بنا به گفته منابع دیپلماتیک ایرانی حاضر در مذاکرات وین، به توافق رسیده‌اند که ایران مازاد اورانیوم غنی‌شده خود را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی، به روسیه صادر کند.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز پنج‌شنبه 94/4/18 به شرح زیر است:

مگر خروج اورانیوم از کشور خط قرمز نبود/ ناامیدی اوباما از حصول توافق هسته‌ای/ عربستان و آمریکا، رفیق گرمابه و ناو هواپیمابرایران:

به زمان انتخاب‌های محوری و سیاسی رسیده‌ایم

فرانس 24- یک دیپلمات غربی چهارشنبه گزارش داد که ما تقریبا به زمان انتخابهای محوری و سیاسی رسیده‌ایم. در حال حاضر مساله تدوین ضمائم مربوط به غنی سازی و موضوع تحقیق و توسعه باقیمانده است. متن توافق نهایی دارای 5 ضمیمه از جمله ضمیمه تحریمها، کمیسیون داوری، همکاریهای هسته‌ای، ضمیمه اجرا و ضمیمه هسته‌ای است و 70 تا 80 صفحه است. امشب یا فردا نتیجه بحثها و مذاکرات روشن خواهند شد و ما خواهیم دید که آیا فرداشب توافق خواهیم داشت یا نه.

الحاق ایران به شانگهای بعد از برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت

خبرگزاری روسی اینترفاکس- ساعاتی پیش از پرواز بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی ایران به سمت شهر یوفای روسیه به منظور شرکت در اجلاس سالانه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، مشاور رئیس‌جمهور روسیه برای الحاق ایران به این سازمان محدودیت زمانی تعیین کرد. آنتون کوبیاکوف مشاور ولادیمیر پوتین در خصوص عضویت ایران در این سازمان گفته: درخواست ایران (برای الحاق) در دستور کار اجلاس است و عضویت، دیر یا زود، پس از برداشته شدن تحریم‌های شورای امنیت به ایران اعطا می‌شود.‌

اوباما به سناتورها گفته شانس توافق کمتر از ۵۰ درصد است

نشریه آمریکایی پالیتیکو- باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه در دیدار با نمایندگان مجلس سنا گفته شانس توافق با ایران کمتر از 50 درصد است. اوباما، علی‌رغم این تلاش کرده به نمایندگان دموکرات مجلس سنا درباره اینکه توافق هسته‌ای بد را نخواهد پذیرفت، اطمینان خاطر بدهد.

انتشار جزئیات نحوه رفع اختلافات ایران و 1+5 در متن توافقنامه

پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی- بحث برداشته شدن تحریم‌ها که اصلی‌ترین موضوع مورد اختلاف طرفین بوده، با مذاکرات ایران و آمریکا به سمت حل شدن پیش می‌رود. مذاکرات تا روز 10 جولای (جمعه) تمدید شده ولی منابع ایرانی اینگونه استدلال می‌کنند که می‌توان حتی در روز 9 جولای هم متن توافقنامه را نهایی کرد.‌ موضوع اصلی اختلافات و تمدید مذاکرات در روزهای اخیر، متن قطعنامه‌ای بوده که بناست جایگزین قطعنامه‌های صادره شورای امنیت در خلال سال‌های 2006 تا 2010 شود.‌1+5 تاکنون اصرار داشته‌اند که در قطعنامه جدید، تحریم‌های ایران برای خرید تسلیحات متعارف، کماکان به قوت خود باقی باشد ولی نمایندگان ایران به شدت با این امر مخالفت کرده‌اند. محل اختلاف بعدی، زمان‌بندی برداشته‌شدن تحریم‌هاست. این بحث با پیشنهاد آمریکایی‌ها حل شده است. آمریکا برای اولین بار قبول کرد که برداشته شدن تحریم‌ها، امری پیچیده‌تر و زمان‌برتر از امضای یک توافق است و ایران هم قبول کرد که آمریکایی‌ها در روز امضای توافق تضمین بدهند که در طی روزهای انجام تعهدات توافقنامه‌ای ایران، آمریکا هم سازوکار کاهش تحریم‌ها را عملیاتی کند.‌

کنگره نمی‌تواند مانع توافق با ایران شود

نشریه آمریکایی پالیتیکو- جمهوری خواهان در کنگره تلاش دارند مانع از توافق میان دولت آمریکا و ایران در زمینه هسته‌ای شوند، اما سناتورهای آمریکایی با وجود صدای بلندی که در رسانه‌ها دارند نمی‌توانند به این هدف دست پیدا کنند. جمهوری خواهان به دلیل عدم همراهی دموکرات ها نمی‌توانند از وتوی اوباما عبور کنند. اگر اوباما در این هفته توافق با ایران را اعلام کند یک لشگر از انتقادات از سوی جنگ‌طلب‌های جمهوری‌خواه به سوی وی خواهد آمد تا این توافق را از بین ببرند اما خیلی بعید است که این امر روی دهد.

توافق هسته‌ای ایران برای آمریکا میلیاردها دلار ثروت بادآورده خواهد آورد

پایگاه آمریکایی بلومبرگ- توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند برای شرکتهای و پیمانکاران دفاعی آمریکایی میلیاردها دلار ثروت باد آورده به دنبال داشته باشد. پیمانکاران و شرکتهای دفاعی آمریکایی به دنبال توافق احتمالی هسته‌ای با ایران، از میلیاردها دلار ثروت بادآورده ناشی از تشدید فروش تسلیحات به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس و همچنین اسرائیل سود خواهند برد.

حمایت دموکرات‌های سنای آمریکا از مذاکرات هسته‌ای ایران

پایگاه هیل- در حالی که به دلیل مذاکرات هسته‌ای ایران فشار جمهوریخواهان کنگره بر کاخ سفید ادامه دارد، چند سناتور دموکرات از تداوم گفتگوهای هسته‌ای حمایت کردند. به دنبال تشدید اقدامات کاخ سفید در راستای مقابله با مخالفتهای احتمالی جمهوریخواهان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران، باراک اوباما با هم حزبی‌های دموکرات خود در مجلس سنای آمریکا دیدار کرد؛ دیداری که به منظور اطمینان از حمایت آنها از مذاکرات صورت گرفته است. به دنبال این دیدار، دو سناتور ارشد دموکرات مجلس سنای آمریکا از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ برای حصول توافق جامع حمایت کردند.

تماس ویدئو کنفرانسی اوباما با هیات آمریکایی درباره مذاکرات ایران

پایگاه هیل- رئیس‌جمهوری آمریکا با تیم واشنگتن در مذاکرات وین تماس ویدئو کنفرانسی برقرار کرده و با آنها درباره آخرین اخبار مربوط به گفتگوهای هسته‌ای به صحبت نشسته است. اوباما پیشرفت در مذاکرات را بررسی کرد و راهنماییهایی در خصوص مسائل مربوط به تلاشهای جاری برای حصول توافق خوب بین گروه ۵+۱ و ایران ارائه کرد.

هیچ مشکل لاینحلی در مذاکرات باقی نمانده است

اینترفاکس- سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در حاشیه اجلاس بریکس در شهر اوفا گفت که توافق هسته‌ای نزدیک و در دسترس است.‌ وی افزود: هیچ مشکل لاینحلی در مذاکرات باقی نمانده است. لاوروف درباره اولویت مراحل رفع تحریم در این توافق احتمالی گفت: ما از برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی که از مهم‌ترین محدودیت‌های اعمال‌شده بر ایران است حمایت می‌کنیم.‌ ایران حرف آخر را در خصوص زمان برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی خواهد زد.‌

رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران ۲ تا ۸ سال زمان می‌برد

خبرگزاری روسی ایتارتاس- قرار است تحریمهای تسلیحاتی ایران در دو مرحله که احتمالا 2 تا 8 سال زمان می‌برد، رفع شوند. یک منبع دیپلماتیک در وین خبر داد، موضوع رفع تحریمهای تسلیحاتی ایران در دو مرحله مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است مبنی بر اینکه در ابتدا تحریمهای تسلیحاتی شاید تعلیق و بعدا کاملا لغو شود.

توافق ایران و 1+5 بر سر صادرات اورانیوم غنی‌شده به روسیه و واردات اورانیوم طبیعی

خبرگزاری ایتارتاس روسیه- بنا به گفته منابع دیپلماتیک ایرانی حاضر در مذاکرات وین توافق بر سر نحوه صادرات اورانیوم ایران به روسیه صورت گرفته است. مذاکره‌کنندگان اینگونه به توافق رسیده‌اند که ایران مازاد اورانیوم غنی‌شده خود را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی، به روسیه صادر کند.

ایران در مذاکرات پیشنهادات جدید مطرح کرده است

خبرگزاری ایتارتاس روسیه- یک خبرگزاری روسیه از طرح پیشنهادات جدید توسط ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه 5+1 خبر داد. این خبرگزاری به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است.

مقام غربی خبر تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای را تکذیب کرد

شبکه اسکای‌نیوز- یک مقام غربی روز پنج‌شنبه گزارش‌های منتشر شده در مورد احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته‌ای را تکذیب کرد. منابع خبری مدعی شده بودند که ممکن است گفت‌وگوها تا روز یکشنبه تمدید شود.

مگر خروج اورانیوم از کشور خط قرمز نبود/ ناامیدی اوباما از حصول توافق هسته‌ای/ عربستان و آمریکا، رفیق گرمابه و ناو هواپیمابرسوریه:

ارتش سوریه به 4 کیلومتری تدمر رسید

خبرگزاری فارس- نیروهای ارتش سوریه به کمک نیروهای دفاع ملی در ادامه پیشروی خود به سمت شهر تاریخی تدمر (پالمیرا) موسوم به عروس صحرا، واقع در استان حمص، موفق شدند به 4 کیلومتری شهر برسند. به گزارش فارس پیشروی‌ها از محور غربی به سمت شهر هنوز ادامه دارد و عناصر تروریستی داعش به دلیل حملات غافلگیرکننده ارتش در بسیاری از مناطق غربی مجبور به فرار به داخل شهر شده‌اند.

ارتباط تل‌آویو با داعش در عراق و خرید سلاح برای تروریست‌های سوریه با پول عربستان و قطر

روزنامه الاخبار لبنان- هکرها موفق شدند به رایانه شخصی تعدادی از کارمندان امنیتی رژیم صهیونیستی نفوذ کنند که یکی از آنها منذر الصفدی مشهور به مندی الصفدی یکی از کارمندان دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که در پرونده سوریه بسیار فعال است. در پی این موضوع مشخص شد که مندی تلاش کرده مزدورانی از لبنان و سوریه را به خدمت بگیرد تا با آنها برای رساندن سلاح به گروه‌های معارض هماهنگی انجام دهد. قرار بوده که سلاح‌های خریداری شده برای گروه‌های مسلح در سوریه با پول عربستان و قطر انجام شود. همچنین رابطه یکی از فرماندهان داعش در عراق با دشمن اسرائیلی فاش شد. رژیم صهیونیستی تلاش کرده قرارداد اسلحه‌ای را در پراگ پایتخت چک به حساب الجبهه الاسلامیه، اجناد الشام والنصره ببند اما برخی گروه‌های مسلح به ویژه النصره با بستن این قرارداد در خارج از مرزهای سوریه مخالفت کرده‌اند.

مگر خروج اورانیوم از کشور خط قرمز نبود/ ناامیدی اوباما از حصول توافق هسته‌ای/ عربستان و آمریکا، رفیق گرمابه و ناو هواپیمابریمن:

پیش نویس طرح آتش بس در یمن به سازمان ملل ارائه شد

المیادین- نماینده عبد ربه هادی منصور رئیس جمهور فراری یمن در سازمان ملل پیش نویس طرح آتش بس در یمن را به شورای امنیت ارائه داد. این طرح برای آتش‌بس مورد موافقت دولت ریاض هم قرار گرفته است. براساس این پیش نویس نیروهای مردمی باید از 5 استان یمن عقب نشینی کنند و برخی از مقامات دولت عبد ربه منصور از جمله وزیر دفاع که زندانی هستند، باید آزاد شوند. تلویزیون العربیهاز آتش‌بس در 5 روز آخر ماه رمضان و 5 روز اول ماه شوال در یمن خبر داده بود که از روز جمعه آغاز می‌شود.

مگر خروج اورانیوم از کشور خط قرمز نبود/ ناامیدی اوباما از حصول توافق هسته‌ای/ عربستان و آمریکا، رفیق گرمابه و ناو هواپیمابرفلسطین:

کنست قانون حبس ابد فلسطینیان متهم به ربودن اسرائیلی‌ها را در دور اول تصویب کرد

وبگاه خبری معاریو- کنست (پارلمان اسرائیل) قانون جدیدی را که اجازه می‌دهد هر فلسطینی متهم به ربایش یک اسرائیلی به حبس ابد محکوم می‌شود، در دور اول تصویب کرد. قانون مذکور برای تصویب نهائی به دور دوم و سوم واگذار شد. بنا بر اینقانونهر کسی که به ربایش یک اسرائیلی با انگیزه‌های نژادپرستانه متهم شود، به حبس ابد محکوم خواهد شد و در هیچ توافقی مربوط به تبادل اسرا نمی‌تواند آزاد شود.

مگر خروج اورانیوم از کشور خط قرمز نبود/ ناامیدی اوباما از حصول توافق هسته‌ای/ عربستان و آمریکا، رفیق گرمابه و ناو هواپیمابرعربستان سعودی:

بازدید وزیر دفاع عربستان از ناو آمریکایی تئودور روزولت در خلیج فارس

پایگاه خبری اخبار 24- محمد بن سلمان جانشین ولی‌عهد و وزیر دفاع عربستان از ناو هواپیما بر تئودور روزولت که در خلیج فارس حضور دارد بازدید کرد. ولی‌عهد عربستان در این بازدید از قدرت‌های این ناو و توانایی‌های دفاعی و هجومی آن به ویژه توانایی‌های ضد زیردریایی آن آگاهی پیدا کرده است. ‌اندرو لویس فرمانده این ناو اطلاعاتی درباره جزئیات و نحوه فعالیت ناو روزولت به اطلاع وزیر دفاع عربستان رسانده است.

مگر خروج اورانیوم از کشور خط قرمز نبود/ ناامیدی اوباما از حصول توافق هسته‌ای/ عربستان و آمریکا، رفیق گرمابه و ناو هواپیمابرروسیه:

روسیه قطعنامه سازمان ملل در خصوص نسل‌کشی صربرنیتسا را وتو کرد

خبرگزاری فرانسه- با نزدیک شدن به سالگرد کشتار هزاران مسلمان بوسنیایی توسط ارتش صرب‌ها در شهر صربرنیتسا، تلاش سازمان ملل برای محکومیت این واقعه ناکام ماند. نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در خصوص کشتار صربرنیتسا را وتو کرده است. 11 جولای سال 1995 میلادی، ارتش صرب‌ها پس از سقوط این شهر، 8 هزار شهروند مسلمان را بازداشت کرد و هزاران تن از آنها را کشت؛ هر از چندگاهی در میانه جنگل‌های بوسنی گورهای دسته‌جمعی قربانیان پیدا می‌شود.

مگر خروج اورانیوم از کشور خط قرمز نبود/ ناامیدی اوباما از حصول توافق هسته‌ای/ عربستان و آمریکا، رفیق گرمابه و ناو هواپیمابرایتالیا:

برلوسکنی به سه سال حبس محکوم شد

خبرگزاری فرانسه- سیلویو برلوسکنی نخست وزیر سابق ایتالیا به اتهام پرداخت رشوه به یک نماینده پارلمان توسط دادگاهی در شهر ناپل به سه سال زندان محکوم شد. برلوسکنی متهم است که برای بی‌ثبات کردن دولت چپ‌گرای ایتالیا طی سال‌های 2006-2008 به نمایندگان پارلمان این کشور رشوه داده است. برلوسکنی پیش از این در جمع هوادارانش با رد اتهامات مطرح شده تاکید کرده بود که بی‌گناه است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • مهدی ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    ما یک زمانی همچیمونو پای دفاع از مسلمانان بوسنی وچچنی ریختیم ولی همشون داعشی از اب درومدن همون بهتر که روسیه وتو کرد!!! مردمانی بس نمک نشناسند
  • غلامرضا ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    خروج اورانيم از ايران جز مشروطي هاي تفاهم نامه لوزان نبوده است
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    حالا بازدید این وزیر دفاع عربستان از ناو روزولت چیزی هم عایدش شده چیزی فهمیده یا مثل یه بز از اونجا عبور کرده من که شکل ندارم دومیش درسته . این احمق فقط سربازای خانمو بدقت دید زده میگی نه بریم روبروکنیم.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    0 0
    اگه صرب ها اجازه داشتن نسل کشی کنن اسرائیل هم می تونه دیگه!! استاندارد دو گانه نداریم که!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس