گادرین می‌نویسد: هیلاری کلینتون خود بخوبی می‌داند که با حریف بسیار سرسختی روبروست و به همین علت هر آنچه که در چنته دارد را به کار بسته تا به آرزوی دیرین خود برسد و در این مسیر از هیچگونه عمل منفی و مثبت دریغ نمی‌کند.

گروه جهان مشرق- دانلد ترامپ در اولین سخنرانی خود پس از رسمی شدن علنی کاندیداتوری او و هیلاری کلینتون، رسما در دانشگاه کلورادو در میان هواداران خود به هیلاری کلینتون اعلان جنگ کرد. این واکنش ترامپ در پی موجی از حملات علیه وی از سوی ستاد کلینتون و «تیم کین» قائم مقام او رخ داد. این روزها، بحث اتهام‌زنی به ترامپ مبنی بر ارتباط نزدیک وی برای تخریب او در دستور کار ستاد هیلاری کلینتون قرار گرفته است. با اینکه روسیه و ترامپ هر گونه ارتباط را قویا تکذیب کرده‌اند، اما کلینتون دست‌بردار نیست و اگر در این پروژه توفیق چندانی نیابد، بر اتهامات دیگر چنگ خواهد زد چرا که به اعتقاد تحلیلگران در مقابل حریف قدرتمند و بدقلقی چون ترامپ در شرایط فرار رو به جلو قرار گرفته است.  
 
ترامپ، به کلینتون اعلان جنگ داد 
 
اولین حضور علنی دانلد ترامپ نامزد نهایی حزب جمهوریخواه، پس از برگزاری گردهمایی‌های ملی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در کلورادو صورت گرفت. وی در سخنرانی خود در جمع طرفدارانش، به شدت به هیلاری کلینتون تاخت و او را دغل و دروغگویی خواند که با وجود گفتن دروغ به FBI، هنوز می‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد. سوال ترامپ این بود که چطور است که با وجود اثبات دروغگویی هیلاری به FBI، وی هنوز در سمت کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است؟ کلورادو را می‌توان برای ترامپ مرکز جذب اوانجلیست‌ها دانست. ستاد وی، با هوشمندی این ایالت را برای تمرکز و شکل‌دهی هواداران اوانجلیست وی انتخاب کرده است.
 
ترامپ، همچنین از اظهارات اخیر خود در مورد مسلمانان شهر جرسی دفاع کرد. وی تصریح کرد: «آری، درست گفتم. مسلمانان شهر جرسی پس از واقعه 11 سپتامبر به خیابان‌ها آمدند و جشن و پایکوبی راه انداختند». نامزد حزب جمهوریخواه، در ادامه سخنانش منکر توهین به «سرگی کووالسکی» خبرنگار معلول نیویورک تایمز که مبتلا به بیماری «آرتروگریپوزیس» است شد. ترامپ به این اشاره کرد که به هیچ وجه نمی‌دانسته که او معلول است و فقط ادای کسی را در آورده که بر زمین دراز کشیده است. او که به شدت تحت فشار رسانه‌ها بابت رفتارش است، چندین بار به تاکید گفت که هیچگاه ادای یک فرد معلول را در نمی‌آورد، فرد خوش‌قلبی است و حتی برج خود را طوری طراحی کرده که رفت و آمد برای افراد معلول آسان باشد.
 
دانلد ترامپ در بخش دیگری از سخنرانی، حملاتش را علیه کلینتون متوجه ساخت. او که در میان شعار «بازداشت‌اش کنید!» هوادارانش سخن می‌گفت به آنها اطمینان داد که در مسیر این شعار آنها علیه هیلاری، با آنها همراه است. وی خطاب به کلینتون ابراز داشت: «دیگر این خبرها نیست. دوران مماشات با تو تمام شده. دیگر نمی‌خواهم آقای مثبت باشم. جنگ با تو شروع شده است». مولتی میلیاردر نیویورکی به شدت از مواضع آمریکا در قبال ناتو گله کرد. وی در این مورد اظهار داشت: «تا کی باید هزینه و تاوان کارهای ناتو را بدهیم؟ چرا باید بابت پایگاه نظامی که در عربستان داریم به آن پول اجاره بدهیم؟ چرا باید به شرکایمان در اقصی نقاط جهان کمک نظامی کنیم؟ ما چرا باید تاوان همه را بدهیم؟».
 
ترامپ 
 
کلورادو سخت‌ترین «ایالت خاکستری» (به ایالاتی اطلاق می‌شود که در انتخابات سراسری نقشی تعیین‌کننده دارند) برای ترامپ است. وی، در این ایالت که 21 درصد جمعیت آن اسپانیولی‌ هستند، 10 امتیاز در آخرین نظرسنجی از کلینتون عقب‌تر است و باید بتواند نظر ساکنین و رای‌دهندگان این ایالت را جلب کند. یکی دیگر از مشکلات ترامپ این است که حزب جمهوریخواه این ایالت سرنوشت‌ساز را اکثرا محافظه‌کاران اجتماعی و سنتی تشکیل می‌دهند که هیچ روی خوشی به ترامپ نشان نداده‌اند و عموما طرفدار «تد کروز» رقیب دل‌چرکین و زخم‌خورده وی هستند. نمونه بارز دشمنی کلورادو با ترامپ را می‌توان در حرکت «کندال آنرو» وکیل انتخاباتی این ایالت دید که از اصلی‌ترین رهبران جنبش ضد ترامپ طی چند ماه اخیر بوده است.
 
در این گیر و دار که حزب دموکرات به شدت از انتشار ایمیل‌ها زخم خورده است و از هیچ تلاشی برای لاپوشانی قضیه و انداختن گناه به گردن هکرهای روس و در نتیجه منحرف کردن افکار عمومی به سمتی دیگر دریغ نمی‌کنند، روزنامه گاردین به یاری دموکرات‌ها شتافته و در گزارش جدید خود مدعی شد که در حلقه نزدیکان ترامپ افرادی هستند که ارتباطات نزدیکی با مسکو دارند. نویسنده گزارش مذکور با استناد به یک حقیقت اظهر من الشمس که نیاز به پنهانکاری ندارد، سعی در تقویت این گمانه که ستاد ترامپ با روسیه در ارتباط مستقیم است دارد. اظهارنظر نابخردانه ترامپ در این هفته مبنی بر دعوت از هکرهای روس برای بازگرداندن آن دسته از ایمیل‌های هیلاری که پاکشان کرده بود، نیز بر آتش گمانه‌های منفی و هدف‌دار در مورد رابطه ترامپ با روس‌ها افزود. ترامپ که متوجه این اشتباه بسیار بزرگ خود شده، سعی کرده که آن را نشانه ناراحتی لحظه‌ای خود جلوه دهد.
 
{$sepehr_media_1684715_400_300}
 
 
روزنامه گاردین در تحلیل جدید خود از وضعیت هیلاری کلینتون نوشت: گرچه هیلاری کلینتون دارای کارنامه -به هر حال موفق- رهبری سیاسی طی چند سال اخیر بوده اما این بدین معنا نیست که بتواند فرد موفقی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری باشد. اکنون به وضوح می‌بینیم که علیرغم سر و صدا و جاه و جبروتی که وی راه انداخته و موج نویی از زنان داعیه‌خواه را به دور خود جمع کرده است، جمعیت قابل توجهی از مردم آمریکا هنوز به یک مرد باور دارند و از قضا در بین حامیان این مرد که به زن‌ستیزی و نژادپرستی معروف است، اگرچه اقلیت‌های نژادی کم هستند اما زنان بطور قابل توجه دیده می‌شوند. ترامپ به ظاهر قالتاق و قلدر است اما کم گزافه‌گویی نمی‌کند. هیلاری کلینتون و الیت سیاسی آمریکا، ترامپ را یک فرد جاهل نسبت به سیاست و وضعیت کنونی آمریکا در عرصه بین‌المللی می‌دانند. ترامپ از خود چنین چهره‌ای بر جا گذاشته است: یک فرد طرفدار تولید سلاح هسته‌ای، طرفدار شکنجه، خواستار ایجاد دیوار حائل مرزی و اخراج لاتین‌ها از خاک آمریکا، و طرفدار جلوگیری از ورود مسلمانان به خاک کشورش. هیلاری کلینتون که خود از مسیر پر پیچ و خم رقابت با سندرز به کمک و یاری سران حزب و تقلب در رقابت بیرون آمد و پرونده ایمیل‌ها را هم به لطف زد و بندهای پشت پرده و نهایتا بسنده FBI به صدور حکم «او بسیار بی‌دقت بود» ماستمالی کرد، حالا خود را در مقابل مردی می‌بیند که هر آینه می‌تواند آرزوی دیرینه ریاست جمهوری که 8 سال پیش نتوانست به آن برسد را نقش بر آب کند.
 
ترامپ، به کلینتون اعلان جنگ داد 
 
گاردین در ادامه می‌آورد: اکنون کلینتون دقیقا آینه‌ای از صفات برجسته و نیکو را از تصویر خود در مقابل مردم قرار داده است. او بسیار سعی دارد که چهره یک دخترِ وطن‌پرست، یک زنِ حامی جنبش زنان مظلوم آمریکا، یک همسر بخشنده نسبت به بیل کلینتون، یک مادرِ الگو و اسوه اخلاق نسبت به دخترش، یک مادربزرگ مهربان و والامنش، و یک رهبر سیاسی متفکر و فراگیر را به مردم آمریکا و بخصوص مخالفانش بنمایاند. او، جشن پیروزی نهایی برگزار می‌کند و همسرش از او به عنوان تحول‌گرای بزرگ یاد می‌کند. کلینتون دارای تیم زبده و بستر مناسب جهت مبارزه جان‌فرسا با یک رقیب است اما مشکل اینجاست که رقیب وی فرد بدقلق و پوست کلفتی است. سیاست‌های ترامپ که بر پایه بیان حقیقت‌های تلخ و افشاگری از پشت پرده آلودگی‌های نظام حکومتی آمریکا بنا شده است، به شدت رسانه‌ها و افراد حامی و خواستار ورود هیلاری به کاخ سفید را دچار مشکل کرده است. براستی مقابله با حریفی که به نسبت هیلاری دارای فساد بسیار کمتری است و دستاویز و آتوهای بسیاری از وی دارد و آن وجه سیاه عملکرد کلینتون که برای مردم آمریکا اظهر من الشمس است را مدام جلوی چشم وی و رای‌دهندگان آمریکایی می‌نمایاند، کار سختی است. روش هوچی‌گری ترامپی، روش قدرتمندی است که حتی اگر آن را دون شان رقابت بدانیم اما به هر حال یک روش مجاز و آزاد در رقابت‌های انتخاباتی است. الان فرصت مناسبی برای تعریف از مهارت‌ها و برنامه‌ها برای هیلاری نیست. او، مجبور است که در مقابل شخصی چون ترامپ، دلایلی برای مردم بیاورد که آنها را مجاب و متقاعد به رای دادن به وی کند. با ترامپ باید مثل ترامپ رفتار کرد. مثلا انتخاب «تیم کین» به عنوان قائم مقام عقلایی است اما الهام‌بخش و شوربرانگیز نیست. کلینتون، تا این لحظه ثابت کرده که قدرت ترامپ در شوربرانگیختن در مردم آمریکا را ندارد. هیلاری در ظاهر پیشرو و قدرتمند نشان می‌دهد اما خودش به خوبی می‌داند که وقتی وعده می‌دهد که در 100 روز اول ریاست جمهوری‌اش، بزرگترین فرصت شغلی از جنگ جهانی دوم تاکنون را ایجاد خواهد کرد حرفی بیهوده زده است چرا که دموکرات‌ها بستر مناسب برای حمایت از وی در این امر را ندارند. حقیقتا، او باید از گفتار و رفتار ایده‌آلیستی دست بردارد؛ چیزی که ترامپ به همت مشاور نابغه خود یعنی «پل مانافورت» از آن دوری جسته و بر روی روح وطن‌پرستی و حفظ آمریکای سفید که رگه‌‌های و مولفه‌های قدرتمند رئالیستی در نزد مردم آمریکا دارد تاکید می‌ورزد. کلینتون، می‌داند که حزب دموکرات وعده 100 روزه او را نمی‌تواند تامین نماید اما چون هیچ ابزار دیگری برای مقابله با شخصی چون ترامپ ندارد، وعده‌های بزرگ می‌دهد. به عبارتی، او در مخمصه «فرار به جلو» قرار گرفته است. از طرف دیگر، چیزی که وضع را بدتر می‌کند سیل هواداران پر جمعیت سندرز یا همان چپگراهاست که اصلا دل خوشی از کلینتون ندارند و از مخالفین درجه یک «پیمان فرا آتلانتیک» هستند؛ چیزی که حاصل تفکر اوباما و کلینتون بود و به اعتقاد چپگراها چیزی جز نکبت و هزینه‌سازی برای آمریکا در بر ندارد. درصد سوق پیدا کردن این افراد به سمت ترامپ در این سه ماهه مانده تا انتخابات سراسری بسیار زیاد است و این یعنی تهدید بسیار جدی برای هیلاری کلینتون. شاید سخنرانی هیلاری در روز آخر گردهمایی ملی یک شروع بسیا خوب بوده باشد، اما وی راه پر و پیچ و خمی تا انتخابات سراسری نوامبر دارد.
 
 
منابع:
 
https://www.theguardian.com/us-news/2016/jul/30/donald-trump-paul-manafort-ukraine-russia-putin-ties

https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/jul/29/the-guardian-view-on-hillary-clinton-fit-for-the-job-but-is-she-fit-for-the-contest

http://www.cbsnews.com/news/donald-trump-starting-to-agree-clinton-should-be-in-jail/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محسن ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    اگه ترامپ بیاره نقشه ی خیلی ها تو خاورمیانه به هم میریزه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس