این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

گروه اقتصادی مشرق- در هفته ای که گذشت اقتصاد ایران متاثر از تحولات کلان اقتصادی و تصمیمات و قوانین جدید دستخوش فراز و فرود های زیادی قرار گرفت.

این بسته خبری بنا دارد به بررسی اتفاقات مهم اقتصادی هفته بپردازد تا مخاطبان اجمالاً از شرایط پیش آمده مطلع گردند. این گزارش در پنج محور کلی تولید، بازار، اقتصادمقاومتی، توسعه و بازار سرمایه اقتصاد ایران را رصد می کند.

 به منظور دسترسی به متن کامل هر خبر روی عبارت مشخص شده کلیک کنید.


**تولید



* در هفته ای که گذشت و با توجه به نزدیک شدن به آخرین مهلت استفاده از سهمیه بنزین 700 تومانی کارت های سوخت، آنطور که بیژن حاج محمد رضا رئیس جایگاه‌داران سوخت کشورر اعلام کرد: با توجه به اینکه بنزین 700 تومانی به مدت سه ماه از سوی مسئولین تمدید شد و تصور بر این است که این مهلت زمانی که تا پایان آبان ماه سال جاری بود تمدید نشود. این درحالی است که هنوز حدود 450 میلیون لیتر بنزین 700 تومانی در کارت ها موجود است.

در این رابطه و با توجه به اینکه در روزهای اخیر شاهد مصرف بیشتر بنزین بودیم برطبق آمار منتشره، روزانه 72 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده که در مقابل تنها 60 میلیون لیتر بنزین تولید شده که بیم آن میرود با کاهش ذخیره استراتژیک بنزین مواجه شویم.

این افزایش مصرف بنزین در حالی است که قبل از سهمیه بندی بنزین در سال 86 ، مصرف روزانه کشور روزانه 74 میلیون لیتر بود که پس از سهمیه بنری به 65 میلیون لیتر کاهش یافت.

از جمله اخبار مهم دیگر در حوزه انرژی، میتوان به خبر امیرحسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در مورد افزایش روزانه 500 هزار بشکه ای صادرات نفت اشاره کرد. وی همچنین زمان لغو تجریم نفتی ایران را پیش از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی (اواسط دی ماه ۱۳۹۴) اعلام کرد.

** در این هفته و با نزدیک شدن به ایام اربعین و تقاضای مضاعف مردم برای سفر به کشور عراق، ایرلاین های مسافرتی از درخواست 250 پرواز فوق العاده خبر دادند، این در حالی است که مقرر شده بود شرکت‌های هواپیمایی در کنار اخذ مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری، از فرودگاه امام خمینی (ره) در ایران و فرودگاه‌های نجف و بغداد در عراق، درباره زمان پرواز، مجوز بگیرند که متأسفانه در این‌باره با مشکل مواجه شدند و به همین دلیل اغلب شرکت های هواپیمایی نتوانستند برای اربعین پرواز فوق العاده داشته باشند.

گفتنی است معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های سازمان حمایت در راستای سفرهای زائران در ایام اربعین حسینی، با اعلام این خبر که حداکثر قیمت بلیط برای پروازهای اربعین مشخص شده است جزئیات این مبالغ را نیز اعلام کرد.

شرکت راه آهن نیز با اضافه کردن 5 قطار بصورت فوق العاده در این طرح روزانه امکان جابجایی 1200 نفر را از تهران به سمت اهواز و خرمشهر فراهم نمود.

*** در حوره مسکن نیز، شرکت عمران پردیس در اطلاعیه‌ای با اعلام قیمت نهایی 37.5 میلیون تومانی واحدهای مسکن مهر پروژه کوزو اعلام کرد: متقاضیان تا 30 دی امسال باید نسبت به واریز دو قسط 3.5 میلیون تومانی اقدام کنند، قسط 4.6 میلیونی آخر نیز باید در زمان تحویل واریز شود.

این موضوع در حالی است که بکارگیری مصالح بی کیفیت در واحدهای مسکن مهر باعث رنجش و اذیت بسیاری از ساکنان آنها شده و در آخرین مورد، با کاهش دمای هوا طی چند روز گذشته در پردیس، سرامیک کف اکثر واحدهای مسکن مهر فاز 3 پردیس از جای خود کنده شده است.

**** در این هفته و طبق اعلام معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی مبنی بر شرایط محاسبه حقوق بازنشستگی مشخص شد: بیمه شدگان می توانند در سن ۵۰ سالگی با داشتن ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه بازنشسته شوند. وی اظهار داشت: میزان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی بر اساس میانگین ۲ سال آخر دوره اشتغال تعیین می‌شود. زدا در خصوص بازنشستگی بیمه شدگان زن گفت: بانوان می‌توانند با ۵ سال سابقه بیمه پردازی کمتر بازنشسته شوند.


**بازار



* تغییرات قیمت ها در بازار، هفته متلاتمی را پشت سر گذاشت که از جمله آن می توان به قیمت سکه و طلا اشاره کرد. به طوری که در بازار طلای ایران هرگرم طلای 18 عیار با 490 تومان افزایش در هر گرم، در ابتدای هفته  92760 تومان و پایان هفته به 93250 تومان رسید. سکه نیز با افزایش 4 هزار تومانی در ابتدای هفته 907 هزار تومان و در پایان هفته 911 هزار تومان فروش رفت.

** میوه نیز در بازار شاهد افزایش قیمت بود که به گفته رئیس اتحادیه میوه و سبزی قیمت خیار و گوجه فرنگی در بازار نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است،

*** برطبق آخرین گزارش ها از بازار جهانی نفت، با انتشار آماره ذخیره نفت آمریکا که حاکی از افزایش تولید این کشور را در بر داشت و همچنین ترس از قرار گرفتن اقتصاد ژاپن در حالت رکود و کاهش تقاضا، قیمت جهانی نفت در بازار معاملات آتی روز چهارشنبه روند نزولی به خود گرفت. در همین حال، قیمت نفت دریای برنت با ۲۸ سنت کاهش به رقم ۴۷ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید،

قیمت طلا نیز در بازار های جهانی در حالی که ارزش دلار اندکی کاهش یافته، قیمت طلا نیز امروز کاهش یافت، و به دلیل خروج سرمایه از صندوق های سرمایه گذاری و پیش بینی افزایش نرخ بهره در سال جاری در آمریکا، فلز زرد در نزدیکی پایین ترین رقم 3 ماه اخیر باقی ماند. قیمت هر اونس طلا در معاملات امروز یک دلار کاهش یافت و به 1089 دلار رسید.


**اقتصاد مقاومتی


* بر طبق آخرین آمار منتشره از سامانه پرداخت وام ازدواج، باتوجه به هماهنگی‌‌های به عمل آمده ‌از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک شهر از روز سه شنبه مورخ  1394/8/19 به سامانه قرض الحسنه ازدواج متصل می‌شود.

بر همین اساس متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج می‌توانند از روز سه شنبه 19 آبان ماه سال جاری نسبت به انتخاب آن بانک اقدام کنند.



**توسعه


* طبق آمار اعلام‌ شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، گندم، لوبیای سویا، برنج و کنجاله سویا بیش‌ترین سهم اقلام عمده وارداتی طی 7 ماه سال 1394، را به خود اختصاص داده‌اند.

این درحالی است که طبق گزارش تجارت خارجی غیر نفتی از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، واردات کشور طی 7 ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی، 21 درصد و از نظر وزنی 11 درصد کاهش داشته است.

در ترکیب جدول واردات، چین با 6 میلیارد دلار بیش‌ترین سهم مبدا واردات به ایران را به خود اختصاص داده است که حجم واردات از این کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13.6 درصد کاهش داشته است.

این درحالی است که بر اساس آمار گمرک در باره واردات خودرو سواری به کشور نشان میدهد: در هفت ماهه نخست سال‌جاری تعداد 23 هزار و 786 خودرو سواری به ارزش 576 میلیون و 444 هزار و 334 دلار به کشور وارد شد. این میزان واردات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد 68 درصد و از نظر ارزش 48.02 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

** آمارها نشان می‌دهد، کل درآمد سازمان امور مالیاتی از محل مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان بوده که سهم پرداختی صنوف مختلف در آن مشخص شده است. براین اساس بیشترین میزان مالیات ارزش افزوده و عوارض پرداختی از سوی مؤدیان در سال گذشته مربوط به شرکت‌های حقوقی، (صاحبان متل و هتل‌های یک و دو ستاره و هتل‌ آپارتمان) و صاحبان دفاتر اسناد رسمی بوده است.

همچنین برطبق این گزارش کمترین مالیات و عوارض ابراز شده توسط مؤدیان در این سال به ترتیب مربوط به 3 نوع فعالیت؛ صاحبان نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های خودرو، املاک یا مسکن و بنکداران کفش است.

*** طبق اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم روستایی در دوازده ماهه منتهی به مهرماه امسال را ۱۲.۷ درصد اعلام کرد.


**بازار سرمایه


* در بازار بورس این هفته که با رشد 73 واحدی معاملات در روز اول آغاز شده بود و شاخص بازار سرمایه در روز اول از  63000 واحد شروع شده بود در آخر هفته با افزایش 11 واحدی مواجه شد. در طی هفته نیز با افزایش 55 واحدی، شاخص کل بازار سرمایه در انتهای هفته به 63055 واحد رسید.

** در بازار بورس کشورهای آسیایی نیز به دنبال بلاتکلیفی از اقدام بانک «فدرال رزرو» آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی و نیز انتشار آمار اقتصادی چین که کمتر از حد انتظار بود، شاخص بورس بیشتر کشورهای آسیایی کاهش یافت. در همین حال، شاخص بورس «شانگهای» چین ۲ دهم درصد، بورس   «S&P ASX ۲۰۰» استرالیا، ۴ دهم درصد، بورس «کاسپی» کره جنوبی ۱.۴ درصد، بورس « S&P BSE Sensex» هند ۷ دهم درصد و بورس «هنگ سنگ» هنگ کنگ ۱.۳ درصد کاهش داشت اما در ژاپن شاخص بورس «نیکی» ۲ دهم درصد افزاش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس