلیون پناهجو به آلمان دفاع کرد اما وعده داد که چنین مساله ای دیگر تکرار نخواهد شد.


شولتز نیز روز شنبه آخرین تلاشهای خود را به خرج داد تا با روانه کردن تیرهای طعنه به سمت مرکل بتواند از آرای او کاسته و بر آرای خود بیافزاید. او در جمع صدها تن در شهر 'آخن' در غرب آلمان گفت: مرکل می خواهد گذشته را حفظ کند اما من می خواهم آینده را شکل بدهم.


شولتز وعده داد که تا زمان بسته شدن حوزه های رای گیری در ساعت 6 بعدازظهر یکشنبه برای تک تک آرا مبارزه خواهد کرد. شولتز همچنین حزب آلترناتیو برای آلمان را 'گورکن های دموکراسی' نامید و از مردم خواست که حتما روز یکشنبه رای بدهند تا حزب راست تندرو هر چه کوچکتر باقی بماند. وی افزود: جوانان به برگزیت و به ترامپ فکر کنید؛ از حق رای خودتان استفاده کنید.


همزمان ، 'توماس دی ماتزیر' وزیر کشور دولت مرکل نیز حزب آلترناتیو برای آلمان را 'گرگی در لباس میش' توصیف کرد و گفت سازمان اطلاعاتی BfV در حال بررسی این مساله است که آیا افراطیون راستگرا کنترل این حزب را به دست گرفته اند یا نه.


به گزارش ایرنا، آنگلا مرکل اولین صدراعظم زن آلمان است که در سال 2005 به این مقام رسید و در صورت انتخاب مجدد می تواند دوران ریاست خود را به 16 سال برساند. از سال 1949 تا کنون تنها دو صدراعظم موفق شدند چهار دوره متوالی و 16 سال زمام امور آلمان را در دست داشته باشند: کنراد آدنائور اولین صدر اعظم جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی) پس از جنگ از سال 1949 تا 1963 و دیگری هلموت کهل از 1982 تا 1998 که هر دو از حزب محافظه کار دموکرات مسیحی بودند. طبق قانون اساسی آلمان هیچ محدودیتی برای طول دوره های کاری صدر اعظم وجود ندارد. در نظام های پارلمانی مانند آلمان، رئیس دولت - صدر اعظم یا نخست وزیر - با رای مستقیم مردم انتخاب نمی شود، اما با رای مردم به نامزدهای پارلمانی، احزاب بطور غیرمستقیم تعیین می کنند که چه کسی صدر اعظم باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس