به گزارش مشرق ،
به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سید حسن موسوی نژاد رئیس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی افزود: شرکت
های خصوصی فعال حمل و نقل مسافری راه آهن در حال حاضر فروش بلیت قطار را با
توجه به ادعای سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با
تخفیف به مشتریان عرضه می کنند تا این مشکل با مذاکرات دو طرف برطرف شود.
وی با بیان اینکه هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از نشست های کارشناسی با اعضای انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با شناور شدن نرخ بلیت قطار و افزایش قیمت به طور متوسط هشت درصد موافقت کرد٬ افزود: این تصمیم براساس ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوبه سال 1384 مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده و انتظار داریم این ظرفیت های قانونی در بررسی های نهایی برای تعیین نرخ بلیت قطارهای مسافری لحاظ شود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اظهارداشت: برای نرخ گذاری نهایی، بررسی های مشترک میان فعالان حمل و نقل ریلی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه دارد و تا اخذ تصمیم نهایی، اکنون قیمت بلیت با تخفیف و بدون هیچ گونه افزایشی عرضه می شود.
وی با بیان اینکه تخفیف های اعمالی از سوی شرکت های حمل و نقلی در مقطع کنونی همان میزانی است که براساس نرخ گذاری شناور در ایام غیر پیک تعیین شده بود٬ یادآور شد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به هزینه بالای قطارهای مسافری، هزینه سنگین تعمیر و نگهداری قطار ها، احتساب ترددهای یک سر خالی و ضریب اشغال پایین صندلی ها در ایام غیرپیک، با این افزایش نرخ موافقت کرد.
به گفته وی، علاوه بر این در سال های گذشته هیچ سرمایه گذاری جدیدی در حوزه ریلی صورت نگرفته است و دلیل این عدم سرمایه گذاری، اقتصادی نبودن آن و ضرر و زیان شرکت های ریلی است؛ در نتیجه راه حل نهایی در واگذاری تعیین قیمت به بازار است.
طبق موافقت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مقرر بود نرخ بلیت قطارهای مسافری در بیش از 110 مسیر افزایش یابد، اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد براساس مصوبه تیرماه امسال ستاد هدفمند سازی یارانه ها، نرخ خدمات حمل و نقل ریلی مشمول قیمت گذاری است و هرگونه افزایش قیمت بلیت باید با تصمیم این سازمان و کارگروه تنظیم بازار انجام شود، لذا افزایش قیمت بلیت قطارها غیرقانونی است.
وی با بیان اینکه هیات مدیره شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پس از نشست های کارشناسی با اعضای انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی با شناور شدن نرخ بلیت قطار و افزایش قیمت به طور متوسط هشت درصد موافقت کرد٬ افزود: این تصمیم براساس ماده 9 قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی مصوبه سال 1384 مجلس شورای اسلامی اتخاذ شده و انتظار داریم این ظرفیت های قانونی در بررسی های نهایی برای تعیین نرخ بلیت قطارهای مسافری لحاظ شود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اظهارداشت: برای نرخ گذاری نهایی، بررسی های مشترک میان فعالان حمل و نقل ریلی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه دارد و تا اخذ تصمیم نهایی، اکنون قیمت بلیت با تخفیف و بدون هیچ گونه افزایشی عرضه می شود.
وی با بیان اینکه تخفیف های اعمالی از سوی شرکت های حمل و نقلی در مقطع کنونی همان میزانی است که براساس نرخ گذاری شناور در ایام غیر پیک تعیین شده بود٬ یادآور شد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران با توجه به هزینه بالای قطارهای مسافری، هزینه سنگین تعمیر و نگهداری قطار ها، احتساب ترددهای یک سر خالی و ضریب اشغال پایین صندلی ها در ایام غیرپیک، با این افزایش نرخ موافقت کرد.
به گفته وی، علاوه بر این در سال های گذشته هیچ سرمایه گذاری جدیدی در حوزه ریلی صورت نگرفته است و دلیل این عدم سرمایه گذاری، اقتصادی نبودن آن و ضرر و زیان شرکت های ریلی است؛ در نتیجه راه حل نهایی در واگذاری تعیین قیمت به بازار است.
طبق موافقت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مقرر بود نرخ بلیت قطارهای مسافری در بیش از 110 مسیر افزایش یابد، اما سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد براساس مصوبه تیرماه امسال ستاد هدفمند سازی یارانه ها، نرخ خدمات حمل و نقل ریلی مشمول قیمت گذاری است و هرگونه افزایش قیمت بلیت باید با تصمیم این سازمان و کارگروه تنظیم بازار انجام شود، لذا افزایش قیمت بلیت قطارها غیرقانونی است.