قیمت رهن و اجاره خانه در منطقه قیطریه چقدر است؟

همانطور که بیان تحلیل غلط و عوامانه موجب دلسردی مردم می‌شود؛ شنیدن تحلیل‌های صحیح نیز موجب امیدواری مردم به رفع مشکلات خواهد شد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

عکس کاخ الیزه روی دیوار اتاق حجاریان!

عکس کاخ الیزه روی دیوار اتاق حجاریان!/ "تحلیل غلط" با ذهن مردم چه می‌کند؟

سعید حجاریان، از تئوریسین های اصلاح طلب اخیرا در یادداشتی با عنوان "نظام چیست؟" به تعریف واژگانی از قبیل نظام، رژیم، حکومت و دولت پرداخته است.

او اما در بخش اصلی یادداشت خود و پس از تعاریفی که ارائه می دهد، می نویسد: پرسش مهم‌تر آن است که چه زمانی باید «نظام» را «نانظام» بخوانیم. یعنی درباره لحظه‌ای تأمل کنیم که ساختار به‌قدری استحاله شده باشد که نه‌تنها حفظ آن اوجب واجبات نباشد بلکه اسقاط آن واجب شود. وضعیت دولت شاپور بختیار را تصور کنیم. این دولت به‌رغم آن‌که ظاهراً از پشتوانه حاکمیت وقت برخوردار بود و از قدرت آن تغذیه می‌کرد اما فاقد اقتدار بود. در مقابل وضعیت فعلی دولت فرانسه را در نظر بگیریم. به‌رغم این‌که میزان نارضایتی در فرانسه رو به افزایش بوده و این کشور در درون خود با بحران‌هایی روبروست اما همزمان از دو فاکتور قدرت و اقتدار برخوردار است و به سرعت نقطه تعادل خود را بازمی‌یابد. با در نظر گرفتن این دو وضعیت (دولت بختیار/دولت فرانسه) می‌توان وضعیتی را تصور کرد مانند آنچه در رومانی اتفاق افتاد. وضعیتی که یک‌باره ظرف اقتدار حاکمیت فروپاشید و رئیس‌جمهوری که گمان می‌کرد در اوج محبوبیت قرار دارد، از سوی مردمِ به‌ظاهر هوادار اما در باطن ناراضی بازداشت شد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت چنانکه ارکان وجودی دولت شامل قلمرو، جمعیت، حکومت و حاکمیت با اختلال مواجه شود، وضعیت یک‌باره از «نظام» به «نانظام» بدل خواهد شد.

حجاریان می افزاید: بر این سازه، فارغ از نامی که بر آن بگذاریم، علاوه بر مسائل شکلی کارکردهایی مترتب است. به‌عنوان مثال ممکن است در واقعیت قدرت دوگانه شده باشد و وضعیتی خطرناک را به بار بیاورد چرا که قدرت دوگانه به‌تعبیر هابز، مانند انسان دو سر است که اگر بتواند زنده بماند، دچار کشمکش دائمی خواهد بود؛ نقطه‌ای که نظام از کارکرد «سیستمی» خود باز می‌ماند. وضعیت دیگر، فرسودگی است که در آن نهادهای اصلی نظام ناکارکرد می‌شوند. می‌دانیم که برای سیستم‌ها چهار وظیفه اصلی را برشمرده‌اند. هر جامعه‌ای، اگر بخواهد پویا بماند، باید چهار کارویژه‌ی مهم را داشته باشد. ۱. انطباق و سازگاری (adaptation) که وظیفه‌ی نهاد اقتصاد است. ۲. دستیابی به هدف (attainment goal) که وظیفه‌ی نهاد سیاست است. ۳. یکپارچگی (integration) که وظیفه‌ی نهاد حقوق و نهاد دین و مذهب است. ۴. حفظ الگوهای نهفته (latent pattern maintenance) که وظیفه‌ی نهاد خانواده و تعلیم و تربیت است. زمانی‌که نظام نتواند خود را با دنیا سازگار کند، تبعاً قادر به نیل به اهداف نیست. به این‌ها اضافه کنید زمانی‌که همبستگی به گسستگی بینجامد و مردم دائماً در حال نزاع با یکدیگر باشند. در چنین وضعیتی می‌توان از فرسودگی سخن گفت، هر چند به‌واسطه هنگ‌آسا شدن ساختار برقرار مانده باشد.

او یادداشت خود را نیز با این جملات به پایان می رساند: در آخر، و به‌عنوان مهم‌ترین وجه، دست‌کم به‌زعم نگارنده وضعیتی را باید در نظر بگیریم که میان ملت و دولت شکافی غیرقابل ترمیم پدید بیاید. به‌عبارتی وضعیت دولت-ملت با اختلال شدید مواجه شود. این موقعیت زمانی پدید می‌آید که دولت تمامی ظرفیت‌اش را به‌کار بسته اما نمی‌تواند خوفاً یا رجاءً یا با دستگاه ایدئولوژیک‌اش جامعه را جذب یا مدیریت کند. در این صورت لاجرم عنصر زور باقی می‌ماند یعنی از اقتدار به قدرت گذر می‌شود و آن‌گاه ممکن است در لحظه‌ای فروپاشی اتفاق بیفتاد.[1]

*ما قصد نیت خوانی نداریم و حاق ذهن حجاریان نیز بر ما منکشف نیست. اما این اظهارات شاید در ذهن کسانی موجب این تداعی شود که نظام جمهوری اسلامی نیز دچار یکی از بلایای مورد اشاره ی حجاریان است و چه بسا در لحظه فرو بپاشد!

بماند که سابقه حجاریان در طعنه زدن به نظام اسلامی، اظهارات ساختار شکن و تشویق مردم به حضور در خیابان؛ جملگی سبب همان تداعی ها نیز خواهد شد...

در این باره لازم به بیان است که نظام جمهوری اسلامی ایران اتفاقا و پس از گذشت 44 سال از عمرش نشان داده و اثبات کرده که یک "نظام مستقر" است.

جالب آنکه گزینه استقرار کمتر از سوی دوستان و دشمنان نظام اسلامی مورد توجه قرار گرفته در حالی که یکی از اصلی ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی سال 57 است.(مقام معظم رهبری به گزینه استقرار اشاره کرده اند)

نظام اسلامی در اوج جنگی نابرابر در دهه شصت؛ نه تنها یکپارچگی خود را حفظ کرد و بلکه در اوج انزوا و تحریم مطلق نیز بر دشمنانش پیروز شد.

این نظام توانست بصورت میانگین در هر سال یک انتخابات قانونی برگزار کند و دولت هایی با مزاج های مختلف را بر اساس خواست مردم به قوه مجریه بفرستد.

آشوب ها و فتنه های داخلی نیز البته نتوانست نظام اسلامی را از پای درآورد و جالب آنکه در پیامد این پیروزی ها شاهد رسوایی "بانیان آشوب" بوده ایم. چه بانیان آشوب سال 88 که بعدها اعتراف کردند تقلبی در کار نبوده و چه بانیان آشوب سال گذشته که اثبات کردند مسئله‌شان آدمکشی و نظام سوزی بود نه حجاب!

به این رخدادها البته بایستی دستاوردهایی مثل کاستن از اثر تحریم ها، رسیدن به شعوب مختلف فناوری، شاخص های مطلوب غذایی و درمانی و... را نیز افزود.

در واقع به زعم ما آقای حجاریان به جای التجا به فرانسه و کاخ الیزه‌اش برای مثال یک دولت مستقر؛ خوبتر بود که نیم نگاهی به فضای پیرامون خودشان می کردند و نظامی را می دیدند که در مقابل انواع توطئه های رنگارنگ داخلی و خارجی؛ مقتدرانه سر بر آورده و از وادی احتمالات اضمحلال؛ به سرزمین استقرار پا گذاشته است.

***

"تحلیل غلط" با ذهن مردم چه می‌کند؟

عکس کاخ الیزه روی دیوار اتاق حجاریان!/ "تحلیل غلط" با ذهن مردم چه می‌کند؟

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا ضمن برشمردن برخی ظرفیت های اقتصادی جدید که در دولت رئیسی شکل گرفته اما اظهار کرده است:

"استفاده از برخی مدیران ناکارآمد در بخش‌های کلیدی باعث شده که مشکلاتی در شهرستان‌ها به وجود بیاید چراکه این افراد توان خدمت‌رسانی و حل مشکلات را ندارند"![2]

*اظهارات آقای ارکانی به گونه ای است کأنه مشکل گرانی فقط در شهرستان هاست و تهران و کلانشهرها مشکل گرانی ندارند!

از طرف دیگر انتظار است نمایندگان محترم مجلس حرفهای عوامانه نزنند.

به هر حال قانون کالابرگ طبق مصوبه مجلس اجرا نشده است و یا قانون اخذ مالیات از خانه های خالی نیز عملا کارنامه قابل بیانی در عرصه اجرا ندارد.

حال آیا یک نماینده مجلس باید مسائلی به این اهمیت را تقلیل دهد به تیتر "استفاده از برخی مدیران ناکارآمد در برخی شهرستان ها"؟!

طبعا آقای ارکانی هم باید بپذیرند که مخاطبشان هرگز چنین حرفی را نمی پذیرد و شأن فضای سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بالاتر از چنین تحلیل های ناصحیحی است.

شنیدن تحلیل های صحیح از جانب نمایندگان محترم موجب امیدواری مردم به رفع مشکلات خواهد شد. همانطور که بر عکس این قضیه نیز صادق است و "تحلیل غلط" می‌تواند دلسردی مردم را رقم بزند.

***

1_https://mashghenow.com/?p=5928

2_isna.ir/xdPcmh

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    23 70
    افکار آدم روی چهره آدم اثر میگذاره. عکس بعضی هارو که آدم می بینه ناخودآگاه کلمه "ابن الشیطان" به ذهن میاد!
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      46 33
      حجاریان و بهزاد نبوی عاملان بشهادت رساندن شهید رجایی و باهنر هستند و باید بعنوان تروریست محاکمه و مجازات بشوند.
    • بختیاری IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      1 0
      چطور خودتو باهوش و سیاستمدار(مثل خواب چامسکی بودن) میدونی اما نمیدونی هیچ شخص یا نظامی تا گام اول و جای پای خود را ثابت ومحکم نکرده گامی دیگر به سمت مقصد برنخواهد داشت؟بنظرمن مشکل شما و گردانندگان امثال شماها گام دومی هست که انقلاب برداشته و بدجور لرزه براندام اسقاطیل انداخته.تا مقصد(1) فاصله ای نداریم فکرکنم حدود 150 کیلومتر باشه از سمت جولان اشغالی.! و قطعا فتح این هدف اولین اثرش تمام شدن 90 درصد از مشکلات کشور وخلاصی از شر 98 درصد از منافقین داخلی هست./// شاید تونسته باشید موانعی ایجاد کنید اما ما بالاتر از موانع همیشه چشم به مقصد (1) دوختیم.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      2 0
      تو بفکر درمان مالیخولیای فوق حاد خودت باش
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 0
      ربات اصلاحطلب، ببینید چجوری منفی زدند.
  • احمد IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    49 59
    جرثومه غربگدا که بدون اذن کدخدا غلط هم نمیتونند بخورند
    • سید IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      48 37
      حجاریان ام الفساد اصلاح طلبان تهوع آور !!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      6 25
      فکر کرده با دو تحرک از آمریکا موقعیت براشون جوره امتیاز بگیرند و برگردند برن دنبال مذاکره
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    45 27
    مرگ بر منافقین ، چه تیرانا چه تهران
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    50 30
    سعید حجاریان از یک طرف می داند که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد و از طرف دیگر می داند که آنقدر متعفن است که هیچ زندانی حاضر به تحویل گرفتن وی نیست. بنابراین به مزه پرانی به کام همقطاران اصلاحاتی و لیدر آنها مشغول شده است به امید آنکه "نظام" به یک توسری و یا تودهنی مفتخرش کند که هیهات من التعفن. سعید خان باید به همان یا به خاطرات همان نوازش های تاجزاده و پیام های محبت آلود جناب لیدر کفایت کند و در تراوشات خودش بلولد.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      26 31
      این بدبخت فلک زده رو که شما زدن آش و لاشش کردن
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      29 35
      از آش و لاش شده اش هم میترسن.چون پشت حرفاش خیلی حرف هست که بعدا متوجه میشن.فقط حیف که تیر اون موقع بد جوری خطا رفت
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      9 26
      اینها خیلی پوست کلفت اند از رو نمیرند
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 0
      البته اونی که آش و لاشش کرد به اتفاق پدرش سال 88 در ستاد انتخاباتی میر حسین فعالیت می کرد. این بدبخت متعفن را خود همپالکیهایش به گلوله بستند حالا هم باید برایشان مزه بریزد و برای آنها خودش را به گند بزند.
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 20
    البته خودشون اینجا و دلشون اونجاست هااااااااااااااااا
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    10 24
    الحمدالله به لطف خدا واهل البیت ع این انقلاب زنده ومحکم وپویاست .البته نیاز به یک خانه تکانی داره کسانی که ۴۰سال به اسم مردم وانقلاب خون مردم رو کردند تو شیشه باید از صحنه این انقلاب الهی پاک شوند
  • سید IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    12 30
    حجاریان ام الفساد اصلاح طلبان تهوع آور !!!!!!!!!!!!!
  • خ DE ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    23 17
    کی ای بدبخت رو به این روز انداخت
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    3 22
    این مرتیکه کج و مووج چی مصرف میکنه که اینقدر خوب میتوونه تحلیل کنه؟!!! خدایا از این جنس های خوب به همه مصرف کننده ها برسان.
  • حسين DE ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    6 25
    در بلاهت و سفاهت سعيد سنگتراش ترديدى نيست
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    7 23
    آرزوهایی که به گور میبرن ..
  • محمدایوب IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    7 27
    این مفلوج که می گوید رومانی فکر میکرد مردم با او هستند ولی اورادستگیر کردند واما شما اصلاح طلبان که توهم حمایت مردم را دارید ومردم از نظام برگشته اند وکور هستید تجمعات مردم را در مناسبت های مختلف نمی بینید دین که نداری برای شفا به میان هیئت امام حسین ع بیایی اگر مرد هستی که نیستی اگر عبدالله نوری وموسوی لاری وروحانی وظریف وجهانگیری اگر مرد هستند پوشکت رو عوض کن که بوی گند ندی باهم به میان مردم بیایید در میدان امام حسین ع البته میدانم مرد نیستید فقط زر میزنید
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    36 25
    خدایا به حق امام حسین علیه السلام ، در مرگ سعید حجاریان تعجیل بفرما ، الهی آمین
    • BE ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      8 30
      این زبون بسته با مرده فرقی نداره فقط گه گداری یه زری میزنه و مشرق هم ما رو گذاشته سر کار ، همش چهره این کریه المنظر رو به ما نشون میده ، ما ایرانی ها که اصلا اعصاب معصاب نداریم
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    8 45
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      بیمار روانی چند بار اینو میزاری
  • BE ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 20
    هنوز هیچ ارگانی متوجه اتفاقات اخیر فرانسه نشده است! کخدا راه انداخت که پول و اسلحه یا مفت بده اکراین ! تا قبول کرد داستان تموم شد !!
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 24
    کاخ الیزه ، خانه کعبه حجاریان ، و کاخ سفید هم کعبه امال اوست
  • ح ر IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    4 26
    تا امثال این حجاریان زنده و در حال لجن پراکنی هستند مملکت روی آرامش نخوا هد دید.
  • نادر IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    5 27
    چقدر به گفته‌های این فرد اهمیت می‌دهید .خودش می فهمد علیه کشورش چی می گه،ولش کنید .اگر اهمیتی به او ندهند خودش ول می کند.
  • saeaf IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    1 0
    چرا اتیاط می کنید این انسان پلشت علنا علیه نظام فراخوان می دهد... اما او هم مثل خیلی از تبهکاران آرزوی خود را به گور خواهد برد
  • US ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    نترکی با تناقضهات از یک طرف میگی مردم با ما هستند از یک طرف میگی نیازی به رای اکثریت در انتخابات نیست.
  • وروجک IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 1
    نقد شما به حرفهای اقای حجاریان بدلیل تعصب شما به بعضی امور را نشان میدهد درواقع این نکات زنگ خطری برای اداره کشوری است که جنابعالی و امثال شما نمیگذارید نه به گوش مردم برسد نه بعضی مسئولین اگه نماینده مجلس هم تذکر بده اون هم ایراد داره هر دولتی عوض میشه روسای ادارات همون دولتی میشن کیه که به داد مردم برسه. پای اختلاسها دیگه از شهرستانها به روستاها رسیده برادرم چشمها را باید شست جور دیگر باید دید.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 2
    خداوکیلی هربار دهن باز میکنه یکطرف نظام و سیستم مملکت داریتون را رسوا میکنه
  • امیرعباس خراسان بزرگ IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 0
    لعنت به منافقی مثل حجاریان وسران خبیث فتنه های گونان ملعون هستند
  • هموطن IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    1 0
    اللهم عجل لولیک اللهم الحفظ قاعدنا الامام خامنه ای مرگ بر منافق داخلی فتنه گر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس