در این بسته خبری می توانید از آخرین خبرهای بازار خودرو، مسکن، نفت و انرژی، بورس و سایر حوزه های اقتصادی در هفته ای که گدشت مطلع شوید.

گروه اقتصادی مشرق_ اطلاع یافتن از مهم ترین اتفاقات اقتصادی که در طول هفته رخ می‌دهد با توجه به حجم فراوان اخبار برای همه مخاطبان کار آسانی نیست. اگر میخواهید از اهم اخبار اقتصادی اطلاع پیدا کنید و ساعت های زیادی را صرف رصد اخبار نکنید با گزارش این هفته ما همراه باشید.

ما در این گزارش به ادامه واردات برنج از آمریکا علیرغم توصیه های مکرر مسئولان, تعطیلی کارگاهها و افزایش بیکاری جوانان و اشکالات و ایراداتی که در مدل جدید قراردادهای نفتی وجود دارد میپردازیم.



دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی/ بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور در معرض تعطیلی/ تعطیلی 25 هزار کارگاه تولیدی طی یک سال گذشته/ آغاز ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر سال / افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن/ پشت پرده قراردادهای جدید نفتی/ افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران/ واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت/ تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتیخودرو

دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی

درحالی که در این هفته طبق گفته مسئولان شرکت سایپا حدود 70 درصد از خودروهایی که با طرح وام 25 میلیونی فروخته شده بودند تحویل متقاضیان شده  بود در همین حال خبر هایی هم از آغاز فروش این خودرو ها در بازار آزاد به صورت وکالتی به گوش می‌رسید.

همانطور که از قبل نیز پیش بینی می‌شد عده ای از خریداران این خودرو ها را افرادی تشکیل می‌دادند که با هدف کسب سود بیشتر نسبت به خرید این خودروها اقدام کرده بودند تا در زمان تحویل با قیمت بالاتر به فروش برسانند.

در همین زمینه یکی از فعالان بازار خودرو می‌گوید: معمولا سودی که برای این خودروها می‌توان متصور شد، ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است و در نادر مواردی مثل خودروی پارس یا تندر، می‌توان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم سود برد.

اما با نگاهی به پتانسیل های صنعت خودرو در کشور می‌توان دریافت براساس آمار انجمن خودروسازان جهان، در سال 2014 میلادی در مجموع حدود 89.7 میلیون دستگاه خودرو تولید شده است که کشور چین با تولید 23.7 میلیون دستگاه در رتبه اول قرار دارد و کشورهای آمریکا، ژاپن، آلمان و کره جنوبی هر یک به ترتیب با 11.6، 9.7، 5.9 و 4.5 میلیون دستگاه در رتبه های بعدی قرار دارند. در این سال ایران با تولید حدود یک میلیون دستگاه پس از کشورهای تایلند، اندونزی و ترکیه در رتبه هجدهم قرار دارد.

این در حالی است که تیراژ تولید ایران در سال های 2010 و 2011 حدود 1.4 تا 1.6 میلیون دستگاه رسیده بود و جایگاه ایران در این سال ها به طور نسبی در رتبه سیزدهم قرار داشته است. این در حالی است که در سال 2000 میلادی یعنی حدود 11 سال پیش، تولید کشور حدود 277 هزار دستگاه بوده و ایران در رتبه بیست وهفتم دنیا قرار داشته است.

علیرغم این حجم عظیم تولید، مصرف‌کنندگان همچنان از کیفیت پایین برخی از خودروهای داخلی ناراضی هستند؛ با این حال به دلیل انحصاری بودن بازار خودروی ایران، انتخابی جز خرید این محصولات بی‌کیفیت ندارند.

در این شرایط کارشناسان معتقدند انحصاری بودن فرایند تولید خودرو در ایران، مشتری‌مدار نبودن و عدم انجام هزینه‌های لازم برای ارتقای کیفیت؛ از دلایل پایین بودن کیفیت برخی از خودروهای تولیدی است.

این شرایط باعث شده رغبت مردم برای خرید خودروهای داخلی کاهش یافته تا جایی که دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو گفت: تولید خودرو در سال جاری 17 درصد از برنامه تولید سال گذشته عقب‌تر است و تنها 65 درصد از برنامه پیش‌بینی شده برای امسال محقق شده است.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام شده با خودروسازان خارجی، گفت: حضور خودروسازان ژاپنی، اتریشی، فرانسوی، ترکیه‌ای، ایتالیایی و آلمانی در بازار ایران قطعی شده و به نظر می‌رسد، با لغو تحریم‌ها شاهد حضور خودروسازان خارجی در کشور باشیم.

برطبق آمار منتشره، آذر ماه امسال تولید انواع خودرو با افت 25.6 درصدی از 105 هزار و 851 دستگاه در آذر 1393 به 78 هزار و 707 دستگاه کاهش یافت.

در این مدت تولید انواع سواری با کاهش 19.9 درصدی از 90 هزار و 2 دستگاه در آذر 1393 به 72 هزار و 87 دستگاه کاهش یافته است.

طبق آمار تجارت خارجی 9 ماهه کشور، طی این مدت افزون بر 30 هزار و 400 خودرو سواری به ارزش 717 میلیون و 857 هزار و 445 دلار وارد ایران شده است.

همچنین طبق آمار رسمی گمرک، در این مدت یک میلیارد و 363 میلیون دلار خودرو به همراه قطعات خودرو به کشور وارد شده است که این میزان طی 8 ماهه بالغ بر یک میلیارد و 211 میلیون دلار بوده است. از لحاظ ارزش دلاری 12.55 درصد رشد نشان می‌دهد.

آخرین قیمت انواع خودروهای داخلی پرتیراژ را نیز می‌توانید از اینجا مشاهده نمایید.

دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی/ بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور در معرض تعطیلی/ تعطیلی 25 هزار کارگاه تولیدی طی یک سال گذشته/ آغاز ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر سال / افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن/ پشت پرده قراردادهای جدید نفتی/ افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران/ واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت/ تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتیکار و تولید

بالاترین نرخ بیکاری در گروه سنی 20 تا 24 ساله ها


پس از آنکه 4 وزیر دولت در نامه ای به رئیس جمهور خواستار دستور فوری و ضرب الاجل برای خروج تولید از رکود شده بودند و این اقدام آنها با جوسازی ها و تصمیمات کم اثر مواجه شد روند فزاینده افزایش تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران شدت گرفت.

آمارها نشان می‌دهد اصفهان به عنوان صنعتی‌ترین استان کشور، 30 درصد واحدهای صنعتی آن در تعطیلی مطلق و 40 درصد نیز با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و اصلی‌ترین معضل استان مشکلات اقتصادی و بیکاری است.

از استان کهگیلویه و بویراحمد هم خبر می‌رسد بزرگترین تعاونی کشور در معرض تعطیلی قرار گرفته است.

در این رابطه، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت کهگیلویه وبویراحمد در رابطه با تعطیلی کارخانه آب معدنی چویل چشمه میشی، گفت: با توجه به بدهکاری قبلی که کارخانه دارد باید در ساختار اداری و مالی تغییراتی به وجود آورد چون تعاونی نمی‌تواند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند و نیازمند تغییر در سیستم مالکیت، ثبتی و در روش‌های مالی است.

دبیر اتاق تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز  بابیان اینکه دو هزار شرکت تعاونی در استان همدان غیرفعال هستند، بیان کرد: غیرفعال شدن این تعاونی‌ها علت‌های زیادی داشته که یکی از این علت‌ها اتمام قرارداد این شرکت‌های تعاونی بوده است.

نادی بابیان اینکه اختلافات مدیریتی، مشکلات سرمایه در گردش، کمبود مواد اولیه، رکود بازار و کاهش تقاضا از مهم‌ترین علل غیرفعال شدن این شرکت‌های تعاونی بوده است.

برطبق آخرین آماری که در سازمان تامین اجتماعی وجود دارد از ابتدای امسال تا پایان آبان نه‌تنها به تعداد بیمه‌شدگان افزوده نشده است، بلکه از تعداد آنها و کارگاه‌ها نیز کاسته شده به صورتی که در مقایسه با سال 93 در همین دوره اکنون 25 هزار کارگاه کمتر فعال هستند؛ بنابراین بیکاری بالا رفته و در شرایطی تعهدات تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری افزایش یافته است.

کارشناسان علت های زیادی را برای این حجم از رکود بیان میدارند. در این رابطه، رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی با اشاره به بدهی های دولت به شرکتهای دولتی و خصوصی اظهار داشت: بدهی های دولت که بر اساس قانون رفع موانع تولید باید توسط وزارت اقتصاد احصا و به هیأت وزیران گزارش داده شود، مجموعاً 550 هزار میلیارد تومان است که بدهی دولت و شرکتهای دولتی به پیمانکاران و شرکتهای تولیدی و صنعتی حدود 400 هزار میلیارد تومان بدون احتساب برخی موارد دیگر بوده است. عدم توان دولت در پرداخت طلب پیمانکاران و شرکتهای طرف قرارداد، موجب بروز بحران در شرکتهای طلبکار شده و آنان را متأسفانه بسمت نابودی و ورشکستگی سوق داده است.

از دیگر دلایل این اتفاق را میتوان محقق‌نشدن وعده‌های دولت برای ارائه کارت اعتباری خرید کالا موجب طولانی‌شدن انتظار حداقل مشتریان، تشدید رکود و روزگار ناخوش تولید‌کنندگان و فعالان بازار لوازم خانگی شده است.

در همین زمینه نایب رئیس انجمن لوازم خانگی با بیان اینکه تأخیر در اجرای طرح فروش اقساطی کالا، بازار لوازم خانگی را بیشتر از قبل با رکود مواجه کرده است، گفت: این مسئله باعث شده تا انباشت کالا در کارخانه‌های لوازم خانگی افزایش یابد و خرید و فروش این محصولات راکدتر شده است.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز با اشاره به این رکود در تولید هشدار داد: به نظر می‌رسد از اواخر اسفند یا اوایل فروردین ماه سال ۹۵ بسیاری از واحدهای تولیدی به طور رسمی ورشکستگی خود را اعلام کنند.

این در حالی اسن که مرکز آمار ایران با ارائه گزارش کامل وضعیت بیکاری گروه های مختلف سنی در تابستان سال جاری اعلام کرد: نرخ بیکاری گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله کشور به ۲۷.۸ درصد رسید. از سویی کمترین نرخ بیکاری مربوط به گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر با ۰.۶ درصد است.

دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی/ بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور در معرض تعطیلی/ تعطیلی 25 هزار کارگاه تولیدی طی یک سال گذشته/ آغاز ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر سال / افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن/ پشت پرده قراردادهای جدید نفتی/ افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران/ واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت/ تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتیمسکن

هشدار به متقاضیان خرید مسکن مهر



بازار مسکن نیز در این هفته شامل تحولاتی بود که از مهم ترین آن میتوان به افزایش سقف وام مسکن اشاهرکرد. آنطور که مدیر روابط عمومی بانک مسکن گفت: بانک مسکن به منظور رونق بخش مسکن و سهولت در امر خانه دار شدن مشتریان،سقف تسهیلات خرید و احداث واحد مسکونی از محل حساب های تعهدی به جز حساب صندوق پس انداز مسکن یکم به صورت توام، با اوراق صندوق ممتاز را افزایش داد.

در این طرح دارندگان حساب های صندوق پس انداز مسکن می توانند علاوه بر استفاده از امتیاز حساب خود به صورت توام، از اوراق صندوق ممتاز تا سقف های 400، 500 و 600میلیون ریال با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی برای خرید و احداث واحد مسکونی استفاده کنند.

همچنین مدت بازپرداخت تسهیلات فروش اقساطی مسکن در قالب خرید یا واگذاری سهم الشرکه از محل حساب های صندوق پس انداز مسکن و صندوق پس انداز ساخت مسکن از 10 سال به 12سال افزایش یافت.

در این هفته مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دریافت هرگونه مبلغ دیگر از متقاضی و تعاونی‌ها مجاز نیست، اظهار کرد: با توجه به مراجعه تعاونی‌ها در خصوص هزینه قابل پرداخت مالیات مسکن مهر، این رقم مبلغ 300 هزار تومان است که توسط تعاونی به اداره کل دارایی استان پرداخت خواهد شد.

در زمینه خرید و فروش واحدهای مسکن مهر آنطور که مدیرعامل شرکت عمران پرند میگوید:‌ بعضا مشاهده شده که افرادی به شرکت عمران پرند مراجعه کرده‌ و گفته‌اند که یک واحد مسکن مهر به چند نفر واگذار شده است.

وی با تاکید بر این‌که خرید و فروش واحدهای مسکن مهر در بنگاه‌های املاک غیرقانونی است، بیان کرد: بنگاه‌ها با نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر کلاه سر متقاضیان می‌گذارند.

در مجموع 2318 واحد مسکن مهر هسا در شهر جدید پردیس در حال ساخت است که برای این تعداد واحد 2314 متقاضی وجود دارد. به عبارت دیگر فقط چهار واحد از پروژوه‌های خبرساز هسا در پردیس فاقد متقاضی است. پیشرفت فیزیکی واحد های مسکن مهر هسای پردیس حدود 92.5 درصد است.

همچنین مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید از افتتاح ۵ هزار واحد مسکن مهر پردیس تا دهه فجر خبر داد و گفت: در صورت همکاری دستگاه‌ها و پرداخت سهم آورده، مسکن مهر پردیس تا پایان سال ۹۵ تکمیل می‌شود.

از بازار اجاره مسکن نیز خبر می رسد بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات مسکن در آذر ماه سال 94 ، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال5/ 10 و 5/ 11 درصد رشد کرده است.

دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی/ بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور در معرض تعطیلی/ تعطیلی 25 هزار کارگاه تولیدی طی یک سال گذشته/ آغاز ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر سال / افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن/ پشت پرده قراردادهای جدید نفتی/ افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران/ واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت/ تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتینفت و انرژی

 پشت پرده قراردادهای جدید نفتی


موضوع شیوه انعقاد قراردادهای جدید نفتی از مهم ترین مسایلی است که در حوزه انرژی در چند وقت گذشته مطرح شده است. پس از آنکه شیوه نامه عقد این قراردادها اعلام شد بسیاری از کارشناسان این قراردادها را ادامه روند فروش نفت ایران به شیوه قبل از ملی شدن ارزیابی کردند.

در این رابطه ابراهیمی اصل معاون وزیر سابق نفت گفت: در این قراردادها شرکتهای خارجی،  هفت سال برای اکتشاف و حفاری در میادین ایران سرمایه گذاری می کنند و 25 سال هم از تولیدات آن بهره برداری می کنند، بنابراین جمعا 32 سال در صنعت نفت ایران حضور خواهند داشت.

وی گفت: کل کار این قراردادها زیر نظر کمیته ای متشکل از 3 نفر از شرکتهای خارجی مانند شل، بی پی، استات اویل و سه نفر از نمایندگان NIOC قرار می گیرد.این شش نفر همه کارها را از قبیل برنامه، بودجه، نحوه توسعه و تولید، فروش، قیمت و تقسیم سود انجام می دهند. اگر این شش کشور به توافق نرسیدند کار به حکمیت می رسد.

در حکمیت یک نماینده از طرف ایران، یک نماینده از طرف شرکت خارجی و یک داور بین المللی که یا آمریکایی یا انگلیسی است، حضور دارند بنابراین، ایران همیشه در این بازی دو بر یک، بازنده می شود.

معاون وزیر سابق نفت با انتقاد از این قراردادها عنوان کرد: در این قراردادها گفته شده که اگر ایران به دلیلی قصد تولید نداشت، تحریمی اتفاق افتاد، اجازه تولید به ما ندادند و یا نگذاشتند که نفت و گاز خود را بفروشیم، شرکت خارجی محق به دریافت سهم خود از هر بشکه تولیدی و یا هر متر مکعب گاز است و ایران باید از سایر منابع خود پول طرفهای خارجی را تا آخر پروژه که همان 25 سال است پرداخت کند.

در شرایط فعلی قیمت نفت خام سنگین صادراتی ایران در بازار جهانی بشکه‌ای کمتر از ۳۰ دلار و هر بشکه نفت سبک صادراتی کشور بشکه‌ای حدود ۳۵ دلار در بازار جهانی معامله می‌شود.

با این وجود، در صورتی‌که تولید نفت خام ایران در مرحله اول پساتحریم روزانه ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یابد با احتساب نفت بشکه به ترتیب ۳۰، ۳۵ و ۴۰ دلار درآمد حاصل از فروش نفت خام کشور در سال آینده به ترتیب به ۱۶.۵ میلیارد دلار، ۱۹.۱ میلیارد دلار و حدود ۲۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

این درحالی است که مدیر عامل شرکت نفتی «بریتیش پترولیوم» پیش بینی کرد: کاهش قیمت جهانی نفت تا نیمه نخست سال جاری میلادی به اوج خود خواهد رسید.

نتایج یک تحقیق نشان داد ایران پنجمین نفت ارزان در جهان را تولید می کند و هزینه تولید هر بشکه نفت در ایران ۱۲.۶ دلار است که تنها از هزینه نفت تولیدی کویت، عربستان، عراق و امارات بیشتر است. هزینه تولید نفت در کشورهای کویت، عربستان،عراق و امارات به ترتیب 8.5، 9.90، 10.70  و 12.3 دلار است.

انگلیس با هزینه تمام شده 52 دلار و 50 سنت و کویت با هزینه تمام شده 8 دلار و 50 سنت، گران ترین و ارزان ترین نفت های جهان را تولید می کنند.

شایان ذکر است قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۵ میلادی با سقوطی نزدیک به ۵۰ درصد از ۹۶ دلار و ۴۸ سنت در سال ۲۰۱۴، در سال ۲۰۱۵ میلادی به حدود ۴۹ دلار و ۵۶ سنت کاهش یافت. این در حالی است که قیمت اکثر شاخص های معتبر نفت جهان همچون برنت دریای شمال، دوبی، عمان، اورال، روسیه، نفت سبک شیرین آمریکا در پایان سال ۲۰۱۵ در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی با کاهش نزدیک به ۵۰ درصدی از محدوده ۱۰۰ تا ۹۶ دلار به بشکه ای ۴۹ تا ۵۰ دلار کاهش یافته است.

گروه اقتصادی مشرق در این رابطه به بررسی نظرات کارشناسان این صنعت نسبت به مدل جدید قراردادهای نفتی پرداخته است. مدلی که به گفته اکثر فعالین این حوزه می‌تواند مشکلات زیان‌بار حقوقی و مالی قراردادهایی چون کرسنت و استات اویل را تکرار کند.


دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی/ بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور در معرض تعطیلی/ تعطیلی 25 هزار کارگاه تولیدی طی یک سال گذشته/ آغاز ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر سال / افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن/ پشت پرده قراردادهای جدید نفتی/ افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران/ واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت/ تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتیبازار

لبنیات گران نمی شود

تغییرات قیمت ها در بازار طلا و سکه ، هفته صعودی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 1170 تومان افزایش در هر گرم، در ابتدای هفته  95440 تومان و پایان هفته به 96610 تومان رسید.

سکه نیز با افزایش 13 هزار تومانی در ابتدای هفته 932 هزار تومان و در پایان هفته 945 هزار تومان فروش رفت. در بازار ارز نیز، هر دلار در بازار در ابتدای هفته 3682 تومان و در پایان هفته به 3712 تومان رسید که رشد 30 تومانی آن در هفته رقم خورد.

دربازار جهانی نیز، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور پس از کاهش 0.3 درصدی در نخستین ساعات گشایش بازار، تغییر چندانی نداشت و 1078 دلار معامله شد.

بهای معاملات این بازار در دو روز گذشته 1.6 درصد افزایش داشته و روز دوشنبه تا سطح 1083 دلار صعود کرد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.1 درصد افزایش، به 1079 دلار رسید. بهای معاملات این بازار تا پایان روز سه شنبه 3.20 دلار یا 0.3 درصد صعود کرده و به 1078 دلار رسیده بود.

در بازار موادغذایی نیز، با گذشت دو هفته از مجوز افزایش شش درصدی قیمت اقلام اصلی لبنیات (‌شیر، ماست و پنیر) از سوی سازمان حمایت از مصرف‌گنندگان و تولید‌کنندگان، اقلام مختلف لبنی همچنان با قیمت‌های قبلی عرضه می‌شوند و این افزایش قیمت تا کنون اجرایی نشده است.

در این رابطه دبیر انجمن لبنی با بیان اینکه امکان افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی و شیرخام وجود ندارد، گفت: تا خروج از رکود اتفاق نیفتد، عملا این کار امکان‌پذیر نیست.

ثبات قیمت‌ در بازار محصولات لبنی+ جدول


در بازار مواد پروتئینی نیز طبق اعلام اتحادیه پرنده و ماهی قیمت مرغ زنده ۳۳۰۰ تومان، عمده فروشی میدان بهمن ۴۷۰۰ تومان، درب کشتارگاه ۴۸۰۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۴۹۰۰ تومان و فروش درب واحدهای صنفی ۵۴۰۰ تومان است ضمن اینکه هرکیلوگرم ران مرغ با کمر ۴۴۰۰ تومان و ران بی کمربرابر با قیمت مرغ و ۵۴۰۰ تومان عرضه می‌شود. 

آخرین قیمت انواع گوشت را نیز از اینجا ببینید.

همچنین بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌ فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را منتشر کرد که بر اساس آن جزئیات تغییرات قیمتی ۴۲ قلم مواد خوراکی در قالب ۱۱ گروه اعلام شده است. در این گزارش نرخ پنج گروه مواد خوراکی نسبت به هفته پیش از آن افزایش و قیمت سه گروه دیگر کاهش یافت و قیمت چهار گروه دیگر تغییری نکرد.گزارش کامل را از اینجا ببینید.

دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی/ بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور در معرض تعطیلی/ تعطیلی 25 هزار کارگاه تولیدی طی یک سال گذشته/ آغاز ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر سال / افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن/ پشت پرده قراردادهای جدید نفتی/ افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران/ واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت/ تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتیبورس

افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران

شاخص بورس که در ابتدای این هفته این هفته با رشد 9 واحدی معاملات  آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول به 61700 واحد رسیده بود در آخرین روز معاملات نیز با رشد 576 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با افزایش 932 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 62632 واحد رسید.

دربازارهای آسیایی نیز به دنبال افزایش تنش های ژئوپلتیک به دنبال قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان و همچنین افت شدید شاخص ها در بورس های آسیایی، بازارهای بورس در امارات و قطر در ساعات اولیه معاملات امروز افت داشتند.

ارزش شاخص دوبی در 70 دقیقه نخست معاملات 1.3 درصد افت داشت و 9 مورد از 10 سهامی که بیشترین مبادله را در این بازار داشتند شاهد افت بود.بورس قطر نیز شاهد افت 1.2 درصدی بود. شرکت امال کو و گروه هولدینگ ازدن با 6.4 و 3.4 درصد افت، بیشترین کاهش ها را در این بازار داشتند.


دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی/ بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور در معرض تعطیلی/ تعطیلی 25 هزار کارگاه تولیدی طی یک سال گذشته/ آغاز ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر سال / افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن/ پشت پرده قراردادهای جدید نفتی/ افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران/ واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت/ تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتیتجارت

واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت


آمار تجارت خارجی کشور در 9 ماهه امسال نشان می‌دهد بالغ بر 92 میلیون و 123 هزار و 286 دلار از کشور آمریکا واردات صورت گرفته است. همچنین در 8 ماهه امسال این میزان 63 میلیون و 761 هزار و 813 دلار بوده که نشان می‌دهد واردات در 9 ماهه نسبت به ماه قبل 44.48 درصد رشد داشته است.

گروه اقتصادی مشرق، همچنین در گزارشی به بررسی عجیب ترین کالاهای وارداتی از کشور چین پرداخته که به عنوان نمونه طبق آمارهای رسمی، ار ابتدای سال 1394 تا کنون چیزی بالغ بر 12 تن سنگ پا تنها از مبدا چین وارد کشور شده است.

در لیست کالاهای وارداتی از آمریکا 189 قلم مشاهده می‌شود که واردات برنج علی‌رغم ممنوعیت اقلام مصرفی خودنمایی می‌کند همچنین پودرهای مصارف آرایشی، فرآورده‌های آرایش ناخن و دست و پا، مسواک، خون انسان و حیوان، جعبه و صندوق، سربطری، کود، افزودنی‌های خوراک دام،  مکمل‌های غذایی، تخم سبزیجات، تخم چمن، گندم دامی و برخی ملزومات صنعتی و کشاورزی مشاهده می‌‌شود.

براین اساس، فقط در آذرماه امسال از کشورهای تایلند، پاکستان، منطقه آزاد چابهار، هند، امارات، آمریکا، ترکمنستان و سایر کشورهای خارجی محصول برنج به کشور وارد شده است. سرجمع واردات این محصول فقط در آذرماه 507 میلیون و 707 هزار و 502 دلار بوده است.

واردات برنج از آمریکا در حالی به کشور صورت گرفته که طبق نظر مقام معظم رهبری بر ممنوعیت واردات و استفاده از اقلام و مواد مصرفی آمریکایی، بیش از 29 میلیون تن برنج فقط از کشور آمریکا که مبدأ آن محرز شده وجود دارد.


دلایل کیفیت پایین خودروهای داخلی/ بزرگ‌ترین شرکت تعاونی کشور در معرض تعطیلی/ تعطیلی 25 هزار کارگاه تولیدی طی یک سال گذشته/ آغاز ورشکستگی تولیدکنندگان لوازم خانگی از اواخر سال / افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن/ پشت پرده قراردادهای جدید نفتی/ افت شاخص بورس‌های عربی در پی قطع روابط با ایران/ واردات 16 میلیون دلار برنج در آذرماه از آمریکا با وجود ممنوعیت/ تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتیتوسعه

 تبلیغ محصولات چینی در همایش اقتصاد مقاومتی


همایشی که در راستای اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی برگزار شده بود بستری برای تبلیغ محصولات چینی شد. از ایراداتی که به این همایش که با هدف گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی اجرا شده بود میتوان گرفت این است که علاوه براینکه یک شرکت خودروسازی چینی اسپانسری این همایش را برعهده گرفته بود مدیر عامل آن هم در لیست یکی از سخنرانان همایش قرار داشت.

نکته قابل توجه آنکه در حاشیه همایش امروز این شرکت چینی با آوردن چند خودرو اقدام به معرفی محصولات خود برای مهمانان نیز کرده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    فقط پراید
  • پسر ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    دنیا مزرعه آخرت است حالا خودشون میدونن
  • ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    برخی... برای از بین بردن صنعت با انحصار و گماردن مدیران بی سواد صنعت را از بین برده اند . حال می خواهند با واردات نهاده های کشاورزی کشاورزی را هم نابود نمایند و مانند زمان شاه از هر جهت وابسته به امریکا شویم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس