
به گزارش خبرنگار مشرق، چندي پيش پايگاه مشرق سندي از شهرداري تهران منتشر نمود که طي آن نسبت به تصويب طرح هاي غربي و غربي شدن معماري تهران هشدار داد. يکي از طرح ها که براي احداث مجتمع تجاري در حدفاصل بزرگراه چمران و شيخ فضل الله در نظر گرفته شده بود ، طرح زير است:

طرحي که ملاحظه مي کنيد با کمي کاوش اينترنتي درخواهيد يافت که حتي کپي از يک طرح نيست بلکه عين تصويري از طرح ساختمان شعبه اصلي " بي ام و" در مونيخ آلمان مي باشد. که در تصوير زير مشخص مي باشد.

پيش از اين نيز در طرح مقبره قيصر امين پور چنين کپي کاري اتفاق افتاد که در پايگاه مشرق نيز انعکاس يافت.
معماران براي آغاز فرايند طراحي گاهي زحمت زيادي براي الهام از يک پديده مي گيرند. البته ممکن است اين پديده خود يک ساختمان باشد. اما فرق اساسي ميان کپي کشيدن از کار ديگران و اقتباس از آن وجود دارد. اين دردي است که در عالم هنر با آن درگير هستيم، در عالم سينما به يک نحو و در عالم معماري که از قضا هنري کاربردي است به شکل مفتضحانه تر آن. در معماري ساختمان هاي دولتي و مونومنتال در ايران، اين مشکل مضاعف شده است به گونه اي که ضعف سواد هنري و به روز نبودن اطلاعات معماري مسئولين از يک سو و فقر دانش و مکر معماران طراح از سوي ديگر دست به دست هم داده تا اين هنرمندان به خلق هيچ اثر بديعي دست نزده و به صرافت بيافتند تا از نمونه هاي معماري ديار غرب کپي برداري کنند و به نام طرحي نو به کام مسئولين امر روا کنند.

به قلم ابراهیم ارجمندی




