سازمان انرژی اتمی روسیه از تلاش تهران و مسکو برای توافق در خصوص تغییر کاربری سایت غنی‌سازی فردو و تبدیل آن به تأسیسات تولید ایزوتوپ‌های سنگین خبر داد.

مسکو و تهران به دنبال توافق تغییر کاربری فردو
به گزارش مشرق، سازمان انرژی اتمی روسیه موسوم به «روس‌اتم» در بیانیه‌ای امروز جمعه اعلام کرد، مسکو و تهران سعی دارند تا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم سابق در سایت فردو را به تأسیسات تولید ایزوتوپ‌های سنگین تغییر کاربری دهند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه روس‌اتم آمده است که مقامات ایران و روسیه در حال مهیا کردن شرایط برای توافقی در خصوص تغییر کاربری سایت سابق غنی‌سازی اورانیوم فردو و تبدیل آن به تأسیسات تولید ایزوتوپ‌های سنگین هستند.

«نیکلای اسپاسکی» قائم‌مقام شرکت روس‌اتم در تاریخ 25 و 26 ماه مه (5 و 6 خردادماه) با «مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه و «بهروز کمالوندی» معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

در بیانیه روس اتم آمده است: در این گفت‌وگوها طرفین در خصوص پیشرفت در تنظیم قراردادی در خصوص تحققات اولیه برای تغییر کاربری تأسیاست غنی‌سازی فردو به سایت تولید ایزوتوپ‌های سنگین ابراز خرسندی کرده اند.

بنا بر این گزارش، تغییر کاربری سایت فردو در متن توافق برجام میان ایران و نمایندگان 6 کشور از جمله روسیه و آمریکا که در ماه جولای سال گذشته میلادی تصویب شد، آمده است.

بر اساس این گزارش، «ولادیمیر وورونکوف» نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دیگر سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد که نوع ایزوتوپ‌هایی که قرار است در فردو تولید شود نیز مشخص شده است.

بنا به گفته نماینده دائم روسیه در آژانس، تولید ایروتوپ‌های سنگین در تأسیسات بازطراحی شده در فردو قرار است در سال 2018 میلادی آغاز شود.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس