کد خبر 559070
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای صادرات محصولات کشاورزی سازوکار مناسبی نداریم، ولی برای واردات تا بخواهید سازوکار وجود دارد و همان واردات بی‌رویه شکر در سال ۸۵ سالها سبب برهم خوردن تولید محصولاتی همچون چغندر و سیب‌زمینی شد.

 به گزارش مشرق، محمود حجتی پیش از ظهر امروز میهمان اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران بود، تا مشکلات و درد و دل‌های فعالان بخش خصوصی را گوش بسپارد.

در این جلسه به مشکلاتی از قبیل اضافه برداشت آب، علی‌رغم برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه در کشور، مشکلات پیش روی صادرات مرکبات و سیب، محدودیت در ممنوعیت واردات شکر و گندم و همچنین محدودیت ثبت سفارش برنج عنوان شد.

حجتی به آماری مقایسه‌ای از وضعیت قیمت‌های کالاهای اساسی طی دو سال اخیر پرداخت و گفت: با آنکه قیمت ارز مرجع از 12 و 26 به ارز مبادله‌ای 3 هزار تومان رسیده است، اما قیمت ذرت در کف بازار زمانی که بنده وزیر شدم 1250 تومان بود و ده‌ها کشتی ذرت در آب‌های روان امکان ترخیص نداشت و معطل بود، اما اکنون قیمت ذرت با دلار 3 هزار تومانی به 800 تومان رسیده است.

حجتی بخشی از علت کاهش قیمت برخی اقلام از جمله ذرت را کاهش قیمت‌های جهانی و بخش دیگر را رکود در بازار عنوان کرد، ولی افزود: تسهیل در کارها نیز عاملی دیگری است که سبب شده قیمت محصولاتی همچون ذرت پایین بیاید.

وی از تهیه طرح‌های مختلفی برای تنظیم بازار کالاهای همچون گندم و ذرت خبر داد و گفت: این طرح‌ها را در شورای اقتصاد مطرح کرده‌ایم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی در سال 92 تراز غذایی کشور منفی 8 میلیارد دلار بود که اکنون علی‌رغم همه مشکلات، در سال 94 به منفی 3.4 میلیارد دلار رسیده است که همه‌اش مربوط به افزایش صادرات نیست، بلکه به کاهش قیمت‌های جهانی بازمی‌گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، توجه به کاهش کشت محصولات آب‌بر از جمله هندوانه و سیب‌زمینی را جدی دانست و افزود: ما آب نداریم، ولی از آن طرف، سیب‌زمینی خام تولید و صادر می‌کنیم که از جهت اقتصادی در سطح کلان به نفع ما نیست.

وزیر جهاد کشاورزی، تلویحاً به این مسئله اشاره کرد که مجبوریم برای پاسخگویی به ده‌ها سازمان و حمایت از آنهایی که در این زمینه ورشکست می‌شوند و برخی مصلحت‌ها، حمایت‌های جزئی انجام دهیم، اما این درست نیست که محصولی همچون سیب‌زمینی را بکاریم بعد از آن طرف با ده‌ها تلفن به وزرای جهاد کشاورزی کشورهایی همچون عراق، آذربایجان و اقلیم کردستان التماس کنیم تا همان سیب‌زمینی را بخرند که در نهایت هم چیزی به دست کشاورز نمی‌رسد.

وی همچنین، اصلاح در کشت گوجه‌فرنگی را یکی دیگر از عواملی دانست که می‌تواند در کاهش مصرف آب کشور مؤثر باشد و در صورت گلخانه‌ای شدن این محصول تا 2 میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد تولید و صادرات مرغ هم به این نکته اشاره کرد که ظرفیت تولید در کشور بیش از تقاضاست و این در حالی است که اگر مرغ تولیدشده از مرغداری بیرون نرود، چیزی جز تلفات و مصرف بیشتر برای مرغدار در پی ندارد، اما متأسفانه در حمایت از صادرات مرغ مثل بقیه محصولات کشاورزی علی‌رغم پیگیری‌های بنده و وزیر صنعت، هنوز هم نتوانسته‌ایم، کاری انجام دهیم.

وی حمایت جدی از صادرات مرغ و لبنیات را خواستار شد و گفت: ما هر چه در توان داشته‌ایم گذاشته‌ایم تا قیمت مرغ افزایش نیابد و در دو سال اخیر، با آنکه با صادرات تخم‌مرغ افزایش قیمت داشته‌ایم، اما جلوی آن را نگرفته‌ایم، تا جایی که صادرات تخم‌مرغ در سال گذشته رکورد زد و به 70 هزار تن رسید.

حجتی اذعان داشت که برای واردات الی‌ماشاءالله ساز و کار داریم، اما سازوکار صادراتی نداریم، به عنوان مثال؛ طرف روس می‌گوید 200 هزار تن خیار یا سبزی نیاز داریم، اما کسی نیست که طرفش قرار گیرد که در حوزه لبنیات، وضع شاید بدتر از این هم باشد.

وی در پاسخ به انتقاد برخی از اعضای هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی که گفته بودند چرا در حوزه بازرگانی دخالت می‌کنید، گفت: من بازرگان نیستم، اما سیاست‌های بازرگانی را اعمال می‌کنم، به عنوان مثال؛ در کشور فرانسه هیچ مرغداری وجود ندارد که خرید تولیداتش تضمین نشده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به انتقاد برخی برای ممنوعیت واردات گندم و شکر نیز گفت: برای ورود موقت گندم و شکر هیچ مشکلی نداشته‌ایم و برای خوراک دام و طیور هم همین طور، نگویید چرا اجازه واردات شکر نمی‌دهیم، کشور ما 300 تا 400 هزار تن سالانه شکر نیاز دارد و برای خودکفا شدن در این حوزه، هیچ مشکلی وجود ندارد، جز اینکه کارخانه قند کم داریم.

وی خطاب به فعالان اقتصادی بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: اگر امروز 3 کارخانه 10 هزار تنی قند در خوزستان داشتیم مشکلات حل می‌شد و بیایید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید و ما همه حمایت‌ها و حتی ارائه تسهیلات ارزی و ریالی را هم انجام می‌دهیم.

وی به اتفاقاتی که در سال 85 در مورد واردات بی‌رویه شکر رخ داده بود، اشاره کرد و گفت: در آن سال، 6 میلیون چغندرقند تولید شد، ولی از آن طرف 2 میلیون و 700 هزار تن شکر وارد کردند، نتیجه آن شد که چغندرها روی دست کشاورزها ماند و سال بعد فقط 1.8 میلیون تن چغندر کاشتند، به جای آن در زمین‌ها سیب‌زمینی کاشته شد که باز در انتخابات 88 روی دست کشاورزان ماند و همه این مسائل به خاطر واردات بی‌رویه شکر بود.

وی در مورد واردات گندم و تولید آن در کشور نیز این گونه توضیح داد که پیش‌بینی می‌شود تراز تولید و مصرف گندم کشور در سال جاری صفر باشد و اگر بازرگانان مایلند گندم بیاورید، آنها را تبدیل به محصول کرده و صادر کنید، چرا که 4 میلیون و 100 هزار تن ثبت سفارش گندم انجام شده و بیش از 3 میلیون تن آن وارد شده است و اگر ثبت سفارشی غیر از این پیدا کردید، من در خدمت شما هستم.

حجتی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد واردات برنج نیز تصریح کرد: در مورد برنج، به شدت تحت فشارم، ولی با مدیریتی که به عمل آمد، امروز برنجکار مازندرانی دیگر نگران عرضه محصول خود نیست و تنها مقداری برای ذخائر استراتژیک از سوی بازرگانی دولتی وارد شده و فکر می‌کنم رقمی حدود 800 تا 900 هزار تن هم مجوز واردات برنج داده شده است.

وی بر این نکته هم تأکید کرد که به جز دو استان مازندران و گیلان، سیاست وزارت جهاد این است که کنترل کشت برنج را در استان‌های دیگر داشته باشیم، اما فراموش نکنید که سالهای متمادی همین برنج ایرانی روی دست کشاورزان می ماند.

وی در پاسخ به انتقادات برخی فعالان بخش خصوصی که اجازه واردات مرکبات برای فرآوری محصول به داخل کشور داده نمی‌شود، هم خاطرنشان کرد: در دنیا سالانه 100 میلیون تن مرکبات تولید می‌شود که 4.5 میلیون تن آن در ایران است، در حالی که ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم و به هر دلیلی نیاز به واردات نیست، البته صلاح بر این می دانیم که تسهیلاتی ایجاد کنیم که تولیدات خود را صادر و به دنیا عرضه کنیم و از آن طرف، با تعرفه‌ای واردات انجام شود، اما مدیریت خاص خود را دارد، به همین دلیل فعلاً نمی‌توانیم این کارها را بکنیم.

حجتی در مورد واردات موز در قبال صادرات سیب هم این گونه توضیح داد که اگر می‌توانستیم یارانه صادراتی بدهیم، شاید تصمیم دیگری می‌گرفتیم، چرا که 2 سال قبل 400 هزار تن سیب درختی صادر کردیم و سال گذشته علی‌رغم افزایش تولید سیب، صادرات این محصول به 300 هزار تن رسید، برای همین، پیش‌شرط واردات موز به ازای صادرات سیب اعمال شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس