اشتباهات استراتژیک دانلد ترامپ و مواضع لجبازانه وی، نه تنها موجب کاهش محبوبیت او در «ایالات خاکستری» بلکه بروز شکاف عمیق بین وی و اعضای تصمیم‌ساز حزب خودی شده است.

سرویس جهان مشرق- سیر حرکت موفق دانلد ترامپ در این روزها با کندی محسوسی روبرو شده است. رفتار و اشتباهات ترامپ طی دو هفته اخیر در قبال هم‌حزبی‌ها و واکنش‌های کودکانه و عجولانه وی در قبال منتقدین، عملا موجب کاهش جدی آرای مثبت به سمت وی گردیده و هیلاری کلینتون را در موقعیت بهتری قرار داده است. مشکل کار آنجاست که این سیر نزولی شامل ایالات خاکستری که از قضا بسیار در تعیین سرنوشت رییس جمهور آینده حیاتی هستند شده است و همین امر یعنی زنگ خطر بزرگ برای ترامپ. از طرف دیگر، وی بجای اینکه انرژی خود را صرف مبارزه با رقیب نماید، در جبهه خودی‌ها هم ایجاد شکاف بزرگ کرده و با خودی‌ها به شدت دست به یقه شده و در نزد آنها هیچ جایگاه درخوری ندارد. کلینتون از حمایت کامل حزب خود برخوردار است و این در حالی است که قضیه برای ترامپ اصلا اینگونه نیست. به هر حال مجموع این عوامل، تغییر عمیق نگرش و رفتار غلط نامزد حزب جمهوریخواه را می‌طلبد.
 
ترامپ یک دست در یقه دموکرات‌ها و دست دیگر در یقه هم‌حزبی‌ها دارد 
 
 
 نظرسنجی‌های این هفته NBC، CBS، و CNN نشان داد که ترامپ عملا در اکثر ایالات آمریکا و بخصوص «ایالات خاکستری» که نقش سرنوشت‌ساز در تعیین رییس جمهور آینده آمریکا دارند، دچار تنزل محبوبیت شده است. اگر کلاهبرداری‌های سیاسی و دروغگویی‌ها و خیانت‌های هیلاری کلینتون را بتوان پاشنه آشیل وی در انتخابات دانست، قطعا رفتارات نسنجیده و اقدامات و واکنش‌های بچگانه ترامپ را می‌توان مصداق عینی پاشنه آشیل وی در انتخابات ریاست جمهوری دانست. بطور نمونه، در نظرسنجی شبکه CBS مشخص شد که ترامپ در ایالت ویرجینیا که همیشه بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان نوسان داشته و در هر دوره انتخابات به سمت یکی از آنها متمایل شده و البته امسال به سبب اینکه «تیم کین» قائم مقام کلینتون فرماندار این ایالت است، نامزد جمهوریخواهان اصلا وضعیت خوبی ندارد. او در نظرسنجی دیروز CBS، با اختلاف 37 به 49 که دست کم 11 امتیاز محسوب می‌شود، از هیلاری عقب افتاد.
 
ترامپ یک دست در یقه دموکرات‌ها و دست دیگر در یقه هم‌حزبی‌ها دارد 
 
دومین ایالات سرنوشت‌سازی که حامل خبر شوم برای ترامپ بود، آریزونا بود. آریزونا، ایالتی است که پیوسته جمهوریخواهان در آن بدون دردسر و زحمت اکثریت قاطبه آراء را بدست می‌آورند. اما آنقدر وضعیت عملکرد ترامپ بد بوده که وی با اختلاف بسیار اندک 44 به 42 و با سختی تمام توانسته از هیلاری جلو بیافتد. نکته اینجاست که 15 درصد از کسانی که در این ایالت میلی به رای دادن به کلینتون نداشته‌اند، حالا مدعی هستند که ممکن است به سمت وی گراییده شوند و این یعنی این ایالت بسیار حیاتی عملا از دست ترامپ و در اصل جمهوریخواهان خارج می‌شود. از طرفی، آریزونا سرشار از اسپانیولی است و بدبختی‌ کار این است که بر خلاف سال‌های گذشته اکثریت آنها یعنی 80 درصدشان که عمیقا دشمن ترامپ هم هستند، اعلام کرده‌اند که امسال در انتخابات شرکت می‌کنند. مسئله مهاجرین غیرقانونی یکی از مسائل مهم روز انتخابات آمریکاست و از هر 10 جمهوریخواه، 8 نفر با ایجاد دیوار حائل بین آمریکا و مکزیک موافق هستند. تقریبا اکثر رای‌دهندگان مستقل و تقریبا تمامی دموکرات‌ها با تفکر جمهوریخواهان در این مورد مخالفند و کلینتون با بهره‌گیری از این فرصت توانسته که خود را به مستقل‌ها نزدیک کند. اما قباحت کار در اینجاست که از جمیعت بیش از 370 میلیون نفری آمریکا فقط 65 الی 68 میلیون نفر مایل به حضور در انتخابات امسال هستند و از این تعداد، 32 درصدشان هیچ میلی به انتخاب ترامپ یا کلینتون ندارند و معتقدند که در آخر مجبورند که یکی از آنها را انتخاب کنند. واکنش ترامپ در مقابل خانواده مسلمان «خان» آنقدر اثرات بدی داشت که میزان قابل توجهی از کسانی که مایل به رای دادن به او بودند، ریزش کردند و در بهترین حالت ممکن، در ایالت آریزونا که طرفدار سنتی جمهوریخواهان است 45 درصد گفته‌آند واکنش او در مقابل آن خانواده مسلمان بجا بوده و 29 درصد هم آن را نامناسب دانسته‌اند.
 
 ترامپ یک دست در یقه دموکرات‌ها و دست دیگر در یقه هم‌حزبی‌ها دارد
 
 سومین ایالت مهم، نواداست. این ایالت هم همیشه بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان نوسان داشته است. کلینتون، توانست در این ایالت با درصد 43 به 41 ترامپ را در نظرسنجی مذکور شکست دهد. کلینتون نوادا را به لطف جوانان زیر 30 سال و اسپانیول‌ها فتح کرد اما جوانان بالای 30 سال، میانسالان، و سالخوردگان سفیدپوست به طرف ترامپ رفتند.
 
 ترامپ یک دست در یقه دموکرات‌ها و دست دیگر در یقه هم‌حزبی‌ها دارد
 
 مشکل دیگر ترامپ، شکافی است که بین وی و هم‌حزبی‌های تصمیم‌سازش وجود دارد. مثلا دیروز «جان کیسیک» رقیب سابق وی و فرماندار اوهایو که حاضر نشد در گردهمایی ملی جمهوریخواهان او را تایید کند و به نفعش سخنرانی کند، بالاخره اعلام کرد که ممکن است او را تایید کند. اوهایو، بسیار برای جمهوریخواهان اهمیت دارد. تابحال سابقه نداشته کسی از حزب جمهوریخواه نامزد انتخابات بشود و بدون پیروزی در اوهایو به کاخ سفید راه یابد. کیسیک که اصلا دل خوشی از ترامپ ندارد و به نظر می‌رسد که تحت فشار رهبران حزب مجبور به اعلام تایید ترامپ شده است، در گفتگو با خبرنگار CNN گفت: «ترامپ شانس این را دارد که اقشار آسیب‌دیده اوهایو را جذب نماید اما در مجموع، کار او در اوهایو بسیار سخت است. بسیار سخت». کارشناسان این نوع سخن گفتن کیسیک را موضع غیرمستقیم او مبنی بر عدم حمایت و کمک از سوی وی به ترامپ عنوان فرماندار این ایالت تلقی کرده‌اند و منطقا هم این تعبیر، تعبیر درستی است.
 
 ترامپ یک دست در یقه دموکرات‌ها و دست دیگر در یقه هم‌حزبی‌ها دارد
 
 اوهایو، ایالت سرنوشت‌سازی است که در انتخابات 2008 و 2012، 18 رای برای رسیدن به 270 رای لازم برای باراک اوباما به ارمغان آورد. به دلیل اهمیت بسیار این ایالت، ستاد ترامپ و ستاد کلینتون، هر کدام از هفته‌های پیش اقدام به استقرار چند ایستگاه در این ایالت کرده‌اند. تنها راه نجات ترامپ، پیروزی در ایالاتی چون اوهایو و دیگر ایالات آسیب‌دیده از سیاست‌‌های اقتصادی اوباماست و او باید این فرصت را مغتنم بشمارد.
 
مشکل سومی کنونی ترامپ این است که هواداران کلینتون به انتخاب تیم قائم مقام بسیار اهمیت داده‌اند. به اعتقاد آنها انتخاب قائم مقام بسیار برای آنها حیاتی است. در نزد این افراد بلیت «تیم کین» بلیت ارزشمند و متقاعد‌کننده‌ای برای رای دادن به هیلاری است. اما در نزد هواداران ترامپ، قضیه اینگونه نیست. آنها یا «مایک پنس» را با ترامپ قبول دارند و یا بدون ترامپ، توجهی به او نمی‌کنند. درست است که پنس از سوی سران حزب بر ترامپ -نه تحمیل- که تاکید و معرفی شد و با داشتن وجهه مثبت و محبوب در بین جمهوریخواهان نقش مهم تلطیف‌گر فضا را در کارزار انتخاباتی ترامپِ جنجالی ایفا می‌کند اما باید در خط ترامپ حرکت کند وگرنه از سوی هواداران وی طرد خواهد شد. ترامپ، باید اعتماد بیشتری به پنس کند و فرصت بیشتری را در آزادی عمل و شناساندن وی به حامیان و هوادارانش مهیا نماید. اعتماد ترامپ به پنس که شخصی آرام و منطقی و موجه در میان مردم آمریکا به نظر می‌رسد، می‌تواند آثار بسیار مطبوعی برای او به همراه داشته باشد.
 
 
 منابع:
 
 http://www.cbsnews.com/news/poll-hillary-clinton-donald-trump-battleground-virginia-arizona-nevada/
 
 http://www.foxnews.com/politics/2016/08/08/kasich-hints-at-trump-endorsement-says-ohio-victory-really-difficult.html
 
 http://edition.cnn.com/2016/08/07/politics/john-kasich-donald-trump-election-2016/index.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس