تحلیلگران معتقدند که اگر ترامپ و کلینتون نتوانند برنامه مشخصی در مورد اقتصاد و امنیت ملی ارائه دهند، انتخابات به یک کارزار پیچیده تبدیل می‌شود.

سرویس جهان مشرق-  دانلد ترامپ با اشتباهات بزرگی که در این هفته مرتکب شد، خود را در شرایط بسیار بدی قرار داد و موجب شد که هیلاری کلینتون اختلاف خود در نظرسنجی‌ها را تا 9 امتیاز با او افزایش دهد. البته این پیشروی هیلاری کاملا موقت است و در وهله‌های بعدی با توجه به سابقه انتخابات در آمریکا شاهد تحولاتی به نفع ترامپ خواهیم بود. تحلیلگران معتقدند که اگر ترامپ و کلینتون نتوانند برنامه مشخصی در مورد اقتصاد و امنیت ملی -به عنوان دو اولویت مردم آمریکا- ارائه دهند، انتخابات به یک کارزار پیچیده برای خود آنها و به یک بحران انتخاب برای مردم آمریکا تبدیل می‌شود.
 
هفته‌ای که گذشت، اصلا هفته بسیار بدی برای دانلد ترامپ بود. وی، به خاطر مواضعی که در مورد «ولادیمیر پوتین» -رییس جمهور روسیه- و مسلمانان اتخاذ کرد، به شدت متضرر شد. حزب دموکرات با هوشمندی تمام توانست از این فرصت به دست آمده استفاده نماید و در بوق و کرنا کند که ترامپ عامل روسیه است و اگر این همه دغدغه وطن‌پرستی و امنیت ملی دارد چرا باید از یک دشمن به نام ولادیمیر پوتین دفاع نماید. دومین ضربه کاری که به ترامپ وارد شد، بحث خانواده «خان» بود. «خضر خان» پدر «همایون خان» سرباز هندی‌الاصل مسلمان ارتش آمریکا که در یکی از حملات آمریکا به عراق کشته شد، در گردهمایی ملی دموکرات‌ها به ترامپ حمله لفظی کرد و ترامپ که توقع می‌رفت در این مرحله حساس با عقلانیت و متانت پاسخ وی را بدهد، در کمال صراحت و گستاخی پاسخ تندی به وی داد. همین امر موجب شد که سیل حملات علیه نامزد جمهوریخواهان جاری شود. و سومین اشتباه ترامپ که کار را برای وی تمام کرد و باعث شد که فاصله 3.7 درصد وی با کلینتون به 7 درصد برسد، اعلام عدم حمایت او از سه تن از چهره‌های شاخص حزب جمهوریخواه در انتخابات درون‌حزبی سنا بود.
 
اکنون در این موقعیت، اوضاع برای کلینتون بسیار مساعد است. دهها افسر و ژنرال برجسته ارتش و ماموران ارشد بازنشسته سازمان‌های امنیتی که مستقل هستند، از وی اعلام حمایت کرده‌اند. دریادار «جو آلن» از فرماندهان برجسته ارتش آمریکا و ناتو، بزرگترین مقام نظامی است که از وی اعلام حمایت نموده است. ترامپ، در اقدامی پیشین دست بر روی نظامیان گذاشت و ارتش آمریکا را فاقد کفایت دانست. همین امر موجب شد که نظامیان به سمت هیلاری سرریز شوند. ضربه کاری زمانی به ترامپ وارد شد که اوباما، جو بایدن، و جو آلن در گردهمایی ملی دموکرات‌ها پاشنه آشیل نامزد جمهوریخواه را نشانه رفتند و با پیش کشیدن ضعف بزرگ ترامپ در تامین امنیت ملی به مثابه رویکردها و تفکر غلط‌اش، موجب افول جایگاه او در انظار عمومی شدند. کلینتون در جبهه خود، مشتی مقام بازنشسته درجه یک ارتش را دارد و البته ترامپ نیز از حمایت مقام‌های بلند بالای سابق ارتش مثل سپهبد «مایک فلین» برخوردار است. البته گرچه حمایت نظامیان در انتخابات از اهمیت بالایی برخوردار است اما نباید چندا نفریب شکل ظاهر قضیه را خورد. مثلا «میت رامنی» در انتخابات 2012 در مقابل اوباما، از حمایت دست کم 500 ژنرال ارتش برخوردار بود. بسیاری از ژنرال‌ها و مقامات درجه یک ارتش آمریکا از ورود به انتخابات اجتناب کرده و این عمل را دخالت دانسته‌اند.
 

 از حمایت ترامپ از جمهوریخواهان تا
 
دانلد ترامپ که همانطور که گفته شد، هفته بسیار بدی را پشت سر گذاشت، ظاهرا خطر را احساس کرده و روز گذشته در سخنرانی خود در «گرینبِی» در چرخشی عجیب رسما از سه تن از چهره‌های اصلی حزب جمهوریخواه برای انتخابات سنا اعلام حمایت کرد. وی که چند روز قبل با جسارت تمام اعلام کرد که از پل رایان -رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان- «جان مک کین» -رقیب سابق اوباما در انتخابات 2008- و «کلی آیوت» -یکی از تصمیم‌سازان حزب جمهوریخواه- حمایت نخواهد کرد، روز قبل در سخنرانی خود اینچنین اظهار داشت: «به نام وظیفه مشترک ما برای بازگرداندن عزت دوباره به آمریکا، من از رییس حزبمان در مجلس نمایندگان حمایت می‌کنم. او مرد خوبی است. ممکن است که در برخی از زمینه‌ها با هم هم‌رای نباشیم اما غالبا هم‌نظریم و مطمئنم به آنچه که می‌خواهیم می‌رسیم». ترامپ که طی ماه‌های اخیر به شدیدترین وجوه ممکن به مک‌کین حمله کرده بود و او را نه یک قهرمان وطن که یک دروغ‌گو خوانده بود، در چرخشی عجیب او را یک سرباز وطن و یک دلیرمرد خواند و از او اعلام حمایت کرد». خانم سناتور «کلی آیوت» نیز از این قاعده مستثنی نبود: «من همچنین حمایت کامل خود از بانو سناتور کلی آیوت را اعلام می‌کنم. من به ستاره نوظهور حزب خانم آیوت افتخار می‌کنم و ما تمامی اعضای حزب دست به دست هم در انتخابات مجلس و سنا اکثریت آراء را بدست خواهیم آورد». گفتنی است که سه روز پیش، ترامپ در گفتگو با واشنگتن پست، رایان را فاقد شایستگی برای رهبری حزب و یک ملت، و مک‌کین را قاصر در خدمت به عرصه نظامی و بخصوص کهنه‌سربازان آمریکایی خوانده بود.
 
 
{$sepehr_media_1696431_400_300}

 
فاکس نیوز در تحلیل جدید خود در این باره اینگونه می‌نویسد: حقیقت موضوع این است که رایان پس از گردهمایی ملی جمهوریخواهان، چندین بار با مواضع و سخنان عجیب و بی‌ملاحظه ترامپ روبرو شد و به او اخطار داد. اوج این اختلاف بر سر قضیه خانواده «خان» بود که موجب شکل‌گیری لجبازی ترامپ علیه رایان شد. رایان اعمال اخیر ترامپ را بیراهه خواند و گفت: «ما اکنون باید بر هیلاری واقعا ضعیف و پرحاشیه تمرکز کنیم. من تعجب می‌کنم که چرا ترامپ به جای تمرکز بر هیلاری، باید به جر و بحث با افرادی که نیاز نیست بپردازد؟!». همین سخنان موجب شد که نامزد جمهوریخواهان که این روزها سرمست از قدرت‌گیری است، اقدام به کارشکنی کند و پوست جمهوریخواهان را در دباغ‌خانه خود تصور کند. اما ظاهرا در دو روز گذشته در پشت درهای بسته مذاکره بین سران حزب با وی، چیزهایی بر او روشن شده که اینچنین منجر به چرخش کاملش گردیده است. تغییر موضع تا بدین حد، فقط و فقط مرهون توجیه امنیتی و سیاسی است.
 
 
 
«چارلز کراتهمر» یکی از بزرگترین ستون‌نویسان سیاسی آمریکا در گفتگوی خود با شبکه فاکس نیوز هیلاری کلینتون را یک دروغگوی ناشی دانست که بهتر است دروغ گفتن را از همسرش بیاموزد. وی معتقد است که بیل کلینتون با قدرت افسون و لبخندش، یکی از بزرگترین دروغ‌گوهای تاریخ است. به اعتقاد کراتهمر، هیلاری کلینتون شاید بتواند با توسل بر دروغ رییس جمهور آمریکا بشود اما هرگز نمی‌تواند از کمند شوم دروغ‌هایش که در دوران ریاست جمهوری گریبانگیر وی می‌شود، بگریزد.
 
از حمایت ترامپ از جمهوریخواهان تا 
 
شبکه خبری NBC هم به قلم «کری دان» مشکل ترامپ را نه سخنانش بلکه خودِ راوی سخنان دانست. به اعتقاد نویسنده مقاله، دانلد ترامپ چنان اثری از سیاه‌نمایی در بین طرفدارانش و حتی ملت آمریکا گذاشته که در صورت عدم راه‌یابی وی به کاخ سفید هم تا سالها مردم آمریکا با عینک بدبینی شدید به دولتمردانشان نگاه خواهند کرد. طبق آخرین نظرسنجی بدست آمده توسط این شبکه خبری، از هر 10 رای‌دهنده آمریکایی 6 نفر معتقدند که آمریکا در مسیر درستی قرار ندارد. دان می‌نویسد: «نکته جالب اینجاست که در حالی که هیلاری کلینتون به دلیل پرونده ایمیل‌ها و قضیه بنغازی در انظار عمومی آمریکا به شدت منفور است، در آخرین نظرسنجی با 9 امتیاز اختلاف (47 به 38) ار ترامپ پیش افتاده است. «بیل مک‌اینترف» ناظر جمهوریخواه انتخابات، معتقد است که مشکل پیام‌های ترامپ نیست بلکه ریشه همه بدبختی‌ها را باید خودِ ترامپ دانست.  وقتی در نظرسنجی شبکه خبری NBC‌ در مورد قرابت فکری و اعتقادی مردم آمریکا با تفکرات ترامپ و هیلاری در قالب دو جمله سوال کردند، پاسخ‌ها جالب بود. جمله اول مربوط به ترامپ بود: «ما در بحران امنیت قرار داریم حملات تروریستی در داخل کشور و حمله به پلیس یعنی وضعیت خیلی بحرانی است و هر سیاستمداری که این را به روی خودش نیاورد، لیاقت مدیریت این کشور را ندارد». جمله دوم مربوط به کلینتون است: «اجازه ندهید که کسی به شما بگوید که ما ضعیف هستیم چون اصلا ضعیف نیستیم. ما همه چیز داریم و نیاز نداریم که کسی بیاید و خود را ناجی معرفی کند». 52 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مذکور با ترامپ موافق بودند و فقط 36 درصد با هیلاری کلینتون موافق بودند و بقیه هم نظری نداشتند. اما مشکل بزرگ این است که از هر 10 نفر، 7 نفر ترامپ را برای ریاست جمهوری آمریکا نامناسب می‌بینند.
 
از حمایت ترامپ از جمهوریخواهان تا 
 
وقتی از آنها سوال شد که احساسشان در مورد وجود ترامپ در کاخ سفید چیست؟ 49 درصد گفتند که نسبت به ریاست‌جمهوری او بدبین و نگران هستند.  19 درصد گفتند که هنوز گیج هستند و فقط 16 درصد نسبت به مناسب بودن او برای ریاست جمهوری اطمینان داشتند و 23 درصد هم با نگاهی متعادل‌تر او را دارای دانش لازم برای ریاست جمهوری دانستند.
 
 
از حمایت ترامپ از جمهوریخواهان تا 
 
 در رابطه با کلینتون هم 57 درصد رای بر این داشتند که کلینتون دارای دانش و تجربه کافی برای ریاست جمهوری است اما نکته جالب اینجاست که هیلاری به شدت از عدم اعتماد مردم نسبت به خود ضربه خورده است. فقط 22 درصد از شرکت‌کنندگان او را صادق و شریف دانستند.
 
 از حمایت ترامپ از جمهوریخواهان تا
 
 65 درصد شرکت‌کنندگان در مورد دعوای ترامپ با خانواده «خان» که فرزندشان در عملیات ارتش امریکا کشته شد، به شدت از ترامپ ناراحت هستند و 68 درصد هم از هیلاری کلینتون بابت سخنرانی‌اش در گردهمایی ملی در چراغ سبز دادن به بانک‌های بزرگ و گروههای ذینفع به شدت دلسرد شدند.
 
همچنین مجموعا دموکرات‌ها (میشل اوباما، برنی سندرز، چلسی کلینتون، بیل کلینتون، و تیم کین) با 40 رای مثبت و 43 رای منفی  و جمهوریخواهان هم با 27 رای مثبت و 51 رای منفی از سوی هواداران خود روبرو شدند. این نظرسنجی نشان داد که دموکرات‌ها در میان طرفداران خود از جمهوریخواهان در بین هوادارانشان محبوب‌تر هستند. 60 درصد از دموکرات‌ها، کلینتون را به عنوان رییس جمهور خود قبول دارند و 45 درصد جمهوریخواهان همین احساس را در مورد ترامپ دارند. علاوه بر این، آن دسته از هواداران سندرز که با وی قهر نکرده‌اند، میزان روی آوردن خود به کلینتون نسبت به ترامپ را 86 به 6 اعلام کردند. اما ظاهرا تفکر ترامپ در مردم آمریکا تاثیر گذاشته است چرا که 73 درصد از مردم باور دارند که آمریکا در مسیر درست نیست و فقط 18 درصد مخالف این تفکر هستند. در ماه گذشته 23 درصد از مردم معتقد بودند که آمریکا در مسیر درست است اما با کاهش 5 درصدی  این موافقان دقیقا باید گفت که 5 درصد به جمع بدبینان اضافه شده است.
 
دو دغدغه اصلی مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری اقتصاد و امنیت ملی است. در نظرسنجی موسوم به «برینگ د وُت هوم» 63 درصد امریکایی‌ها اصلا اوباما را به عنوان رییس‌جمهور شایسته قبول نداشتند و 76 درصد هم معتقد بودند که کشور در مسیر غلط افتاده است. «داگلاس ایشوئن» تحلیلگر فاکس نیوز معتقد است که هیلاری کلینتون باید به سراغ موضوع امنیت ملی برود. چرا که در نظرسنجی موسسه «پو» در ماه جولای، 80 درصد از شرکت‌کنندگان دغدغه اصلی خود برای حضور در انتخابات سراسری را تروریسم و امنیت ملی دانستند. وی در این مورد می‌نویسد: اکنون کلینتون آرای سیاهان، لاتین‌تبارها، و سالخوردگان را دارد و در نقطه مقابل ترامپ اکثر سفیدپوستان که اکثریت آمریکا را هم در بر می‌‌گیرند به خود جذب کرده است. اما مشکل اینجاست که رای‌دهندگان افراد بالغی هستند که از قضا هم امنیت ملی را به خوبی می‌شناسند و هم اقتصاد را. اینکه ترامپ و هیلاری متوجه اهمیت مطرح کردن برنامه معین و کاملا مشخص اقتصادی و امنیتی‌شان نیستند، مایه تعجب است. اکنون در سه ماه مانده به روز انتخابات، بهترین فرصت برای جذب رای‌دهندگان است. شاید، این روزها، روزهای شعارهای قشنگ است. چرا که هم ترامپ و هم هیلاری قویا دارای روحیه کاپیتالیستی هستند و آنها را با اقتصاد مردمی و چپ و همراهی با قشر ضعیف و متوسط جامعه سر سازگاری نیست. علاوه بر این، ترامپ از امنیت ملی هیچ نمی‌داند و کلینتون هم که می‌داند، در خدمت سیاست‌های کلان عده‌ای ذینفع حرکت می‌کند.
 
 
 منابع:
 
https://www.theguardian.com/us-news/2016/aug/05/hillary-clinton-military-endorsements-trump
 
http://www.cbsnews.com/news/donald-trump-paul-ryan-endorsement/
 
http://www.foxnews.com/politics/2016/08/05/trump-endorses-ryan-mccain-and-ayotte-after-initial-reluctance.html
 
http://www.foxnews.com/politics/2016/08/05/krauthammer-on-hillary-clinton-needs-lying-lessons-from-her-husband.html
 
http://www.nbcnews.com/politics/first-read/trump-problem-isn-t-message-it-s-messenger-n624021
 
http://www.foxnews.com/opinion/2016/08/05/doug-schoen-trump-hillary-and-forgotten-swing-vote-seniors.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس