در سال جاری و به ویژه محرم و صفر محموله های متعدد برنج وارداتی تاریخ مصرف گذشته در برخی نقاط کشور توزیع شده و تعدادی از این محموله‌ها هم کشف شده است.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید


*  در هفته ای که گذشت موضوع توزیع و فروش برنج های آلوده و تاریخ مصرف گذشته در صدر اخبار اقتصادی قرار گرفت. آنطور که مشخص است محموله های متعدد برنج وارداتی تاریخ مصرف گذشته که از انبارهای شرکت غله و خدمات بازرگانی متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران در برخی استان‌ها بارگیری شده بود، در سال جاری و به ویژه محرم و صفر در برخی نقاط کشور توزیع شده و تعدادی از این محموله‌ها هم کشف شده است. همچنین مبدأ این برنج‌های وارداتی هند،تایلند، اروگوئه، آرژانتین، آمریکا و برخی کشورهای دیگر گزارش شده است.

در این رابطه دبیر انجمن برنج گفت: ما در سال ۹۲ حدود ۲ میلیون تن برنج وارد کشور کردیم که یک میلیون تن آن اضافه بوده و در سال ۹۳ نیز به دلیل واردات کافی از آن یک میلیون تن برنج باقی مانده در انبارها استفاده نکردیم. علیزاده در ادامه با بیان این احتمال که این برنج ها ممکن است همان برنج های وارداتی سال ۹۲ باشند.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به توزیع و فروش برنج های آلوده و تاریخ مصرف گذشته گفت: باید فروش و جایگزین کردن کالاهای استراتژیک ذخیره شده برای نیاز مصرفی مردم با برنامه ریزی دقیق و تلاش و همت بیشتر انجام شود، تا جلوی فساد کالاهای ذخیره سازی شده گرفته شود، که این موضوع با فروش به موقع و خارج کردن کالاها از انبار و جایگزینی کالاهای جدید عملیاتی می شود.

** یکی دیگر از اخبار مهم این هفته برمیگردد به ابلاغ بخشنامه وام 60 میلیونی مسکن. آنطور که عضو هیات مدیره بانک مسکن گفته این تسهیلات از ابتدای دی ماه سال جاری آماده پرداخت می شوند.

بر این اساس سقف تسهیلات خرید واحد مسکونی از محل اوراق حق گواهی استفاده از تسهیلات مسکن از 350میلیون ریال به 600 میلیون ریال درتهران،500میلیون ریال در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و 400 میلیون ریال در سایر شهر ها افزایش یافت

بازپرداخت این تسهیلات هم به منظور رفاه مشتریان به سه صورت ساده،پلکانی سالیانه و پلکانی دوره ای امکان پذیر می باشد که به صورت ساده یک میلیون و 40هزار تومان و پلکانی سالیانه در سال اول 867 هزار تومان است.اما در پلکانی دوره ای این مبلغ در پنج ساله اول،دوم و دوساله پایانی به ترتیب 932 هزارتومان،یک میلیون و 120 هزار تومان و یک میلیون و 340هزار تومان درنظر گرفته شده است.

در حوزه مسکن مهر نیز در حالی که مسئولان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو عنوان می کنند که دولت به تازگی تزریق نقدینگی برای تامین خدمات زیربناییرا کلید زده است و ۱۰۰ میلیارد تومان از ۵۰۰ میلیارد تومان وعده داده شده را پرداخت کرده است، اما گزارشها حاکی از این است که تکمیل این واحدها لاک پشتی است.

گزارشها حاکی از این است که در حال حاضر 220 هزار و 388 واحد مسکونی فاقد انشعاب فاضلاب، 136 هزار و 737 واحد مسکونی مهر فاقد انشعاب آب،147 هزار و 408 واحد مسکونی فاقد انشعاب برق و 212 هزار و 341 واحد مسکونی فاقد انشعاب گاز هستند.

در همین رابطه عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با اشاره ب اینکه مجلس مخالف رشد قیمت مسکن مهر است گفت: اما به هر حال مقرر شده است متقاضیان برای کمک به تکمیل واحدهای مسکن مهر در پرند و پردیس یک تا دو میلیون تومان به شرط تحویل کلید واحد مسکونی پرداخت کنند.

*** بانک مرکزی در این هفته بعد از تعلل یک ماه و نیمه دستور العمل اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالا را اعلام کرد.

در طرح کارت اعتباری مرابحه، تسهیلات اعطایی بانکها به دارندگان کارت به دو صورت تبلور مییابد: اولاً دارنده کارت میتواند در بازه زمانی بین خرید تا صدور صورتحساب ماهانه )که میتواند تا سی روز باشد(، به جای پرداخت نقدی از اعتبار کارت خود استفاده نماید. ثانیاً در صورتی که پرداخت وجه صورتحساب در موعد مقرر برای دارنده کارت میسر نباشد، امکان تقسیط مبالغ خرید در قالب تسهیلات با نرخ سود عقود مبادلهای از زمان خرید امکانپذیر است. سقف مبلغ کارت 10 میلیون تومان بوده که باید در بازه 12 ماهه بدهی آن تسویه شود.

در طرح دولت مذکور که قرار است در فاز اول ۴ میلیون نفر بازنشسته دولتی شامل دو میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته صندوق کشوری را در بر گیرد، پیش شرط هایی توسط بانک مرکزی مطرح شده که یکی از آنها این است که بیش از یک سوم درآمد مشمولان این کارت ها درگیر بازپرداخت نشود.


**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار طلا و سکه ، هفته صعودی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 030 تومان افزایش در هر گرم، در ابتدای هفته  93520 تومان و پایان هفته به 94550 تومان رسید. سکه نیز با افزایش 10 هزار تومانی در ابتدای هفته 914 هزار تومان و در پایان هفته 924 هزار تومان فروش رفت. در بازار ارز نیز، هر دلار در بازار در ابتدای هفته 3643 تومان و در پایان هفته به 3666 تومان رسید که رشد 23 تومانی آن در هفته رقم خورد.

** در این هفته، بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌ فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را منتشر کرد که بر اساس آن جزئیات تغییرات قیمتی ۴۲ قلم مواد خوراکی در قالب ۱۱ گروه اعلام شده است. بانک مرکزی در گزارش هفتگی نرخ متوسط خُرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران برای هفته منتهی به بیست و هفتم آذرماه، اعلام کرد:تنها قیمت تخم مرغ نسبت به هفته پیش از آن افزایش و قیمت مابقی اقلام نیز تغییری نکرد.گزارش کامل را از اینجا ببینید.

*** براساس تصمیم جدید بانک مرکزی و بخشنامه ابلاغی به بانک‌ها، از روز سه شنبه اول دی ماه ۹۴، کارمزد تراکنش‌های خرید جاری بانک‌های پذیرنده بین ۵۰ تا ۲۵۰ تومان خواهد بود. بر این اساس، طرح دریافت کارمزد از دارندگان دستگاه های کارت خوان فروشگاهی، مردم و اصناف منتفی شد.

 متوسط ماهیانه تعداد تراکنش‌ها ۸۰۴ میلیون و ۴۴۵ هزار و ۷۰۸ تراکنش و متوسط سالیانه آن هم بیش از ۹ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تراکنش خواهد بود. بنابراین محاسبات مشخص می‌کند که متوسط درآمد روزانه حاصل از این تعداد تراکنش شاپرک با دریافت کارمزد ۵۰ تومانی، بیش از یک میلیارد و ۳۰۳ میلیون تومان می‌شود. همچنین متوسط درآمد ماهیانه حاصل از این تعداد تراکنش با دریافت کارمزد ۵۰ تومانی حدود ۳۹ میلیارد تومان و درآمد سالیانه بانک مرکزی به با همین کارمزد حدود ۴۶۸ میلیارد تومان خواهد شد.

برآوردهای دیگر نشان می‌دهد که متوسط درآمد روزانه تراکنش‌های مذکور با نرخ کارمزد حداکثر ۲۵۰ تومان اعلامی بانک مرکزی، حدود ۶.۵ میلیارد تومان، متوسط درآمد ماهیانه حدود ۱۹۵ میلیارد تومان و متوسط درآمد سالیانه حدود ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان است.


**** پس از حرف و حدیث های فراوان درباره تفاوت قیمت خودروهای تولیدی در داخل و خارج از کشور، معاون صادرات سایپا با اشاره به اینکه خودروهای صادراتی فاقد ایربگ، ترمز ای بی اس، پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث هستند،گفت: ضمن اینکه حقوق و عوارض گمرکی را هم به دلیل صادراتی بودن محصول، از دولت پس می‌گیریم.

جوان با اشاره به فروش خودروهای سایپا در بازار عراق، افزود: خودرو پراید بدون آپشن در بازار عراق ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دینار معادل ۸ هزار و ۲۰۰ دلار است اما آنچه که پول به دست ما می رسد، ۵ هزار و ۵۰۰ دلار برای هر خودرو برآورد می شود.


***** برآوردهایی که این هفته منتشر شد نشان میدهد که متاسفانه کل هواپیماهای مسافربری ایران، کمی بیشتر از 3 هزار میلیارد تومان می ارزند که معادل قیمت 4 تا 6 هواپیمای مسافربری 200 الی 300 نفره نو هست. این در حالی است که اکثر این هواپیماها چندین سال در ناوگان حمل و نقل هوایی حضور داشته و کم کم به مرجله از کار افتادگی می رسند. در حال حاضر حدود یک سوم ناوگان حمل و نقل هوایی کشور بدلیل بالابودن عمر هواپیماها بدون استفاده مانده است.

****** در این هفته قیمت نفت همچنان سیر کاهشی خود را دنبال کرد و به کمتر از 30 دلار که کمترین رقم در 11 سال گذشته است در هر بشکه رسید. این رقم را باید در شرایطی در نظر گرفت که هزینه حدود 6 دلاری نیز جهت استخراج و انتقال این فرآورده مورد نیاز است.

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی می گوید، بازگشت نفت ایران به بازار در سال آینده میلادی می تواند قیمت نفت را 5 تا 15 دلار کاهش دهد و روند افت قیمت ها را تشدید کند.

صندوق بین المللی پول این هفته در گزارشی اعلام کرد، در حالی که احتمالا بازار برخی از تاثیرات افزایش صادرات نفت ایران را در خود هضم کرده، اما به محض اینکه تولید نفت جمهوری اسلامی ایران به صورت واقعی شروع به افزایش کند، ممکن است قیمت نفت کاهش بیشتری پیدا کند.

صادرات نفت ایران از سال 2011 به این طرف به دلیل تشدید تحریم های غرب، حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته است. ایران 36 میلیون بشکه از نفت تولید شده خود را در دریا و روی تانکرها ذخیره کرده است.

حال باید دید مسئولین کشور همچنان بنا دارند نفتی را که روزبروز مفت تر می شود با همان شیوه ثابت بفروشند یا جلوی خام فروشی آن را بگیرند؟

بیژن زنگنه وزیرنفت نیز با بیان اینکه قیمت بنزین باید آزاد شود از سه نرخی شدن قیمت بنزین خبر داد. در حالی طرح آزادسازی قیمت بنزین از سوی وزیر نفت اعلام شده است که کیفیت بیش از دوسوم بنزین عرضه شده مطابق با استانداردهای یورو2 است اما قیمت آن بر اساس قیمت بنزین در خلیج فارس محاسبه می‌شود.

هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین در خیلج فارس 1100 تومان ــ 33 سنت ــ و قیمت هر لیتر بنزین در ایران حدود 1000 تومان است؛ در واقع با کاهش قیمت نفت خام به هر بشکه 30 دلار، قانون هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر رسیدن قیمت بنزین به 90 درصد نرخ فوب خلیج فارس محقق شده است. این‌گونه با آزادسازی قیمت بنزین و اجرای طرح وزارت نفت، این فرآورده نفتی با قیمتی بیش از ارزش واقعی آن عرضه خواهد شد.

بازار جهانی طلا نیز به دنبال تقویت قیمت جهانی نفت و همچنین کاهش نسبی قیمت جهانی نفت، بهای طلا با افزایش روبرو شد. در همین حال، قیمت جهانی طلا با ۲ دهم افزایش به رقم یک هزار و ۷۴ دلار در هر اونس رسید.

**اقتصاد مقاومتی


* در این هفته به کار آفرین موفقی که با دانش خود توانست قدمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بر دارند اشاره خواهیم کرد.

سرانه تولید ماهی قزل آلا اگرچه در ایران بالاست و مصرف آن نیز رو به رشد است اما کشورمان در واردات تخم بچه ماهی کاملا وابسته به کشورهای اروپایی است. دغدغه وابستگی کشور در این عرصه موجب شده تا عباسعلی حاجی بیگلو آستین هایش را بالا بزند وارد عرصه تولید بچه ماهی قزل آلا شود. او دارای مدرک دکتری شیلات است و در هیات علمی دانشگاه گرگان عضویت دارد.

او در این زمینه میگوید کشورهای غربی تخم هایی که از این نوع ماهی به کشور ما می فرستند عقیم شده و اغلب بیمار هستند از برنامه اش برای تولید و جلوگیری از نیاز کشور به این ماده میگوید. گفتنی است سالانه 2 میلیارد تخم چشم زده  وارد کشور می شود.

** پس از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تشکیل ساختار فرماندهی اقتصاد مقامومتی در جلسه ای که اعضای هیئت دولت در هفته دولت به دیدار ایشان رفته بودند، ستاد ویژه راهبری اقتصاد مقاومتی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری تشکیل شد.

از اینرو، در ستاد ویژه راهبری اقتصاد مقاومتی مصوب شد که 11 برنامه کلان ملی تعریف شود و حرکت دولت در پیگیری اقتصاد مقاومتی به جای وزارت محور بودن به برنامه محور بودن تغییر کند. برنامه هایی را که 26 سازمان موظف به اجرای آن در سیاست های اقتصاد مقاومتی خواهد بود را از اینجا ببینید.

*** در این هفته سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به عنوان متولی تهیه و تدوین بودجه و برنامه توسعه کشور  در نشست هفتگی با خبرنگاران برخی ارقام و متغیرهای کلان لایحه بودجه سال 95 را اعلام کرد.

براین اساس در سال آینده رقم درآمدهای نفتی از ۵۶ هزار میلیارد تومان مصوب بودجه امسال با رشد ۱۷ درصد به ۶۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می باشد.


**توسعه


* طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم آذرماه امسال به ۱۲.۶درصد رسید که نسبت به ماه گذشته (۱۳.۱درصد) کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی شد و به ۹.۹ درصد رسید.

همچنین شاخص گروه اصلی خوراکی ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۵۶.۶ رسید که نسبت به ماه گذشته ۳.۳ درصد افزایش نشان می دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش نشان می دهد و نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه ۱۰.۵ درصد است.

** اولین اخبار از بودجه 95 حکایت از آن دارد که دولت قصد دارد با دوبرابر کردن صادرات نفت، کاهش قیمت طلای سیاه را جبران کرده و 10 هزار میلیارد تومان بر منابع خود از این محل بیفزاید. با این حال دولت به نرخ ارز به چشم درآمدزایی نگاه نکرده و علی رغم انتقادات، نرخ ارز در بودجه را 2997 تومان تعیین کرده است تا نشان دهد حفظ ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسانات اولویت اصلی ارزی دولت است. دولت درآمد مالیاتی خود را نیز نسبت به لایحه سال گذشته هزار میلیارد تومان کاهش داده است.

 موضوعی که با توجه به افزایش 20 هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی در سال 94 نسبت به 95 ( با توجه به لایحه)، کاهش قیمت نفت، تورم حدودا 14 درصدی و چشم انداز مثبت اقتصاد در سال آینده کمی عجیب به نظر می رسد. در ادامه با توجه به اظهارات روز گذشته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، برخی از ارقام مهم بودجه 95 را با سال گذشته مقایسه کرده و برخی جزئیات را ارائه خواهیم کرد.

*** صندوق بین المللی پول در گزارشی از اقتصاد ایران که در چارچوب مشاورات اصل 4 نوشته شده است اعلام کرد: افت شدید قیمت نفت، ترازنامه‌های محدود بانکی و شرکتی و به تعویق افتادن مصرف و تصمیمات سرمایه گذاری در آستانه لغو تحریم‌ها باعث کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی در ایران از سه‌ماهه چهارم 2015 ــ 2014 شده‌اند.

این نهاد بین المللی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران از 3 درصد در سال 2015 ــ 2014 به 0.5 تا منفی 0.5 درصد در سال 2016 ــ 2015 برسد.

این گزارش در ادامه نوشته است: با توجه به برداشتن تحریم‌ها چشم‌انداز اقتصاد ایران برای سال 2017 ــ 2016 روشن‌تر است. افزایش تولید نفت ایران و کاهش هزینه تجارت و مبادلات مالی به‌همراه دسترسی ایران به دارایی‌های ارزی باعث می‌شوند تولید ناخالص داخلی این کشور در سال آینده با رشد 4 تا 5.5 درصدی مواجه شود.

**** چند روزی می‌شود که کنگره آمریکا تصمیم گرفته در صدور ویزا برای افرادی که به ایران سفر می‌کنند، محدودیت ایجاد کند. در مراحل ابتدایی شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در زمان حساس روابط میان ایران با کشورش درباره مسایل هسته ای، این مصوبه را تائید کند اما بالاخره امضای اوباما پای این مصوبه کنگره نشست تا به نوعی برجام هم نقض شده باشد.

محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعتراض شدیدی نسبت به صدور این مصوبه داشت. او معتقد است مصوبه کنگره آمریکا، جریانی بر خلاف تجارت آزاد و رقابتی در دنیا است، این در شرایطی است که تمام اقداماتی که ایران در دوران پساتحریم و بعد از بیانیه لوزان انجام داده است، بر این پایه بوده که ارتباطات اقتصادی خود را با دنیا گسترش دهد.

جدول زیر نشان دهنده میزان تجارت ایران با این 38 کشور مشمول ابن مصوبه ضدایرانی خواهد بود:

نام کشور صادرات سال ۹۰ واردات سال ۹۰ صادرات هفت ماهه ۹۴ واردات هشت ماهه ۹۴
آندورا در گمرک ثبت نشده در گمرک ثبت نشده در گمرک ثبت نشده در گمرک ثبت نشده
استرالیا ۵۷.۹۹۶.۲۹۱ ۶۳.۵۴۰.۷۸۱ ۱۳۰۰۵۱۶۴ ۲۵.۱۱۱.۰۶۲
اتریش ۱۵.۰۲۸.۸۶۵ ۱۳۰.۶۷۵.۶۱۸ ۶۵۳۵۰۵۴ ۸۰۲.۷۳۱.۳۳۱
بلژیک ۲۸۴.۲۹۸.۲۰۲ ۶۶۶.۰۶۷.۲۷۲ ۳۹۰۹۱۲۱۳ ۲۰۱.۸۰۵.۴۹۶
برونئی ۲.۵۰۰.۴۸۶ در گمرک ثبت نشده ۳۷۸۸ در گمرک ثبت نشده
شیلی ۶۵۳.۹۲۲ ۹.۰۴۰.۶۲۷ ۲۸۴۲۰۱ در گمرک ثبت نشده
چک ۱۶۵۰.۷۸۵ ۳۵.۳۳۸.۷۰۴ ۲۷۵۱۷۲۵ ۱۹.۱۵۱.۷۲۰
دانمارک ۱۶.۰۸۳.۴۱۹ ۱۳۴.۸۹۹.۳۳۹ ۴۷۰۵۳۷۰ ۱۳۲.۵۷۳.۸۰۳
استونی ۵۶.۹۵۹ ۱.۵۵۹.۴۱۶ ۳۵۱۱۲ ۱.۹۰۵.۴۳۰
فنلاند ۷۰۶.۰۸۶ ۸۹.۶۱۶.۵۸۴ ۴۴۹۶۰۳ ۸۰.۵۲۱.۶۵۴
فرانسه ۶۰.۸۵۸.۸۷۸ ۱.۸۳۲.۴۱۷.۷۷۳ ۹۸۸۹۶۶۸ ۴۹۸.۷۸۵.۳۹۱
آلمان ۴۱۵.۱۰۷.۶۷۶ ۳.۴۴۹.۵۱۷.۱۹۳ ۱۵۴۲۳۷۲۹۰ ۱.۱۶۹.۶۹۶.۴۳۴
یونان ۱۲.۸۵۲.۷۱۳ ۱۸.۰۳۰.۳۳۱ ۵۶۷۹۷۱۸ ۱۷.۰۶۳.۸۹۳
مجارستان ۳.۸۰۲.۳۵۷ ۲۷.۲۲۶.۱۵۹ ۲۳۵۲۶۵۵ ۵.۳۰۳.۸۲۱
ایسلند ۱۶۶.۹۲۹ ۱۴۲.۳۷۳ در گمرک ثبت نشده ۲.۶۴۰.۷۹۶
ایرلند ۶۰۶.۲۲۹ ۱۳۹.۰۶۱.۴۰۵ ۳۱۳۱۳ ۸۱.۰۳۵.۷۵۲
ایتالیا ۲۴۹.۹۴۶.۶۴۴ ۱.۶۹۱.۳۲۱.۳۸۰ ۳۴۳۰۸۷۶۵۱ ۵۸۲.۷۰۳.۲۳۰
ژاپن ۵۱۲.۳۰۵.۹۷۸ ۱.۲۹۹.۵۷۸.۹۳۸ ۲۲۹۸۰۳۹۷ ۱۸۴.۳۹۶.۶۸۶
لتونی ۵۵.۵۰۰ در گمرک ثبت نشده در گمرک ثبت نشده ۴.۵۷۷.۵۸۴
لیختناشتاین در گمرک ثبت نشده ۱۶.۴۹۱.۱۰۳ در گمرک ثبت نشده ۱۷.۹۶۴.۷۵۵
لیتوانی ۳.۸۶۰.۶۵۱ ۱.۲۷۶.۶۹۳ ۲۱۷۳۷۶۰ ۲.۴۸۸.۴۴۴
لوکزامبورگ در گمرک ثبت نشده ۵۷.۱۸۴.۵۱۶ ۲۹۶۰ ۱۶.۰۶۰.۴۴۰
مالتا؟ ۸۲.۵۱۹ ۵۴۴.۹۳۰ ۸۲۶۲۷ ۹۳.۹۸۸
موناکو در گمرک ثبت نشده ۴.۳۸۷.۹۸۰ در گمرک ثبت نشده ۶۹۶.۳۱۲
هلند ۲۱۲.۰۳۴.۹۱۵ ۸۰۸.۳۷۴.۸۴۴ ۲۶۷۲۴۹۲۴ ۴۸۲.۸۵۵.۶۹۲
نیوزیلند ۳.۱۷۰.۹۳۸ ۷۲.۴۵۲.۴۱۱ ۱۳۰۲۲۴۷ ۳۳.۹۱۹.۵۲۵
نروژ ۲.۵۱۷.۴۲۵ ۲۲.۸۲۶.۰۴۰ ۴۶۹۱۴۲ ۴.۰۳۶.۷۸۹
پرتغال ۵.۰۶۳.۴۸۲ ۶۴.۵۳۴.۳۳۶ ۲۶۰۵۵۶۸۸ ۴.۳۸۵.۸۶۹
سن مارینو در گمرک ثبت نشده ۱۱۹.۱۴۱ در گمرک ثبت نشده در گمرک ثبت نشده
سنگاپور ۱.۳۷۱.۳۶۴.۷۳۲ ۱.۷۴۶.۰۹۵.۹۳۷ ۴۷۴۷۴۵۹ ۳۷۴.۹۶۱.۱۷۰
کره جنوبی ۱۳۸۷۲۱۸۵۸۵ در گمرک ثبت نشده ۵۹۷۷۲۴۶۰ ۲.۴۵۰.۳۱۹.۹۹۲
اسپانیا ۱۷۰.۹۸۱.۰۰۳ ۵۲۹.۶۵۹.۲۵۲ ۱۳۶۵۰۵۲۹۰ ۱۱۵.۰۲۹۷۳۶
سوئد ۲۹.۵۹۶.۴۴۱ ۹۷۰.۲۳۴.۷۳۹ ۷۷۶۴۵۹۲ ۱۶۰.۹۶۴.۸۷۵
سوئیس ۲۱.۳۸۴.۰۷۴ ۲.۵۰۹.۲۰۹.۷۴۱ ۴۴۴۱۷۷۶ ۱.۶۵۶.۴۸۹.۵۲۲
انگلیس ۳۶.۵۵۱.۶۴۹ ۱۴۰.۱۸۴.۹۹۵ ۲۱۷۵۶۲۵۷ ۲۵۷.۸۵۰.۱۳۰
تایوان ۴۳۹.۳۳۴.۰۴۵ ۴۴۱.۷۳۳.۵۹۳ ۸۴۵۷۲۰۸۸ ۳۰۳.۴۰۶.۱۸۲
کانادا ۴۸.۵۸۲.۷۳۹ ۱۱۰.۸۰۳.۴۰۸ ۶۸۸۳۳۵۸ ۵۱.۰۷۲.۷۶۴
اسلووکی ۲۱۸۹۹۴۵ ۱۰۱۳۵۸۶۸ ۲۹۱۷۶۳۴ ۳۸۴۶۶۹۰

***** در این هفته پس از افزایش میزان آلودگی هوا در کلان شهرها دوباره بحث واردات بنزین بالا گرفت. در ابتدای دولت یازدهم مسئولین وقت با بهانه آلوده بودن بنزین داخلی اقدام به واردات بنزین کردند که آنطور که از شواهد بر می آید آلابندگی بنزین وارداتی از بنزین داخلی بیشتر بوده است.

در این زمینه سید محسن قمصری مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده است مشخصات بنزینی که هم اکنون وارد می شود مطابق با یورو ٤ است، یعنی اکتان بنزین که هم اکنون وارد کشور می شود ٩٥ است و ٣ درجه هم از حد استاندارد بنزین یورو ٤ بالاتر است؛ بنزن آن ماکزیمم یک درصد است و سولفور، آروماتیک و الفین آن به ترتیب ٥٠ ، ٣٥  و ١٨ PPM است.

اگرچه آقای قمصری در مورد بنزین وارداتی و کیفیت آن، توضیحاتی داده است اما نکاتی که در گزارش روز گذشته نیز آمده است و باید به آن توجه کرد این است که مسئولیت اعلان استاندارد بودن بنزین وارداتی بر عهده سازمان استاندارد است و با تمام احترام به اقای قمصری باید گفت ایشان نمی تواند در مورد استاندارد بودن بنزین وارداتی اظهارنظر کند.

در ثانی مسئول فروش نفت ایران را به مصاحبه روز گذشته سایت اطلاع رسانی وزارت نفت (شانا) با جناب آقای سعید محجوبی جلب می کنیم که در این مصاحبه مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت پالایش و پخش صریحا اعلام کرده اند «بنزین وارداتی به کشور براساس استانداردهای زیست محیطی بین المللی و با عدد اکتان ٩٥ با نفتای تولیدی مخلوط و با اکتان ٨٧ به عنوان بنزین معمولی عرضه می شود».

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت نیز در رابطه با واردات بنزین اعلام کرد: برخی از کشورهای صادرکننده بنزین به ایران، به دلیل کیفیت پایین بنزین، ایران با آنها قطع ارتباط کرده است و در عین حال از کشورهایی نام برده که ایران در حال حاضر بنزین آنها را خریداری می‌کند. بیژن حاج محمدرضا، عنوان کرد: در حال حاضر از کشورهایی مانند هند، ایتالیا، ژاپن و امارات واردات بنزین صورت می‌گیرد که در مورد امارات تردیدهایی مطرح بود. با این حال از کشورهای مختلف واردات بنزین صورت می‌گیرد.

وی در خصوص کشورهایی که کیفیت پایین بنزین داشتند، گفت: روسیه، ترکمنستان و قرقیزستان از جمله کشورهایی بودند که مراودات بنزینی با ایران داشتند و به دلیل پایین بودن بنزین یورو4 که به ایران تحویل می‌دادند، به کلی ارتباط دو جانبه قطع شده است.


**بازار سرمایه


* در بازار بورس این هفته که با افت شدید 413 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول از  61734 واحد شروع شده بود در آخر هفته با رشد 6 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با کاهش 727 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 61420 واحد رسید.

** آخرین ماه پاییز امسال تعداد 9013 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 16229 میلیارد ریال در 576 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 9.4 و 12 درصد افزایش و 1.5 درصد کاهش را نشان می دهد.

شاخص کل هم در آذرماه امسال با 1371 واحد کاهش نسبت به آبان معادل 2.18 درصد کاهش داشت و به رقم 61518 واحد رسید و شاخص بازار اول نیز در این مدت با 1421 واحد کاهش به رقم 42189 واحد و شاخص بازار دوم با 306 واحد کاهش به عدد 139556 واحد رسیدند.

*** گروه اقتصادی مشرق این هفته در گزارشی به دلایل کاهش بی سابقه شاخص بورس در روزهای پس از مختومه شدن پرونده پی‌ام‌دی اشاره کرده است. در این گزارش آمده است:

شاخص بورس طی 2 روز کاری پس از مختومه شدن پی.ام.دی نزدیک به 500 واحد سقوط کرده که نزول کم‌سابقه‌ای محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهد روند نزولی بورس در 2 روز پس از پایان پی.ام.دی نسبت به روزهای قبل از آن، شدیدتر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سعید ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    جالبه بنزین و نفت و گاز که مال خودمان است رو گرونتر از خارجیها مصرف می کنیم!!کلا نفت و بنزین و گاز باید سهمیه ی رایگان در کشور تاولید کننده داشته باشه
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    0 0
    خوب بود مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس