این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید


نیمه دوم آبانماه از سوی رئیس کل بانک مرکزی زمان عملی شدن سیاستهای اعتباری این بانک برای اجرای بسته تسریع رونق اقتصادی اعلام شد. در ابتدای این طرح، ثبت نام فروش اقساطی خودرو با وام 25 میلیون تومانی آغازشد ولی توزیع کارتهای اعتباری به تاخیر افتاد تا اینکه بیش از یکماه از زمان اعلامی گذشت و قرار شد تا با شیوه ای تازه تر از آنچه پیش تر اعلام و به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده بود، اجرایی شود.

در ابتدا، قرار بود برای همه متقاضیان این کارت ها صادر شود تا بتوانند با نرخ سود 12 درصد و تا سقف 10 میلیون تومان با بازپرداخت 24 ماهه جهت خرید کالاهای ایرانی استفاده کنند.

اما رفته رفته با گذشت زمان تناقضات بسیاری در این طرح نسنجیده پیدا شد تا جایی که در این هفته پس از آنکه مسئولین مرتبط از لغو این طرح خبر داده بودند، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از آغاز اجرای این طرح خبر داد. طرحی که همچون قسمت قبلی اجرایش در تخصیص وام خرید خودرو دستخوش تغییرات بی شماری قرار گرفت تا جایی که اکثر مردمی که برای دریافت آن وام متقاضی بودند را به تصمیمات دولت بدبین کرد.

بنابر آنچه که حکیمی، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی توضیح داده است در اجرای این طرح تغییرات فراوانی رخ داده که از جمله مهم ترین آنها میتوان به اختصاص کارت های اعتباری به افرادی اشاره کرد که از نظر سیستم بانکی توان بازپرداخت اقساط آن راداشته باشند همچنین مورد دیگری که انتقادات بسیاری را ازجانب تولیدکنندگان وکارشناسان به همراه داشت برمیگردد به امکان خرید کالاهای خارجی در طرحی که مختص خرید کالاهای ایرانی بود. متقاضیان در صورتی که بخواهند با استفاده از این طرح کالاهای خارجی بخرند باید 21 درصد سود بپردازند.

ازدیگر تغییرات مهم میتوان به کم شدن دوره بازپرداخت وام اشاره کرد. این دوره که در ابتدا 24 ماهه بود پس از مدتی به 18 و سپس به 12 ماه کاهش یافت.

در حالی هنوز زمان دقیقی برای صدور و توزیع کارتهای اعتباری خرید کالا اعلام نشده و بنا بر اعلام قبلی احتمالا این طرح هم تا دو هفته آینده اجرایی می شود که در این بین و در بسته تسریع رونق اقتصادی که بانکها و بانک مرکزی پایه اصلی آن هستند وجود برخی ناهماهنگی ها به وضوح روشن بود.

** اما در قسمت دیگر بسته خروج از رکود که مربوط به پرداخت وام به متقاضیان خرید خودرو بود در این هفته و پس ازکش و قوس های فراوان نهایتا به تحویل خودروها منجر شد. آنطور که وضع بازار و کارشناسان این حوزه اعلام میکنند بازار خودرو پس از آغاز اعطای این وام دچار رکود عمیق تری شده است.

از طرف دیگر، پس ازآنکه شرایط دریافت خودرو ها روزبروز با شرایط پیچیده تری همراه شده، بسیاری از متقاضیان از دریافت خودرو انصراف داده اند. آنطور که رضا تقی زاده معاون فروش سایپا اعلام کرده است این شرکت علیرغم اعلام قبلی مبنی بر لغو نشدن درخواست خرید خودرو ، برای متقاضیانی که قصد انصراف دارند این امکان را فراهم کرده است.

از دیگر اخبار بازار خودرو میتوان به آغاز فروش خودروی جدید شرکت سایپا بانام رنو ساندرو نام برد که به گفته مسئولان در هفته جاری به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو در دو مدل اتوماتیک و گیربکس دستی تولید می شود که مدل دستی ان 42 میلیون و 900 هزار تومان و مدل اتوماتیک ان 48 میلیون و 900 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

شرکت ایران خودرو نیز از رقیب خودش عقب نمانده و از تولید و عرضه پنج خودروی جدید که در سری جدید همکاری هایش با پژو فرانسه تولید میشود خبر داده که در سال آینده روانه بازار خواهد شد. این خودرو ها که پژو 301، 208، 2008، 508 و 5008 نام دارند قرا است در کشورمان تولیدشوند.

*** در این هفته و براساس تصویب هیئت دولت، سقف معافیت مالیاتی در سال جاری 138 میلیون ریال یعنی ماهانه 1 میلیون و 150 هزار تومان است که به پیشنهاد دولت و پس از تصویب مجلس، این رقم در سال آینده به ماهی 1 میلیون و 300 هزار تومان افزایش خواهد یافت. درصورت تصویب این طرح کارمندانی که کمتر از 1 میلیون و 300 هزار تومان در سال حقوق میگیرند از پرداخت مالیات معاف میشوند.

**** باتوجه به نزدیک شدن به ماههای پایانی سال، بحث میزان عیدی آخر سال رونق میگیرند. برطبق قانون حداقل میزان عیدی پایان سال معادل شصت روز آخرين مزد كارگر مشمول قانون كار با سقفي معادل نود روز حداقل مزد روزانه وي در همان سال است كه در ازای يكسال كار، توسط كارفرما پرداخت مي شود.

بدین ترتیب میتوان با درنطر گرفتن مبلغ 712 هزار تومانی پایه حقوق سالانه اعلام کرد حداقل این مبلغ برای امسال 1 میلیون و 424 هزار تومان در نظر گرفت.

***** پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی از طرح فروش اقساطی مسکن خبر داده بود در این هفته جز ئیات جدیدتری از این طرح که به گفته کارشناسان بیشتر به نفع قشر مرفه جامعه است اعلام شد. براساس اعلام فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مبلغ قسط هر واحد در ماه بین ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان با بازپرداخت بین ۳ تا ۷ سال خواهد بود و مبلغ سود این اقساط هم ۲ درصد بالاتر از تورم موجود با ۴ درصد کارمزد بانکی است. در واقع مبلغ قسط کمتر از ۳ میلیون تومان نمی‌شود.


**بازار


* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته آرامی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 20 تومان کاهش در هر گرم، در ابتدای هفته  93980 تومان و پایان هفته به 93960 تومان رسید. سکه نیز با کاهش 3 هزار تومانی در ابتدای هفته 922 هزار تومان و در پایان هفته 919 هزار تومان فروش رفت. در بازار ارز نیز، دلار روزهای صعودی را پشت سر گذاشت. به نحوی که هر دلار در بازار در ابتدای هفته 3633 تومان و در پایان هفته به 3649 تومان رسید که رشد 16 تومانی آن در هفته رقم خورد.

** در این هفته، بانک مرکزی گزارش متوسط قیمت خرده‌ فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران هفته منتهی به ۲۹/ ۸ / ۹۴ را منتشر کرد که بر اساس آن جزئیات تغییرات قیمتی ۴۲ قلم مواد خوراکی در قالب ۱۱ گروه اعلام شده است. بانک مرکزی در گزارش هفتگی نرخ متوسط خُرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران برای هفته منتهی به سیزدهم آذرماه، اعلام کرد: نرخ چهار گروه مواد خوراکی نسبت به هفته پیش از آن افزایش و قیمت سه گروه دیگر کاهش یافت و قیمت چهار گروه دیگر تغییری نکرد.گزارش کامل را از اینجا ببینید.

*** در بازار آزاد نیز قیمت هرکیلو مرغ با افزایش قیمت مواجه شد بطوریکه قیمت مرغ آماده به طبخ در میادین میوه و تره بار بین 5500 تا 5600 تومان عنوان شده که به گفته مسئولان با توجه به کاهش دمای هوا با افزایش 500 تومانی همراه بوده است.

**** پس از آزادسازی بلیت هواپیما در هفته گذشته در این هفته سید محمد راشدی معاون شرکت راه آهن  با بیان اینکه قیمت بلیت قطار مسافری از ۲۵ آذرماه به طور متوسط ۸ درصد افزایش می‌یابد، گفت: از ۱۳۷ قطاری که در شبکه ریلی تردد می کند، ۹۱ قطار با ۱۰ درصد و کمتر از آن افزایش و ۴۶ قطار نیز حدود ۱۵ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

راشدی اظهار داشت: شرکت‌هایی مجاز خواهد بود تا ۲۰ درصد افزایش قیمت دهد که در روزهای غیرپیک مسافر هم تخفیف لازم را برای مسافران در نظر بگیرد و شرکت راه آهن نیز نظارت خواهد کرد.

***** به دنبال کاهش ذخایر نفت آمریکا و افزایش سفارشات ماشین آلات از ژاپن، قیمت جهانی نفت در بحبوحه فزونی عرضه بر تقاضا در روز چهارشنبه روند صعودی به خود گرفت. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت برای تحویل در ماه ژانویه با ۵۸ سنت افزایش به رقم ۴۰ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید.

قیمت طلا در بازارهای جهانی به علت کاهش ارزش دلار بالا رفت اما این رشد قیمت به دلیل احتمال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در هفته آینده محدود بود. هر اونس طلا با 3.98 دلار افزایش 1078.94 دلار فروخته شد. روز گذشته نیز قیمت فلز زرد 0.4 درصد افزایش یافت. قیمت طلا اکنون حدود 30 دلار بالاتر از کمترین این فلز گران بها در 6 سال گذشته است.


**اقتصاد مقاومتی



* یکی از سیاست های اعلامی دولت در بسته دوم خروج از رکود، اعطای وام خرید اقساطی کالا به مردم جهت حمایت هدفمند از تولید با استفاده از منابع بانک مرکزی بود. طرحی که جدیدا با اعلام مسئولان بانک مرکزی شامل کالاهای خارجی هم شده است. این سیاست به این معناست که دولت با استفاده از منابع پرقدرت بانک مرکزی، بنا دارد از کالا و تولید خارجی حمایت کند که نفع این سیاست برای تولیدکنندگان خارجی و مضرات آن، تورمی است که گریبانگیر مردم می شود. تیم اقتصادی دولت که همواره منتقد استفاده از پایه پولی، حتی پایه پولی ای که منجر به تولید مسکن برای مردم و خانه دار شدن آنها شد بودند، امروز از همین پایه پولی در جهت خرید کالای خارجی استفاده می کند. این موضوع انتقادات بسیاری از فعالین اقتصادی را به همراه داشته و آن را مخالف سیاست های انتقاد مقاومتی دانسته اند.

*
* در این هفته به کار آفرین موفقی که با سرمایه اندک توانستند قدمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بر دارند اشاره خواهیم کرد.

حمید زارع
یکی از موفق ترین پرورش دهندگان طیور در استان فارس است که علاوه بر تولید انبوه بلدرچین، در راه اندازی 70 واحد تولید بلدرچین در استان فارس نقش مهمی ایفا کرده است.او در حال حاضر هر 8 ماه یک بار 400 شترمرغ پرورش می دهد و هر کدام را به قیمت تقریبا یک میلیون و 400 هزار تومان می فروشد که نیمی از این رقم برایش سود خالص محصوب می شود. در واقع آقای زارع از پرورش شترمرغ سالانه نزدیک به 300 میلیون تومان سود به دست می آورد.

این فعال اقتصاد مقاومتی در حال حاضر ماهانه 16 هزار جوجه بلدرچین تولید می کند. پس از ورود به عرصه پرورش بلدرچین مشغله و نیز درآمد حمید زارع به قدری زیاد شده که کار نجاری و جوشکاری را به طور کامل کنار گذاشته است. در زیر مجموعه کارگاه تولیدی او 70 کارگاه پرورش بلدرچین متشکل از تولیدکنندگان مورد حمایت بسیج سازندگی مشغول به فعالیت هستند.


**توسعه



* علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حذف 2 میلیون و 943 هزار نفر از لیست دریافت یارانه گفت: اگر چه زمان زیادی برد تا اطلاعات مربوط به خانوارها را جمع آوری و خطاهای احتمالی را کم کنیم اما خوشبختانه توانستیم نظام رسیدگی به اعتراض ها را تقویت کنیم و این امر موجب شد کمتر از 80 درصد نسبت به حذف یارانه اعتراض کنند و افرادی هم که اعتراض کردند یارانه 66 درصدشان را برگرداندیم ولی از آنها تضمین گرفتیم که اگر خطا نکرده باشیم آن مقدار یارانه‌های پرداختی را از آنها کسر می کنیم.

در همین زمینه دکتر ابراهیم رزاقی، اقتصاددان، با تأکید بر اینکه یارانه با توجه به تورم موجود ارزشی ندارد، می‌افزاید: تورم هر سال از ارزش این مبلغ می‌کاهد و مردم با 45 هزار تومان شاید قدرت خرید با مبلغ یارانه در سال جاری 15 هزار تومان را داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: در ازای 45 هزار تومان پول نقدی که به مردم داده شده رکود تورمی ایجاد شده که به طبقه کارگر و مردم عادی که بین 650 هزار تا یک میلیون حقوق دریافت می‌کنند آسیب جدی وارد کرده است.

** طبق اعلام گمرک در 7 ماهه ابتدایی سال جاری نیز شاهد ادامه واردات کالاهای عجیب و غریبی  هستیم، که الزامی برای واردات آنها به کشور وجود ندارد و با تولید یا تامین آنها در داخل می توانیم اشتغال‌زایی بیشتری برای جوانان فراهم کنیم. بنا بر این گزارش  در این مدت197 تن شمع به ارزش 403 هزار دلار،78 تن زغال به ارزش 77 هزار دلار و  2 تن خاک اره و ضایعات دوریز چوب به ارزش 352 دلار وارد کشور شده است.

در مدت زمان یاد شده یک تن و 61 کیلوگرم اسپرم گاو به ارزش 4میلیون و 663 هزار دلار، 11 تن لاکی بامبو به ارزش 13 هزار دلار و 198 تن چوب کبریت به ارزش 346 هزار دلار به صورت رسمی از مبادی گمرکی به کشور وارد شده است. همچنین 442 تن بیل و بیلچه به ارزش 443 هزار دلار، 442 هزار تن کلنگ به ارزش 433 هزار دلار و یک تن تبر به ارزش 5 هزار دلار به کشور وارد شده است. واردت 386 تن طشتک به ارزش 905 هزار دلار و پارو (با عنوان بروف روب‌ها) از دیگر کالاهای تعجب برا4نگیر وارداتی است.

در 7 ماهه ابتدایی سال همچنین 12 تن RAM  به ارزش یک میلیون و 605 هزار دلار، 7 تن سمعک به ارزش 3 میلیون و 177 هزار دلار، 397 تن زیپ به ارزش 976 هزار دلار به کشور آمده است. بر اساس داده‌های گمرکی موجود، در این مدت 514 تن گلخانه پیش ساخته به ارزش یک میلیون و 182 هزار دلار و 587 تن ساختمان پیش ساخته به ارزش 2 هزار و 167 هزار دلار  به کشور وارد شده است.

این در حالی است که براساس آمار، صادرات آمریکا به ایران که در اکتبر سال میلادی گذشته بالغ بر 15.5 میلیون دلار اعلام شده بود در مدت مشابه سال جاری میلادی به 28.7 میلیون دلار افزایش یافته است. واردات آمریکا از ایران در این ماه صفر بوده است. این بدین معناست که صادرات آمریکا به ایران در این مدت رشد85 درصدی داشته است.

ویرایش////

گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به افزایش چشمگیر میزان واردات ایران در دو سال و نیم گذشته پرداخته است. بر اساس آمار،  صادرات غیرنفتی که در دولت قبل به طور میانگین سالانه 27 درصد افزایش یافته بود، در سال جاری با افت قابل توجهي مواجه شده و بر اساس گزارش‌ سازمان توسعه تجارت، در 27 ماه نخست دولت یازدهم به 112 میلیارد و 900 میلیون دلار رسید.

*** در این هفته علی طیب‌نیا در بیست و دومین همایش بیمه و توسعه با بیان اینکه منابع مالی که در صنعت بیمه تجهیز می‌شود به رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه کمک می‌کند، اظهار داشت: مدیریت صحیح صنعت بیمه می‌تواند امنیت لازم برای فعالیت‌های اقتصادی و رفاه اجتماعی به وجود بیاورد و اگر مقایسه‌ای بین رشد صنعت بیمه در ایران و سایر کشورها داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که با وجود رشد صنعت در سال‌های اخیر هنوز با مقیاس‌های جهانی فاصله داریم.

وی همچنین با اشاره به نرخ تورم در کشور افزود: نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه و حداکثر دی‌ماه تک رقمی خواهد شد.

**** باتوجه به داغ بودن بحث بودجه سال آینده درکشور و کاهش قیمت نفت ایران، سعید قوام پور مدیر برنامه ریزی استراتژیک وزارت نفت درباره قیمت مناسب برای هر بشکه نفت در قانون بودجه سال 1395 کل کشور گفت:با توجه به اینکه مسئله افزایش درآمدهای ناشی صادرات نفت و میعانات گازی مطرح است قیمت 40 الی 42 دلار برای هر بشکه نفت خام در قانون بودجه سال 1395 مناسب است.


**بازار سرمایه


* در بازار بورس این هفته که با رشد 27 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول از  62577 واحد شروع شده بود در آخر هفته با رشد 17 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با کاهش 168 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 62409 واحد رسید.

گروه اقتصادی مشرق نیز در گزارشی به افت 7 هزار واحدی شاخص بورس در 4 ماه گذشته پرداخته و علت و علل آن را بررسی نموده است. این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به آثار روانی وعده‌های داده‌شده درباره گشایش اقتصادی با انجام توافق، وضعیت بورس مثبت شود، اما شاخص بورس اوراق بهادار تهران از زمان امضای توافق هسته‌ای تاکنون یعنی طی نزدیک به 4 ماه اخیر حدود 7 هزار واحد سقوط کرده است.

** به دنبال روند نگران کننده آینده بازار نفت و رسیدن قیمت آن به کمترین رقم در ۷ سال اخیر، بازار بورس کشورهای آسیایی تحت الشعاع روند بازار انرژی قرار گرفت و شاخص بورس این منطقه در روز چهارشنبه روند نزولی به خود گرفت. در همین حال، ارزش شاخص بورس «نیکی» ژاپن یک درصد، بورس «شانگهای» چین یک دهم درصد، بورس «هنگ سنگ» هنگ کنگ ۴ دهم درصد، بورس «S&P/ASX ۲۰۰» سیدنی استرالیا ۵ دهم درصد و بورس «کاسپی» کره جنوبی ۸ دهم درصد کاهش داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سیروس ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    ساندرو شاسی بلند؟؟!!!! چیییییییییییییییییییییییی میییییییییییییگیییییییییییییییی!!!!!
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۰
    0 0
    ابن طرح هم از نشانه های تدبیرو امید است. {دولت راستگویان}

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس