قوه قضائیه

دادستانی شهرستان جیرفت؛ یک مدیر ناکارآمد را به دلیل نارضایتی مردم احضار و از نهاد منصوب کننده این مدیر نیز انتقاد کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

چرا مرغ "ترکیه‌ی گرسنه" غاز است!؟

چرا مرغ "ترکیه‌ی گرسنه" غاز است!؟ / صف‌آرایی چپ‌های نجیب در مقابل چپ‌های تحریمی

محسن رنانی، از چهره های اصلاح طلب اخیراً طی یادداشتی که تجارت‌نیوز آنرا منتشر کرد به ذکر خاطره ای از یک فعال اقتصادی ترکیه پرداخته است.

رنانی به نقل از آن فعال ترک می نویسد:

«من در اولین انتخابات، از رقیب اِردوغان حمایت کردم. خیلی هم برای پیروزی او پول خرج کردم اما نهایتاً اردوغان برنده شد. در روزهای پس از انتخابات، شب‌ها خواب نداشتم. می‌گفتم همین‌که اردوغان پا به کاخ نخست‌وزیری بگذارد، اولین کاری که خواهد کرد این است که به من پیام خواهد داد که «جمع کن و از این کشور برو». ازقضا در همان هفته اولی که اردوغان وارد کاخ نخست‌وزیری شد، از دفترش با من تماس گرفتند و گفتند فلان روز فلان ساعت برای شما ۱۵ دقیقه وقت گذاشته‌ایم که با آقای نخست‌وزیر دیدار داشته باشید. پیش خود گفتم تمام شد، در یک ربع ساعت می‌خواهد به من اولتیماتومش را بدهد و این پایان من در ترکیه خواهد بود. در روز موعود، نیم ساعت پیش از زمان ملاقات، در دفتر نخست‌وزیر بودم. قلبم داشت از سینه بیرون می‌زد. اردوغان سر ساعت وارد شد، چند دقیقه خوش‌وبش کردیم. بعد گفت فرصت ندارم کوتاه می‌گویم: یک هفته فرصت داری تا برنامه‌ات را به من بدهی. بگو چه لازم داری که تا سال آینده سود بنگاه‌های اقتصادی‌ات دو برابر شود؟ من گیج شده بودم. دارد سر به سرم می‌گذارد؟ کلکی در کار است؟ نمی‌فهمیدم. گفتم قربان متوجه منظورتان نمی‌شوم.

گفت: تو در کارخانه‌هایت ۴۰ هزار کارگر داری. بگو دولت چه کمکی می‌تواند بکند که تا سال آینده فعالیت‌های تو دو برابر شود. در این صورت من مطمئن خواهم شد که اشتغال کارخانه‌های تو از ۴۰ هزار به ۸۰ هزار کارگر خواهد رسید». آقای کوچ (بر وزن موج) به آن صنعتگر ایرانی می‌گوید «هنوز هم وقتی یاد آن دیدار می‌افتم، بدنم می‌لرزد و باور نمی‌کنم که اردوغان چنین رفتاری با من داشته است.»

رنانی سپس تصریح می کند: آری سکان‌داران اقتصاد ایران، این است معنی حکمرانی در اقتصاد. این است معنی حکومت توسعه‌خواه. این است معنی حمایت از بخش خصوصی. +

*فرض کنیم اظهارات آقای رنانی درست است و پای قضیه‌ی همیشگی "تبلیغ ترکیه و تمجید از اردوغان" توسط برخی سیاستمداران و اقتصاددانان اصلاح طلب در میان نیست!

باید اذعان کرد که اظهارات رنانی مصداق همان ضرب المثل قدیمی است که می گوید: "مرغ همسایه غاز است".

آقای رنانی حکما زمانی در همین چند سال قبل که مقام معظم رهبری به منظور حمایت از تولیدات لوازم خانگی داخلی دستور دادند که واردات این محصولات ممنوع شود؛ در ایران نبوده تا این دستور عمومی را بشنود و از آن تمجید کند! [1] (بماند که تولیدکنندگان لوازم خانگی قدر این دستور را ندانستند!)

آقای رنانی حتما اینهمه تأکید موکد و متواتر رهبر معظم انقلاب بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان و حمایت از کالاهای تولید داخل را نیز نشنیده است.

اینکه چرا برای عده ای همیشه مرغ همسایه غاز است و هیچ امتیاز و گزینه مثبتی هم در داخل ایران یافت نمی شود از تأملات روزگار ماست.

گفتنیست، سندیکای اتحادیه های کارگری ترکیه اخیرا اعلام کرد که خط گرسنگی در این کشور از حداقل دستمزد فراتر رفته است! +

***

صف‌آرایی "چپ‌های نجیب" در مقابل چپ‌های تحریمی

چرا مرغ "ترکیه‌ی گرسنه" غاز است!؟ / صف‌آرایی چپ‌های نجیب در مقابل چپ‌های تحریمی

علی‌محمد نمازی، فعال چپ و از اعضای حزب کارگزاران در واکنش به موضع تلویحی جبهه اصلاحات مبنی بر سکوت در قبال پیش ثبت نام داوطلبان نامزدی در انتخابات امسال که از سوی سخنگوی این جبهه ابراز شد، گفته است:

"من باور دارم جبهه اصلاحات باید موضع می‌گرفت و می‌گفت همه چهره‌های شاخص در انتخابات ثبت نام کنند تا اگر قرار باشد همه ردصلاحیت شوند، حداقل معلوم شود که نگذاشتند اصلاح‌طلبان در انتخابات وارد شوند. حتما سکوت گزینه مناسبی نیست. اصولگرایان که راحت‌اند و می‌دانند که تأیید صلاحیت می‌شوند؛ این اصلاح‌طلبان هستند که نمی‌دانند شرایط چگونه پیش خواهد رفت. "[2]

*از کنایه‌های بلاوجه نمازی به اصولگرایان که بگذریم لکن نظر سیاسی و انتخاباتی او در انتقاد از جبهه اصلاحات کاملا صحیح است.

دقت شود که نمازی یا نمی داند و یا نمیخواهد به مردم بگوید که جبهه اصلاحات بعنوان پیشانی چپ های تحریمی قصد دارد انتخابات را تحریم کند و البته طرح بخردانه مجلس شورای اسلامی برای مقوله "پیش ثبت نام" نیز عملا نقشه جبهه اصلاحات را زودتر افشا کرد.

پیش از این، حسین مرعشی؛ دبیر کل حزب کارگزاران مواضع محکمی در رد پروژه تحریم انتخابات مطرح کرده بود. [3]

و به نظر می رسد موضع اصلاح‌گرانه نمازی هم منشأ گرفته از مواضع درست دبیر کل حزب کارگزاران است.

اسماعیل دوستی، دیگر رجل اصلاح طلب نیز به تازگی بر لزوم حضور در انتخابات تأکید کرده و گفته بود: معتقدم که ما -اصلاح طلبان- باید در انتخابات شرکت کنیم. نمی‌شود با انتخابات قهر کرد و حتما باید شرکت کرد. [4]

برخی محافل تحلیلی پیش از این بیان کرده بودند که علیرغم عزم چپهای تحریمی و جبهه اصلاحات برای تحریم انتخابات اما به نظر می رسد حزب کارگزاران و تنی چند از رجال و سایر احزاب ریشه دار اصلاح طلب از این پروژه شریرانه تبعیت نکرده و برای همراهی با مردم و قانون در انتخابات شرکت خواهند کرد.

***

احضار مدیر ناکارآمد به دلیل نارضایتی مردم

چرا مرغ "ترکیه‌ی گرسنه" غاز است!؟ / صف‌آرایی چپ‌های نجیب در مقابل چپ‌های تحریمی

دادستان عمومی و انقلاب جیرفت از احضار رییس شرکت نفت این شهرستان به دادستانی به دلیل نارضایتی مردمی درخصوص صفوف طولانی پمپ بنزین‌ها خبر داد.

به گزارش ایرنا، افشین صالحی نژاد در تشریح جزییات این خبر افزود: در خصوص شرکت نفت جیرفت پرونده قضایی در شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این پرونده به طور ویژه رسیدگی خواهد شد و ظرف ۴۸ ساعت آینده اقدامات قضایی انجام شده به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

دادستان عمومی و انقلاب جیرفت با بیان اینکه عملکرد شرکت نفت این شهرستان در چند ماهه اخیر تحت نظر دادستانی بوده است، اظهار داشت: نارضایتی مردم از شرکت نفت در چند ماه اخیر به صورت مکرر اعلام و دردمندی مردم از سوی دادستانی در جلسات مختلف به رییس این شرکت تذکر داده شده است.

مدعی العموم در شهرستان جیرفت بیان کرد: سوء مدیریت رییس شرکت نفت جیرفت به مرکز استان کرمان نیز اعلام شده و حداقل توقع از مجموعه اجرایی شرکت نفت استان کرمان، انتخاب یک مدیر توانمند به منظور حل مشکل شهروندان جیرفتی بوده که متاسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

صالحی نژاد اعلام کرد: سوء مدیریت مجموعه شرکت نفت جیرفت موجب سردرگمی و نارضایتی مردم و ایجاد صفوف طولانی در پمپ های بنزین، گازوئیل و سیلندر گاز شده است. [5]

*قوه محترم قضائیه، به لحاظ قانونی مدعی العموم نیز هست و در مواردی که ظلمی به قاطبه مردم روا داشته شود؛ این قوه می تواند بعنوان مدعی العموم و به صورت علی الرأس وارد میدان شده و جلوی ظلم به مردم را بگیرد.

جدای از اینکه اقدام دادستانی جیرفت در مقابله با یک مدیر ناکارآمد قابل تقدیر است لکن این انتظار نیز وجود دارد که قوه محترم قضائیه نقش مدعی العمومی خود خاصه در مسائل اقتصادی و بحث گرانی را نیز بیش از این پی بگیرد و مانع رنج مردم از گرانی بیقاعده ای شود که این روزها به دلیل نبود نظارت بر بازار ایران حاکم شده است.

***

1_mehrnews.com/xWcnP

2_https://www.etemadonline.com/tiny/news-625471

3_mshrgh.ir/1509542

4_mshrgh.ir/1513448

5_https://irna.ir/xjN5JC

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • قادر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    31 44
    ترکیه گرسنه عقده ای ترین نوشته ای که مخاطب ایرانی اکثرا در جراید کشور یبیند این توهم تو خالی عاقبت بدتر از این خواهد کرد
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      7 11
      اصلاح طلبان تهوع آور را با نجابت کاری نیست! فقط برخی شان اراذلتر از برخی دیگرشان هستند!!!!
    • نظر IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      5 8
      گرسنه تر از این حرفاست
    • از ماکو HK ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      4 5
      بله توهین به هیچ کشوری درست نیست منتهی همه اینها از عدم شناخت از ترکیه مردم ان و طبقه سرمایه دار انجاست من از سال ۶۰ با ترکیه مراوده اقتصادی دارم کلان سرمایه داران ترک من جمله اقای کوچ یهودی هستند و اساسا پیشرفت ترکیه بدلیل سرمایه یهودیان است منتهی در سالهای اخیر روند خروج سرمایه یهودیان از ترکیه است امثال اقای رنانی که من از دوره دانشکده ایشان را میشناسم تحلیل ظاهری دارند
    • تبریزی IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      4 6
      قادر به‌عنوان‌یک شخصی که ۲۵ سال رسانه ها و جراید ترکیه را دنبال می‌کنم و از فامیل و دوستان و آشنایانی که در ترکیه تحصیلیا کار و زندگی می‌کنند باید بگم وضعیت رفاه و معیشت مردم ترکیه فجیع تر از آنی هست که تو مخیله امثال تو بگنجه البته برای کسب که با پول می‌ره ترکیه و در هتل‌هایی که مالکیتش دست خارجی ها هست و یا مراکز خرید و جاهای تفریحی که آن هم برا خارجی ها هست میگرده و فکر می‌کنه که اینها چقدر خوشبختند ولی اگر کوچه پس کوچه های میدان تقسیم بروی فقر و فلاکت مردم را میبینی ولی متاسفانه رسانه شما را چنان خودتحقیر کرده که چشم دل و مغزتون کور شده
    • TR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      10 6
      خطاب به نظر من رشته مهندسی خوندم سال آخری که ایران بودم حدود چهار سال پیش درآمدم پنج میلیون تومن بود الان بعد چهار سال حقوق ماهیانه من در ترکیه حدود صد و سی میلیون تومنه که با کسر مالیات و بیمه حدود نود میلیون تومن درآمد دارم اجاره خونم حدود بیست و پنج درصد حقوقمه از شرایطم بشدت راضیم با این تورم ترکیه میدونی چرا؟ چون پانزده سال تورم سخت تر رو تحمل کردم قبول دارم رفقای رشته خودم تو اروپا و آمریکا شرایط به مراتب بهتری رو دارن اما ترکیه بدون منابع داره رقابت میکنه و این ستودنیه
    • US ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      2 5
      خطاب به کاربر ۸:۲۴. به خدا دروغ میگی. حقوق در ترکیه اصلا در این سقفی که توهمش رو بیان کردی نیست، مخصوصا برای اتباع خارجی. دوما اجاره خونه اصلا به این ارزونیها که میگی نیست مگر برای خونه های کوچیک تو محله های متوسط. تتها تفاوتش اینه که اونجا یه ساندویچ دونر میخوری ۸۰ لیر یعنی حدود ۳ دلار یا ۱۶۰ هزار تومن، و بنزین که دیگه نگو. تو اصلا از اوضاع اقتصادیت تو ترکیه راضی نیستی، از‌اینکه اونجا برای خودت وِلی و لختی پختی میبینی و میگردی راضی ای. یا شاید اصلا ترکیه نیستی، همینجوری یه چیزی برای خودت گفتی. من دوست ترک زیاد دارم سالی یک بار رو اونجا میرم و دو سه ماه میمونم. خوب میدونم اوضاع اونجا چطوره. اصلا این خبرا که میگی نیست. خود ترکها دارن می‌نالند و خون گریه میکنن. چرا دروغ میگی؟
  • باربد IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    23 10
    هدف ایشون فقط دیده شدن هست که شما بهترین خدمتو بهش کردین
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    6 8
    هوالقهار اگر اخلالگران شنبه بتوانند باز دلار را گران کنند ثبات ۸ ماهه دلار و که منجر به کاهش قیمت مسکن و لوازم خانگی و... شد به هم می‌خورد و موج جدید گرانی رخ می‌دهد و تمام زحمات داخلی و بین المللی دولت مردمی هدر می‌رود. زنهار
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      4 0
      کاهش قیمت؟؟؟ کو؟؟؟ کجا؟؟؟ کی؟؟؟
  • فاطمه سادات IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    16 17
    آنجا مزاحمت آمران به معروف وجود ندارد
    • US ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      3 4
      وقتی یک دانا با انگشتش به ماه اشاره میکند، یک نادان بجای نگریستن به ماه، همواره به انگشت دانا می‌نگرد. ابله این همه چیز مهم برای تفکر و تعقل هست تو هنوز گرفتار توهم مزاحمت آمران به معروفی؟ خاک بر سرت با این همه نفهمی و حقارت. در هر حال انسان باید ذاتا پست و رذیل باشد که از توصیه نیکوی دیگران گریزان و بیزار باشد.
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 2
      توصیه خوبو ‌به خونوادش کنه
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    14 1
    وقتی هر چه دزد و دلال و بی شرف و بی ناموس و بی وجدان و خائن در یک جا جمع شده باشند که هیچ کس هم کاری بکارشان ندارد ........
  • بهنام IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    7 4
    سلام مشرق جان تاکیدات رهبری معظم انقلاب همواره بوده و قابل انکار نیست ولی در دولتهای مختلف انصافا چند درصد از تولید حمایت عملی و واقعی شده و چند درصد مشکلات تولید کنندگان بیشتر شده ضمنا ترکیه مثل ما نفت و معادن مختلف ندارد و مجبور هست روی پای خود بایستد و با کار و تولید و مالیات زندگی کند انصافا چند درصد اقتصاد ما به تولید و کار وابسته است و اگر نفت و معادن دیگر نبود الان گدایی نمی کردیم مشرق انصاف نصف ایمان است با وجود نفت بیش از نصف جمعیت کشور زیر خط فقر مطلق است
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      2 1
      فعلا که از اون بالاترین مقام اجرایی سیاسی شون دارن کفشای سگیونیست ها رو واکس می زنن برای همین زرق و برق ظاهری که البته بخش قلیلی از مردمشون ازش بهره می برن.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    18 14
    چرا نویسندگان سایت های ایرانی فاشیست هستند.... رمانی هم فارس است شما هم فارس.. این وسط چرا به ترکیه توهین میکنید... تورکیه بدون وجود نفت باز هم سه چهار برابر ایران تولید و صادرات دارد... ایران اگه نفت نداشت الان زیمبابوه بود..
    • ایرانی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      7 7
      منظور جناب عالی از فاشیست خودتی حالا گفتن حقیقت شده فاشیست همین جهت وقت قبل بود صف های جهت کیلومتری برای نان در ترکیه بود و پیرمرد ترک داشت گریه میکرد که پول نان ندارد حالا تو گرا بهت برخورده نکنه تو هم بین آن صف بندی
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      8 7
      من خودم ترکم، ولی این موضوع چه ربطی به ترک و فارس داشت، اتفاقا بخش عمده کسانی که با ترقی معکوس، از خودباختگی غربی به خودباختگی در مقابل ترکیه و امارات و قطر و عربستان رسیده‌اند فارس هستند. این شما هستید که تا اسم ترکیه می آد، دست و پاتو گم می‌کنین، ترکیه‌ای که لهجه ترکی بنده آذربایجانی را خنده‌دار می‌داند و... بماند.
    • US ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      6 2
      همین الانش بدتر از زیمباوه هست
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    20 7
    رئیس آمار ایران گفته خط گرسنگی در ایران 30 میلیون تومن است یعنی 80 درصد مردم گرسنه هستند
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      9 15
      زد زده. من با 9 میلیون تومن درآمد ماهانه هیچوقت نشده شب گرسنه بخوابم
  • محمد IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    4 5
    خیلی از اظهار نظر مرعشی هم ذوق زده نشید چون این مار خوش خط وخال هیچ حرفی رو بدون برنامه ریزی نمی زنه پس باید منتظر باشید ببینید ازپس این مخالفت با تحریم انتخابات دنبال چه نقشه ای برای اصل نظام است و چه وقت نیش سمی خود را به تفکر مردم سالاری واقعی خواهد زد درپایان باید بگویم که از این افعی بیشتر از حجاریان بترسید
  • یزدان IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    18 13
    ترکیه گرسنه نیست این اطلاعات رو از کجاتون در میارید
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    8 6
    اردوغان در انتخاباتی که خودش برگزار کرد ۵۲ درصد رای اورد. یعنی نصف مردم ترکیه اردوغانو نمیخوان. یه سری از دوستان نوشتن ترکیه نفت نداره. درسته ولی در عوض تحریم هم نیست و امریکا و ناتو هم در ترکیه پایگاه نظامی داره. این اقای رنانی هم بهتره بیاد از برجام و دولت کلید دار بگه. از کارگران نیشکر هفت تپه و هپکو اراک و گلستان و جاهای دیگه بگه که دولت روحانی چه بلایی سرشون اورد. اقای رئیسی با وجود انتقاداتی که به دولتش وارده ولی در هر سفر استانی به کارخانه ها و کارگاهها سر میزنه و حمایت میکنه
    • بهنام IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      5 6
      ترکیه تحریم نیست و نباید باشد و ایران تحریم هست و باید باشد در کل دنیا چند دولت دیپلمات های یک کشور دیگر را به گروگان گرفتند و چند دولت به سفارت و کنسولگری دولت دیگر حمله کردند قانون جهانی می گوید دیپلمات عنصر نامطلوب است اخراجش کن و اگر باز نشد روابط را قطع و سفارت را ببند ضما در دنیا چند کشور هست که علنی خواهان محو کشور دیگر باشد بجز ایران
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      0 1
      روز دوشنبه هفته جاری بود که در ادامه ناامنیها در ترکیه، سفیر روسیه در ترکیه هدف تیراندازی یک جوان پلیس آنکارا قرار گرفت.به دنبال تیراندازی «مولود مرت آلتیناش» از پشت سر به «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه جان خود را از دست و خود ضارب نیز در تیراندازی نیروهای امنیتی ترکیه کشته شد.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    12 9
    رتبه‌ اقتصادی ترکیه ۱۸ رتبه‌ اقتصادی ایران ۴۳....
    • سید IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
      9 9
      این رتبه‌بندی رو از کجا آوردی عمویی. فکر کردی مردم توی سال ۱۴۰۲ نمی‌تونند یه سر به سایت همین بانک‌جهانی یا صندوق بین‌المللی پول بزنند که اینجوری خالی می‌بندی ؟!
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    3 1
    رنانی انتظار داره روءسا و وزرای اقتصادی بیان بگن رنانی برنامه ات را بده، او باور نداره که واقعا نیازی نیست و بالاخره همون منابعی که او از بر داره، در دسترس همه هست،، وتازه آرزوی او تجدید نظر در مورد ملی شدن نفت بود چرا که او با حسرت می گفت کاش هیچ وقت نفت ملی نمی شد!!!! مثل اهنگ کلامی فیلسوفها حرف زدن، دلیل بر دانایی نیست، یا اینکه آدم فکر کنه مغزش پره ولی دریغ از فایده
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    3 3
    عکس این آقایی که گذاشتید می‌بینم خیلی می‌خندم. خیلی تعطیله. نمادِ ایجادِ اضطراب با شِبه علم هست
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    5 1
    فریب نخورید ، چپ نجیب نداریم ، این بازی خود اصلاح طلبهاست تا با این کارنامه ننگینی که لا اقل در ۸ سال گذشته داشته اند و خبر از عدم اقبال مردم دارند بتوانند تعدادی به اصطلاح چپ نجیب رو وارد مجلس کنند و وقتی خرشون از پل گذشت اونوقت خواهید دید که چپ نجیبی در کار نبوده !
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    5 5
    ۳۸ درصد مردم ترکیه در سال توان خوردن یک وعده گوشت قرمز یا سفید را هم ندارند. [منبع: مرکز امار اتحادیه اروپا]
  • DE ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    8 6
    الان 6 ماهه که من نتونستم گوشت بگیرم این میگه مرغ همسایه گرسنه است بابا تو همسایه رو ول کن بچسب به مرغ خودمون که هیچی نداره بخوره
  • محمدایوب IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    6 2
    یکی به این رنانی بگه سرت رو از زیر برف بیار بیرون همین دوسال قبل بود اردوغان صدها مخالف را گرفت و زندانی کرد واز کار بیکار کرد واز ترکیه بیرون کرد اگر کشور ما هم مثل اردوغان عمل میکرد الان امثال تو اصلاح طلب تو کوههای استرالیا بودی
  • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    7 3
    اگر رنانی و امثال رنانی توانستند معمای پانصد میلیارد دلار بدهی خارجی ترکیه را حل کنند ، ترکیه ای که همه جا هست و مانند زبل خان ادا در می آورد ولی هر روز ارزش پولش پایین و پایین تر می آید.
  • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    8 1
    اگر رنانی و امثال رنانی توانستند معمای پانصد میلیارد دلار بدهی خارجی ترکیه را حل کنند ، ترکیه ای که همه جا هست و مانند زبل خان ادا در می آورد ولی هر روز ارزش پولش پایین و پایین تر می آید.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 5
    جسارتا آقای رنانی اراجیف بافته و فکر کرده مردم حافظه‌سان را از دست داده‌اند! اردوغان هیچ مخالفی را تحمل نمی‌کند، یادشون رفته اعوان و انصار و همسایه‌های کودتاچیان‌ پس از چندسال هنوز دارن شناسایی و دستگید میشن!
  • فرامرز IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    4 3
    این چه جوابیه که به رنانی دادید؟ رنانی وامثال ایشان بایدپاسخگوباشند که درسی ودوسال ، بودن درحاکمیت اقتصادی وداشتن سکان اقتصاداین کشورچه گلی به سراین ملت زدند؟؟
  • چشم دارند نمی بینند گوش دارند نمی شنوند. KR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 1
    شما نگران ملت خود باش، ایران ذخایر عظیم نفت و گاز و مس و آهن و جواهرات و طلا دارد.
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    1 5
    توی ترکیه آزادی هست حداقل
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 1
      از نوع ز - ه - آ بله!!
  • صادق IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    0 3
    مشرق نیوز خیلی موذی هست در مورد ترکیه چهار صفحه کامنت گذاشته
  • US ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    3 0
    این سخنان رنانی باید فراتر از یک اشتباه بررسی شود. اصلا اینطور نیست که رنانی نمیفهمد که چه میگوید، بعکس، او کاملا حساب شده و با برنامه سخن می‌گوید. او توطئه ای بسیار بزرگ در سر دارد. با کمی‌تحقیق درباره آقای کوچ، ثروتمندترین مرد ترکیه در زمان حیاتش، خواهید فهمید که دینش چه بوده و به کجا وابسته بوده، و چرا آنزمان از رقیب اردوغان که عضو حزب نجم الدین اربکان اسلامگرای معروف ترک و رئیس جمهور ترکیه بوده حمایت می‌کرد. اینان می‌خواهند کلید مدیریت و استقلال و اقتصاد کشور را بدست این قبیل افراد بسپارند. صرفنظر از تحلیل فوق، باید از آقای رنانی پرسید اگر حکمرانی در ایران بیاید و با کارآفرینانی اینچنین بخواهد کار کند و امکانات در اختیارشان قرار دهد تا تولید و اشتغال را دوبرابر کنند آیا خود شما در صف اول یقه چاکها که فریاد مظلومیت بر میاورند که آی بردند، خوردند بر نمیاورید؟ آیا حکومت را به فساد و ویژه خواری آقازاده‌ها ، .... متهم نمیکنید؟ آیا از رانت‌خواری کلان نور چشمی‌های حکومت دم نمیزنید؟ بس کن آقا این فریبکاری و نفاق و ابن‌الوقت بودن رو. مردم از تو خیلی فهیمترند.
  • US ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    5 0
    رنانی مردی هزار چهره، مردی که زمانی قیافه بچه محبتهای انقلاب برای خود ساخت، مدتی هم سر وشکلش را شبیه هخامنشیان درست میکرد، و امروز همچون جامه بر قامت خود میدوزد، و سر‌ و زلف تاب میدهد. آقای رنانی، نمیدانم آیا تاکنون کسی این را به تو گفته یا نه، اگر نه که حتما با تو رو راست نبوده، اما بگذار من یک بار برای همیشه این واقعیت را به تو بگویم. این قیافه های عجق وجقی که برای خود درست میکنی، ذره‌ای از کراهت صورت و سیرتت نمی‌کاهد و اصلا به تو نمی‌آید. برو جمع کن بساط کاهنی رو ، مردم مدتهاست که فریب جادوگران و کاهنان مصری نمیخورند.
  • US ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 1
    توی ایران هم آزادی هست منهای آزادی جنسی، انحرافات جنسی، استعمال الکل و مواد افیونی و مخدر، آزادی تجاوز، آزادی قتل، آزادی دزدی، آزادی روسپیگری، آزادی بردگی برای دادن لذت بصری و شهوانی به دیگران،.،، تو کدومش دو میخوای کوچولو؟ اینجا مال آدم بزرگاس اشتباه اومدی سایت رو،
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    2 2
    اخه آقای محترم که در مورد ترکیه مطلب نوشتی مجبوری دروغ بگی
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
      0 0
      به چه جراتی به استان جداشده ایران لقب حعلی کشورترکیه را میدهی؟
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۲
    0 0
    تحلیل آبکی دکتر! محسن رنانی (اقتصاددان!) در مصاحبه‌ای که اخیراً از او منتشر شده، پیرامون «جریان تاریخی فقاهت، از صفویه به این‌سو» هم شنیدنی‌ست! اگر ما آخوندها در مسائل خارج از تخصص‌مان حرف بزنیم، می‌گویند چرا همه‌جا حرف می‌زنید؟ در برخی موارد درست می‌گویند و طبعاً اگر در رشته‌ای تخصص نداریم به‌صِرف روحانی‌بودن نباید در آن حوزهٔ تخصصی نظر بدهم؛ ولی این انتظار را هم داریم که دربارهٔ مسائل تخصصیِ دینی هم فقط متخصصین نظر بدهند. وقتی آن چند دقیقه مصاحبه جناب رنانی را شنیدم، یقین حاصل کردم که متأسفانه وی فاقد کم‌ترین اطلاعات از دین و دیانت است و چه‌بسا بنا دارد تا حسب ذائقهٔ یک اقلیّت، به‌صورت گُتره‌ای چرندیاتی را به جریان دین و دیانت نسبت دهد. اولا فقاهت، چه ربطی به صفویه دارد؟! فقاهت امثال شیخ مفید، به ۵۰۰سال پیش‌از صفویه برمی‌گردد. ثانیاً ادعیه و کرامت امام‌زادگان که اسمش را به‌غلط خرافات گذاشتید هم چه ربطی به صفویه دارد؟! صحیفه سجادیه، برای ۸۰۰سال پیش‌از صفویه است. ثالثا این باور که فکر می‌کنند شیعه در ایران از صفویه پدید آمد، کاملاً غلط است. اساساً پیش‌از صفویه بود که به‌اسم امامان شیعه در ایران سکه ضرب شد و همین‌که حکومتی در ضرب سکه، اسم أئمه علیهم‌السلام را حک کنند، نشان‌دهندهٔ حضور جمعیت قابل توجه شیعیان در ایران در آن برههٔ زمانی (قبل‌از صفویه) است. رابعاً شما طبق نظر مشهور علما که أعلمیت را در تقلید، شرط می‌دانند، هروقت فهمیدید مرجع دیگری اعلم است، لازم‌است و باید به أعلم عدول(مراجعه) کنی و این‌که می‌گویید "تقلید کردی تموم شد" اوج ناآگاهی و بی‌سوادی شما را می‌رساند! خامساً تقلید، یعنی رجوع غیرکارشناس و مقلّد به کارشناس و مجتهد. سادساً دین، تو را دعوت به اجتهاد می‌کند و می‌گوید ابتدا بکوش تا مجتهد شوی؛ اما اگر به هر دلیلی نتوانستی، آن‌گاه نوبت به تقلید می‌رسد. پس اصل براین‌است که انسان خودش دینش را از طریق اجتهاد بفهمد؛ ولی اگر مثل هرکاری نتوانست، عقل می‌گوید به کسی‌که عالم، بل‌که أعلم است رجوع کنید. همین الآن جمهوری اسلامی، امثال آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله وحید خراسانی را به‌عنوان مرجع معرفی می‌کند؛ درحالی‌که شما این مراجع را غیرحکومتی می‌دانید و می‌گویید نظام همه مراجع را حذف کرده است! فعلاً همین مقدار کفایت می‌کند
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    باید قبول کرد تورم ایران از ترکیه بیشتره و از نظر اقتصادی ترکیه وضعیت بهتری داره هم از نظر صنعتی هم گردشگری اونم بدون نفت و گاز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس