جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: یک راه افشا کردن ماهیت نادرست ادعای داعش درباره اسلامی بودن این گروه است. داعش بیشتر از آنچه من شکل بالگرد هستم، به دولت شباهتی ندارد.

گروه بین‌الملل مشرق- گزارش پیش رو خلاصه مهم‌ترین اخبار بین‌الملل طی 24 ساعت است که از عصر روز گذشته تا عصر روزی که تاریخ آن در زیر می‌آید، انتخاب و خلاصه آن آماده شده است. همچنین برای استفاده راحت‌تر مخاطبین محترم، اخبار بر اساس کشور تفکیک گردیده است.

خلاصه اخبار بین‌الملل روز چهارشنبه 94/3/13 به شرح زیر است:

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/ایران:

پایان مطالعات محیطی ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر تا شهریور

شبکه خبر- بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص آغاز عملیات ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر عنوان کرد: مرحله مطالعات محیطی ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه بوشهر تا شهریور امسال به پایان می‌رسد.

مسکو: تلاش می‌کنیم انتقال اس-300 به ایران را تا سال 2016 آغاز کنیم

پایگاه خبری شبکه بلومبرگ- یک مقام ارشد روس می‌‌گوید مسکو در تلاش است تا انتقال سامانه‌های دفاعی اس-300 به ایران، تا سال آینده میلادی آغاز شود. روسیه در حال مونتاژ قطعات این سامانه‌هاست و انتظار دارد تا ابتدای سال 2016 روند انتقال آن‌ها به ایران آغاز شود.

آمریکا بزرگترین شرکت لیزینگ هواپیمایی را به اتهام همکاری با ایران به دادگاه احضار کرد

بلومبرگ- شرکت هلندی هلدینگ ایرکپ، بزرگترین شرکت لیزینگ هواپیمایی، می‌گوید همکاری‌های لازم را با دولت آمریکا در زمینه تحقیقات مربوط به عرضه هواپیماهای ایرباس به شرکت هواپیمایی ماهان ایر به عمل می‌آورد. بخشی از تحقیقات دولت آمریکا به همکاری شرکت هلندی در فروش 9 فروند هواپیمایی مربوط می‌شود که شرکت ماهان ایر از هواپیمایی النصر عراق خریداری کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ای برای آزادی اتباع آمریکایی بازداشتی در ایران تصویب کرد

خبرگزاری فارس- کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، سه‌شنبه به ریاست اد رویس تشکیل جلسه داد و قطعنامه‌ای را که خواستار آزادی اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران است به تصویب رساند. قطعنامه شماره 233 که امروز در این کمیته به تصویب رسید برداشت مجلس نمایندگان آمریکا را مبنی بر اینکه ایران باید فوراً نسبت به آزادی سه تبعه آمریکایی بازداشتی در ایران اقدام کند، منعکس می‌کند. این قطعنامه که به ابتکار جیمز ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوهایو تهیه شده از مقامات ایران می‌‌خواهد سعید عابدینی، امیر حکمتی و جیسون رضائیان را از زندان آزاد و برای یافتن رابرت لوینسن همکاری کند.

ابراز همدردی افخم با خانواده‌های قربانیان کشتی غرق شده چینی

خبرگزاری فارس- مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه با ابراز تأسف از غرق شدن یک کشتی در استان هوبی چین که به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از اتباع این کشور منجر شد، این سانحه دلخراش را به مردم و دولت آسیب‌دیده تسلیت گفت.

همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌شده است

خبرگزاری فارس- اصغر زارعان معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی ایران با بیان تفاوت بین بازرسی‌های موقت، معمولی و ویژه، گفت: همه دسترسی‌ها به مراکز هسته‌ای مدیریت‌شده هستند و اینطور نخواهد بود که از هر جایی و هر چیزی بازدید کنند و امنیت ملی و اقتدار حاکمیتی کشور را با مخاطره مواجه کنند.

وین پنجشنبه میزبان دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در ادامه نگارش پیش‌نویس برجام

خبرگزاری فارس- دور جدید رایزنی‌های هسته‌ای در راستای ادامه نگارش پیش‌نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از پنجشنبه در وین برگزار می‌شود. هنوز مشخص نیست که این مذاکرات تا چه روزی ادامه خواهد داشت. این مذاکرات با حضور همه هیأت‌های مذاکره کننده 1+5 و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در سطح معاونان وزرای خارجه و مدیران کل برگزار خواهد شد. تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی بامداد پنجشنبه راهی این شهر می‌شوند.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/یمن:

انصارالله: با آمریکایی‌ها دیداری نداشتیم

شبکه المیادین- ضیف الشامی سخنگوی جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه ما به دعوت عمان به مسقط سفر کردیم، گفت: هیچ‌گونه دیداری با آمریکایی‌ها نداشتیم. وی ادامه داد: حق منصور هادی است که به عنوان یک طرف سیاسی، در مذاکرات ژنو شرکت کند. گفت‌و‌گوی گروه‌های یمنی در ژنو قرار است از سوی سازمان ملل، تا پایان خرداد ماه بین گروه‌های مختلف برگزار شود.

شورای امنیت به درخواست روسیه در مورد یمن تشکیل جلسه می‌دهد

العربیه- شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهارشنبه به درخواست روسیه در مورد یمن تشکیل جلسه خواهد داد. درخواست روسیه برای تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد یمن در حالی است که این کشور پیش از این به قطعنامه شورای امنیت علیه یمن رأی ممتنع داده و مانع از تصویب آن نشده بود.

دولت مستعفی یمن در اجلاس ژنو شرکت می‌کند

شبکه العربیه- دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی اعلام کرد که در دور جدید مذاکرات صلح که بناست در ژنو برگزار شود، شرکت خواهد کرد. این مذاکرات بنا به اعلام سازمان ملل در اواخر خرداد ماه برگزار خواهد شد و در آن گروه‌های یمنی و کشورهای درگیر در این کشور، برای حل بحران یمن دور هم گرد خواهند آمد.

آمریکا دیدار نماینده خود با جنبش انصارالله در عمان را تأیید کرد

خبرگزاری فرانسه- ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه تأیید کرد که آن پترسون نماینده ارشد آمریکا در امور خاور نزدیک با اعضای گروه انصارالله یمن در عمان دیدار داشته است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد که پترسون چندین دیدار در عمان با نمایندگان انصارالله داشته است.

شورای امنیت خواستار آتش‌بس انسانی و آغاز سریع مذاکرات صلح در یمن شد

روزنامه فرانسوی فیگارو- شورای امنیت سازمان ملل متحد ضمن حمایت از درخواست بان کی مون دبیرکل این سازمان برای برقراری آتش‌بس انسانی در یمن، خواستار آغاز هر چه سریعتر مذاکرات صلح در این کشور شد. 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای مشترک از به تعویق افتادن مذاکرات ژنو که قرار بود هفته گذشته در سوئیس برگزار شود، عمیقا ابراز تأسف کردند.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/سوریه:

بیانیه نشست ائتلاف ضد داعش در پاریس

خبرگزاری فرانسه- نشست ائتلاف ضد داعش سه‌شنبه در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست آمده است: اعضای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش خواستار راه‌اندازی سریع روند سیاسی واقعی و فراگیر تحت نظارت سازمان ملل متحد به منظور برقراری صلح در سوریه هستند.

آزادسازی مناطق جدید در ریف حسکه

خبرگزاری فارس- سرانجام کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای سوریه موفق شدند، به 3 سال اشغال روستاها و شهرک‌های ریف غربی راس العین توسط گروه‌های مسلح تروریستی ارتش آزاد، جبهه النصره و داعش پایان دهند و داعش را وادار به خروج از این مناطق کنند. از ریف جنوبی و جنوب شرقی شهر حسکه نیز گزارش شده که ارتش سوریه و مبارزان کُرد حسکه حمله نیمه شب داعش به این شهر را که ابتدا با چند دستگاه خودرو بمبگذاری شده آغاز شده بود، دفع کردند.

آمریکا دولت سوریه را به همکاری با داعش متهم کرد

روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف- ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را به همدستی با تکفیری‌های داعش در سوریه متهم کرد. هارف گفت: با انتشار جدیدترین گزارش‌ها، بشار اسد نه تنها نشان داد که نمی‌خواهد برای نابودی پناهگاه امن داعش در سوریه از نیروی هوایی خود استفاده کند، بلکه واقعاً به دنبال تقویت موقعیت آنها به دلایل منفعت‌طلبانه است.

وزیر خارجه داعش به هلاکت رسید

خبرگزاری فارس- منابع میدانی سوری اعلام کردند که ارتش این کشور موفق شد، مسئول روابط خارجی گروه تروریستی تکفیری داعش موسوم به وزیر خارجه داعش را به هلاکت برساند. محمد غلاب المغیر به همراه برادرش و دو نفر از همراهانش در عملیات ارتش سوریه در ریف حسکه، واقع در شمال شرقی سوریه کشته شدند.

حمله گسترده داعش به شهر حسکه برای سومین روز متوالی ناکام ماند

خبرگزاری فارس- برای سومین روز متوالی استان حسکه و بطور خاص ریف جنوبی حسکه شاهد درگیری‌های شدید مسلحانه پس از سلسله حملات گروه تروریستی تکفیری داعش به این منطقه است. مهمترین هدفی که داعش از حمله به ریف جنوبی حسکه دنبال می‌کند، تلاش برای ایجاد روزنه‌ای در این منطقه است که زمینه نفوذ این گروه تروریستی تکفیری را به شهر حسکه مرکز استان حسکه فراهم کند که تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/عراق:

تجاوز به زنان عراقی در کلیساها تحت نظارت زنان انگلیسی

پایگاه خبری روسی اسپوتنیک- تکفیری‌های داعش، تنها طی ماه گذشته میلادی، 48 دختر و زن عراقی را پس از تجاوز و شکنجه وحشیانه در داخل کلیساهای عراقی، تحت نظارت زنان انگلیسی تکفیری به قتل رساندند.

سد بیجی به تسلط نیروهای عراقی درآمد

شبکه المیادین- ارتش و نیروهای مردمی عراق توانستند سد بیجی را از کنترل تکفیری‌های داعش خارج کنند. سد بیجی در شمال تکریت قرار دارد و جزء مناطق حساس و مهم به شمار می‌آید.

عناصر گروهک تروریستی داعش از مرکز بیجی عقب‌نشینی کردند

پایگاه خبری سومریه نیوز- بخش رسانه‌ای بسیج مردمی عراق اعلام کرد که داعش با کمبود نیرو در منطقه بیجی در شمال تکریت مواجه شده به همین دلیل در پیام‌های رادیویی خود از عناصرش خواسته بود به مناطق شرقی عقب نشینی کنند. یگان‌های امام علی وابسته به نیروهای بسیج مردمی در منطقه المالحه در مسیر بیجی پیشروی کرده‌اند و برخی مناطقی را تصرف کرده‌اند که تجهیزات نظامی داعش در آن قرار داشته است.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/عربستان سعودی:

حمله نیروهای امنیتی عربستان به مساجد قطیف و بازداشت نیروهای کمیته‌های مردمی

پایگاه خبری القطیف مباشر- نیروهای امنیتی عربستان به چند مسجد در القطیف حمله کرده‌اند و چندین نفر از نیروهای کمیته‌های مردمی را بازداشت کرده‌اند. ساعاتی بعد از این اقدام، نیروهای داوطلب مردمی جایگزین افرادی شدند که به وسیله نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

دیدار تمام سلام با ولی‌عهد عربستان؛ انتخاب رئیس‌جمهور محور گفت‌وگوها

روزنامه عربستانی الحیات- نخست‌وزیر لبنان که به عربستان سفر کرده با محمد بن نایف دیدار و گفت‌وگو کرد و گزارشی از روند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان در اختیار شاهزاده سعودی قرار داد.

مجتهد: وزیر دفاع ماجراجوی عربستان به مواد مخدر اعتیاد دارد

توئیتر- مجتهد فعال مشهور عربستانی در صفحه توئیتر خود نوشت محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد که به تازگی از ماه عسلش در پاریس به عربستان بازگشته به دلیل مصرف بیش از حد یک ماده مخدر در جلسه شورای وزیران حضور پیدا نکرده است. مجتهد که به دربار عربستان نزدیک است اعلام کرد تعداد زیادی از شاهزاده آل سعود به این ماده [که نامش را ذکر نکرده] اعتیاد دارند و فقط در مراسم‌ رسمی سعی می‌کنند از مصرف آن خودداری کنند.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/لبنان:

تجاوز هوایی صهیونیست‌ها به شرق لبنان

وبگاه خبری النشره لبنان- عصر سه‌شنبه جنگنده‌های صهیونیستی دو حمله به مناطقی در شرق لبنان انجام دادند. هنوز جزئیاتی از این دو حمله در دست نیست، اما جنگنده‌های اسرائیل ارتفاعات بریتال و عرسال (بخش شرقی‌) را هدف قرار دادند. از طرف دیگر، تلویزیون المنار نیز خبر دو حمله هوایی را تایید اما اعلام کرد، اخباری که درباره حمله رژیم صهیونیستی به یکی از مواضع حزب الله در منطقه البقاع و القلمون منتشر شد، صحت ندارد.

پیشروی حزب‌الله در ارتفاعات عرسال

شبکه خبری المیادین- عناصر حزب‌الله موفق شدند ارتفاعات مجر الحمرا و شمیس الحمرا را تحت کنترل بگیرند.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/آمریکا:

جان کری: داعش همان قدر دولت است که من بالگردم

سی‌ان‌ان- جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: یک راه افشا کردن ماهیت نادرست ادعای داعش درباره اسلامی بودن این گروه است. داعش بیشتر از آنچه من شکل بالگرد هستم، به دولت شباهتی ندارد.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/یونان:

یونان طرح توافق جامع را به طلبکارانش در اروپا ارائه کرده است

روزنامه فرانسوی فیگارو- نخست‌وزیر یونان سه‌شنبه در اظهاراتی اعلام کرد: یونان روز گذشته طرح توافق جامعی را به طلبکاران خود ارائه کرده که سرنوشت آن از این پس به رهبران سیاسی اروپا بستگی دارد. آلکسی سپیراس اعلام کرد: ما یک طرح واقع‌گرایانه برای خروج یونان از بحران ارائه کرده‌ایم. طرحی واقع‌گرایانه که پذیرش آن از سوی نهادها، طلبکارانمان و هم‌پیمانانمان در اروپا به سناریوی تفرقه در اروپا پایان می‌دهد.

توافق طلبکاران اروپایی یونان برای ارائه طرح مشترک به دولت آتن

خبرگزاری رویترز- کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول طرح توافقی را تدوین کرده‌اند که آن را در اختیار دولت یونان قرار خواهند داد. این طرح توافق که شامل ازسرگیری کمک مالی به یونان در ازای انجام اصلاحات در این کشور است در پی مذاکرات دوشنبه شب گذشته میان رؤسای این سه نهاد اروپایی، فرانسوآ اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان حاصل شد.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/بحرین:

برگزاری کنفرانس مزدوران و ابزارهای سرکوب مردم بحرین در پارلمان انگلیس

پایگاه خبری منامه پست- کنفرانس مزدوران و ابزارهای اصلی سرکوب مردم بحرین روز سه شنبه به سرپرستی لرد افبری نائب رئیس کمیته حقوق بشر پارلمان انگلیس و با حضور جمعی از اصحاب رسانه و فعالان حقوق بشری در پارلمان انگلیس برگزار شد.

جمله پیچیده‌ای که جان کری با «داعش»، «دولت» و «بالگرد» ساخت/نیجریه:

انفجار خونین در شمال شرق نیجریه

شبکه المیادین- انفجار یک بسته منفجره در میدوگوری در شمال شرق نیجریه جویی از خون به راه انداخت. این انفجار در یک بازار محلی در میان مردم رخ داد. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد که این حمله کار جماعت بوکو حرام است که در میدوگوری در شمال شرق نیجریه رخ داد.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • افشین تهران ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    امریکاییها غلط کردن که ما باید این جاسوسان را ازاد کنیم.مگه ایران مستعمره شما انگلهای جهانخوار هست که غلط اضافی میکنید.
  • مجتبی7 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    این که الان گفتی یعنی چه؟
  • صاعقه ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    گفتم آدم عاقل از این کارا نمیکنه.همون پس چیزی زده بود که دستور حمله به یمنو داد.وگرنه آدم سالم این حماقتو نمیکرد.
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    2016 شروع صادرات s-400 که
  • قریشی ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۵
    0 0
    یعنی مرگ بر امریکا.مرگ بر صهیونیستها والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس