این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید


* در حالی که نزدیک به دوماه از اعلام طرح دولت برای خروج اقتصاد از رکود میگذرد، این هفته بالاخره وزارت کار رفاه و تامین اجتماعی بخشنامه ثبت نام از متقاضیان دریافت کارت اعتباری خرید کالا را ابلاغ کرد.

این بخشنامه که در مرجله اول کلیه بازنشستگان استان البرز را شامل می شود میزان سقف پرداخت تسهیلات را تا 4 برابر دریافتی ماهانه فرد در نظر گرفته است.

بنابراین به عنوان نمونه شخصی که ماهانه 1 میلیون تومان درآمد دارد سقف تسهیلات برای او 4 میلیون تومان خواهد بود.

آغاز پرداخت این تسهیلات در شرایطی اتفاق افتاده که به جهت تغییرات زیاد از میزان وام گرفته تا مدت بازپرداخت آن باعث دلسردی مردم از دریافت آن شده است.

آنطور که محمدرضا دیانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در رابطه با سرنوشت طرح 10 میلیونی خرید کالای خانگی ایرانی بیان داشت: اولین جایی که قرار بود این طرح در آن جا به مرحله اجرا دربیاید بخش فرهنگیان بود که متأسفانه اتحادیه تعاونی فرهنگیان نیز انصراف خود از این طرح را اعلام کردند.

وی ادامه داد: آن‌ها دلیل این انصراف را عدم استقبال فرهنگیان دانستند، زیرا اقساط بالا و دوازده ماه است، بنابراین بسیاری از افراد توان پرداخت این اقساط را ندارند.

از سویی مسئولان کارگری کشور عنوان می‌کنند وزارت کار باید در دولت از حقوق کارگران و مشمولان قانون کار که اتفاقا باید جزو جامعه هدف اصلی اینگونه وام های خُرد باشند، حمایت می‌کرد؛ حال که چنین نشد، آنها خود پیگیری‌هایی را انجام داده و به دنبال تدوین راهکارهایی هستند که بتوان طی آن، اعتماد بانک‌ها در پرداخت وام خرید کالا به مشمولان قانون کار را جلب کرد.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: همچنین این پیشنهاد را مطرح کردیم که ترتیبی اتخاذ شود تا یارانه خانوارهای ۴ نفر به بالا به عنوان تضمین بازپرداخت اقساط وام خرید کالا پذیرفته شود و همچنین از آنجایی که تقریبا بسیاری از افراد دارای سهام عدالت هستند، بتوان اصل سهام را به عنوان ضمانت در پرداخت وام خرید کالا قبول کرد و بانک‌ها سهام عدالت افراد را به عنوان وثیقه بپذیرند.

آخرين وضعيت افزايش حقوق كارگران

** با نزدیک شدن به ایام پایان سال موضوع میزان افزایش حقوق سال آینده رونق پیدا می کند. در همین زمینه خدایی عضو هیئت مدیره شورای اسلامی کار استان تهران بااشاره به بررسی قیمت 35 قلم کالا در 7 ردیف هزینه‌ای برای استخراج هزینه‌های تأمین سبد معیشتی کارگران از توافق برای میزان افزایش حقوق بر این اساس خبر داد.

وی گفت: سال گذشته هزینه‌های تأمین سبد معیشتی کارگران 2 میلیون و 350 هزار تومان برآورد شد و پیش‌بینی می‌شود که برای دستمزد سال آینده گزارش هزینه‌ای 2.8 میلیون تومانی ارائه شود؛ به عبارت دیگر تأمین هزینه‌های معیشت کارگران در خانوار 4 نفره کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان نخواهد بود.

در این رابطه عباسی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران بیان داشت: جدولی را تنظیم و ارائه می‌کنیم که طی آن بتوان در طول ۵ سال دستمزدها را به صورت پلکانی افزایش داد. در این قالب می‌توان شرایطی را فراهم کرد که هر ساله ارقامی به کسری معوق حقوق‌ها افزوده شود و در مدت زمان ۵ سال، دستمزدها به رقم واقعی خود برسد.

در این زمینه مشاور مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران نیز گفت: از سال 83تا92 حدود 192 درصد کاهش دستمزد نسبت به قدرت خرید مردم داشتیم.

اما سئوال مهمی که در این بین مطرح می شود این است که سال‌های قبل که نرخ تورم بی داد می‌کرد هیچگاه دستمزد کارگران مطابق نرخ تورم تعیین نشده بود و همواره کارگران عقب ماندگی مزدی داشته اند. در حال حاضر که کشور در وضعیت رکود است و قدرت خرید مردم تا 50 درصد کاهش یافته است،‌و مردم کاهش تورم را احساس نمی کنند، آیا حقوق قشر ضعیف جامعه که کارگران هستند مطابق نرخ تورم افزایش می‌یابد یا سبد معیشت خانوار کارگری؟

در حال حاضر نمايندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای ملی سه جانبه درحال انجام مذاکرات اولیه برای تعیین دستمزد سال 95 کارگران هستند و در حالی که کارگران افزایش مزد بر اساس تامین سبد هزینه ها را دنبال می کنند،

کارفرمایان و احتمالا دولت درپی افزایش مزد بر اساس نرخ تورم باشند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا نرخ افزایش دستمزد 95 کارگران هم مثل تورم تک رقمی می شود؟

ميزان هدر رفت آب در تهران؟

*** در پايان نهمین ماه سال در مجموع 76 میلیون و 384 هزار و 586 مترمکعب آب شرب در تهران به شبکه سراسری توزیع آب این کلانشهر تزریق شد که بخشی از آن هدررفته و بخش اعظم آن به مصرف رسید.

با احتساب هدر رفت ۸.۴ میلیون مترمکعبی آب شرب و مصرف ۶۸ میلیون مترمکعبی آب شرب در پایتخت طی آذرماه امسال، مصرف آب هر تهرانی در شبانه روز به ۲۶۷ لیتر رسیده و به ازای هر نفر در کلانشهر تهران، ۳۳ لیتر آب شرب در هر شبانه روز از شبکه توزیع آب هدر می رود.

آمار میزان مصرف برق نیز گویای آن است که در فصل پاییز، دو نوع پیک مصرف برق در طی شبانه روز داشتیم. یکی پیک روزانه که بین ساعات 11 تا 13 به ثبت می رسید و دیگری پیک شبانه که بین ساعات 17 تا 20 ثبت می شد. در این ماه، بیشترین مقدار لحظه ای مصرف برق کشور در روز بیست و سوم آذرماه در ساعت 17 و 35 دقیقه به میزان 33 هزار و 875 مگاوات به ثبت رسید.

آيا امحاي محصولات كشاورزي ادامه پيدا ميكند؟

**** طبق اخبار منتشره  با توجه به اینکه بر اساس الگوی کشت، قرار بوده که پنج هزار هکتار سیب‌زمینی در استان لرستان کشت شود ولی این سطح با فعالیت کشاورزان مهاجر در استان،  تا 6200 هکتار افزایش یافته است، یعنی از 250 هزار تن سیب‌زمینی‌ که در استان لرستان تولید شده، 100 هزار تن مصرف استان بوده و مقداری نیز صادر می شود که اکنون بیش از 70 هزار تن مازاد است. این تولیدات مازاد در لرستان، همه  کشاورزان لرستان به ویژه کشاورزان شهرستان ازنا را که سهمی 60 هزار تنی در این تولید داشته‌اند را متضرر کرده است.

از دیگر محصولات کشاورزی که در این هفته در صدر اخبار قرار گرفت خبر امحای خرماهای مازاد توسط سازمان تعاون روستایی بود. اتفاقی که به گفته دبیر کل انجمن خرمای ایران این موارد یکی، دو تا نیست و در مورد محصولات کشاورزی دیگر هم اتفاق می‌افتد، اما تنها برخی از آنها خبرساز می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه حدود 500 هزار تن از این محصول مازاد بر مصرف داخلی است گفت هم اکنون بخشی از خرمای موجود در سردخانه‌های کشور متعلق به سال 93 است و بیش از یک سال از تولید آن گذشته است.

این موضوع البته واکنش مسئولان وزارت جهادکشاورزی را بدنبال داشت تا جایی که مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: هیچ مشکلی برای صادرات خرما نداریم و مازاد تولیدی نداریم که بخواهیم امحا کنیم.

وی تصریح کرد: قیمت خرما در بازار نیز کیلویی 3 تا 5 هزار تومان است، چطور ممکن است زمانی که قیمت محصول در بازار بالاست و صادرات نیز شرایط خوبی دارد خرمایی برای امحا وجود داشته باشد.

حسن پور گفت: ‌از رئیس انجمن خرما بپرسید این میزان خرما کجا و چطور امحا شده است، از وی در این باره سئوال شده و  پاسخ داد که هیچ اطلاعی از محل امحای خرما ندارد آنوقت چطور این اخبار را منتشر می کند.

از مسكن مهر چه خبر؟

***** در این هفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت واحدهای مسکن مهر گفت: در حال حاضر از مجموع ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار واحد ساخت یک میلیون و ۸۳۴ هزار واحد به  اتمام رسیده است که البته در ابتدا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد بود.

وی با بیان اینکه ساخت ۲ میلیون و ۲۱۶ هزار واحد در دستور کار بوده است، افزود: کار ساخت ۳۸۳ هزار واحد باقیمانده است که در مراحل مختلف ساخت قرار دارند، از این تعداد ۲۰۵ هزار واحد در مرحله نازک کاری و ۹۷ هزار واحد در مرحله سفت کاری قرار دارد.وی تاکید کرد: دولت قصد دارد تا در سال ۹۵ مسکن مهر به پایان برسد.


**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار طلا و سکه ، هفته صعودی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 580 تومان کاهش در هر گرم، در ابتدای هفته  95970 تومان و پایان هفته به 95390 تومان رسید. سکه نیز با کاهش 3 هزار تومانی در ابتدای هفته 937 هزار تومان و در پایان هفته 934 هزار تومان فروش رفت. در بازار ارز نیز، هر دلار در بازار در ابتدای هفته 3678 تومان و در پایان هفته به 3685 تومان رسید که رشد 8 تومانی آن در هفته رقم خورد.

در همین رابطه محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر دلایل تغییر قیمت طلا و جواهر را اینطور بیان کرد: حدود 8 هفته بود که قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشته بود اما در هفته گذشته به دلیل کاهش قیمت نفت، قیمت طلا افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: مناسبت های مذهبی پیش رو نیز سبب افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت طلا در بازارهای داخلی شد.

*** دربازار خودرو نیز در این هفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تهران ، با اشاره به ادامه رکود در بازار خودرو گفت: قیمت خودروهای وارداتی مدل 2015 به دلیل ورود خودروهای جدید کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل با اشاره به پرداخت وام خرید خودرو نیز  گفت: پرداخت این وام تأثیری بر بازار نداشت چرا که اکثر مشتریان این وام کسانی بودند که خودرو نداشتند و از طرفی پول حاصل از خرید خودرو مستقیم به حساب کارخانه‌های خودروسازی واریز شد و به بازار وارد نشد تا تأثیری داشته باشد.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که پرداخت این وام برای خرید خودروهای داخلی موجب شد تا در برخی از خودروهای داخلی به دلیل خالی شدن انبار خودروسازان شاهد کمی افزایش قیمت در بازار آزاد باشیم.

**** در این هفته بانک مرکزی گزارشی از وضعیت زمین و مسکن در تهران منتشر نمود که بر اساس این گزارش در آذرماه 1394 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 12638 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 4.8 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 2.8 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین در آذرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 38.8 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل با 0.6 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل با 1.2 درصد کاهش همراه بوده است.

در این ماه از میان مناطق 22 گانه ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﻱ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻗﻴﻤﺖ ﻳﮏ ﻣﺘﺮ ﻣﺮﺑﻊ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎﻱ ﻣﺴﮑﻮﻧﻲ معامله شده ﻣﻌﺎﺩﻝ 77.2  میلیون ﺭﻳﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ١ ﻭ ﮐﻤﺘﺮﻳﻦ آن با 20.6 میلیون ﺭﻳﺎﻝ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ 18 تعلق داشته است.

در آذر ماه سال 1394 شاﺧﺺ ﮐﺮﺍﻳﻪ ﻣﺴﮑﻦ ﺍﺟﺎﺭﻱ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻞ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺷﻬﺮﻱ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺎه ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺳﺎﻝ ﻗﺒﻞ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺐ 10.5 درصد و 11.5 ﺩﺭصد ﺭﺷﺪ ﻧﺸﺎﻥ می ﺩﻫﺪ.

***** در این هفته و پس از آنکه مباحث زیادی پیرامون توزبع برنج آلوده و تاریخ مصرف گذشته منتشر شد، عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس در تذکری در پایان جلسه امروز (دوشنبه) اظهار کرد:‌ صدها هزار تن برنج آلوده و تاریخ مصرف گذشته در یکی از انبارهای غرب کشور است که می‌خواهند آنها را حمل کرده و به تهران بیاورند. سپس بسته بندی را تعویض کرده و به خورد مردم بدهند. اسناد در این رابطه دارم که آنها را به مردم خواهم داد.

****** در بازار جهانی نفت نیز بعد از تعطیلات آخر هفته کریسمس و سبقت گرفتن نفت پایه آمریکا از برنت، قیمت جهانی نفت با کاهش روبرو شد. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه ژانویه با ۱۶ سنت کاهش به قیمت ۳۷ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید،

قیمت طلا نیز در این هفته کاهش یافت اما علی‌رغم تضعیف ارزش دلار و بازارهای بورس نتوانست از خاصیت جذابیت خود بهره ببرد. هر اونس طلا با 3.10 دلار کاهش 1073 دلار فروخته شد. 

**اقتصاد مقاومتی


* عزت الله یوسفیان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات معوق بانک‌ها کاهش یافته است، اظهار داشت: کاهش نداشته، اما رشد آن متوقف شده است.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه نظام بانکی از مسیر خدمات‌دهی و امنیت اقتصادی خارج شده و بانک‌ها به موسسه تجاری تبدیل شدند، گفت: آیا بانک‌ها برای تجارت ایجاد شدند؟ در حالی بانک باید از تولید و مردم پشتیبانی کند، که بانک‌ها از این معیار فاصله گرفتند.

به گفته وی، معیار بانک‌های کشور خدمات نیست، بلکه کسب سود بیشتر است و وقتی درآمد مهم باشد، نمی‌توانند به کشاورز تسهیلات بانکی دهند و چون از ریل خارج شدند، هر اتفاقی در بانک رخ می‌دهد که امروز شاهد هستیم 50هزار میلیارد تومان از مطالبات معوق مربوط به حدود 400 نفر است.

این نماینده مردم در مجلس گفت: اگر بدهی همه روستائیان کل کشور به بانک‌ها را جمع کنیم شاید یک دهم بدهی این 400 نفر نمی‌شود.


**توسعه



* در این هفته رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران از نهایی شدن پرداخت وام 2.3 میلیارد دلار روسیه برای اجرای دو پروژه راه آهن شمال و نیروگاه حرارتی جنوب در ایران خبر داد. خزاعی یادآور شد: اواخر ژانویه بین وزارتخانه‌های مربوطه (وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو) قرارداد اجرایی پروژه نهایی خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد: زمان بازپرداخت وام 10 ساله بوده و دوران تنفس 3 ساله برای شروع بازپرداخت پیش‌بینی می‌شود. همچنین نرخ بهره این وام زیر 5 درصد خواهد بود.

** هفته گذشته مرکز آمار ایران از تک‌رقمی شدن نرخ تورم نقطه به نقطه در آذر ماه خبر داد و اعلام کرد که نرخ تورم هم در این ماه به 12.6 درصد کاهش یافته است. اعلام رسمی کاهش نرخ تورم در حالی است که مردم این کاهش نرخ را خیلی سر سفره‌ها و در جیب خود احساس نمی‌کنند و از گرانی‌های پی‌درپی می‌نالند.

علی‌رغم اینکه گزارش مرکز آمار از کاهش متوسط نرخ تورم در سبد انواع کالاها و خدمات مصرفی مردم خبر می‌دهد، ولی بررسی جزئیات نرخ تورم در گروه کالاها و خدمات مهم مصرفی مردم در دو سال اخیر نشان از رشد قابل توجه قیمت‌ها در کالاها و خدمات اساسی مردم دارد، به‌گونه‌ای که تورم حدود 55درصدی را هم در برخی کالاها در دولت روحانی شاهد بودیم.


جزئیات بیشتر را از اینجا ببینید.

*** اقدام جدید آمریکایی‌ها علیه ایران، در لغو معافیت روادید برای اتباع 38 کشور که در 5 سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند، می‌تواند زیانی اقتصادی تا چهار میلیارد دلار به اقتصاد ایران وارد می‌کند و یک شلیک به صنعت توریسم ایران خواهد بود! حتی اگر نیمی از این تعداد به‌دلیل آسیب‌های ناشی از قانون جدید کنگره قید سفر به ایران را بزنند؛ رقم زیان صنعت توریسم ایران به 2 میلیارد دلار خواهد رسید.

**** طبق آمار، میانگین ارزش واردات از چین در ۸ سال فعالیت دولت‌های محمود احمدی‌نژاد، ۵ میلیارد و ۵۸ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در ۲ سال حضور حسن روحانی در رأس قوة مجریه به طور میانگین، ۱۱ میلیارد و ۱۷۴ میلیون دلار کالا و خدمات از کشور چین به مرزهای ایران راه پیدا کرده است.

بررسی وزنی واردات از چین هم نشان می‌دهد که کفة ترازو در دولت حسن روحانی سنگین‌تر است. طبق اعلام گمرک به طور میانگین در ۸ سال فعالیت دولت‌های نهم و دهم، ۲ میلیون و ۷۳۲ هزار تن کالا و خدمت از سوی چینی‌ها به ایران وارد شده است. اما در ۲ سال فعالیت دولت تدبیر و امید، ۴ میلیون و ۹۴۷ هزار تن کالا و خدمات از چین به ایران راه یافته است. همچنین بررسی آمار واردات از چین نتایج تأمل برانگیزی را نیز به دنبال دارد.

طبق آمار گمرک در سال ۹۳، کشور ما با ۲.۵ میلیون دلار واردات از چین، رکورد واردات ایران از چین را طی دهه‌های اخیر شکست. این آمار یعنی واردات کشور از چین در سال گذشته ۲۸ درصد از لحاظ ارزش و ۱۸ درصد از لحاظ وزن افزایش یافته و در واقع در سال ۹۳ دولت یازدهم با سیاست‌های تجاری خود کشور ما را به بهشتی برای واردات کالاهای چینی تبدیل کرده است.

گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به بررسی میزان واردات کشور از چین در دولت روحانی پرداخته است که طبق آن واردات کالا از چین در 26 ماه نخست دولت از 25 میلیارد دلار فراتر رفت. بر اساس آمار گمرک، از ابتدای مهرماه سال 1392 تا پایان آبان‌ماه 1394 مجموع واردات کالا از چین به 25.5 میلیارد دلار رسیده است.

مطابق این آمار، واردات کالا از چین در نیمه دوم سال 92 کمی بیش از 6 میلیارد دلار، در 12 ماه سال 93 بیش از 12.7 میلیارد دلار و در 8 ماهه نخست امسال نزدیک به 6.8 میلیارد دلار بوده است که مجموع آن به 25.5 میلیارد دلار می‌رسد. آمار و ارقام فوق بیانگر آن است که در دولت یازدهم میانگین واردات کالا از چین به طور میانگین ماهانه 1.594 میلیارد دلار بوده است.

واردات از چین در دولت یازدهم به 25 میلیارد دلار رسید


همچنین در گزارش دیگری نیز به هزینه هایی که کشور از بابت واردات کالاهای چینی متحمل شده پرداخته است. طبق آن در 3 ماه اول سال جاری تقریبا یک چهارم درآمد نفتی دولت صرف واردات کالا از چین شده است. مطابق آمار گمرک، در سه‌ماهه اول امسال میزان واردات کالا از چین 2.6 میلیارد دلار بود. از سوی دیگر بر اساس آمار بانک مرکزی، در همین مدت، درآمد نفتی دولت (صادرات نفت و گاز) 10.6 میلیارد دلار اعلام شده است.

نسبت این دو رقم بیانگر آن است که در فصل بهار امسال تقریبا یک چهارم (25 درصد) مجموع درآمد نفتی کشور صرف واردات کالا از چین شده است.

آمار تکان‌دهنده از بهار 94: یک چهارم درآمد نفتی کشور صرف واردات از چین شد


***** بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود مربوط به شاخص های عمده اقتصادی سه ماه ابتدای سال ۹۴ (مربوط به فصل بهار) را در حالی اعلام کرده که در این گزارش هیچ اشاره ای به نرخ رشد اقتصادی سه ماهه ابتدای امسال نشده است. 

براساس تازه ترین گزارش بانک مرکزی، حجم کل بدهی های خارجی ایران در پایان خردادماه امسال ۵ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار گزارش شده است که از این میزان، ۵ میلیارد و ۳۱ میلیون دلار به بدهی های میان مدت و بلندمدت و ۴۵۴ میلیون دلار به بدهی های کوتاه مدت اختصاص دارد. در همین حال در پایان خردادماه ۹۴ یک میلیارد و ۵۷ میلیون دلار از بدهی های خارجی ایران سررسید شده است.

در این گزارش متوسط نرخ دلار در بازار آزاد ۳۳ هزار و ۲۷۶ ریال و نرخ بازار بین بانکی (متوسط نرخ مرجع) ۲۸ هزار و ۴۹۹ ریال گزارش شده است. البته حجم نقدینگی در فصل بهار امسال با رشد ۴.۴ درصدی به ۸۱۶ هزار میلیارد تومان بالغ  شده است.

 در این مدت تنها ۳۹ صدم هزار میلیارد ریال (۳۹ میلیارد تومان) به طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص یافته است که کاهش ۹۹.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

****** طبق گزارش گمرک واردات کشورمان در 9 ماهه امسال به 30 میلیارد و 167 میلیون دلار رسید.همچنین میزان صادرات غیر نفتی کشورمان به 32 میلیارد و 31 میلیون دلار رسید

اقلام عمده صادرات غیر نفتی در مدت یاد شده شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل، پروپان مایع شده و قیر نفت بوده و عمده ترین خریداران کالاهای صادراتی کشورمان هم به ترتیب چین ،عراق، امارات متحده عربی، هند و افغانستان بوده‌اند.

عمده واردات کشورمان هم به ترتیب به ذرت دامی با سهم 3 و 50صدم درصدی از کل ارزش واردات ،گندم با 2 و 9صدم درصد، لوبیای سویا با یک و 94 صدم درصد و کنجاله سویا با یک و 73 صدم درصد اختصاص دارد که به ترتیب از کشورهای چین، امارات متحده عربی، کره جنوبی، ترکیه و سویس وارد کشور شده است.

******* در این هفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه حجم کل نقدینگی در پایان سال 92، به 580 هزار میلیارد تومان رسیده بود، گفت: در حال حاضر حجم کل نقدینگی تا پایان آبان ماه 907 هزار میلیارد تومان محاسبه شده که 56 درصد رشد داشته است.


**بازار سرمایه


* در بازار بورس این هفته که شاخص بازار سرمایه در روز اول از  61420 واحد شروع شده بود در آخر هفته با رشد 221 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با رشد 271 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 61691 واحد رسید.




نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • اسفندیار ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    0 0
    1700 تن سیب زمینی را دفن کرده بعد که تبدیل به کود شد از رویش رد شده و با افتخار اعلام می کنیم: از «روکود»رد شدیم
  • محمود ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
    0 0
    فرآوری کنید اگرنمیتونید بسته بندی کنید بین فقرا پخش کنید اگرامحا بشه جزکفران نعمت وغضب خداچه حاصلی داره؟؟؟
  • ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    0 0
    میدونی هفتاد هزار تن یعنی چی یعنی وزارت کشاورزی نمیشد قبلش اخطار بده که انقد زیاد کاشته نشه چه خبره این حجم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس