کد خبر 53046
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶

مسجد کلن آلمان که اکنون درحال ساخت است، توسط "اتحادیه اسلامی ترکیه در امور مذهبی" جامعه مسلمین آلمان ساخته می شود.

 مشرق- نخستین گنبدها به پیش از اسلام و به گنبدهای فیروزآباد در فارس برمی گردد و باید دانست که اسلام این کالبد را از معماری پارتی ایرانی گرفته و محتوای روح اسلامی را در آن دمید. لذا گنبد نه تنها به علل سازه ای بر فراز نمازگزارانی گسترده شده که می خواهند به سفر روحانی آسمان بروند بلکه نمادی است از حقیقت.

بزرگان پژوهش هنر بر این امر صحه می گذارند که در هنر سنتی و قدسی، انسان می توانست در سفر معنوی به آسمان راه یابد؛ اما در عصر مدرن راه آسمان مسدود می شود و حقیقت بر انسان مدرن غایب است.
گنبد در عصر هنر قدسی نماد نبوده است بلکه تعیُّن حقیقتی مقدس بوده و امروزه و در عصر غیاب حقیقت باید از نماد حقیقت بهره برد؛ لذا ما گنبد را در عصر امروز علیرغم مرتفع شدن مشکلات سازه ای به دست تکنولوژی، به عنوان نمادی از حقیقت برپا می کنیم. و البته این "نماد حقیقت" در مسجد کلن آلمان برای معاصران عصر پست مدرن و در جامعه مسلمانان سکولار شده ی آلمان به نمادی تبدیل شده که "جنازه حقیقت" را بر دوش می کشد.

علی رغم آنکه ترویج اسلام در اروپا، جامعه مسیحی را در شهر کلن ترسانده و با مصادیق اسلام همچون مسجد و مناره هایش به مخالفت برخاسته اند؛ این مسجد در مقابل اعتراضات مسیحیان شهر مذهبی کلن آلمان مقاومت کرده و توانسته با وجود تظاهرات علیه ساخت آن، ساخته شود و از این حیث قابل تقدیر است.

طرح مسجد جامع کلن آلمان
در چنین شرایطی انتقاد ما از حیث هنر معماری به این بنا، از جایی آغاز می شود که معمار این بنا تلاشی آشکار را برای تغییر فرم گنبد صورت می دهد و سعی می کند در صورتی متنوع آن را ارائه کند. این تنوع طلبی فی ذاته بد نیست، اما در جایی که، گنبدی که نماد حقیقت در هنر قدسی است را قربانی این تنوع طلبی می کند و شکاف هایی در فرم آن بوجود می آورد، به نقض اصول معماری اسلامی و تهی از محتوا کردن فرم گنبد متهم می شود. یکی از اصولی که معمار این بنا آن را نقض کرده است، سلسله مراتب بصری و مرز درون و بیرون مسجد است.

فضای مسجد و ورود به آن نیاز به عبور از سلسله مراتبی است که منجر به ایجاد آمادگی در مخاطب مسلمان و انقطاع او از عالم دنیا و وصل او به عالم متعال می شده و معمار این بنا با ایجاد جداره شیشه ای در محل محراب و نقطه مقابل آن، این سلسله مراتب را ذبح نموده است. این جداره های شیشه ای از میان گنبد شکافته که فرم خالص بنا را به ویرانه ای از مسجد شبیه کرده، خلوص قلبی زائر خداوند را در حضور مینوی اش از بین برده و خلوت او را به جلوتی برای خودنمایی و حدیث نفس بدل نموده است.

از سوی دیگر معمار این مسجد، ادعا می کند که این جداره های شیشه ایِ حاصل از شکافت گنبد، موجب می شود که مرز بصری میان درون و برون برداشته شود و مردم خیابان به این مکان دعوت شوند، حال آنکه علاوه بر برهم زدن حضور قلبی مسلمان داخل مسجد، خود معمار این فضا را سکولار نامیده و این امر نشان از ارجحیت عرف و عادت نسبت به شرع در این فضا دارد و تکلیف مخاطب خیابانی برای تماشای یک نمایش آئینی نیز مشخص می شود.
 
طرح مسجد جامع کلن آلمان
 
مسجد کلن آلمان که اکنون درحال ساخت است، توسط "اتحادیه اسلامی ترکیه در امور مذهبی" جامعه مسلمین آلمان ساخته می شود. این مسجد پس از مناقشات و مجادلات بسیاری، از سوی شورای شهرکلن مجوز ساخت گرفت. گروه های مخالف این طرح مردم محلی، گروه های حزب راست و نئونازی ها هستند و می ترسند که سبب قدرت بیش از حد مسلمانان شود و معتقدند که شهر کلن یک شهر مسیحی است.
 
طرح مسجد جامع کلن آلمان

در شهر کلن 12% جمعیت شهر یعنی حدود 120.000نفر مسلمان هستند. و این مسجد برای گنجایش 2.000 تا 4.000نمازگزار با مساحت 4.500مترمربع طراحی شده است. این مسجد توسط معماری به نام پائول بوهم طراحی شده و کلیسای کاتولیک تئودور نیز در بودجه طراحی و ساخت این مسجد مشارکت کرده اند.

 
برای این مسجد یک سری فضاها با محیط سکولار به منظور عملکرد بین الادیانی و بازار پیشنهاد شده است. این مسجد یکی از بزرگترین مساجد اروپا خواهد شد و برای همین به آن و مخصوصا ارتفاع مناره هایش انتقاد فراوانی شد.
 
طرح مسجد جامع کلن آلمان
مناره های 55متری این مسجد که بلندتر از کلیسایی است که در نزدیکی سایت آن قرار دارد، از آنجا که اوج گرفتن اسلام را نسبت به مسیحیت در جامعه آلمان القا می کند، فریاد جامعه مسیحی آلمان را که مدعی جامعه باز و چند فرهنگی است برانگیخته و کوتاه کردن آن را در اجرا سبب شد.
 
در خصوص گنبد مساجد باید گفت؛ در گنبدخانه، یک دیدگاه رمزی قوی و پر اهمیت حضور دارد که بر پیوند بین زمین و آسمان و آنچه خاکی و زمینی است و آنچه ماورائی و آسمانی است تاکید دارد. رمز پر قدرت پیوند مربع به عنوان سمبل زمین مادی و دایره به عنوان رمز آسمان و سبب ساز این تعالی و تشریف است.

در این مسجد گنبد فرم خالص خود را از دست داده و همچون ظرفی که اگر شکافته شود مظروف خود را از دست میدهد؛ این گنبد نیز با شکاف خود محتوایش را از دست داده و در این باب باید خاطرنشان کرد که در هنر قدسی معماری مساجد، اشکال همیشه در خلوص و کمال غائی خود بوده است. و این کمال و خلوص و «بسامانی » اشکال است که به معماری ماهیتی غیر خاکی می بخشد و آن را به تصاویر دنیای مثالی نزدیک می سازد. اما معمار در عین تعالی در معماری از توجه به خصوصیات روانی انسانی نیز غافل نمی ماند.

در پایان باید گفت که احداث چنین مساجدی جز درد حقارت معماران غرب گرا را بازگو نمی کند و بر هنرمند مسلمان است که خود را بشناسد و این عقده ناپسند حقارت در برابر غرب را بازگشاید. و به گفته سید حسین نصر"حقارتی که از جهل نسبت به سنت و فرهنگ ایران در تمام وجوه به ویژه جنبه‌های معنوی و روحانی ناشی می‌شود. هنر سنتی و قدسی غنی و بارور ایران و در واقع کل هنر اسلامی، ابزار اصلی و اساسی برای درمان این جهل و تشخیص مسیر زندگی است."

 نویسنده:‌ ابراهیم ارجمندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • فریبرز ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    توی عکس سوم نمای مسجدانگار که شبیه آتش شعله وره!! حس بدی القا می کنه
  • سوده ط ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    از نظر اصول فیزیکی گنبد و گلدسته منبع انرژی مثبت و خدایی هستند.به همین دلیل است که در مسجد شما احساس خنکی-سبکی و آرامش می کنید.این دستکاری ها برای تبدیل معماری اسلامی به معماری ماسونی و گذار از انرژی خدایی به انرژی شیطانی است.
  • احسان ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    وقتی عکس رو دیدم یاد مشرق الاذکار بهائیان افتادم دقیاقا همین معماری هم در آن ها به کار رفته است
  • فرشید ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    مناره های این مسجد در طرح اولیه کاملا ابلیسک تشریف داره که بحمد الله با وجود غفلت مسلمین باز هم اجرا نشد!
  • ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    0 0
    کدوم مشرق الاذکار شبیه اینه؟ مال فریبرز صهبا رو که نمیگی؟
  • يك نفر ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    انگار معماري اسلامي رو قاچ قاچ كردند
  • ایمان ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    خیلی مدرن و زیباست. عقیده های مسلمانان هم با نمادهای مدرن تر باید نوینگرا شود که ما خاک پدرانمان را نخوریم و به زمان رشد کنیم. بهر حال یک انسان متدین باید با واقعیتهای جامعه و دنیا رشد کند نه اینکه چشمانش را ببندد و سنت را تنها راه درست هدایت ببیند. آنکه چشم بسته دیندار است ایمانش نصف ایمان دینداری با چشمان باز نیست.
  • ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۱
    0 0
    من در نگاه اول فكر كردم يع نيروگاه هسته اي رو دارم ميبينم !
  • مهدی ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
    0 0
    حال وهوای معنوی را القا نمی کند
  • ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    خانمها و آقایان یکم مثبت نگاه کنید از بالا و از رو به رو که ببینید کلمه مقدس الله رو نمایش میده. . . و این خودش ميتونه یک حس معنوی زیبا باشه.
  • ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    0 0
    خانمها و آقایان یکم مثبت نگاه کنید از بالا و از رو به رو که ببینید کلمه مقدس الله ، ویا حتی لا اله الا الله رو نمایش میده. . . و این خودش ميتونه یک حس معنوی زیبا باشه.
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    با سلام و خسته نباشید لطفا تمام نظرات را منتشر کنید. سپاس
  • مهدی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    0 0
    سلام اون دوستمون که تو صحبتش گفت معماری ماسونی اصطلاح غلطی ,ماسون خودش یعنی معمار. بعد برید مسجد های جدید کشور های عربی ببینید اون وقت میفهمید این چقدر نزدیک به مساجد سنتیمون.و این که حداقل یه حرکتی تو طراحی مسجد کرده بهتر از این وضعیت ماست که با این همه ادعا تو تمدن الان حرفی برا گفتن تو معماری نداریم جلو کشور های غربی
  • مریم ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۴
    0 0
    به نظر من معماری بایست روح زمانه خو دش را القا کند این مسجد نه تنها زیباست بلکه همزمان با فرمهای اشنای مردم و منطقه خودش نقش معنویت خودش را خوب ایفا میکند... خطاب به دوستی نامش را خرابه گزارده در خرابات مغان نور خدا می بینم/ این عجب بین که چه نوری ز کجا می بینم... بر چسب زدن به هنر دیگران زیبا نیست.. چشمها را باید شست جور دیگر باید دید
  • نگار ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۶
    0 0
    سلام دوستان عزیزم مثبت نگر بودن بد نیس درست نماد گنبد نماد حقیقت و جذب انرژی مثبته اما این معماری با توجه ب مدرن شدن جامعه بشری هم اون نماد رو ب تصویر کشیده هم پیشرفت بشر رو درش ب نمایش گذاشته اگر دقت کنید کلمه الله رو رو ب رو میبینید ک این یک نماد بسیار زیبایی ست ک در معماریش ب کار برده شده سبک جالب و زیبایی بود . بیابین مثبت نگر باشیم و در برابر همه چیز گارد نگیریم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس