نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نظرات خود را درباره موضوع امنیت ملی مطرح کردند.

به گزارش مشرق به نقل از آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ برای پیشی جستن و برتری بر یکدیگر در مورد موضوع امنیت ملی به رقابت پرداختند. ترامپ قصد دارد به عنوان یک رئیس جمهور زیرک، قدرتمند و پیش بینی ناپذیر با تروریسم مبارزه کند و کلینتون نیز قصد دارد به عنوان یک فرمانده آرام و معمولی که می‌تواند تمامی بحران‌ها را به راحتی مدیریت کند به استقبال تروریسم برود.

تروریسم سنگ محک امنیت ملی ترامپ و داعش هدف سیاست‌های اوست. ترامپ قول داده که ریشه داعش را فورا بخشکاند.

کلینتون، ترامپ را به وحشت افروزی و بدنام کردن ارتش آمریکا محکوم می کند. او خود را به عنوان فردی که با سیاست های ترامپ کاملا مخالف است معرفی کرده است.

هیلاری زمانی که نامزدی حزب دموکرات را رسما قبول کرد، گفت: «قدرت آمریکا از کوبیدن دیگران به دست نمی آید. قدرت به هوش، قضاوت، بهترین راه حل و فصل مشکلات و استعمال درست و دقیق قدرت بستگی دارد.»

بر اساس تعاریف هیلاری کلینتون ترامپ با مشخصاتی همچون قلنبه گویی، بلندپروازی، دمدمی مزاجی و خیال‌بافی ترسیم می شود.

امنیت ملی مهمترین برنامه انتخاباتی نامزدها

امنیت ملی به عنوان یکی از کلیدی ترین موضوعات کمپین انتخاباتی 2016 از دیگر برنامه‌های نامزدهای انتخابات مهمتر است.

ترامپ بر این باور است که او مناسب ترین فرد در این زمینه است زیرا اهل معامله و غیر قابل پیش بینی است و این خصوصیات او کار برای دشمنان آمریکا و مقابله با اقدامات نظامی و دیپلماتیک این کشور سخت تر خواهد کرد.

کلینتون نیز ثبات و عمق تجربه 8 ساله خود در سنای آمریکا و 4 سال وزیری امور خارجه در دولت اوباما را مطرح نمود.

هردوی آن ها تقریبا در مورد موضوعات مهم مربوط به امنیت ملی که تروریسم و روسیه مدعی بود نظری ارائه ندادند. با این وجود رئیس جمهور بعدی آمریکا با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد مشکلاتی از قبیل پایان جنگ در افغانستان، مدیریت برنامه جاه طلبانه هسته‌ای ایران و کره شمالی، کنار آمدن و تعامل با ظهور چین و پایان دادن به چرخه هولناک بی ثباتی در عراق و سوریه است. چالش‌های دیگری نیز در عرصه‌های جنگ سایبری، سلاح‌های هسته‌ای و مدرن سازی ارتش آمریکا وجود دارد.

ناتو و روسیه

ترامپ رویکرد خود در زمینه امنیت ملی را در وهله اول متمرکز بر آمریکا قرار داد بدین معنی که اتحادها و ائتلاف‌ها را مجددا برقرار نخواهد کرد مگر اینکه برای آمریکا مزیتی در بر داشته باشند. او بسیاری از اقدامات مربوط به امنیت ملی را مورد سرزنش قرار داد و پیشنهاد کرد اگر رئیس جمهور شود نمی‌تواند از برخی از کشورهای عضو ناتو در مقابل تهاجم خارجی دفاع کند زیرا این کشورها در راستای تامین هزینه‌های این سازمان کوتاهی می‌کنند. او همچنین سیاست‌هایی را که آمریکا در قبال پوتین و روسیه اعمال کرده است را متهم به کوتاهی و ساده انگاری کرد و رئیس جمهور روسیه را مورد تحسین قرار داد.

ترامپ گفت کلینتون همکاری‌های بین‌المللی را به عنوان ابزاری مهم برای استفاده از نفوذ آمریکا و کاهش احتمال جنگ مطرح نمود. این رویکردی است که در مشی حمایت دوحزبی آمریکا برای سازمان‌هایی مانند ناتو و ارزش و آینده آن‌ها ریشه دارد.

حمله نامزدهای انتخابات آمریکا به مواضع امنیتی یکدیگر

ترامپ تلاش کرد تا تمرکز خود را بر روی موضوع ترس و وحشت حفظ کند. طی سخنرانی پذیرش نامزدی وی در گردهمایی حزب جمهوریخواه او جنگ و نابودی را تقبیح کرد. او گفت وضعیت منطقه خشونت بار خاورمیانه در حال حاضر از گذشته نیز وخیم تر است و مردم آمریکا نیز در خطر بزرگی به سر می‌برند.

او تجارب کلینتون به عنوان عضوی از کابینه جنگ اوباما را به تمسخر گرفت و میراث او را با برچسب‌های مانند مرگ، نابودی، تروریسم و ضعف در دوران وزیری امور خارجه توصیف کرد.

هیلاری کلینتون نیز قابل اعتماد بودن ترامپ را زیر سوال برد و گفت: «ترامپ خونسردی خود را با کوچک ترین حرکتی از دست می‌دهد. تصور کنید او در اتاق بیضی شکل مربوط به امور رئیس جمهوری در کاخ سفید نشسته باشد و با یک بحران واقعی روبرو شود. آدمی را که شما می‌توانید تنها با یک صدای جیرجیر کوچک آزار دهید و عصبانی کنید، آدمی نیست که بتوانید در مورد سلاح‌های هسته‌ای به او اعتماد کنید.»

مسئولیت فرماندهی ارتش آمریکا در زمینه تسلیحات هسته‌ای تنها یک موضوع داغ در دوره انتخابات محسوب نمی‌شود. اما در این دوره انتخابات ریاست جمهوری بیش از حد معمول بدان توجه شده است زیرا دموکرات‌ها ترامپ را به گونه‌ای می‌بینند که بسیار آسیب پذیر است و ممکن است نتواند در مورد کاربرد و استفاده از سلاح اتمی از خود خویشتنداری نشان دهد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس