نظرسنجی‌های اخیر درمورد دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که آرای ترامپ پس از سخنرانی‌های خود در گردهمایی حزب دموکرات به شدت کاهش یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، نظرسنجی‌های اخبر انتخاباتی در آمریکا کاهش آرای دونالد ترامپ نسبت به هیلاری کلینتون را در دوره پس از سخنرانی‌های این دو نامزد در گردهمایی حزب خود نشان می‌دهد.

گردهمایی احزاب انتخاباتی آمریکا خیلی پیچیده نیست. این گردهمایی تنها شروعی برای انتخابات عمومی و به رسمیت شناختن نامزد حزب و فرصتی برای این نامزد است تا با سخنرانی‌های خود تعداد زیادی از مردم را در ماه نوامبر و به نفع خود به پای صندوق انتخابات بکشاند. این گردهمایی چهار روزه و بدون توقف توجه میلیون‌ها نفر از مردم دنیا را به خود جلب می‌کند.

آخرین نظرسنجی در مورد وضعیت نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه در انتخابات آمریکا که نشان از افت شدیدی آرای دونالد ترامپ دارد، عملکرد ضعیف این نامزد انتخاباتی در گردهمایی حزب جمهورخواه را نشان می‌دهد.

با توجه به نظرسنجی که سی بی اس نیوز انجام داده است به خوبی می‌توان افزایش آرای کلینتون و سبقت وی از ترامپ را مشاهده کرد. چند ساعت پس از این نظرسنجی موسسه معتبر گالوپ اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می‌داد سخنرانی‌های گردهماییِ ترامپ اولین عاملی بوده است که باعث شده مردم آمریکا تمایل کمتری به انتخاب نامزد جمهوریخواهان داشته باشند.

چند ساعت پس از انتشار مطلب گالوپ نظرسنجی دیگری از سی ان ان/او آر سی منتشر شد و حاوی دو سوال بود که بر روی رقابت رو در رو ترامپ و کلینتون و همچنین تاثیر گردهمایی‌ها بر رای دهندگان آمریکایی متمرکز شده بود. اگر هدف از این گونه گردهمایی‌های انتخاباتی را افزایش جذابیت نامزدها بدانیم، بنابراین ترامپ در این گردهمایی شکست خورده است.

البته این شکست به سرعت خود را نشان نمی‌دهد. در آستانه گردهمایی جمهوریخواهان ترامپ در نظرسنجی سی ان ان/او آر سی از کلینتون پیشی گرفته بود (سی بی اس نیز رشد 2 امتیازی هر دو نامزد را نشان می‌داد). اما گردهمایی دموکرات‌ها پیشتازی ترامپ را تحت تاثیر قرار داد و او تنها یک امتیاز بیشتر از امتیازی که قبل از گردهمایی داشت بدست آورد و کلینتون 52 درصد آرا را کسب کرد.

نتایج نظرسنجیِ قبل و بعد از گردهمایی احزاب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا / سی ان ان/او آر سی

می توانید سقوط آرا ترامپ را در نظرسنجی پایگاه «رئال کلییر پالیتیکس» با جزئیات بیشتری مشاهده کنید. صعود فوری ترامپ و بلافاصله در پی آن سقوط فوری او، ترامپ را در وضعیتی قرار داد که قبلا هم در آن قرار داشت.

میانگین نظرسنجی از روز اول می/ رئال کلییر پالیتیکس

از مشارکت کنندگان در این نظرسنجی سوال پرسیده شد مبنی بر این که آیا گردهمایی احزاب دموکرات و جمهوریخواه بر روی انتخاب آن‌ها و  نامزدهایشان تاثیر (چه مثبت و چه منفی) گذاشته است و حدود نیمی از آن‌ها پاسخ دادند که گردهمایی حزب دموکرات تمایل آن‌ها برای رای دادن به هیلاری کلینتون را افزایش داده است و عده قلیلی نیز گفته بودند که دیگر از کلینتون حمایت نخواهند کرد. در طرف مقابل رای دهندگان گفته بودند که گردهمایی جمهوریخواهان باعث شده تا آن‌ها تمایلی به انتخاب ترامپ نداشته باشند. رای دهدگان همچنین سخنرانی‌های کلینتون در گردهمایی حزب دموکرات را بسیار مفیدتر و بهتر از سخنرانی‌های ترامپ در گردهمایی جمهوریخواهان ارزیابی کردند.


از موسسه گالوپ سوالی پرسیده شد مبنی بر اینکه «چه کسانی گفته‌اند که پس از مشاهده سخنرانی‌های ترامپ در گردهمایی جمهوریخواهان از وی حمایت نخواهند کرد؟»

پاسخ این سوال تعجب آور بود: «سخنرانی‌های ترامپ در گردهمایی جمهوریخواهان باعث شد تا زنان سفید پوست، افراد تحصیل کرده سفید پوست، افراد مستقل (کسانی که از هیچیک از دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه حمایت نمی‌کنند) و رای دهندگان جوان، تمایل کمتری به انتخاب ترامپ از خود نشان دهند.»

نظرسنجی سی ان ان/او آر سی نیز به نتیجه مشابهی دست یافت. از میان هر پنج نفر رای دهنده غیر سفیدپوست سه نفرشان گفتند که پس از سخنرانی‌های ترامپ در گردهمایی جمهوریخواهان تمایل شان برای انتخاب وی کمتر شده است. تقریبا نیمی از زنانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند نیز همین عقیده را داشتند و تنها چهار نفر از میان هر 10 نفر گفته بودند که تمایل دارند تا به ترامپ رای بدهند. 84 درصد از سفیدپوستانی که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده‌اند گفتند که پس از تماشای سخنرانی ترامپ در گردهمایی، دیگر تمایلی به حمایت از او ندارند؛ و 56 درصد از آن‌هایی که تحصیلات بالایی نداشتند نیز گفتند پس از تماشای سخنرانی‌های ترامپ در گردهمایی جمهوریخواهان تمایل بیشتری به انتخاب وی پیدا کرده‌اند.

به عبارت دیگر سخنرانی ترامپ در گردهمایی جمهوریخواهان علاقه کسانی را که از قبل او را دوست داشتند بیشتر کرد و تمایل افراد دیگری را که از قبل به او علاقه نداشتند را از بین برد.

میزان حمایت رای دهندگان از نامزدها بوسیله آمارگیری جمعیتی/ سی ان ان/او آر سی


تغییرات ایجاد شده در دیدگاه گروه‌های کلیدی نظرسنجی‌های انتخاباتی در قبل و بعد از سخنرانی نامزدها در گردهمایی‌های احزاب دموکرات و جمهوریخواه آمریکا:
سفیدپوستان، قبل از گردهمایی: 13 امتیاز به سود ترامپ/ پس از گردهمایی: 14 امتیاز به سود ترامپ.
رنگین پوستان، قبل از گردهمایی: 48امتیاز به سود کلینتون/ پس از گردهمایی: 71 امتیاز به سود کلینتون.
مردان، قبل از گردهمایی: 3 امتیاز به سود ترامپ/ پس از گردهمایی: 7 امتیاز به سود ترامپ.
زنان، قبل از گردهمایی: 14 امتیاز به سود کلینتون/ پس از گردهمایی: 23 امتیاز به سود کلینتون.
افراد تحصیل کرده سفید پوست، قبل از گردهمایی: 1 امتیاز به سود ترامپ/ پس از گردهمایی:  10 امتیاز به سود کلینتون.
افراد تحصیل نکرده سفید پوست، قبل از گردهمایی: 19 امتیاز به سود ترامپ/ پس از گردهمایی: 26 امتیاز به سود ترامپ.

نباید فراموش کرد که در حال حاضر کلینتون حمایت حدود 90 درصد از حامیان برنی سندرز دیگر نامزد دموکرات‌ها در دور مقدماتی انتخابات را در اختیار دارد. در یکی نظرسنجی چهار نفره دیگر این آمار و ارقام کمی پایین تر می‌آید اما هیلاری کلینتون همچنان با 79 درصد از آرایی که قبل از سخنرانی گردهمایی بدست آورده است در حال افزایش اختلاف خود با ترامپ است.

قبل از گردهمایی، حمایت از کلینتون اکثرا توسط افرادی صورت می‌گرفت که به دلیل مخالفت با ترامپ از هیلاری حمایت می‌کردند. پس از گردهمایی نیز 58 درصد از افرادی که قصد داشتند به کلینتون رای بدهند گفتند به این دلیل به هیلاری رای می‌دهند تا او در مقابل 41 درصدی که قصد مخالفت دارند مورد حمایت قرار دهند (در این اندازه گیری‌ها یک نوسان 20 امتیازی را برای کلینتون شاهد هستیم. ترامپ با احتساب 50 درصد از افرادی که قصد دارند به او رای بدهند و اینکار را برای این انجام می‌دهند که شکست کلینتون را تضمین کنند 11 امتیاز نوسان داشته است).

این شرایط شکست ترامپ را رقم خواهد زد. حدود 100 روز به انتخابات مانده است. مشکل ترامپ این است که در برخی از مناطق باید مردم را متقاعد کند تا به او رای بدهند نه به کلینتون تا اکثریت آرا را از این طریق بدست آورد. او از طریق تبلیغات می‌تواند این کار را انجام دهد. او می‌تواند در مناظره‌های خود با کلینتون ورق را به سود خود برگرداند. البته نظرسنجی‌هایی که در اواخر این ماه منتشر خواهد شد احتمالا عادی شدن درصد آرای کلینتون را که در دوره پس از گردهمایی افزایش یافته بود نشان خواهند داد. البته این که فکر کنیم سخنرانی‌های ترامپ در گردهمایی جمهوریخواهان فرصتی بود که از دست رفت و دیگر شانسی برای ترامپ وجود ندارد نیز به دور از واقعیت است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس