پرداخت وام بانکی بدون ضامن شامل چه کسانی می‌شود؟

یک فعال استانی در اشاره به گرانی مایحتاج عمومی گفته است: مردم برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود مجبور به دریافت وام هستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

قرائت عجیب چپ‌های تحریمی از انتخابات 1402

آنارشیسم به جای انتخابات؛ چپ‌های تحریمی خون می‌خواهند

روزگار سخت و پر اشتباه "بهرام بیضایی"/ آنارشیسم به جای انتخابات؛ چپ‌های تحریمی خون می‌خواهند

محمدصادق جوادی‌حصار، از چپ‌های تحریمی در بخشی از یک مصاحبه پیرامون انتخابات امسال گفته است: نگاه حاکمیت درباره انتخابات طبق کارنامه قبلی و چشم‌اندازی که با قانون جدید انتخابات ایجاد شده، نشان می‌دهد که سیستم به دنبال انتخاباتی کنترل شده است به گونه‌ای که انتخابات در مشت آنها باشد. در واقع جنس انتخابات دموکراتیک نخواهد بود.

او می افزاید: با انتخاباتی روبه‌رو هستیم که هنوز نمی‌توان صفت آزاد و دموکراتیک را بر آن نهاد و انتخابات آزاد هنوز برای آن غیر متصف است.

به گزارش اعتمادآنلاین، جوادی حصار همچنین گفته است: وقتی مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند، در ابعاد درونی و بیرونی به تقویت جمهوریت و تقویت جمهوری اسلامی و همچنین تقویت منافع ملی منجر نمی‌شود. [1]

*این سخنان، نمایه ای واضح از تقلای یک چپ تحریمی برای هدف قراردادن مشارکت و خیانت به میثاق ملی یعنی انتخابات است.

همانطور که در اظهارات اینان دیده می شود مسئله آنان اجرای قانون، برگزاری انتخابات و عقلانیت نیست بلکه مسئله‌شان این است که چرا نامزدهای بی صلاحیت، بدسابقه و ناکارآمد ما تأیید صلاحیت نمی شوند؟

اینان همچنین در این باره هم سکوت دارند که چرا فقط بر حمایت از افراد بدسابقه تأکید دارند و چپ‌های نجیب و چپ‌های کارآمد و خوش سابقه را اصلاح طلب نمی دانند و به اسم آنان وارد انتخابات نمی شوند!

پس صورت دقیق معادله را بدانیم که منظور اینان از انتخابات غیر دموکراتیک یعنی انتخاباتی که اشرار سیاسی و افراد بدسابقه در آن نامزد نیستند.

در بحث مشارکت نیز باید دانست که نمی توان منکر اثر این القائات بر روان تعدادی از مردم و تغییر تصمیم آنان شد. لکن در عین حال بدانیم که مشارکت بالای انتخابات اگرچه یک امتیاز است اما اثبات کننده چیزی نیست و در مقابل آنچه که اثبات می کند یک نظام سیاسی دموکراتیک است و در حد اعلای اقتدار و عزت قرار دارد؛ رعایت مُرّ قانون در انتخابات است که نشانگر عزم نظام سیاسی برای توجه به 2 میثاق بزرگ ملی یعنی قانون و دموکراسی است. لذاست که یک انتخابات با هر میزان مشارکتی اگر با رعایت قانون برگزار شده باشد و رأی مردم به درستی خوانده شود؛ پس قطعا آن انتخابات یک پیروزی بزرگ برای جمهور است و میزان مشارکت در این میان هیچ تأثیری ندارد.

چپ‌های تحریمی از بیان این حقیقت در محضر مردم امتناع دارند.

درباره تحریم انتخابات باید دانست که بر زمین گذاشتن صندوق رأی به معنای برداشتن سلاح است و هیچ راه سومی از بین این دو متصور نیست.

***

مردم برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود مجبور به دریافت وام هستند

روزگار سخت و پر اشتباه "بهرام بیضایی"/ آنارشیسم به جای انتخابات؛ چپ‌های تحریمی خون می‌خواهند

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها گفته است: سختی‌های دریافت وام -ازدواج و فرزندآوری- موجب شده است که افراد بدون آگاهی، امتیاز وام خود را با مبلغ اندکی به دیگری بفروشند و این خود مشکلات حقوقی و مالی بزرگ‌تری به وجود می‌آورد.

مجید اوصانلو در مصاحبه با ایرنا می افزاید: با این حال برخی از بانک‌ها زیربار پرداخت تسهیلات تکلیفی به ویژه اعطای وام فرزندآوری نرفته و به دلایل مختلف در پرداخت آن بهانه‌تراشی می‌کنند.

او همچنین گفته است: امروزه رشد فزاینده تورم روز به روز هزینه‌های زندگی و خرید اقلام و کالاهای مورد نیاز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مردم برای تهیه کالاهای مورد نیاز خود مجبور به دریافت وام هستند، این در حالی است که بانک‌های استان زنجان پرداخت وام‌های خرد را متوقف کرده و بانک مرکزی و دولت را مقصر این تصمیم نشان‌ می‌دهند. [2]

*ما قضاوت درباره اظهارات آقای اوصانلو را بر عهده مخاطبان و البته بر عهده مسئولان ذیربط می گذاریم...

مسئله فروختن وام ازدواج و فرزندآوری و البته مسئله جگرسوز تورم باید بیش از این توجه مسئولان دولتی را به خود جلب کند.

***

روزگار سخت و پر اشتباه "بهرام بیضایی"

روزگار سخت و پر اشتباه "بهرام بیضایی"/ آنارشیسم به جای انتخابات؛ چپ‌های تحریمی خون می‌خواهند

"بهروز غریب پور" نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی در بخشی از گفتگوی ویدئویی خود با فریدون جیرانی (کارگردان) در برنامه اینترنتی سینما 25 که سایت اعتمادآنلاین پخش می کند؛ صحبت های جالبی را درباره مهاجرت "بهرام بیضایی" و جلای وطن برخی هنرمندان مطرح کرده است.

آنچه که در ادامه میخوانید متن دیالوگ جیرانی و غریب پور درباره مهاجرت بهرام بیضایی است:

*

جیرانی: حیف که بیضایی در بین ما نیست و ما حفظش نکردیم و مهاجرت کرده. حیف...

غریب پور: نه. من معتقدم حیف که نیست ولی ما در مورد حفظ هر هنرمندی وظیفه نداریم. برای اینکه ایشان انتخاب کرده. مگه بنده و جنابعالی را کسی اصرار کرده بمانیم... من اعتراضم به آقای بیضایی به قوت خودش باقی هست.

جیرانی: نمیتونست کار کنه!

غریب پور: چرا. (می‌تونست) مگه الان تو آمریکا داره کار میکنه!؟

جیرانی: به هر حال یه شرایطی...

غریب پور: نه. آدم به فارسی تو آمریکا بیاد به چند نفر ایرانی درس تئاتر ایرانی بده. یا بیاد چند شب در دانشگاه استنفورد نمایش ببره رو صحنه بیضایی ما نیست. بیضایی ما برای کارش صف می بستن. ماه ها مردم تشنه این بودن که کارش بیاد روی صحنه... به نظر من هنرمند نه اینکه بگم که حق تجربه و بیرون رفتن نداره. ما از نظر مذهبی، فرهنگی، زبان و پیشینه ای که داریم مثل یک اروپایی توی آمریکا و اروپا پذیرفته نمی شیم. من که دارم این حرف را می زنم؛ من 8 سال عضو هیئت مدیره اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی جهان بودم.

جیرانی: شما سخنرانی آخر آقای بیضایی را شنیدید؟ خیلی تلخ بود.

غریب پور: اره. وقتی فردوسی فوت میکنه؛ نمی ذارن تو قبرستان مسلمان ها دفن شود! بیضایی بره سنگر خالی کند کی جایش را می گیرد...!؟ یکی از زیباترین نوشته های بهرام بیضایی تلخک بود. تلخک در صحنه آخر لباس هایش را داره پاره پاره می کنه و به طرف گرگها میگه بیایید من را بدرید. چنین شاهکاری نوشته. بنابراین من از عبدالحسین نوشین -وام- میگیرم و میگم اونایی که در ایران در اوج بودن، خارج از ایران براشون جایگاهی نیست. می پذیرم ایشان در فشار بودن. -اما- کی تحت فشار نیست!؟

جیرانی: بسیار سوال خوبی بود. [3]

*سخنان دلسوزانه و دردمندانه آقای غریب پور را باید دقیق تر شنید و درک کرد. و البته مخاطب اصلی این سخنان نیز امثال آقای بیضایی هستند که از ایران رفته اند.

ایران ما با تمام شرایطش اما وطن ماست و نظام جمهوری اسلامی نیز به اذعان دوست و دشمن و همانطور که در صحبت های غریب پور هم هویداست؛ یک نظام جائر و خفقان آور نیست. اگرچه مثل هر حکومت و کشور دیگری ممکن است مسئول ناکارآمد هم داشته باشد. پس چرا بیضایی و امثال او از ایران رفتند که به چنین بیکاری مفرطی دچار شوند؟ اگر نگوییم که به خفت نیز دچار شده اند.

قانون ایران چه ایرادی داشت که آقایان و خانم ها ترجیح داده اند قوانین سخت و گران آمریکا را به قیمت فروکاستگی اجرا کنند!؟

صحبت های غریب پور را باید دقیق تر شنید...

***

1_https://www.etemadonline.com/tiny/news-625433

2_https://irna.ir/xjN6yb

3_https://www.etemadonline.com/tiny/news-625645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    3 8
    از کیومرث پوراحمد خبری نیست. خیلی قشنگ شرایط جامعه را تحلیل می کردند
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      4 2
      کسانی که لباس بازیگری و فعالیت های نمایشی و داستان روایی را به تن کرده اند، هرچند در بین شان هنرمند کم نیست اما هنرگند هم به فراوانی یافت می شود! همچنین در بین موسیقی نوازان و آوازخوانان هم !!!!
    • منتقد گمنام IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      1 1
      در " شاید وقتی دیگر " سوسن تسلیمی و داریوش فرهنگ دارای آن جذابیتی نیستند که بیننده را تحت تاثیر قرار دهند. مشابه آن " طلسم شده "، هیچکاک با اینگرید برگمن و گریگوری پک اثری ماندگار خلق کرد . در " مارنی " نتوانست موفقیتش را با شون کانری و تیپی هدرن تکرار کند. آن را با بازیگر سالاری اشتباه نگیرید. در سال 66 فضای سینمای ایران بسیار محدود تر از حالا بود ولی نه تا آن حد که چهره مناسب دیگری یافت نشود.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      1 0
      مخملباف قادری را قبول نداشت . بعد کلی فیلم های ارزشی رفت خارج ....و فلسفه ساخت. سالهاست سکوت کرده. دکانشان داخل رونق داره.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    12 1
    بورس از سال ۹۹ که متولد نشده ، در جریان صعود سال ۹۹ دلار در حدود همان بازه زمانی تقریبا سه برابر شد ولی بورس در حدود همان بازه زمانی تقریبا ۱۲ برابر شده ، اقایون دولت قبل با کاهش حجم مبنا و بازی با اعداد ، نابود کردند منطق بورس را ، تا سالها مشکل داشته باشیم . الکی که این همه نخبه ریاضی و ادمکش مثل نجفی تو دولت سابق نبودن
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    2 2
    ایران خوب، عالی، اصلأ بی نظیر در دنیا، می دونید چی باعث شده و میشه برخی مثل بیضایی مهاجرت کنن؟ به این لک پاها که میرن کار ندارم ها، اصلا همون بهتر که برن منظورم استخون دارایی مثل بیضایی ست. اینکه قانون داره جمهوری اسلامی هم بحثی نیست مسأله اینه که این قانون سلیقه ای اجرا میشه، این بده. اینه که خیلیها رو عصبانی کرده و میکنه. بابا مگه یک قانون بیشتر داریم، در هر موردی، مهگه یک قانون در کشور بیشتره؟ پس چا طرف با تکیه بر پست و مقام اونجور که دلش میخواد اجرا میکنه؟ همین استاد بیضایی، حاضرم قسم بخورم از گزینش های سلیقه ای و اجرای سلیقگی قانون دچار ضربه شده والا اگه سر و کارش با چهار نفر آدم فهمیده بود اینجور نمیشد.
  • FR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    15 7
    متاسفانه به لطف و مرحمت ؟! اصلاح طلبان ایران نه تنها جایر و مستبد نیست بلکه زیادی ولنگ و باز ه و به اوور دوز دموکراسی هم دچار شده !
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    13 3
    واللّه که اگر اصلاح طلبان تهوع آور و طرفداران بعضاً نادان و بیشتر مزدورشان انتخابات ایران را تحریم کنند این به نفع نظام ما هست
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    8 5
    حاکمانی که شرایط مهاجرت بسیار گسترده نخبگان را به فراهم می کنند قصدشان فقیر کردن کشور است. همان فرمول کره شمالی
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 0
      این موضوع که گفتی کاملا صحیح است. در علم اقتصاد خروج هر نخبه و متخصص ارتیاط مستقیم با کاهش رفاه ، رشد اقتصادی و تولید سرانه کشورها دارد و بالعکس
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    8 14
    45 ساله هر صاحب هنر و دانش و صنعتي هست مجبور به ترك وطني شده كه يك مشت خائن وطن فروش در حال نابوديش هستند.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    2 7
    این جماعت لیاقت کار کردن به مردم شریف ایران را ندارند. همان بهتر که برن خدمت اجنبی
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    3 1
    حرفای جواد حصاری مشارکت مردم رو کم نمیکنه این مرغ ۱۰۰ هزار تومنی و گوشت ۵۰۰ هزار تومنی هست که مشارکت رو کم میکنه
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 1
      خب واقعا متوجه نیستین بخاطر مرغ 100 هزار تومنی باید حتما مشارکت کنین تا کسانی رای بیارن که مرغ رو ارزون تر کنن؟
  • مصطفی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    6 0
    باطن و درد مسئله هنر مندان اینه که خودشون رو با غربی ها؛ با هنر مندان غرب مقایسه می کنند. اصلا داستان اسکار گرفتن چیه؟ دوست دارند مثل اونا باشن، تحویل گرفته بشن و در واقع هنر مندان ایرانی باطن زندگی خودشون رو با ظاهر زندگی هنرمند غربی مقایسه می کنه و از آفاتش خبر نداره. کشور ما یکسری محدودیت های به حقی داره(کدوم کشور محدودیت های رسانه ای نداره؟) که اتفاقا باعث خلاقیت و نو آوری میشه. به قول سهراب سپهری چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. حاکمیت اسلامی ایران و رهبری و ملت عزیز ایران هم هنر مند هستند و هم هنر مند فهم ، هنر مندها باید درک کنند که تو کدوم صف ایستادن و خودشون رو با کی مقایسه می کنند. من 17 ساله کارم هنره و توی این عرص هستم. کلام آخر هنر مند باید ایرانی باشه ، انقلابی باشه ، دین دار باشه. آوینی باشه
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    2 5
    اینها نه هرمندند ونه به اصطلاح خودشان اصلاح طلب بلکه جارچی وطن فروشند . نانبه نرخ روز خورند .
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    1 1
    ممکن است این تصور من بیراه باشد. شرایط جامعه احتمالا خفقان آور نیست اما بعضی گروه ها سخت تلاش می کنند جمهوری اسلامی ایران به چیزی مثل شوروی سابق تبدیل شود. مثال های خیلی دم دستی می خواهید؟ گشت ارشاد بعد از پاییز سال گذشته به خیابان ها برگشته. این یک جور شاخ و شانه کشیدن برای مردم خشمگین است. در سینما چی؟ "فسیل" بیش از صد میلیارد فروخته (نوش جان سازندگانش)، "هزارپا" به شدت پرفروش شد ولی "خانه پدری"، "کاناپه" و "قاتل و وحشی" (از دو فیلمساز به معنای واقعی ایرانی) هنوز توقیف اند. طرح صیانت هم که جای خود. پس می بینید که همه این فضای خفقان هم جعل رسانه های بیگانه نیست. خرس خاله های انقلابی شدیدا مشغول کارند.
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
      0 0
      خانه پدری که اکران شد
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    3 4
    بیضایی به عنوان یک بهایی به بهترین شکل طبق دستور بیت العدل عمل کرد
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    2 2
    این جماعت بازیگر و کارگردان فقط الکی معروف هستند خودشون هم به مردم اعتقاد ندارند
  • مانی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 1
    انا لله و انا الیه راجعون
  • مهدی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 1
    کسانی که تا دیروز با همین قوانین به بالاترین جایگاه های سیاسی تو این مملکت دست پیدا کردند امروز که از همان سفره فربه شده اند شروع به طغیان کرده و دست به تحریم انتخابات می زنند! قوانین انتخابات عیناً همان قوانین است لذا مشکل از قوانین و شرایط حاکم بر انتخابات نیست بلکه از لقمه هایِ حرامی است که این قوم با آن فربه شده و فرمانبرِ شیطان شده اند... ان الانسان لیطغی ان رءاه استغنی...سوره علق آیات ۶ و ۷
  • FI ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    0 4
    این کسی که کامنتهای آبی متن نوشته و خیلی هم خواسته روشنفکر بنظر برسه بنظرم کیم جونگ اون بدش نیاد بعنوان مشاور انتخابش کنه. انتخاب مردم مهم نیست بلکه رعایت مر قانون مهم ه انگار قانون بغیر از همین مردم باید تعیین کنند
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
    1 0
    لعنت خدا بر دروغگویان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس