محمد علی خطیبی با بیان اینکه که اغلب پول نفت خام صادراتی ایران در سه سال آخر دولت قبل، در بانک‌های خارجی بلوکه ‌شده است، تصریح کرد: دولت کنونی مدعی است که کشور را با دست خالی اداره کرده در حالیکه در سال‌های پایانی دولت دهم، دو سوم وجوه نفت خام صادراتی کشور در بانک‌های خارجی بلوکه شده و دولت یازدهم اکنون با پول نفت پیش‌فروش شده در دولت قبل ، کشور را اداره می‌کند.

 به گزارش مشرق، "محمد علی خطیبی" نماینده سابق ایران در هیئت عامل اوپک، میزان نفت خام صادراتی ایران در سه سال اخیر دولت دهم و در اوج تحریم های بین المللی را روزانه یک میلیون بشکه دانست و اعلام داشت که با همه چالش‌های پیش رو و در اوج تحریم‌ها ، این مقدار نفت به خارج از کشور صادر شده است.

"حسن روحانی، رییس جمهوری، در دیدار وزیر، مدیران و کارکنان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته که  دشمنان ملت ایران به دنبال این بودند تا توانمندی و تأثیرگذاری ایران در بازار جهانی انرژی را حذف کنند و افزوده اگر این دولت می‌خواست راه گذشته را ادامه دهد، امروز صادرات نفت کشور به صفر می‌رسید، در حالی که اگر برجام نبود، قدم به قدم حتی یک بشکه نفت را هم نمی‌توانستیم صادر کنیم، اما بزودی به نقطه‌ای خواهیم رسید که حق و سهم حضور ما در بازار بوده است."

"محمد علی خطیبی" نماینده سابق ایران در هیئت عامل اوپک، اذعان داشته که  اظهارات رئیس جمهوری نشان داد که وزارت نفت آمارهای درستی به او ارائه نمی‌کند، چرا که همین دولت یازدهم هم در 1.5 سال آغاز کار خود و با بحران فروش، باز هم صادرات نفت خام کشور حداقل یک میلیون بشکه در روز بوده است.

وی با بیان اینکه که اغلب پول نفت خام صادراتی ایران در سه سال آخر دولت قبل، در بانک‌های خارجی بلوکه ‌شده است ، تصریح کرد: دولت کنونی مدعی است که کشور را با دست خالی اداره کرده در حالیکه در سال‌های پایانی دولت دهم، دو سوم وجوه نفت خام صادراتی کشور در بانک‌های خارجی بلوکه شده و دولت یازدهم اکنون با پول نفت پیش‌فروش شده در دولت قبل ، کشور را اداره می‌کند.

خطیبی، اضافه کرد که با محاسبه بلوکه شدن دو سوم پول نفت خام صادراتی در سه سال اخیر دولت دهم این دولت قبل بوده که کشور را با دست خالی اداره می‌کرده است.

نماینده سابق ایران در اوپک اظهار داشت که در حال حاضر وزارت نفت نه تنها برای فروش نفت خام تولیدی مشکلی ندارد بلکه پول‌های بلوکه شده نفتی در دولت سابق هم به حساب آنها واریز می‌شود.

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، افزوده که در زمان مسئولیت خویش در وزارت نفت و با وجود اعمال تحریم های سنگین از ناحیه اروپا و آمریکا، وزارت نفت روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می‌کرده است.

وی در توضیح نحوه فروش نفت ایران در سه سال انتهایی دولت دهم گفت: به غیر از اروپا و آفریقای جنوبی مابقی کشورها نفت ایران را خریداری می‌کردند و افزود: با وجود تحریم نفتکش‌های خارجی، اجتناب شرکت‌های بیمه‌ای خارجی از بیمه کردن نفتکش‌ها و نخریدن نفت، ایران نفت خود را با تکیه بر نفتکش‌ها و بیمه‌های داخلی در بنادر کشورهای مشتری، تحویل خریداران می‌داده است.

به گفته وی، هم اکنون و با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها، همچنان صادرات نفت خام ایران به رقم قبل از تحریم باز نگشته است.

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، رقم صادرات نفت خام ایران در پیش از تحریم‌ها را روزانه 2.5  میلیون بشکه در روز بر شمرد و تصریح کرد: در حال حاضر رقم کل تولید نفت خام کشور  3 میلیون و 200 هزار بشکه در روز بوده که این مقدار با رقم تولید 4 میلیون بشکه‌ای درقبل از تحریم‌ها،  فاصله‌ای 800 هزار بشکه‌ای دارد.

خطیبی گفت: صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور اکنون  بیش از 2 میلیون بشکه در روز بوده که دست کم 300 هزار بشکه آن میعانات گازی است.

وی، اذعان داشت: میزان تولید نفت خام کشور از رقم 2 میلیون و 800 هزار بشکه در قبل از برجام به رقم 3 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یافته و گفت که وزارت نفت اعلام داشته که ظرف مدت 6 ماه پس از اجرای برجام 500 هزار بشکه در روز و 6 ماه بعد از آن همین مقدار به تولید نفت کشور اضافه خواهد شد در حالیکه  این دولت فقط 400 هزار بشکه ،رقم تولید را افزایش داده است.

نماینده سابق ایران در هیئت عامل اوپک اضافه کرد که در حال حاضر 300 هزار بشکه از میعانات گازی هم در لیست فروش نفت محاسبه می‌شود و ادامه داد: که در شرایط کنونی بخشی از نفت خام کشور صرف مبادله بنزین می‌شود که در واقع این رقم هم نباید در لیست صادرات نفت خام  محاسبه شود.
منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    البته با کمک بابک زنجانی ها پولش هم بلوکه میشد
  • حسین ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    با این اظهاراتی که آقای خطیبی فرمودند برجک یک عده ای اومد پایین ، همون عده‌ای که به جای عملکرد و یک حرکت مثبت همش کارشون شده تقبیح و تخطئه مسئولین سابق و عدم صداقت با مردم.
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    هیچ دولتی بی نقص و کامل نیست اما دولت فعلی تا کی می خواهد نقائص خود را با نقد دولت گذشته توجیه کند این روش در هیچ کجای دنیا از دولت مردان پذیرفته نیست. اگر واقعاً وضع دولت گذشته این قدر خراب و غیر قابل اصلاح بود شما چرا وعده اصلاح کوتاه و میان و بلند مدت به مردم دادید بلند مدت در قواره عمر دولت یعنی 18 ماه. یک دولت که وعده چندساله نمی تواند بدهد وعده بلند مدت کار کل سه قوا بعنی حکومت است ونه دولت.
  • ناشناس ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    در این دولت 50 میلیارد دلار بابت کاهش قیمت نفت متضرر شدیم و اما پولهای بلوکه شده دولت قبل آزاد شد و به داد کشور رسید.
  • ناشناس ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    نفت 30 دلاری امروز ارزش استخراج و تولید را ندارد.
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    برای اینکه مردم دنبال روشن شدن اوضاع نباشند . منخصصان جمگهای روانی این دولت عجیب کل تقصیرات را حواله دولت قبلی میکند !! بطوریکه عنقریب مسئله شکست امریکا در پروژه مریخ را هم گردن دولت قبل خواهند انداخت !! باید صبر کرد روز به روز اوضاع روشن تر میشود و سیاهی هم به ذغال خواهند ماند !! ولی حضور احمدی نژاد در صحنه خودش بزرگترین نعمتی است که نصیب این مردم خدا کرده است !! جد اقل از ترس وواهمه ای که ازش دارند . زیاد برای خودشان حسابداری نمیکنند مبادا که گرفتار شوند !! و ماسنخورشان را اگر بیراهه رفتند بگیرد !! دعا کنیم احمدی نزادها همیشه درصحنه باشند !!
  • سنگ پا ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    پول این همه صادرات نفت کجا رفته؟
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    0 0
    در سه سال آخر دولت احمدی نژاد دو سوم پول نفت بلوکه شده و به وسیله برجام این پولهای بلوکه آزاد شدند! دولت 11 و سایر مخالفان و منتقدان احمدی نزاد هم بارها این 2 مساله تکرار کرده اند. با این حساب منطقی است که بگوییم" این دولت احمدی نزاد بود که کشور را دست خالی اداره میکرد و دولت روحانی با پولهای دولت احمدی نژاد کشور را اداره میکند"

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس