علیرغم بتِ خوش‌تراشی که اساتید دانشگاه ما، از آخیم منگِز در ذهن جامعه معماری ساخته‌اند؛ وی تاکنون هیچ بنای معماری قابل اعتنایی طراحی و اجرا نکرده است و حتی در غرب هم آش دهان‌سوزی نیست. او بیشتر به فعالیت‌های تئوریک در حوزه معماری مشغول است اما در جامعه معماری ما، درک ویژه‌ای از عقبه بافت‌هایی که آخیم منگِز طراحی نموده وجود ندارد و صرفا بر اساس قاعده آشنایی‌زدایی جذب حس بدیع آن می شوند.

آخیم منگِز رفت، معنا هم رفت! + تصاویر // در حال ویرایشگروه جنگ نرم مشرق- مرحوم علی اکبر دهخدا در مقاله پنجم از شماره 6 روزنامه سور اسرافیل می نویسد:

"اگر چه من و تو به عقیده اهل این زمان، حق تفتیش عقاید خود را نداریم؛ اما من یواشکی به تو می‌گویم که، در صدر اسلام، دین عبارت بود از : اعتقاد داشتن به دل و اقرار نمودن به زبان و عمل کردن به جوارح و اعضا. اما حالا چون ما در لباس اهل علم نیستیم، نمی‌توانیم ادعای دینداری کنیم. اما حاج میرزا حسن آقا و آقا شیخ فضل الله، وقتی از تبریز و طهران حرکت می کردند؛ می فرمودند که؛ ما رفتیم، اما دین هم رفت."

معماران غرب، این روزها در کشاکش آغوش گرم میزبانان مهمان نواز ایرانی خود هستند، به طوری که ایران به میدان عمل دیپلماسی معماری غرب بدل شده است. هفته گذشته، معماری از تبار مدرنیسم، به نام آخیم منگِز مهمان معماران تهرانی بود. او اکنون با پایان یافتن سفرش از ایران رفت؛ و به اعتبار کلام مرحوم دهخدا، با رفتنش معنا هم از معماری ما رفت. اما به نوعی دیگر!

به گفته یکی از شاگردانش (در گفتگو با خبرنگار مشرق)، حضور او در حلقه گرم معماران کشور ما، یک پیام را به ذهن متبادر می کند، "معنازدایی از معماری"! اثبات این ادعا، نیاز به اندکی تامل دارد.

وی برای سخنرانی در همایشی به تهران آمده بود که شعار همایش این بود: "مسیری به سوی فرهنگی جدید در برخورد با مصالح در معماری" و این هفته نیز آخیم منگز در دانشگاه اشتوتگارت، همایشی با همین عنوان برگزار می کند.

معمار و پروفسور جوان، آخیم منگِز، مدیر و موسس بخش طراحی محاسباتی دانشگاه اشتوتگارت آلمان، استاد میهمان دانشگاه هاروارد و همچنین استاد تکنولوژی نوین و طراحی (EMTECH) مدرسه معماری AA لندن می باشد. دانستنش خالی از لطف نیست!

آخیم منگِز رفت، معنا هم رفت! + تصاویر // در حال ویرایش

آخیم منگِز، معمار آلمانی

علیرغم بتِ خوش‌تراشی که اساتید دانشگاه ما، از آخیم منگِز در ذهن جامعه معماری ساخته اند؛ وی تاکنون هیچ بنای معماری قابل اعتنایی طراحی و اجرا نکرده است و حتی در غرب هم آش دهان سوزی نیست. او بیشتر به فعالیت های تئوریک در حوزه معماری مشغول است، چنانچه که او در سایتش اینگونه به معرفی خود می پردازد: "وی به تدریس تولید و ساخت، برپایه یک رویکرد میان رشته ایِ سازه و کامپیوتر و مصالح و زیست شناسی می پردازد. همچنین تحقیقات وی متمرکز بر طراحی مورفولوژیکی و تولید است که با محاسبات کامپیوتری همراه شده است و نتیجتا محیط ساخته شده‌ای عملگرا را پدید می آورد."

آخیم منگِز رفت، معنا هم رفت! + تصاویر // در حال ویرایش

بافت های طراحی شده توسط آخیم منگِز معمار آلمانی

به بیان ساده، در معماری غرب و حتی معماری ایران، اصالت همواره به یکی از عناصر، فرم، عملکرد و یا فضا داده می شود. لذا معماران یا فرم گرا می شوند و یا عملکردگرا. اما معماری ایرانی، بیش از همه اصالت را به "فضا" می دهد.

از نظر آخیم منگِز هیچکدام از این عناصر واجد اصالت نیستند، بلکه اصالت تنها با "بافت و ساخت" است. از این لحاظ گفته می شود که پذیرش چنین رویکردی، آشفتگی خاصی را حتی بر معماری غرب نیز حاکم کرده است. رهاورد آخیم منگِز برای معماری ایران نیز، چیزی جز این آشفتگی و به هم ریختگی نیست (بگذریم از آنکه معماری ما با غرب گرایی خود سالهاست که مبتلا به آشفتگی شده است).

آخیم منگِز رفت، معنا هم رفت! + تصاویر // در حال ویرایش

بافت های طراحی شده توسط آخیم منگِز معمار آلمانی

اصالت بافت و ساخت، ریشه در تفکر ماده گرایی و حس گرایی دارد و در نهایت به زدودن معنا از معماری می انجامد. نکته اینکه طرفداران این رویکرد، با فرم بیرونی کاری ندارند و از درون به فرم می پردازند. از دید آخیم، این مهم نیست که یک بنا یا سازه، از نظر بصری و حجمی چیست؛ بلکه بافت درونی و پرداختی که روی آن صورت می گیرد واجد ارزش و اعتبار است.

آخیم منگِز رفت، معنا هم رفت! + تصاویر // در حال ویرایش

بافت های طراحی شده توسط آخیم منگِز معمار آلمانی

بافت‌های مورد نظر منگِز، با توجه به رشته‌ای از پارامترها حاصل می شود. «پارامتریک دیزاین» نیز از این ناحیه می‌آید. اما این پارامترها برروی فرم چیدمان اجزای آن ماده اثر می کند. در واقع چیدمان داخلی، پارامتر و کاربری‌ای که نهایتا می‌دهد، سه مولفه‌ای است که در معماری آخیم منگِز باید به آن پاسخ گفت که شرح بیشتر آن در این وجیزه نمی گنجد.

آخیم منگِز که تالیفاتی نیز در این زمینه‌ها دارد؛ در مقدمه کتاب خوانش فضایی(space reader) خود به این نکته می پردازد که، در معماری بنا به خصوصیات مواد و آنچه که توسط بصر درک می شود باید پرداخت. مساله این است که به وسیله بافت، چند حس از حواس انسان را در درک فضا می توان درگیر نمود. حتی چند پارامتره بودن آن مهم نیست و صرفا جنس مواد اهمیت دارد.

متاسفانه در جامعه معماری ما، درک ویژه ای از عقبه بافت‌هایی که آخیم منگِز طراحی نموده وجود ندارد و صرفا بر اساس قاعده آشنایی‌زدایی (شیفته شدن مخاطب به یک اثر هنری تنها به دلیل جدید و نا آشنا بودن آن)، جذب حس بدیع آن می شوند.

آخیم منگِز رفت، معنا هم رفت! + تصاویر // در حال ویرایش

بافت های طراحی شده توسط آخیم منگِز معمار آلمانی

حالا دیگر آخیم منگِز رفته است و ما مانده‌ایم و عبرت از شرط بندی روی اسبی که هرگز برنده نخواهد شد.

آیا معماری التقاطی امروز ایران، با گسستن رشته امید از معماری غرب و بازگشت به مسیر صحیح گذشته خود، بر سر عقل خواهد آمد؟


اسماعیل ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    معماري بخشي از سبك زندگي ماست اين بخش از سبك زندگي ايراني اسلامي طي چند دهه اخير نابود شده دلم يه خونه بزرگ حياط دار ميخواد كه يه حوض وسطش باشه درخت گردو و انار داشته باشه خونه اي كه تعداد اتاقاش زياد باشه و همه نوخونه هاي فاميل توش جا بشن اي خدا
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    واقعا براي جامعه معماري متاسفم شنيدم اينا بعضي از پارامترهاشونو از معماري ايراني صفويه برداشت كردن حالا مدل غربيشو ميخوان به خورد ما بدن
  • ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    من که نفهمیدم چی گفت ؟ شما فهمیدید!!!!یک مشت کلمات قلمبه سلمبه که شاید خود نویسنده متن هم نفهمید چی نوشته ......فقط منظورش این هست که کلا هر کی اسم غرب را یدک میکشه بد هست .
  • بنده خدا ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    این چیزهایی که این یارو طراحی کرده یعنی چی مثلا؟؟ دیواره ؟؟!! سوراخ موشه ؟؟؟
  • ali ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    معماری و معمار در جامعه امروز ایران هرو در حال نابودی هستند وقتی که در طول یک سال یا حتی چندین سال حتی یک کار به مهندس معماری برای طراحی داده نمیشود انتظار معجزه نیست اکثر مهندسین معمار بدلیل وضعیت کاری پیش آمده سراغ کارهای دیگر یرای امرار معاش میروندمثل رانندگی و....بعد مقاله میزنید معماری ما در حال ازبین رفتن است! مهندسی کشور در حال از بین رفتن است
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    کاراشون مثل طرح های دور میدون امام حسین است
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    منم موندم 4 ساعت فکر کردم هنگ کردم فقط فهمیدم یه چیزی شبیه عشق ساده پیچیده هست :))
  • ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    از اینطرح های کندوئی بسیار خوشم میاد جون میده برای تبیت خاک وکاشت چمن روی سطوح خیلی شیب دار مثل نواحی حاشیه پلها و زیر گذرها .!!!!
  • سینا ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    خیلی مقاله چرتی بود. " وی تاکنون هیچ بنای معماری قابل اعتنایی طراحی و اجرا نکرده است و حتی در غرب هم آش دهان سوزی نیست." انقدر اعصابمو با این جمله خورد کردی که سرم درد گرفت. بد نیست هرکس در حیطه علمی خودش حرف بزنه . درد جامعه امروز ایران اینه که یه عده آدم معلوم الحال تو هر چیزی دخالت میکنن بدون اینکه ذره ای ازش سر در بیارن.
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    سينا خان من وقتي توي خيابوناي تهران قدم ميزنم و ميبينم نسخه سخيف و جويده شده دست چندم معماري غرب رو با كلي طمطراق و منم منم اجرا ميكنن سردرد ميگيرم شماهم از اين به بعد سردرد گرفتي بجاي اينكه بياي كامنت بذاري لطفا برو دكتر يا قرص مسكن بخور
  • ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    اگه ارجمنديها رو ميشناختي اينجوري نميگفتي
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۱
    0 0
    اقاي سينا پاي مقاله اسم خورده اين آقا مقالات زيادي نوشته تو حوزه معماري تحصيلات معماري داره و مدرس و ... هركي نقد ميكنه غرب رو پس بيسواده؟! اگه ذره اي از معماري سردرمياوردي اينطوري انتقاد نمي كردي به نظرم يه قرص سردرد بخور بعد كتاب "مباني عرفاني هنر و معماري اسلامي" حسن بلخاري رو بخون و بعد با حرفاي آخيم مقايسه كن شايد يه ذره سر از معماري ايراني درآوردي! و فهميدي كه چه بلايي سرمون داره مياد الان ٣٠٠هزارتا دانشجوي معماري تو كشور داريم كه يه ليسانس شلخته ميگيرن و تو دانشگاه ٤تا اسم ليبسكيند و ذاهاحديدو ايزنمن و گهري و ... يادميگيرن و فكر ميكنن وقتي اين اسمها اومد حتمن بايد صلوات ختم كنن و آب از لك و لوچه استاد و دانشجو آويزون بشه! اگه با نقد چهارتا جمله از آخيم سردرد گرفتي، بدان كه اگه معماري اين آقا توي ايران ساخته شه، خيلي ها بجز سردرد دل درد هم ميگيرن!
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    طرح میدان امام حسین یک کپی ساده لوهانه از کارهای این افاست. چون روش های ایشون در دانشگاه تدریس میشه و همون ها توسط شهرداری در شهر ساخته میشن!
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    "آش دهان سوزی نیست" جمله ای غیرحرفه ای است و "محتوای بسیار مهم" متن رو تحت تاثیر قرار میده. نیاز به شناخت ارجمندیها هم نداره.
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    این که برخورد سطحی با Parametric Design و Computational Design با صرف پرداختن به شیوه های ساخت بخواهد جایگزین معناداری معماری بشود خود جای تامل درباره آموزش علم و فرهنگ "وارداتی" دارد، اما بهتر بود در این مقاله به نقد عقبه فلسفی ماده گرایانه و چگونگی از دست رفتن معنا در طی این فرایند پرداخته می شد. آیا تفاوتی می کند که یک پوشش مقرنس با طناب و گچ و کاشی ساخته شود یا برش قطعات پیش ساخته توسط دستگاه های CNC؟ هر دو به لحاظ ظاهری از یک تناسبات پیروی میکنند اما چرا فرایند اولی نتیجه مطلوب تری در انسان دارد. همانند آب خوردن در یک ظرف سفالی! معماری فراتر از یک تصویر زیباست. دست کاری بیشتر در طبیعت نتیجه ای جز دوری از طبیعی بودن ندارد.
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۲
    0 0
    درود ضمنا وقتی طرف پست مدرنه و مادی گراست، و اگه بافت توی اولویت قرار بگیره یعنی معنایی باقی نمیومنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس