حرم آستان قدس رضوی، این روزها در محاصره برجهایی است که با شکستن خط آسمان حرم، حریم آن را شکسته اند و صد افسوس که مسوولین کشور همت مضاعفی برای حمایت از آن حرم ندارند!

مشرق- همه بناهایی که میراث فرهنگی هر کشوری محسوب می شوند، مشمول قوانین حمایتی میراث فرهنگی هستند و بخصوص آنها شاهکارهای تاریخ معماری جهان محسوب می شوند ثبت جهانی شده و تابع مقررات حمایتی یونسکو می شوند.

یکی از این قوانین حمایتی حفظ حریم بناهاست که شهروندان ایرانی به خوبی اجرای این قانون را در مورد برج جهان نمای اصفهان در نزدیکی میدان نقش جهان مشاهده نمودند و با آن آشنا شدند.

برج جهان‌ نما يک مرکز تجاري و فرهنگي (!) است که درسال 1375 از سوي شهرداري اصفهان پيشنهاد شد. ساختماني به ارتفاع 50 متر که در 700 متري ميدان امام (نقش جهان) اصفهان و در پي تخريب کاروانسراي صفوي"حديد" ساخته شد.

با حضور بازرسان يونسکو درسال1380 ميدان نقش جهان اصفهان در شمار آثار تاريخي در معرض خطر"مطرح شد و آنها که از پله سوم مسجد شيخ لطف‌الله انتهاي برج جهان‌نما را از ميدان نقش جهان مشاهده کردند،هشدار دادند که خط آسمان و منظر تاريخي و فرهنگي ميدان نقش جهان با وجود اين برج مخدوش شده است و در صورتي که دولت ايران نسبت به تعديل ارتفاع برج اقدام نکند، ميدان نقش جهان در فهرست ميراث در معرض خطر قرار مي‌گيرد.

"خط آسمان" مشخص کننده حریم یک بناست. این موضوع حتی برای پادگان های نظامی نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال پادگان نیروی هوایی که در منطقه 13 شهر تهران واقع شده است حریمی دارد و براساس قوانین شهرداری منطقه 13 تهران، هیچ بنای مسکونی بیشتر از 2.5 طبقه در محدوده مشخصی از پادگان نظامی، (مثلا به شعاع 500 متر) آن ساخته نمی شود. یعنی حریم پادگان هم باید رعایت شود!

آستان قدس رضوی در معرض خطر!

حرم آستان قدس رضوی، نه تنها از آثار ارزشمند معماری است و نمونه ای کامل از همه هنرهای معماری، خط، آجرکاری، کاشیکاری معرق، آینه کاری، قلم زنی، مینیاتور، تذهیب، خاتم کاری، سنگ تراشی و... می باشد؛ بلکه از محبوبیت و ارزش معنوی و تقدس بسیاری برخوردار است. اما صد افسوس که اگر یونسکو دلش برای حرم امام رضا (ع) نمی سوزد (و چه بسا از نقض حریم آن خوشنود هم می شود)؛ خاطر مسوولین امر نیز هرگز راهی به حریم آن حرم ندارد!

زایران حرم قدس امام رئوف، این روزها در صحن جامع رضوی (ورود از باب الرضا) شاهد آسمان خراشهایی هستند که با محاصره ی محل پرواز فرشته ها، سربه فلک کشیده اند و حریم آن را خراشیده اند.

در تصاویر زیر، نقض خط آسمان حریم حرم امام رضا، به خوبی مشهود است. وقتی همه همت سازمان میراث فرهنگی، اماکن متبرکه حج و اوقاف، تولیت آستان قدس و شهرداری ها صرف کار سیاسی و اقتصادی می شود؛ این اتفاق عجیبی نیست:




گفتنش خالی از لطف نیست که ماجرای "نقض حریم" و "شکستن خط آسمان"این روزها در اماکن متبرکه و مقدس اسلامی بازار داغی دارد. حریم مسجدالحرام که مهم­ترین آنهاست، در سرزمین تحت سلطه سعودی­ها، به همت شبکه وهابیت و با حمایت سازمان های بین المللی و طراحی معماری شرکت های انگلیسی، تبدیل به بُرجستانی شده که با طرحی خاص کعبه را تحقیر می کند؛ گویی این کعبه است که در آستان کبریایی بیت الابراج و برج ساعت به سجده افتاده و سربه آستان نمادهای ماسونی می ساید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    درد آوره......باید حرمت شهرهای مقدس حفظ بشه...
  • ياسر (SUZUKI 1000) ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    پرچم ارباب ما از همه بالاتر است ...
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    دلمان به درد امده است
  • الیاس ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    اون موقه میگیم چرا وهابیا کنار خانه کعبه برج سازی میکنن!!!!!!!!!
  • ali ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    ميزاشتين 100 سال ديگه صداتون در ميومد. هر اتفاقي تو كوچه پس كوچه هاي كشور ميافته تو بوق جهانيه شماست.و البته بي حرمتي به ساحت مقدس اين بزرگوار فقط تو اين ظواهر ختم نميشه و سالهاست كه با بي توجهي و حماقت يا عناد و پست فطرتي در قالب خيلي ظريفو قابل پوشش در حال نهادينه شدن و گسترشه جناب ريزبين ، قصه خيلي دردنااكتر و عميق تر از اين 2تا ساختمونه كه البته جاي تامل داره ! خدا كنه بيش از اشن پاشو نخوريم
  • حسن ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    فریاد از اینهمه بیتدبیری. قبل از انقلاب در خیابان تهران امام رضای فعلی اجازه ساخت طبقات جلوی هتلها را نمیدادند وبصورت پلکانی میساختند ومتاسفانه این را سود جویان شهرداری و آستان قدس شکستند وافتضاح و جنایت فعلی را بوجود آوردند وهمچنان ادامه دارد. خیابان امام رضا برای چهل سال پیش طراحی شده والان با حجم ماشینها بادو برابر میشد وظاهرا عقل تدبیر وجود ندارد.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    شما به اینا میگین آسمان خراش؟؟
  • مصلح ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    دیگه این روزها با پول هر غلطی میکنن دیگه تف این روزگار
  • محمدطاهري ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    تواي كبوتربام حرم چه مي داني تپيدن دل مرغان رشته برپارا... سلام برپاره دل فاطمه درايران
  • فرید ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    آل سعود هم به همین نتیجه رسیده بودند که باید حرمین را در محاصره برج ها قرار بدهند . جالب آنها شسهید مهدی آنلی که در سال 60 یا 61 که به مشهد رفته بود و در ابتدای شهر شهر بازی را دیده بود ؛ توصیه می کرد از این سرگرمی ها در اماکن مذهبی بپرهیزید که صهیونیست ها این کار را در اروپا برای کم رنگ کردن شهرهای مذهبی و مشغولیت های غیر زیارتی کرده اند .
  • زائر ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    دیدن حرم حضرت امام رضا(ع)ازنمای دور شکوه وجلال خاصی دارد که در اینده نزدیک از این محروم خواهیم شد مگر بریم داخل پنجره این ساختمانها(تسلیت)
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    عزيز جان امام رئوف با اين مسائل شانش زير سوال نمي ره. مگه در سلام به حضرت نمي گيد كه ايشون سلطان ارض و سما هستند. حالا با يه برج و بارو حريمشون شكسته مي شه؟
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    بقول دوستمون شاءن و منزلت امام و کعبه بااین چیزها زیر سوال نمیره نوشتن جملاتی مثل (گویی این کعبه است که در آستان کبریایی بیت الابراج و برج ساعت به سجده افتاده و سربه آستان نمادهای ماسونی می ساید) بیشتر به این گونه مسائل دامن میزند و اصلا ربطی به هم نداره عادت کردیم به ظواهر اهمیت بدیم هرچیز به جای خودش
  • کیا ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    یا امام رضا السلطان ابا الحسن
  • عابدینی ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    متاسفانه وجهه فرهنگی مذهبی مشهد مورد تهاجم است. قبلا مردم که به مشهد نزدیک می شدند، به تپه سلام که می رسدند، نذر می دادند و ... حرم مطهر از بالای خیلی از ساختمان ها دیده می شد و مردم برای زیارت می آمدند و اگر فرصتی بود به گشت و گذار و تفریح می پرداختند . ولی الان عد ه ای از مردم برای پدیده و موج های آبی مشهد می آیند و اگر فرصت شد به حرم می روند!!! و اصلا از دیدن حرم از دور دست به طور کامل محروم هستند. پس باید بدانید که این توطئه دشمنان است. مصداق این مطلبم هم تبلیغ موجهای آبی در روز شهادت!!! امام رضا (ع) در دو سال پیش می باشد. محصور شدن حرم مطهر در ساختمان های بلند و انحصاری نیاز به ثمر نشستن این توطئه می باشد و آنهایی که می گویند اثری ندارد سخت در اشتباهند و باید مرادقب باشند در زمین دشمن پا نکوبند!!! چند ماه پیش در این لینک (سایت رجا نیوز) http://rajanews.com/detail.asp?id=94554 پیام زیر رو داده بودم. #عابدینی پاسخسلام.درسته شما از مکه گفتید و برج جهان نمای اصفهان، آیا در مشهد اتفاقی از دست مکه نمی افتد؟؟؟!!! این همه ساختمان های بلند در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) که دید این حرم و گنبد آن را محدود کرده و انجام این همه تبلیغات برای این ساختمان ها کار درستی است. من اگه به جای مسئولین مشهد بودم، حداقل در منطقه ثامن که حرم مطهر در آن قرار دارد محدودیت ارتفاع ساختمان ها قرار می دادم مثلا 8 متر... .شما را به پاکی و عصمت ائمه قسم می دهم این پیام را در سایت قرار دهید و در رابطه با این موضوع خبر دهید. #
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    نوشته حريم حرمش شكسته شده نه حريم خودش برادر من! سواد چيز بدي نيستا!
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    پس بشين تا حرم ها رو خراب كنن و شما ككتون هم نگزه! بخواب كه هيچي مثل خواب نيست!
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    سرمايه داري و مدرنيسم يعنه همين .
  • حاج محمد صادق عظیم زاده ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    اسمان خراشها باعث زیبایی وابهت حرم شده اند وباید بر تعداد آنها اضافه شود. این نظر شخصی شماست که اسمان خراشها حرم رازشت کرده اند شما شانتاژ خبری وتحریک افکار عمومی میکنید مرگ بر منافق منافق حیا کن سرمایه داری رو رها کن
  • محمد ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    تو محل شما به اینا میگن آسمان خراش؟؟
  • mohsen az malezi ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    mamoolan asemankharashdarha va sarmayedaran va doostdarane anha shifteye asemankharashha hastand nefaghe shoma ke bishtar ast
  • ابوالحسن ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    شید دوستان بدانند پشت سر این سازه ها چه کسانی هستند
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    کاری می کنن که شما از همین مبدا به فکر شاندیز و بازدید از باغ وحش و ... باشید .
  • ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    با سلام واقعا برای پول پرستی آقایان متاسفم. ای کاش اینها به چیزهایی غیر از پاساژ سازی و هتل سازی فکر می کردند. ما مشهدیها ساعتها برای ورود به پارکینگهای حرم در صف معطل میشویم و ظرفیت پارکینگها تغییری نمیکند اما بهترین فضاهای کنار حرم به پاساژ و بازارهای مدرن تبدیل میشود. اینها دیوارنویسی شاهنامه در مشهد را باعث زدودن دین میدانند و شبانه آن را پاک میکنند ولی بازارهایی با عنوان خارجی در نزدیکترین فاصله تا حرم امام رضا علیه السلام میسازنند. وای بر سکوت بزرگان ما و وای بر اشتباهات مسولان غافل
  • محمد مشهدی ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    یه کم نشونی ازمنطق تو این جواب هاتون نیس. تقریبا اکثر این ساختمون های نسبتا مرتفع هتل ومهمانپذیرهستند برای نزدیکی مسافران به حرم تا راحت تر بتونن برن حرم. والبته اندک تاثیری تو نمای حرم مطهر ندارن و جلوه زیبایی میدن گاها. درمورد وجود تفریحات تو مشهد هم مگه مردم مشهد دل ندارند؟ مشهد دومین شهر ایران با سه میلیون جمعیت هست که خب داریم اینجا زندگی میکنیم و حق داریم تا از همه امکانات استفاده کنیم مثه مردم همه شهرها. مردم مشهد مثه همه شهرها مردم عادی اند و نه خیلی مذهبی. ما که نمی تونیم برای خوشایند شما، محروم بشیم از امکانات. بدبختی داریم به خدا ها! اعصاب نذاشتین برای مردم مشهد با این تفکراتتون همین الان هم بخاطر متحجرین، شهرهنرمندپرور و هنردوست مشهد از برگزاری کنسرت محروم هست
  • جمال ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    جالب اینه که خومان به عربستان خرده میگیریم که چرا آسمانخراش و هتل نزدیک کعبه ساخته
  • ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 0
    متاسفانه همه جا اینجوری در اصفهان فارغ از گذشتن مترو از زیر خیابان چهارباغ وتخریب مدرسه چهارباغ وسی وسه پل ،خبرهای از احتمال رد شدن مترو شرق به غرب اصفهان از زیر میدان نقشه جهان اصفهان در آینده هم هست
  • حسن ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    تو ولایت شما به این میگن آسمان خراش
  • مهدی ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    اینقدر حرف احمقانه است که نمیدونم چی بگم!
  • سمانه ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    با سلام من خودم از کارشناسان منطقه ثامن (اطراف حرم مطهر ) هستم . تصاویری که گذاشتید مشتی از خروار است طرح های اطراف حرم مملو از هتل های چند ستاره گران و بسیار بلند خواهد بود ،سر نوشتی مثل مکه مشهد شهر ساده و دوست داشتی همه ما ایرانی ها در آینده نزدیک شهری پر زرق و برق مصرفی خواهد شد که بیشتر از ماهیت زیارتی محلی برای تفریح و خوشگذرانی مرفحین در جوار امام رئوف و غریب میشود .
  • 1400 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    كاش شهامت اين بود كه ميشد بگين اين سازه ها متعلق به چه ارگان ها يا سازمان هايي هستن
  • منتظر ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    علاوه برحرمت حرم؛از لحاظ معماری هم بناهای تاریخی یک حریمی دارند که باید محفوظ باشد،چطور میراث فرهنگی بعد پیگیری های بین المللی ساختمان های اطراف میدان امام"ره" در اصفهان را خراب میکند ولی نوبت امام رضا"ع" که میرسه ککش هم نمیگزه!!!! خوبه واللا!!! این عکس فقط یک نما است ،صحن های دیگر هم وحتی معماری داخلی هم مورد غفلت واقع شده!توصحن گوهر شاد به گنبد نگاه کنید ،کانکسی منظره ی گنبد طلا رو خراب کرده و.....!!! خدازیارت "با معرفتشون "رو نصیبمون کنه...
  • م.ش ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    اینها رو متاسفانه خود آستان قدس داره میسازه .
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    بابا با سواد! منظورش اینه که سیمای حرم خراب شده !
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    گرچه این گزارش از جنبه ای درست است ولی از جهتی مسئولین برای این که منطقه ای که حرم واقع شده نمایی قدیمی و به قول معروف فرسوده داشته به فکر اصلاح بافت این قسمت هستند و طبیعتا وقتی بافتی را نوسازی می کنند نمی توانند خیلی محدودیت ایجاد کنند چون این قسمت هم باید متناسب و هماهنگ با دیگر بخش های شهر باشد تا خدای نکرده مردم برای زیارت به حرم نیایند و استراحت و گذرااندن لحظه های خوب با هم بودن را در جاهای دیگر شهر.
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    من خودم دکترای معماری هستم طبق قانون بین الملل (سازمان ایکوموس) بنای تاریخی حریم دراد به عنوان مثال حریم منظری حریم سازه ای و... این جزو حریم منظری است که متاسفانه خدشه به حرم وارد کرده است اما باید دید طبق قانون تا فاصله چند کیلومتری حرم می توان بنای مرتفع نساخت شاید کار آقایان اصولی باشد بنابراین مشرق خیلی به خودت باد نکن .........
  • قم دوست ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    اینکه خوبه منوریل قم قراره از روی صحن حرم رد بشه و آقایون هم مدام تاکید می کنند که اینکار با جدیت در حال پیگیریست به جای اینکار یک سری به قم بزنید و علاج قبل از واقعه را پیش بینی کنید نه اینکه تا کاری صورت گرفت تیتر بزنید فهمیدید................. حالا فکر کن یک فضای مدرن و امروزی در کنار حرم حضرت معصومه با آن قدمت.....
  • علی مشهدی ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    ای کاش یه کم هم به برج های بیرون بیشتر می پرداختی حرمت حرم باید رعایت بشه، اما باید کل بافت خیابونهای اطراف هم حفظ بشه این خلا گزارش شماست! خواهشا یه کم هم در مورد برج هایی که داره بیرون حرم ساخته میشه بسیار ممنون
  • مجتبی « تنکابن » ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    فقط امام رضا «ع» رو عشق است. بقیه رو ولش کنید. دلم راهی مشهد شده. یا امام رضا «ع» فدات بشم آقاجون منو بطلب. یازهرا
  • منم ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    0 0
    حالا بحث کنسرت و ... نیست.مشهد یعنی 3میلیون جمعیتش دور حرم هستن؟ جا نیست دیگه؟ اگه اینطوره انده جوار حرم مطهرید شما
  • 598 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    شهرداریها (دوستان قالیباف در مشهد) به هیچی غیر از پول اعتقاد ندارن و صرفا زدوبند می کنن برای پول و قدرت و ثروت! خداوند....
  • رحیم ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    0 0
    با سلام اگر احداث آسمان خراشها مدیریت شود بهتر است البته توسط افراد صالح وخوش فکر وخوش سلیقه وهمچنین نظارت دقیق ومستمری بر اینگونه اماکن وجود داشته باشد
  • معارفی ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    0 0
    ملت باید بداند سکوت علما و غیرت حوزویان در قم ومشهد عامل این بی حرمتی ها میباشد و دولت در اهداف فرهنگی خودش لنگی دارد باید یک والستریت فرهنگی با نگاه اسلامی در کشور برای اماکن متبرکه و فرهنگ ناب محمدی را تدارک ببینیم تا خواب فراماسونری ها مختل شود
  • ناشناس ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    0 0
    درشهرهای بزرگ مثل کرمانشاه چندین اسمان خراش داره که چندتاش روبرواثارباستانی وگردشگریه مثل1-تکیه معاون الملک-2-تکیه بیگلربیگی کرمانشاه وطاقبستان وپارک کوهستان و...که باید بیشتر توجه به این مکانهای زیباوتاریخی همچون شهربسیارزیباوتاریخی کرمانشاه شود...مریم ازبوشهر
  • کارشناس ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    0 0
    شهرسازی فقط خط آسمان نیست ! بلکه آمیخته ای است از مباحث کالبدی - اجتماعی - اقتصادی و... در مکانی مانند اطراف حرم امام رضا (ع) که قیمت یک متر مربع زمین میلیون ها تومان ارزش دارد مگر میشود ساختمان دو طبقه ساخت !
  • کارشناس ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 0
    شهرسازی فقط خط آسمان نیست ! بلکه آمیخته ای است از مباحث کالبدی - اجتماعی - اقتصادی و... در مکانی مانند اطراف حرم امام رضا (ع) که قیمت یک متر مربع زمین میلیون ها تومان ارزش دارد مگر میشود ساختمان دو طبقه ساخت !
  • عباس كارگر ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    0 0
    بايد يه زلزله مثل تركيه كه همه جا به جز مسجدخراب شده بود بياد تا خشم خدا رو همه ببينن ما با غم و شادي اهل بيت اميد وارانه زندگي ميكنيم به كسي كه اينكارارو ميكنه لعنت نميكنم فقط از خود آقا ميخوام از خدا بخواد كه همه رو عاقبت بخير كنه كسي كه دل شيعه رو آزار ميده رو به راه راست هدايت كنه.آمين

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس