محمدرضا تاجیک

اعتراض به کاسه‌لیسی و تملق یک رفتار درست است. اما تعجب از جایی آغاز می‌شود که می‌بینیم "بانیان آشوب" به این مسئله اعتراض می‌کنند و مدعی می‌شوند که ایرادات در کشور دیده نمی‌شود!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

از سوی قائم مقام حزب اعتماد ملی صورت گرفت:

تهدید علنی نظام به "تحریم انتخابات"

تردیدی که کار دست بهزاد نبوی می‌دهد! / تهدید علنی نظام به "تحریم انتخابات"

اسماعیل گرامی‌مقدم، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون انتخابات مجلس دوازدهم در سال جاری گفته است: جریان اصلاح‌طلب به عنوان یک جریان پویا اگر انتخاباتی برگزار شود که صلاحیت آنها تأیید شود شرکت می‌کند. از مجلس هفتم به بعد نتوانستیم به اندازه کرسی‌ها نامزد داشته باشیم. وقتی از رقابت در انتخابات صحبت می‌کنیم که رهبر انقلاب هم به درستی در مشهد به آن اشاره کردند، یعنی ما اصلاح‌طلبان برای رقابت بر ۳۰۰ کرسی، حداقل ۹۰۰ نامزد داشته باشیم که نداشتیم؛ ما به اندازه یک سوم کرسی‌ها هم کاندیدا نداشتیم، یعنی نگذاشتند بمانیم. چطور می‌توانیم بگوییم این انتخابات رقابتی است. آن وقت آن طرف می‌گویند اصلاح‌طلب‌ها انتخابات را تحریم کردند. ما هیچ‌وقت نگفتیم انتخابات تحریم شود. کسانی انتخابات را تحریم می‌کنند که نظارت در دست‌ آنان است. ما می‌گوییم نمی‌توانیم شرکت کنیم؛ حتما جریان رقیب انتظار ندارد من گرامی مقدم وقتی نامزدی ندارم بروم به آنها رأی بدهم؛ حتما رأی نمی‌دهم و در چنین انتخاباتی شرکت نمی‌کنم.

او همچنین می افزاید: حکومت و جمهوری اسلامی و کسانی که قدرت دست‌شان است اگر می‌خواهند انتخابات بالای ۶۰درصد برگزار کنند، باید لوازم انتخابات را فراهم کنند. اگر لوازم انتخابات فراهم نشود، حرف از مشارکت بالا حرفی بیهوده است. با زور و تهدید، مشارکت بالا نخواهد رفت. ما جریان سیاسی که خودزنی نمی‌کنیم حرف از تحریم بزنیم. اصلا اعتقادی به تحریم نداریم. اصلا مگر می‌شود انتخابات به این مهمی را که اساس یک کشور را تعیین می‌کند تحریم کرد؟ اما روند رد صلاحیت‌ها تشویق به تحریم می‌کند. ما که نمی‌توانیم یقه مردم کوچه، بازار، دانشگاهیان و اصناف را بگیریم و بگوییم اصلاح‌طلبان نیستند پس باید به اصولگراها رأی بدهید. نخیر آنها در انتخابات شرکت نمی‌کنند. الان هم که سال ۹۷ نیست، انتخابات ۹۸ را پشت‌سر گذاشتیم و دیدیم مردم شرکت نکردند؛ ۱۴۰۰ را که دیگر دیدیم آن وضعیت بود. از گذشته باید درس گرفت و انتخاباتی برگزار کرد که رقابتی، آزاد و سالم باشد، این دیگر در دست حاکمیت است. [1]

*جالب است که مردم بدانند اصلاح طلبانی که هم اکنون به مدد جهاد تبیین نمی توانند موجودی به نام تحریم انتخابات را انکار کنند؛ تا همین چند سال قبل که حرکت خود را در لفافه پیش می بردند؛ منکر تحریم انتخابات بودند و حتی آنرا خنده دار و تهمت می نامیدند. [2]

همچنین است که بایستی این آموزش سیاسی را به اعضای حزب اعتماد ملی داد که معرفی نکردن نامزد توسط رجال یا احزاب سیاسی دقیقا به معنی تحریم انتخابات است زیرا معرفی نامزد یا حمایت از نامزد نزدیک یکی از شئون اصلی آنهاست. ضمن اینکه حتی اگر مشکل آقایان بر سر لفظ باشد؛ دیدیم که پس از انتخابات های 98 و 1400 که صراحتا مورد تحریم جبهه اصلاحات قرار گرفتند؛ کسانی از رجال اصلاح طلب در اشاره به این رفتار شریرانه از عبارت "تحریم" استفاده کردند. [3]

و اما در اشاره به اظهارات گرامی مقدم مبنی بر اینکه ما نامزد نداریم پس رأی نمی دهیم(!) بایستی بیان کرد این تقصیر مردم و شورای نگهبان نیست که یک جریان سیاسی عمده در کشور توانایی معرفی چند رجل دارای کارنامه و بدون سوء سابقه بعنوان داوطلب نامزدی در انتخابات را ندارد!

در واقع در اینجا باید آن حزب سیاسی را استنطاق کرد که در کدامین کج راهه طی طریق می کند که به چنین روزگاری شومی گرفتار آمده است؟

از طرف دیگر نیز لازم به یادآوری است که منطق سیاسی حکم می کند در شرایطی که نیروی مورد علاقه ما بعنوان نامزد در انتخابات حضور ندارد؛ به "نامزد نزدیک" رأی بدهیم.

نظیر کاری که اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 کردند و پس از رد صلاحیت مرحوم هاشمی از شیخ حسن روحانی حمایت کردند.

اینکه امثال گرامی مقدم و سایر چپ های تحریمی نمی خواهند درباره این عقلانیت و این سابقه خودشان در انتخابات سال 92 با مردم صحبت کنند؛ به دلیل عزمی است که برای تحریم انتخابات و سوق دادن کشور به سمت هرج و مرج دارند.

***

وقتی "بانیان آشوب" به کاسه‌لیسی اعتراض می‌کنند!

تردیدی که کار دست بهزاد نبوی می‌دهد! / تهدید علنی نظام به "تحریم انتخابات"

محمدرضا تاجیک، از تئوریسین های جریان اصلاحات اخیراً در یادداشتی که اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، در کنایه به نظام سیاسی کشور نوشته است:

"شاید زمان آن فرارسیده که اربابان قدرت از این گفته سعدی که «ستایش‌سرایان نه یار تواند / نکوهش‌کنان دوستدار تواند «پند گیرند نه ملال، و بیش از این غرّه به گفتار مادح طماع که دام مکر نهاده از برای صید نصیب، مباشند. شاید زمان آن فرارسیده که متوجه شوند هر کس آنان را تملق می‌گوید، در نهایت بدانان خیانت می‌کند (وگر روزی مرادش بر نیاری / دو صد چندان ز عیبت برشمارد. عطار)، یا به بیان افلاطون، کسی‌که در ایام موافقت و خوشی آنان را ثنا گوید به آن‌چه در آنان نیست، در روز ناسازی و افتراق هم از دروغ و بهتان در حق آنان دریغ نخواهد داشت. اما چون می‌دانم که این «طلب» بیشتر «آرزو» را رنگ واقعیت بخشیدن است و کماکان در عرصه سیاست و قدرت ما «زبان سرخ سر سبز می‌دهد بر باد»، شاید بتوان با جایگزینی طرخان‌ها و طلخک‌ها - که از این استعداد برخوردارند تا با شوخ‌چشمی و شوخ‌زبانی خویش پلشتی‌ها و زشتی‌ها و درشتی‌های صاحبان قدرت را از پرده برون اندازند، به‌گونه‌ای که چندان به تریج قبای اربابان قدرت برنخورد - به‌جای تملق‌گویان درباری، مرهم و دارویی تسکین‌بخش (و نه شفابخش) بر ناخوشی دیرینه سیاست و قدرت در ایران گذارد. "[4]

*حتما سخن آقای تاجیک در اینکه دستگاه اجرایی کشور از وجود برخی عناصر چاپلوس و متملق در رنج است، درست به نظر می رسد و البته باید دانست که این بلیّه؛ مشکلی همیشگی سیاست است که گاه کم و گاه زیاد می شود و مردان اجرا و سیاست بایستی با رعایت تقوا و عقلانیت خود را از آن دور نگه دارند.

لکن مسئله بر سر این است که تذکر چنین نکته درستی از جانب کسی مثل آقای تاجیک کمی عجیب است!

چون او همواره تلخ ترین و تندترین نظراتی که عملا حیث راهبری دارند نه نظری را علیه سیستم سیاسی و اوضاع کشور بیان کرده است و مخاطبان محترم با خوانش سخنان قبلی او به راحتی به این قضاوت صحیح می رسند که ساختار حاکمیتی کشور و خاصّه ساختار اجرایی ما اگرچه همچون دیگر کشورهای جهان با مشکل تملق مواجه است اما سخنان واقعی یا تلخ یا حتی دشمنانه نیز در فضای کشور وجود دارد و مسموع است.

ما در ادامه بخشی از نظرات آقای تاجیک پیرامون فضای سیاسی کشور که طی ادوار گذشته مطرح شده اند را به استحضار مخاطبان محترم می رسانیم که موید همین ادعا هستند:

_در بحبوحه اغتشاشات سال گذشته: فردا روز "خیزش‌های رادیکال‌تر" است!

_اغتشاشگران شکارچی هستند و نظام را شکار می‌کنند.

_شورش‌های متعددی در راه است.

_آنچه که دیدیم "جشن جنبش" بود، با خشونتی الهی.

_تاجیک: دلیلی برای صبر مردم نمی‌بینم.

***

تعظیم بهزاد نبوی در مقابل طرح تحریمی سعید حجاریان

تردیدی که کار دست بهزاد نبوی می‌دهد!

تردیدی که کار دست بهزاد نبوی می‌دهد! / تهدید علنی نظام به "تحریم انتخابات"

بهزاد نبوی، از رجال ستادی جریان چپ که بعنوان یک چهره ضد تحریم انتخابات شناخته می شود اخیرا در اظهاراتی که کانال تلگرامی امتداد (ارگان حزب اتحاد ملت) آنها را منتشر کرد، گفته است:

"در شرایط فعلی من هیچ اثری از حضور مردم در انتخابات نمی بینم. مردم تا زمانی که مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند به دنبال سیاست نمی روند. اگر آن مشکلات کاهش پیدا کند اقبالی به مسائل سیاسی نشان خواهند داد. "

*باید منتظر ماند و دید که این اظهار نظر بهزاد نبوی که با مواضع قبلی او در تناقض است؛ چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. به این معنی که آیا همچنان با یک بهزاد ضد تحریم مواجه خواهیم بود یا اینکه آقای نبوی قصد دارد به تنظیمات سابق خود برگردد و به یک معارض سیاسی علیه نظام اسلامی تبدیل شود!؟

در عین حال انتظار بود آقای نبوی بداند که حضور در انتخابات منطقا منوط و مشروط به هیچ چیز جز اجرای قانون نیست و او به جای این سخنان باید به مردم می گفت که وقتی با مشکلاتی مثل گرانی مواجه هستید؛ راه کاهش و رفع این مشکلات صرفا در صندوق رأی است و با همین صندوق است که می توان کسان جدیدی را بر سر کار آورد که به کارآمدی آنها مطمئن بود. همچنان که قبلی ها نیز از صندوق رأی و با انتخاب مردم به عرصه آمدند.

اما تأسف آنجاست که شنوای چنین نکات صحیحی از بهزاد نبوی نبودیم و این به معنی زنگ خطر برای مواضع جدید بهزاد نبوی است.

گفتنیست، تئوری مشارکت مشروط که به معنای حرکت به سمت تحریم انتخابات است را نخستین بار، سعید حجاریان بود که مطرح کرد.

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1379466

2_mshrgh.ir/1035158

3_https://tn.ai/2265314

4_https://www.etemadonline.com/tiny/news-623927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    33 8
    هر کس رای بدهد و هر کس نامزد شود علنا دشمنی خود را نشان داده است؟
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    5 3
    آقای نگارنده برای ما فاز روشنفکری برداشتی ؟؟؟؟؟؟ همه ی ما میدانیم مشکل در صندوق های رای و با مشارکت مردم موضوع مرتفع میشود اما بحث اصلی اینجاست که کدام کاندید ؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      1 12
      اصلاح طلبها بهتر
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      1 0
      بهزاد نبوی و سعید حجاریان عامل ترور و بشهادت رساندن شهید رجایی و باهنر هستند.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    11 15
    اصلاح طلبان تهوع آور لِنگ لَنگ جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت !!!!
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    10 6
    انتخابات مجلس که هیچ اصلا
  • حمیدرضا IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    9 11
    *** سلام و صبح بخیر ...... ضمن تشکر از بسته خبری ..... مشرق نیوز ارزشمند صریح و بدون مقدمه پیرامون عنوان بسته خبری امروز گفته شود . این است افرادی و وابستگی حزبی که در بالا از آنها گفته شد ... دیگر پوشیده نیست بعلت غفلت و همکاری نهاد و یا مراکز و ساز مان هایی به امروز رسیده اند ..... 1_ پوشیده نیست پس از انتخابات 1388 --- حزب متعلق به کروبی فردی مرتبط با سرویس های سیاسی و امنیتی و جاسوسی بیگانه ارتباط داشت و قبل از خروج از ایران دارای تحرکات بوده است آیا نباید جدا از خود کروبی به حزب او افرادی مانند الیاس حضرتی با موارد قانون بیشتری پرداخت می شد ؟؟ که نه تنها اینچنین نبود بلکه او 4 سال هم نماینده مجلس شد 2__ امثال تاجیک سیاست مدار نیستند دقیقا شاخه ای از تندروی سیاسی و هماهنگ با بیرون هستند با هزاران دلیل میشد آنها را تابع قانون نمود اما برعکس مانند سعید لیلاز در اوج مشکلات سایپا دیزل در رده های بالا سایپا دیزل بکارگیری میشود تا ریشه را هم بزند ... 3 __در مورد بهزاد نبوی با یک مثال موضوع پایان برده شود ... بطور کاملا مشخص در مجموعه های وزارت کشور و دستگاه های مرتبط یک سیستم کاملا هماهنگ وجود داره که کاملا منظور و هدفمند در نیروی انسانی و بکارگیری افراد برای منظوری منفی در آینده فعالیت میکند ... --- آقای بهزاد نبوی و یا میرحسین موسوی بجای خود اما چرا یک جریان ضد سیاسی و ضد امنیتی در خود سیاست و امنیت اهداف آنان را دنبال میکند ؟؟ مثال کلی .... 10 سال قبل از بیرون و افرادی کاملا مشخص فردی را به ریاست عملیات اطلاعات پلیس امنیت (( راستی )) انتخاب می کند که حداقل 3 تخلف مرتبط از این فرد توسط بنده بررسی شده است ... ارتقای شغلی و حفظ او نباید بررسی شود ؟؟ اوج کار و تسلط کاری او هم در نحوه دستگیری -- فردی بنام محمد صادقی -- نمایش داده شد . با تشکر .
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      7 3
      خفه شو
    • حمیدرضا IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      25 0
      *** خطاب به 12/42 ... مخاطب کدوم واقعیت های نوشته شده متن بالا هستی که بخودت گرفتی ... اون نوشته را نوشتم اگر در حد پاسخش هستی جواب شو بنویس ... ««« جرات رودرویی داشته باش »»»
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      اگر در همه جا آدم نداشته باشند که نمیشند مافیا
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
      0 0
      آقای حمیدرضا لطفاً واضحتر و با ذکر اسامی مطالب را برای بقیه درج کنید
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 12
    بهمن 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
    • عبدالله IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      باید نظر سنجی آمریکایی صورت بگیره تا صحت انتخابات تایید بشه؟! کجا سیر می کنی برادر؟ این که انتخابات درست و پاکیزه صورت گرفت که شکی در آن نبود. فقط رهروان و پادوهای بیگانه و غرب وحشی به مزاجشان خوش نیومد کودتا کردند.
  • حاجی از سه راه جوبشور IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    33 13
    بهزاد نبوی تا لب گور دنبال فتنه. بعدم میگن ما اصل نظام رو قبول داریم. بعله جان خودتون.
    • اس SE ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 0
      " مردم تا زمانی که مشکلات اقتصادی و معیشتی دارند به دنبال سیاست نمی روند. اگر آن مشکلات کاهش پیدا کند اقبالی به مسائل سیاسی نشان خواهند داد." این چوروک پیر دقیقاً بگم گرگ پیر خودرو ، برای مایوس کردن و دور کردن مردم از حضوردر سیاست و نیز دو قطبی کردن جامعه در دهه‌های گذشته همین جمله رو در جلسات محرمانشون در دستور کار داشتن ....
  • شمعون از سه راه جوبشور رُم IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    27 12
    اصلاحطلبی= بهائیت=براندازی = نفاق
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    6 9
    زنده باد اصلاحات،زنده باد سید محمد خاتمی
  • یزدان IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    12 13
    کشور چقدر بی قانون شده که یه خبرگزاری زرد ملت رو تهدید چاله میدونی میکنه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    43 2
    پای بدهای فسادطلب به مجلس بازشود انگارنتانیاهورییس مجلس است
  • فانوس IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    24 0
    جعبه سیاهی به نام بهزاد نبوی
  • ایران قوی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    8 2
    این جماعت تنبل و پرو و تن پرور حالا که تنبوره هاشون رو پر کرده بودن داره کیسه میدوزند برای انتخابات اینده
  • نادر IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    10 18
    بانیان آشوب اون کسان یا جناحها وگروه هایی هستند که تو این چهل وچهار سال دمار از روزگار مردم درآوردند واکثر ملت را بهخاک سیاه نشاندند. وخجالت هم نمی‌کشند اتفاقا این گروه ها همان چیزی را که آمریکا واسرائیل می‌خواهند آگاهانه ویا نا آگاهانه دارند انجام می‌دهند وان ناراضی کردن ملته.الان هم به عینه دولت آقای رئیسی دارد این وظیفه را بخوبی انجام می‌دهد
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      14 6
      به عینه باز رفتی سر منقل پاپات
  • یزدان IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    15 4
    ظاهرا تا قیام دجال خاتمی و دار و دسته هستن. درود
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 10
    درود بر بهزاد نبوی،چریک پیر اصلاحات.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    7 0
    پولی که دولت سابق ایران در کره تبدیل با دلار کرده دیگه دست آمریکاس، می تونید دولت مردا سابق محاکمه کنید .
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    2 10
    مردم در انتخابات مثل همیشه شرکت می کنند ولی اقایون مسئول تورو به اون خدایی که می پرستین کسانی که کارنامه ی خوبی ندارن رد صلاحیت بشن تا یه کذاب مثل روحانی نیاد سر کار که این همه خسارت به باربییاره
    • مرتضی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      0 16
      اگر منظوراز مثل همیشه انتخابات قبلیه که خیلی بد بود
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    9 21
    نظام همون رژیمه ترجمه شده است فقط تو یک دموکراسی صحیح دولت داریم نه نظام
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
      20 0
      الان مثلا ترکیه صحیح است که 29 میلیون ادم مجبورا زیردست 30 میلیون دیگر که متفاوت هستند زندگی کنند ؟؟؟ ایا بهتر نیست قانون خداوند توانا بر کشورها حاکم باشه تا افرادی اینطوری ؟
  • حسین IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    14 0
    نا گرامی مقدم یه چشمش به غربه چشمش به شرق، برا همین دید درستی نمی‌تونه از مسایل داشته باشه، تازه قائم مقام حزب هم هست!!
  • ضدافسردگی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 3
    منم میخوام حزب تشکیل بدم
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    24 0
    اینها همیشه قبل از انتخابات این موضع را میگیرند تا دچار کمترین رد صلاحیت بشن. اما مثل همیشه شرکت میکنند تا نقش همیشگی سوپاپ اطمینان را بازی کنند
  • عبدالله IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    21 0
    گرامی مقدم چقدر بامزه است! میگه ما که نمی تونیم یقه اصناف و یقه مردم کوچه و بازار و دانشگاهیان رو بگیریم و بگیم در انتخابات شرکت کنند! آخه اولا تو چکاره ای ؟ یعنی میخواد اصلاح طلبان رو به زور گنده کنه یعنی مثلا مردم به اونها توجه و اقبال دارند!
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    3 0
    بهزاد نبوی رو چه به جریان سازی . بابا یه عصا بهش بدین از درخت کمک نگیره .
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    این هنوز زنده هست
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    1 0
    نویسنده این مقاله رو از کجا اورده که اینجور کسایی رو که رای نمیدن تهدید میکنه لااقل ظاهر رو حفظ کنید
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    لحن سخن گفتن متفاوت است تفکر یکیست . سروته یک کرباسند
  • عطار IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    با تصویب قانون جدید انتخابات افسادطلبان بنفش در زباله دان تاریخ سرازیر می شوند.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    شما کسانی را بانی آشوب می نامید که سالهای سال در راس دستگاههای اداری و اجرایی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بوده اند و همین الان هم صاحب نفوذ مالی و سیاسی هستند. پس عدالت اسلامی چه می شود؟
  • سید ابوالفضل موسوی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 0
    نباید به هر بهانه ای به فکر حضور حداکثری مردم در پای صندوق های انتخابات باشیم.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 1
    بالاخره این بهزاد نبوی, این جاسوس کثیف چه وقت دستگیر و اعدام میشه.
  • هموطن IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اللهم عجل لولیک اللهم الحفظ قاعدنا الامام خامنه ای مرگ بر منافق داخلی فتنه گر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس