کمتر از یک هفته پس از آنکه کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی آمریکا به بهانه تحریم‌های ضدایرانی، بررسی مدارک دانش‌آموختگان پزشکی در دانشگاه‌های ایران را متوقف کرد، این نهاد اعلام کرد که بررسی این مدارک را از سر می‌گیرد.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز شنبه 94/3/16 به شرح زیر است:

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/ایران:

نشست معاونان ظریف و موگرینی در وین

خبرگزاری فارس- در ادامه رایزنی‌های جمعه در وین در راستای ادامه نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 14 به وقت محلی (16:30 به وقت تهران) در حال گفت‌وگو هستند. همزمان نیز نشست‌های کارشناسی در جریان است.

گاردین جزئیات جدیدی از طرح موساد برای ترور امام خمینی منتشر کرد

روزنامه انگلیسی گاردین- گاردین جزئیات جدیدی از طرح موساد برای ترور امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران به درخواست شاپور بختیار، نخست‌وزیر وقت شاه مخلوع ایران منتشر کرد. پیش از این در 25 اردیبهشت‌ماه گزارش شده بود یکی از مأموران سابق دستگاه امنیتی اسرائیل در مرکز مطالعات امنیتی تل‌آویو فاش کرده که شاپور بختیار، درخواست ترور امام خمینی را با موساد طرح کرده بود. یوسی آلفر بیست و سه سال بعد از ترک موساد ساعت چهار صبح با یادآوری یک خاطره از خواب برمی‌خیزد: اگر موساد با این درخواست در سال ۱۹۷۹ برای ترور آیت‌الله خمینی در پاریس موافقت کرده بود چه اتفاقی رخ می‌داد؟ آلفر اخیراً در مصاحبه‌ای گفت: پاسخ به این سوال دشوار است. اما محوریت رهبران خیلی کاریزماتیک و به تبع، پیامدهای ناشی از حذف ناگهانی آنها چیزی است که حتما به دلیل نیاز دارد. (این کار را بدون دلیل نمی‌توان انجام داد).

ایران باید ذخائر اورانیوم خود را تا ۳۰ ژوئن کاهش دهد

خبرگزاری فارس- ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جلسه‌ای که بخش اعظم آن به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره افزایش ذخائر اورانیوم ایران اختصاص داشت، در پاسخ به این سوال که چرا ذخائر اورنیوم ایران در نقطه زمانی مورد اشاره نیویورک‌تایمز بالاتر از حد لازم بوده گفت که ایران باید ذخائر اورانیوم خود را کاهش دهد. هارف روزهای گذشته هم گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز را غیردقیق خوانده بود و گفته بود میزان ذخائر اورانیوم ایران مطابق مفاد توافقنامه موقت ژنو می‌تواند نوسان داشته باشد، اما آنها باید در موعدهای تعیین شده میزان ذخائر خود را به رقم‌های لازم کاهش دهند.

آمریکا از توقف بررسی مدارک دانش آموختگان پزشکی ایران عقب نشینی کرد

خبرگزاری فارس- کمتر از یک هفته پس از آنکه کمیسیون آموزشی فارغ‌التحصیلان پزشکی خارجی آمریکا به بهانه تحریم‌های ضدایرانی، بررسی مدارک دانش‌آموختگان پزشکی در دانشگاه‌های ایران را متوقف کرد، این نهاد از تصمیم خود عقب‌نشینی و اعلام کرد که بررسی این مدارک را از سر می‌گیرد. مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه هفته گذشته در این خصوص گفت: استفاده ابزاری از حق آموزش و تحصیل که در زمره حقوق بنیادی انسانها است اقدامی نادرست و تبعیض آمیز می باشد به ویژه اینکه این رشته تحصیلی با سلامت و جان سایر انسانها ارتباط مستقیم دارد.

عراقچی و روانچی راهی تهران شدند

خبرگزاری فارس- سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران که برای شرکت در ششمین دور مذاکرات به منظور نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در وین حضور داشتند، این شهر را ترک و راهی تهران شدند. نشست‌های کارشناسی در وین به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه در جریان است و به احتمال زیاد این نشست‌ها تا 10 تیر ماه (ضرب الاجل هفت ماهه توافق ژنو) ادامه دارد.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/یمن:

برای اولین بار پس از حمله عربستان؛ پروازهای فرودگاه صنعاء از سر گرفته شد

پایگاه خبری اخبار الیمن- محمد عبدالحمید المخلافی رئیس سازمان خطوط هوایی یمن، اعلام کرد، پروازهای فرودگاه صنعاء به مقصد کشورهای خارجی جهت انتقال شهروندان یمنی برای درمان، تحصیل و موارد فوری، آغاز به کار کرده است. پروازهایی از برخی کشورها نیز جهت انتقال یمنی‌ها به کشور انجام خواهد پذیرفت.

سازمان ملل از برگزاری گفت‌وگوهای یمنی در روز ۲۴ خرداد در ژنو خبر داد

خبرگزاری فارس- اسماعیل ولد الشیخ احمد نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران گفت: قرار است گفتگوهای گروه های یمنی ٢٤ خرداد در ژنو برگزار شود.

حزب کنگره ملی یمن به نشست صلح ژنو دعوت می‌شود

روزنامه الشرق الاوسط- عبدالله المعلمی نماینده دائمی عربستان در سازمان ملل اعلام کرد که از حزب کنگره ملی یمن برای شرکت در نشست صلح ژنو دعوت به عمل خواهد آمد.

عربستان برای حملات تروریستی در یمن، دزدان دریایی سومالیایی استخدام می‌کند

خبرگزاری فارس- عیسی ولد حسن العمری، یکی از رهبران انصار الله یمن اعترافات افسران ارتش عربستان در خصوص ارتباط رژیم آل سعود با دزدان سومالیایی را فاش کرد. العمری گفت: سرویس اطلاعات عربستان از دزدان دریایی سومالی خواست برای تروریست‌ها در یمن سلاح منتقل کرده و دست به عملیات‌های تروریستی در یمن بزنند.

اقامت اجباری منصور هادی در عربستان

لحج نیوز- برخی از نزدیکان منصور هادی ریس‌جمهور مستعفی و فراری به عربستان، اعلام کرده‌اند که وی در ریاض تحت اقامت اجباری قرار گرفته و مسئولان سعودی به وی اجازه سفر به نیویورک برای مداوا را نمی‌دهند. برخی از نزدیکان منصور هادی از حصر خانگی وی خبر داده‌اند.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/عراق:

مسئولان عراقی از مرگ طارق عزیز، معاون صدام خبر دادند

پایگاه خبری السومریه نیوز- عادل دخیل معاون استانداری ذی قار از مرگ طارق عزیز 79 ساله، وزیر خارجه و معاون صدام، دیکتاتور معدوم عراق بر اثر سکته قلبی در زندان خبر داد. طارق عزیز از سال‌های 1983- 1991 وزیر خارجه و از سال 1979- 2003 معاون صدام بود.

بمباران النخیب یک روز بعد از پرواز جنگنده‌های سعودی در آسمان این شهر صورت گرفت

خبرگزاری فارس- حاکم الزاملی، رئیس کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق افشا کرد: یک روز پس از پرواز هواپیماهای رژیم سعودی در آسمان شهر النخیب واقع در شمال شرقی کربلای معلی، این شهر در معرض حملات موشکی و خمپاره‌ای قرار گرفت.

پرواز جنگنده‌های سعودی در نزدیکی استان الانبار؛ بغداد از ریاض توضیح خواست

خبرگزاری آناتولی- حاکم الزاملی رئیس کمیته امنیتی و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش عراق جنگنده‌های عربستانی را که به حریم هوایی عراق در منطقه النخیب در جنوب شرقی استان الانبار نزدیک شده بودند از این منطقه دور کرده است. وی اعلام کرد که این منطقه تنها یک روز بعد از این حادثه به وسیله خمپاره و کاتیوشا مورد اصابت قرار گرفته است. وی افزود که بعد از این اقدام عراق پیامی به عربستان ارسال کرده است و تأکید کرده که از این کشور و ائتلاف آمریکایی مقابله با داعش توضیحاتی در این زمینه خواسته که دلیل پرواز جنگنده‌های سعودی در منطقه‌ای که در آن عملیات نظامی انجام نمی‌شود چیست.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/سوریه:

درخواست وزارت خارجه سوریه از سازمان ملل و شورای امنیت برای مقابله با تحرکات ترکیه

پایگاه خبری العهد- وزارت خارجه سوریه در نامه‌ای به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت، با اشاره به افشای قاچاق سلاح از ترکیه به سوریه نوشت: دولت جمهوری عربی سوریه از ابتدای شروع بحران، سعی داشته تا به دبیر کل و ریاست شورای امنیت با استفاده از اسناد موثق، نقش مداخله‌گرانه و تخریبی و رفتارهای عداوت آمیز ترکیه از طریق حمایت مستقیم و غیر مستقیم از تروریسم را اثبات کند. دولت سوریه در این نامه از سازمان ملل و شورای امنیت خواسته است تا حکومت ترکیه را از ادامه حمایت از تروریسم و تجاوز به تمامیت ارضی سوریه باز دارد.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/لبنان:

حزب الله کنترل اغلب ارتفاعات مرزی لبنان و سوریه را به دست گرفت

روزنامه السفیر- سه هفته پس از آغاز عملیات القلمون در مناطق کوهستانی غرب سوریه و تنها چند روز پس از آغاز عملیات نظامی حزب الله برای پاکسازی ارتفاعات عرسال واقع در شرق لبنان، کنترل اغلب مناطق عملیات به دست رزمندگان مقاومت اسلامی درآمد. پس از اعلام تحت کنترل درآمدن قله صدر البستان توسط نیروهای حزب الله و ارتش سوریه، هم اکنون دره‌های العوینی و الدب و ضهر الهوه در نبرد حزب الله در ارتفاعات شرق لبنان و غرب سوریه با نیروهای تروریستی،‌ هنوز تحت کنترل نیروهای مقاومت در نیامده‌اند. افراد مسلح جبهه النصره در منطقه‌‌ای با مساحت تقریبا 50 کیلومتر مربع محاصره شده‌اند.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/عربستان سعودی:

بوش گزارش یازده سپتامبر را دستکاری کرد

روزنامه تلگراف- یک سناتور پیشین آمریکایی خواستار انتشار بخش‌های منتشرنشده گزارش محرمانه سنا درباره نقش داشتن عربستان سعودی در حملات 11 سپتامبر شد. باب گراهام سناتور سابق و رئیس پیشین کمیته اطلاعات سنای آمریکا همچنین گفت که جورج بوش رئیس‌جمهور سابق این کشور گزارش محرمانه سنا درباره دست داشتن عربستان سعودی در این حملات را دستکاری کرده و این گزارش را پس از تغییر منتشر کرد. گزارش محرمانه سنا نشان داد که عربستان سعودی تامین‌کننده اولیه و اساسی حملات 11 سپتامبر بود و 15 گروگانگیر از مجموع 19 گروگانگیر حاضر در این حملات اهل عربستان سعودی بودند.

همه پروازهای رفت و برگشت جازان و ابها در عربستان لغو شد

خبرگزاری فارس- عربستان اعلام کرد که همه پروازهای رفت و برگشت ابها و جازان به دلایل امنیتی لغو شده است. ابها مرکز اداری منطقه عسیر در جنوب عربستان است که پیشتر مسئولان عربستانی مدعی شده‌ بودند یک موشک اسکاد شلیک شده از سوی یمن به منطقه خمیس مشیط در این منطقه را منهدم کرده‌اند. از سوی دیگر نیز رسانه‌های عربستانی از مقابله با حمله قبایل یمنی به منطقه جازان خبر داده بودند که در این عملیات نیز یک مرزبان سعودی کشته شده است.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/فلسطین:

دادگاهی مصری حکم تروریستی بودن حماس را لغو کرد

شبکه خبری الجزیره- دادگاه امور ضرب الاجل قاهره مصری حکم تروریستی بودن جنبش حماس را که پیشتر درباره این گروه در مصر صادر شده بود لغو کرد. دادگاه امور ضرب الاجل قاهره اعلام کرده که صدور این حکم از سوی دادگاه بدوی در تخصص دادگاه نبوده است.

استقبال حماس از رأی دادگاه مصر

وبگاه الرساله فلسطین- جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از رأی دادگاه مصر در لغو حکم تروریستی نامیدن این جنبش استقبال کرد. اسماعیل رضوان یکی از اعضای ارشد حماس گفت: لغو این حکم، تصحیح اشتباه پیشین بود. وی در ادامه این اقدام را پیشرفتی مثبت و مهم و گامی در جهت صحیح و درست توصیف کرد.

در صورت ادامه وقت‌کشی تل‌آویو، تشکیلات خودگردان تا پایان ۲۰۱۵ خودش را منحل خواهد کرد

وبگاه خبری فلسطین الیوم- صائب عریقات عضو ارشد هیأت مذاکره‌کنندگان فلسطینی و نیز عضو کمیته اجرایی سازان آزادیبخش فلسطین ساف اعلام کرد اگر تشکیلات خودگردان نتواند به توافق صلح با رژیم صهیونیستی برسد تا بر اساس آن طرح دو دولتی اجرایی شود، این نهاد (تشکیلات) به دست خودش تا پایان سال جاری (2015) منحل خواهد شد.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/آمریکا:

75 درصد جنگنده‌های ائتلاف، بدون هدف قرار دادن داعش بازمی‌گردند

کیوبیک‌لین- ژنرال جان هاسترمن رئیس ناوگان هوایی تحت فرماندهی مرکزی آمریکا روز جمعه طی کنفرانسی در قطر ضمن دفاع از حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش مدعی شد که این حملات هوایی موجب شده است که ماهیانه بیش از 1000 تکفیری داعش کشته شوند. هاسترمن تأیید کرد که 75 درصد از هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بدون آنکه حتی یک بمب پرتاب کنند، بازمی‌گردند اما مقایسه این عملیات‌های ائتلاف بین‌المللی علیه داعش با درگیری علیه ارتش یک کشور کارساز نیست.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/اتحادیه اروپا:

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه تا ژانویه 2016 تمدید می‌شود

نشریه فرانسوی اوئست فرانس- بنابر اعلام منابع آگاه اروپایی، تحریم‌های اقتصادی اعمال شده از سوی اتحادیه اروپا علیه روسیه به اتهام حمایت این کشور از جدائی‌طلبان شرق اوکراین، تا ژانویه سال آینده میلادی تمدید خواهند شد. یک منبع آگاه اروپایی در اظهاراتی اعلام کرد: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه طی نشستی اروپایی که اواخر ماه ژوئن جاری برگزار خواهد شد، به مدت 6 ماه دیگر تمدید خواهند شد.

یونان پیشنهادات پوچ و طرح غیرواقع‌گرایانه طلبکارانش را نمی‌پذیرد

روزنامه فرانسوی فیگارو- نخست‌وزیر یونان طی اظهاراتی مقابل پارلمان این کشور، با پوچ و نامعقول خواندن پیشنهادات ارائه شده از سوی طلبکارانش، مخالفت دولت خود را با این پیشنهادات و طرح‌ها اعلام کرد. الکسی سپیراس نخست‌وزیر یونان در اظهاراتی مقابل پارلمان این کشور اعلام کرد: پیشنهادات ارائه شده از سوی طلبکاران ما غیرواقعی است و یونان نمی‌تواند پیشنهادات پوچ و نامعقول طلبکارانش را بپذیرد.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/چین:

تلفات غرق کشتی چینی در 70 سال گذشته بی‌سابقه بود

خبرگزاری فرانسه- حادثه غرق یک فروند کشتی مسافربری چینی که روز دوشنبه هفته گذشته در رودخانه یانگ تسه روی داد در طول 70 سال گذشته در این کشور بی‌سابقه بوده است. مرگ 396 نفر از مسافران این کشتی تایید شده و تنها 14 نفر از مسافران تا کنون زنده مانده‌اند. این کشتی مسافربری توریستی با 456 سرنشین در جنوب چین و در طوفان رودخانه یانگ تسه غرق شده بود.

تحرکات خطرناک عربستان در عراق/ چرا آمریکا مدارک دانشجویان ایرانی را بررسی می‌کند/آلمان:

اولین گروه از جانباختگان سقوط هواپیمای جرمن‌وینگز به آلمان منتقل می‌شوند

خبرگزاری آلمان- شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا سه‌شنبه آینده اولین سری از اجساد قربانیان سقوط هواپیمای خطوط هوایی جرمن‌وینگز را به آلمان منتقل خواهد کرد. با گذشت هواپیمای ایرباس A-320 خطوط هوایی جرمن‌وینگز وابسته به خطوط هوایی لوفت‌هانزا 24 مارس در جریان پرواز از بارسلونا به دوسلدورف در کوه‌های آلپ سقوط کرد و همه 150 سرنشین آن از جمله 2 خبرنگار ایرانی کشته شدند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    تدبیر ممنون
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    متشکریم !!!!
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    0 0
    آقای ظریف متشکریم !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس