ترامپ که اکنون به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مهر تایید کامل را دریافت کرده است، با اطلاع کامل از موقعیت فعلی‌اش و وضعیت مخالفان همیشگی، قصد بازی و احتمالا معامله به آنها را دارد.

گروه جهان مشرق- حواشی یک روز اخیر صحنه انتخابات آمریکا مثل همیشه با اتفاقات شایان توجه روبرو بود.دانلد ترامپ، موجب جنجال و افزایش شکاف در لایه‌های مختلف حزب جمهوریخواه شده است.او که دل چرکینی از ماه‌ها اتهام‌زنی و نقد تند مخالفان مشهور خود در حزب جمهوریخواه دارد، حالا با کاندیداتوری این افراد برای انتخابات سنا روبرو شده و از آنجایی که بر مسند قدرت نشسته است و از اهمیت آرای طرفداران خود در پیروزی آنها باخبر است، در قبال حمایت از کاندیداتوری آنها در انتخابات سنا، موضعی سخت و منفی اتخاذ کرده و به اعتقاد تحلیلگران، قصد آزار و تحقیر آنها و تلافی‌جویی را دارد.
 
 از عدم حمایت ترامپ از سران حزب جمهوریخواه
 
دانلد ترامپ با سخنرانی دیروز خود مبنی بر عدم حمایت از سه تن از بزرگان حزب جمهوریخواه رسما کلید تفرقه و شکاف در حزب را زده است. در حالی که سه عنصر تصمیم‌ساز حزب در انتخابات سنا شرکت کرده‌اند و حمایت نامزد نهایی حزب از آنها بسیار تاثیرگذار است، ترامپ با انتشار ویدئویی رسما اعلام کرد که قصد تایید و حمایت از آنها را ندارد. این سه نفر شامل «پل رایان»، «جان مک کین» و «کلی آیوت» می‌شوند. گفتنی است که پل رایان -رییس فعلی مجلس نمایندگان- و جان مک‌کین پیش از این گرچه نقدهای تندی مثل قضیه اخیر «خضر خان» به ترامپ داشتند، اما او را تایید کرده و مورد حمایت قرار داده بودند.ترامپ در بیانیه رسمی که صادر کرد نوشت: «من هنوز آماده حمایت از پل رایان نیستم. ممکن است که در آینده با هم گفتگو کنیم و بر سر آنچه که صلاح مردم آمریکاست به توافق برسیم. خیلی وقت است که سیاستمداران با این مردم خوب رفتار نکرده‌اند».
 
 از عدم حمایت ترامپ از سران حزب جمهوریخواه
 
پل رایان در گردهمایی ملی جمهوریخواهان در حمایت از ترامپ سخن گفت
 

سری رفتارات ترامپ و موضع‌گیری اخیر وی موجب شده که سه تن از اعضای نه چندان مطرح و مهم حزب جمهوریخواه رسما اعلام کنند که به خاطر وجود ترامپ، قصد دارند که به هیلاری کلینتون رای بدهند. این سه نفر، شامل «سالی برادشاو» مشاور «جب بوش»، «ریچارد هانا» نماینده جمهوریخواه نیویورک در مجلس نمایندگان، و «ماریا کوملا» دستیار «کریس کریستی» هستند. از قضا، شرایط به گونه‌ای هم هست که رایان و مک‌کین نمی‌توانند به همین راحتی حمایت خود از ترامپ را بردارند. چرا که اکنون به تلافی‌جویی سیاسی متهم می‌شوند و مظلومیت و حقانیت ترامپ در نظر عوام افزایش پیدا می‌کند و اوضاع به ضرر آنها تمام می‌شود تا جایی که با عدم حمایت هواداران ترامپ از آنها، درصد پیروزی در مقابل رقیبانشان به شدت کاهش می‌یابد. آنها، نیاز به رای هواداران ترامپ دارند. در واقع، حزب جمهوریخواه با پدیده‌ای به نام ترامپ در بد مخمصه‌ای افتاده است. نه راه پس دارد و نه راه پیش.
 
 از عدم حمایت ترامپ از سران حزب جمهوریخواه
 
این ایام، ایامی است که ظاهرا دموکرات‌ها افسار امر را در دست گرفته‌اند و با بهانه قرار دادن ارتباط ترامپ با روسیه -که البته از سوی دفتر تحقیق خبرگزاری CNN مردود اعلام شد- و یا تحریک و تحقیر رهبران حزب جمهوریخواه علیه ترامپ، سعی در تخریب وجهه ترامپ و ایجاد شکاف در حزب جمهوریخواه دارند. هیلاری کلینتون برای اینکه ضربه روحی دیگری به ترامپ بزند اعلام کرده که در ماه جولای 90 میلیون دلار اعانه برای ستاد خود جمع‌آوری کرده که 58 میلیون دلار آن بصورت پول نقد در اختیار اوست. از طرف دیگر، باراک اوباما روز گذشته رسما اعلام کرد که ترامپ در شان ریاست جمهوری آمریکا نیست. وی، حزب جمهوریخواه را به خاطر وجود شخصی چون ترامپ به عنوان نامزد نهایی آن به شدت تحقیر و سرزنش کرد.
 
 از عدم حمایت ترامپ از سران حزب جمهوریخواه
 
 گاردین در تحلیل اخیر خود، به انتقام‌جویی ترامپ از این سه نفر اشاره کرد. به اعتقاد گاردین، ترامپِ دل‌چرکین از ماه‌ها نقد و حمله این سه نفر بالاخص جان مک‌کین و کلی آیوت، حالا پس از برگزاری گردهمایی ملی و اخذ مهر تایید از سمت جمهوریخواهان، با خیال کاملا راحت و در راس هرم قدرت شروع به باجگیری از رهبران حزب می‌کند. این سه نفر، شدیدا به آرای طرفداران ترامپ که از قضا شامل بخش قابلی از رای‌دهندگان جمهوریخواه می‌شود نیاز دارند. ترامپ، عدم حمایت خود از مک‌کین را بدین صورت بیان می‌کند: «فکر نمی‌کنم که از مک‌کین حمایت کنم چون همیشه اعتقاد داشته‌ام که برای او بهتر است در خطه خدمت به کهنه‌سربازان فعالیت کند. خیلی کارهاست که او باید برای کهنه‌ سربازان این کشور انجام دهد. من برای جان این را صلاح می‌دانم که به جای ورود به سیاست، به آن افراد نیازمند به محبت که با آنها اصلا خوب رفتار نشده توجه کند».
 
گذر پوست جمهوریخواهان به دباغ‌خانه ترامپ افتاده است + فیلم و تصاویر 
 
نویسنده گاردین می‌نویسد: کافی است که در لحن و نوع بیان ترامپ دقیق شوید تا ببینید که چگونه کسانی که تا چندی پیش نقد و تحقیرش می‌کردند را به امروز به استهزا می‌کشاند. او در پاسخ به علت عدم حمایتش از رایان می‌گوید: «من پل را خیلی دوست دارم اما معتقدم که در شرایط خاص و سختی هستیم و کشور به یک رییس حزب بسیار جدی و کارآزموده نیاز دارد. واقعا در مورد حمایت از او مطمئن نیستم». در این گیر و دار «پل نهلن» رقیب اصلی رایان که نسبت به وی بسیار کمتر شناخته‌شده است، از فرصت این اختلاف دیرینه به خوبی استفاده کرده و در نامه‌ای که ترامپ از آن به عنوان یک نامه بسیار محبت‌آمیز یاد می‌کند، در وصف و ستایش ترامپ سخن گفته است. نامزد نهایی حزب جمهوریخواه هم که هم‌اکنون ریش و قیچی را در دست دارد، در بیانیه خود به تحسین نهلن و ستاد وی پرداخته و احتمال حمایت رسمی از وی را بسیار محتمل دانسته است.
 
از عدم حمایت ترامپ از سران حزب جمهوریخواه 
 
نکته جالب دیگر در این میان، این است که «فرانسوا ولاند» رییس جمهور فرانسه هم به خیل مخالفان سرسخت ترامپ در این روزها پیوسته و در جمع خبرنگاران فرانسوی از میزان بی حد و حصر نفرت خود از دانلد ترامپ سخن به میان آورده است: «افراط‌گری ترامپ حال هر کسی را به هم می‌زند. او به راحتی به خودش اجازه می‌دهد که به یک سرباز و ارزش‌ها و یاد یک سرباز رزمنده توهین کند». 
 
 از عدم حمایت ترامپ از سران حزب جمهوریخواه
 
در میان موج هجمه‌های دموکراتی علیه ترامپ، وی همچنان با اعتماد بنفس زیاد در سخنرانی‌های خود به اوباما و هیلاری کلینتون حمله می‌کند و پیوسته ذائقه طنزپرداز خود را از یاد نبرده است. در حالی که وی در سخنرانی خود از کارشکنی‌های دولت اوباما و هیلاری کلینتون به عنوان وزیر خارجه سابق وی انتقاد می‌کرد و آنها را بانی شکل‌گیری داعش در خاورمیانه، کشته‌شدن پرسنل امنیتی آمریکا در بنغازی لیبی، و سرشکستگی‌های ارتش آمریکا در منطقه می‌خواند، با گریه یک نوزاد در سالن روبرو شد و خظاب به مادر نوزاد گفت: «من عاشق نوزادم. نگران نباش. راحت باش. هزار آفرین به این نوزاد زیبا». اندکی بعد، با تداوم گریه‌های نوزاد، نامزد نهایی جمهوریخواهان با خنده دوباره خطاب به مادر گفت: «نوزادت را از سالن ببر بیرون. مثل اینکه جدی گرفتی که گفتم من حین سخنرانی از نوزاد خوشم می‌آید».
 
{$sepehr_media_1690145_400_300}

 
در هر حال، به نظر می‌رسد همانطور که انتظار می‌رفت گذر پوست جمهوریخواهان به دباغ‌خانه ترامپ افتاده است و در حالی که آنان متوجه شدند که نمی‌توانند در مقابل پدیده ترامپیسم ایستادگی کنند و تصور می‌کردند که بابت همراهی‌شان در دو ماه اخیر -که هر چند دیر بود- از توجه وی در انتخابات سنا برخوردار خواهند گردید، اما نامزد نهایی‌شان حالا که ریش و قیچی را در دست دارد، ترجیح می‌دهد که با چاشنی تحقیر و سرزنش، یا از آنها اعلام برائت کند و یا نهایتا تاییدشان کند. به نظر می‌رسد که با توجه به اوضاع و شرایط انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اگر ترامپ یک تاجر واقعی و اهل معامله باشد، گزینه دوم را انتخاب نماید.
 
 
 منابع:
 
https://www.theguardian.com/us-news/live/2016/aug/02/republican-voting-hillary-clinton-donald-trump-election-live
 
http://www.nytimes.com/2016/08/03/us/politics/donald-trump-refuses-to-endorse-paul-ryan-and-johnmccain.html?ref=politics&_r=0

http://www.cbsnews.com/news/obama-asks-when-gop-will-have-enough-with-donald-trump/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس