این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید


* درحالی که نزدیک به دو ماه از آغاز طرح فروش اقساطی خودرو با وام 25 میلیونی می گذرد، بالاخره خودروسازان اقدام به تحویل خودرو های خریداری شده در این طرح نمودند، آنطور که قبلا اعلام شده بود خودروهای مشتریان باید نهایتا ظرف یک ماه از تاریخ ثبت نام به آنها تحویل داده می شد.

طبق اعلام شرکت سایپا در چند روز گذشته حدود 30 هزار دستگاه خودرو معادل 50 درصد از خودروهای تعهد شده در قالب طرح فروش اقساطی خودرو را فاکتور کرده و نزدیک به 20 هزار دستگاه آن معادل 35 درصد خودروها را تحویل مشتریان داده است.

شرکت ایران خودرو نیز با اعلام اینکه تا کنون بیش از 50 درصد خودروهای فروش رفته در این طرح به مشتریان تحویل داده شده است از تحویل مابقی 18 هزار خودرو به مشتریان همزمان با وصول چک ها توسط بانک خبر داد.

دو خودروساز نسبت به شرایط انصراف از خرید نیز اعلام کردند که متقاضیان انصراف می توانند با مراجعه به نمایندگی ها نسبت به فسخ قرارداد خود اقدام نمایند.

** این هفته و پس از گذشت حدود دو ماه از آغاز طرح بسته خروج از رکود دولت، بخشنامه و شرایط دریافت وام خرید کالا اعلام شد. بر اساس این دستورالعمل، در صورتي که از کارت اعتباري مرابحه براي خرید کالاهاي ایرانی استفاده شود، درصدي از مبلغ فروش نقدي کالا به عنوان تخفيف به دارنده کارت بازگردانده شده تا نرخ موثر تسهيلات اعطایی به دارنده کارت به حداکثر ۱۲ درصد معيار سالانه برسد.

حداکثر اعتبار قابل تخصيص به هر نفر در مجموعه نظام بانکی، بر اساس کد ملی معادل یکصد ميليون ریال در اقساطی حداکثر ۱۲ ماهه است. جزئیات بیشتر را از اینجا ببینید.

*** معاون مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه شرکت نفت نقشه وضعیت اکتشافی را هر شش ماه یک بار تهیه می کند از جدیدترین آمار از میزان ذخایر نفت ایران گفت که براین اساس با همین میزان میادین نفتی و گازی کشف شده و بی هیچ اکتشاف جدیدی تا ۶۰ سال آینده نفت و تا ۲۰۰ سال آینده گاز خواهیم داشت.


**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار طلا و سکه ، هفته نزولی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 550 تومان کاهش در هر گرم، در ابتدای هفته  93800 تومان و پایان هفته به 93250 تومان رسید. سکه نیز با کاهش 8 هزار و 500 تومانی در ابتدای هفته 920 هزار و 500 تومان و در پایان هفته 912 هزار تومان فروش رفت. در بازار ارز نیز، دلار روزهای آرامی را پشت سر گذاشت. به نحوی که هر دلار در بازار در ابتدای هفته 3647 تومان و در پایان هفته به 3641 تومان رسید که افت 6 تومانی آن در هفته رقم خورد.

** در این هفته، بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌ فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران هفته منتهی به بیستم آذر ۹۴ را منتشر کرد که بر اساس آن جزئیات تغییرات قیمتی ۴۲ قلم مواد خوراکی در قالب ۱۱ گروه اعلام شده است. بانک مرکزی در گزارش هفتگی نرخ متوسط خُرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران برای هفته منتهی به بیستم آذرماه، اعلام کرد: نرخ هفت گروه مواد خوراکی نسبت به هفته پیش از آن افزایش و قیمت چهار گروه دیگر نیز تغییری نکرد.گزارش کامل را از اینجا ببینید.

*** بازار مواد غذایی این روزها متاثر از نزدیک شدن به شب یلدا شاهد افزایش قیمت در اقلام مورد نیاز برای این شب بود بطوریکه قیمت هندوانه که کمیاب هم شده است کیلویی 4 هزار تومان به فروش می رسد همچنین در میان سایر اقلام میوه، هر کیلوگرم سیب درجه یک 5000 تومان، پرتقال درجه یک 5000 تومان، نارنگی درجه یک 5000 تومان، خیار گلخانه‌ای 4000 تومان و کیوی 5000 تومان است. گریپ فروت و انگور نیز کیلویی 3000 تومان فروخته می‌شود. جدول قیمت میوه و تره بار را از اینجا ببینید.

آجیل و خشکبار نیز باتوجه به نزدیک شدن به شب چله سیرصعودی به خود گرفته و بین 27 هزار تا 38 هزار تومان به فروش می رسد. در عین حال بعضی آجیل ها که به سفارش مشتری تهیه می شوند قیمت های متفاوتی دارند؛ به عنوان مثال اگر در آجیل، بادام هندی استفاده شود گران تر می‌شود یا بر اساس میزان استفاده از پسته، فندق، بادام و دیگر اقلام به قیمت های متفاوتی عرضه می‌شوند.

**** پس از آنکه در هفته گذشته اعلام شد قیمت بلیت قطار با افزایش 15 درصدی مواجه شده است این تصمیم اعتراض های فراوانی را بدنبال داشت. به عنوان نمونه معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اعلام مخالفت سازمان حمایت با افزایش قیمت بلیت قطار، گفت: افزایش قیمت بلیت قطار مغایر با فرآیند اجرایی تصریح شده در مصوبات هجدهمین جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها است.

با این حال شرکت رجا در ساعات نخست روز 25 آذر ماه اقدام به افزایش قیمت بلیت قطارها نمود که این بار با موضع گیری شورای رقابت مواجه شد و رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه بازار حمل و نقل ریلی مصداق انحصار طبیعی است، اظهار داشت: در این بازار قیمت ها باید براساس دستور العملی که توسط شورای رقابت تعیین می شود با تغییراتی همراه شود. وی با تأکید براینکه بدون دستورالعمل شورای رقابت تغییر قیمت حمل و نقل ریلی و مسافری قانونی نیست، افزود: باید برای تغییر قیمت‌ها درخواست به شورای رقابت ارسال شود.

بعد از این اظهارنظرها بود که سازمان تعزیرات حکومتی نیز به موضوع وارد شد و با جلوگیری از افزایش غیرقانونی قیمت بلیت قطارهای مسافربری جلوی این اتفاق را گرفت و قیمت بلیت به روال گذشته بازگشت.

***** در بازار جهانی نفت در حالی که سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست فدرال رزرو آمریکا در مورد افزایش نرخ بهره هستند و در صورت افزایش نرخ بهره با بالا رفتن ارزش دلار، قیمت کالاهای مختلف پایین خواهد آمد، قیمت نفت امروز کاهش یافت. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 86 سنت کاهش به 37 دلار و 59 سنت رسید.

در این رابطه روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف با اشاره به مطرح شدن درخواست هایی برای تشکیل نشست اضطراری اوپک اعلام کرد قیمت نفت ایران که با سولفور بالای فروزان ۳۱ دلار و نفت سنگین بصره عراق در بازار آسیا ۲۶ دلار شده است.

قیمت جهانی طلا نیز با توجه به کاهش قیمت نفت و همچنین انتظار سرمایه گذاران برای نتیجه نشست فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره با افزایش همراه بود بطوریکه قیمت هر اونس طلا پس از کاهش  0.4 درصد افزایش داشت و به 1064 دلار و 60 سنت رسید.


**توسعه



* طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها، پنجاه و هشتمین مرحله یارانه نقدی آذرماه این هفته پنجشنبه به حساب ها واریز می شود و از همان زمان نیز قابلیت برداشت دارد. از ابتدای پرداخت یارانه نقدی در 28 آذر 1389 ماهانه حدود 3200 میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت و پنجاه و هفت مرحله یارانه نقدی توزیع شده است؛ هزینه‌ای که از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از مرز 200هزار میلیارد تومان گذشته است.

براساس قانون بودجه امسال، سقف منابع توزیع نقدی یارانه 39هزار میلیارد تومان است که دولت باید برای تأمین منابع لازم، حدود 6میلیون نفر را از مجموع 76میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند، را حذف کند؛ تا امروز یارانه نقدی 3میلیون نفر از افراد پُردرآمد کشور حذف شده و شمار حذف شدگان به نصف رقم 6میلیونی که در قانون بودجه آمده رسیده است.

از سوی دیگر با احتساب حذف 3 میلیون نفر یارانه بگیر هر ماه باید 45500 تومان به حساب 73 میلیون نفر واریز شود که رقمی بالغ بر 3321 میلیارد تومان می شود.

باتوجه به کاهش شدید قیمت نفت در یازارهای جهانی اگر همه پول فروش نفت صرف پرداخت یارانه به مردم می شود و حتی تامین بودجه یارانه های نقدی از محل درآمد نفتی با 342 میلیارد تومان کسری مواجه می شود.

** در حالی علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی پیشتر با اعلام اینکه برآورد اولیه بدهی دولت را 250 هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد، گفته بود، تاکنون هیچ دستگاهی نتوانسته برآورد دقیقی از رقم بدهی‌های دولت داشته باشد، خبرهای دریافتی از دولت نشان می دهد، رقم بدهی دولت 380 هزار میلیارد تومان شده است.

از میزان بدهی‌های دولت، بیش از 100 هزار میلیارد تومان تنها مربوط به بدهی‌های دولت به بانک‌ها است.این در حالی است که رقم بدهی دولت به پیمانکاران هم بیش از 90 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. در عین حال محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز خبر داد، دولت 90 هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است. این در حالی است که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نشست خبری اردیبهشت سال جاری، رقم بدهی‌های شرکت ملی نفت ایران را حدود 50 میلیارد دلار دانست و گفت، بدهی‌ای 162 هزار میلیارد تومانی این شرکت را دچار بحران مالی کرده است.

*** در این هفته ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه از سال 92 روند صعودی نرخ تورم را مهار کردیم از تک رقمی شدن نرخ تورم در آذرماه گفت و از احتمال رشد اقتصادی 5 درصدی اقتصاد ایران در سال آینده خبر داد.

**** آمار هشت ماهه واردات امسال نشان می‌دهد ۵ کشور اروپایی جزء ۱۰ وارد کننده عمده کالا به ایران هستند و همچنین در ماه اخیر واردات از آمریکا سیر صعودی به خود گرفته است. طبق گزارش گمرک، همچنان کالاهایی مانند جو، گندم، مکمل‌های غذایی، خوراک دام و طیور، داروهای هورمونی، ویتامین‌ها، لاک‌ها، کود حیوانی، فرآورده‌های بهداشتی - آرایشی، قایق تفریحی و مسواک در کنار اندک اقلام پزشکی و واسطه‌ای و صنعتی از آمریکا وارد می‌شود.

برطبق آمار به ترتیب کشورهای چین، امارات، جمهوری کره، ترکیه، سوئیس، هند، آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند جزء 10 کشور عمده واردکننده به ایران هستند. بر این اساس، 27 هزار و 307 میلیون دلار واردات به کشور انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 20.95 درصد کاهش نشان می‌دهد.


**بازار سرمایه


* در بازار بورس این هفته که با افت99 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول از  62310 واحد شروع شده بود در آخر هفته با کاهش 86 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با کاهش 163 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 6214 واحد رسید.

**ارزش شاخص بورس کشورهای آسیایی به دنبال روند روبه رشد بورس وال استریت و همچنین افزایش ارزش دلار در روز چهارشنبه با روند صعودی روبرو شد. در همین حال، بورس «نیکی» ژاپن ۱.۹ درصد، بورس «شانگهای» چین ۴  دهم درصد و بورس استرالیا ۱.۹ درصد افزایش یافتند، ضمن اینکه میانگین ارزش شاخص بورس کشورهای آسیا-اقیانوسیه از رشد ۱.۵ درصدی برخوردار بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس