کد خبر 779078
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۵
مرکل و شولتز

در واقع نتایج انتخابات پارلمانی اخیر، محاسبات سیاسی را از اساس تغییر داده است.

به گزارش مشرق، «سید رضا میرطاهر» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

نتایج انتخابات پارلمانی آلمان که روز یک‌شنبه برگزار شد، حاکی از آن است که اتحاد احزاب مسیحی به رهبری آنگلا مرکل ۳۳درصد، حزب سوسیال دموکرات به رهبری مارتین شولتس ۲۰/۵درصد، حزب راستگرای «آ. اف. د.» یا آلترناتیوی برای آلمان ۶ /۱۲ درصد، حزب دموکرات آزاد ۱۰/۷ درصد، حزب سبزها ۹/۲درصد و حزب چپ‌ها ۹ /۸ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.

به‌رغم کاهش قابل توجه آرای دو حزب اتحاد دموکرات مسیحی و حزب سوسیال دموکرات، این نخستین بار از زمان جنگ جهانی دوم است که یک حزب راستگرای افراطی یعنی حزب «آلترناتیوی برای آلمان» به عنوان سومین حزب قدرتمند پارلمان به پارلمان این کشور راه می‌یابد. در واکنش به این مسئله، مردم شهرهای مختلف آلمان یک‌شنبه شب به خیابان‌ها ریختند و شعارهای ضد نازیسم سر دادند.

در واقع نتایج انتخابات پارلمانی اخیر، محاسبات سیاسی را از اساس تغییر داده است. پس از ورود حزب «آلترناتیوی برای آلمان» به تقریباً تمامی پارلمان‌های ایالتی، اکنون این حزب به پارلمان آلمان (بوندستاگ) نیز راه یافته است. این حزب حتی در شرق آلمان با بیش از ۲۱ درصد آرا، به دومین حزب قدرتمند این منطقه از کشور تبدیل شده و در میان رأی‌دهندگان مرد در شرق آلمان در صدر قرار دارد. به این لحاظ شاید بتوان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را برنده و در عین حال بازنده این انتخابات دانست.

هرچند حزب مرکل بالاترین آرا را در انتخابات به دست آورده، با این حال کاهش آرای آن به ویژه در قیاس با انتخابات سال ۲۰۱۳ به منزله پسرفت در جایگاه اجتماعی این حزب و موقعیت سیاسی مرکل محسوب می‌شود. با نگاهی به عملکرد مرکل در چند سال اخیر، بیشترین انتقاد از وی به دلیل اتخاذ سیاست درهای باز در قبال پناهجویان بوده است.

پیروزی بی‌سابقه حزب راستگرای افراطی آلترناتیوی برای آلمان و راهیابی آن به پارلمان آلمان مسلماً تأثیرات و پیامدهای مهمی به دنبال خواهد داشت. یکی از پیامدهای این مسئله، امید مجدد احزاب راستگرای افراطی در دیگر کشورهای اروپایی، برای راهیابی به پارلمان‌های این کشورها است. به ویژه حزب جبهه ملی فرانسه که رهبر آن مارین لوپن در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه متحمل شکست شد و تا حدی در ماه‌های اخیر منزوی شده است، از پیروزی حزب آلترناتیوی برای آلمان استقبال کرده است. اکنون احزاب راستگرای افراطی در اروپا امید جدیدی برای پیروزی در صحنه انتخابات و راهیابی به پارلمان‌ها پیدا کرده‌اند.

در انتخابات منطقه‌ای سال گذشته آلمان نیز، محافظه‌کاران تحت رهبری آنگلا مرکل متحمل چندین شکست شدند، اما حزب آلترناتیوی برای آلمان به نتایج فراتر از انتظار دست یافت. این حزب افراطی در دو سال اخیر با بهره‌برداری از کاهش محبوبیت مرکل و اعتراض آلمانی‌ها به سیاست مهاجرتی وی موقعیت خود را تقویت کرده است.

در واقع روی گرداندن شمار زیادی از رأی‌دهندگان آلمانی از حزب مرکل و ریختن آرا به نفع این حزب راستگرای افراطی نشانه نارضایتی آنها از سیاست مهاجرتی دولت آلمان به رغم رضایت نسبی آنها از وضعیت اقتصادی این کشور است.

رهبر این حزب،  نتیجه انتخابات پارلمانی اخیر را «تاریخی» و حرکتی به سمت تغییر توصیف کرده است. حزب آلترناتیوی برای آلمان در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و با اتخاذ سیاست‌های ضدمهاجرت و ضدیورو، خیلی زود موفق به کسب حمایت بخش قابل توجهی از جامعه آلمان شد. شماری از رأی‌دهندگان آلمانی پس از وقوع بحران پناهجویان از حزب مرکل رویگردان و به جناح راستگرای افراطی متمایل شده‌اند. حدود ۶۰درصد کسانی که این حزب را برگزیده‌اند، عنوان می‌کنند که رأی خود را در اعتراض به دیگر احزاب، به «آلترناتیوی برای آلمان» داده‌اند.

با توجه به این امر، کسانی که واقعاً به این حزب باور دارند در اقلیت هستند. دو حزب بزرگ آلمان یعنی ائتلاف احزاب مسیحی و همچنین سوسیال‌دموکرات‌های آلمان پیش‌تر نیز ابراز نگرانی کرده بودند که احتمالاً کاهش مقبولیت آنها در میان رأی‌دهندگان آلمانی به نفع حزب «آلترناتیوی برای آلمان» تمام شود. می‌توان پیش‌بینی کرد که ورود این حزب راستگرای افراطی به پارلمان آلمان، به معنای بروز مخالفت از جانب نمایندگان این حزب در بوندستاگ و رویارویی با دولت جدید مرکل خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس