محمد سروش محلاتی

اینکه برخی از جوانان درباره مواضع امام یا قانون اساسی سؤالاتی داشته باشند جای خوشوقتی است اما اینکه برخی رجال اصلاح‌طلب در طمع به این سؤالات به دنبال عوامزدگی و پوپولیسم هستند موجب تأسف است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

درباره الزامات قانون اساسی و تغییرات نسلی

چرا امام(ره) گفت پدران ما حق نداشتند!؟

"بازگشت فرقان" در پوستین عدالتخواهی/ چرا امام(ره) گفت پدران ما حق نداشتند!؟

محمد سروش‌محلاتی که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از وی با عنوان آیت‌الله نیز یاد می‌کنند و همان فردی که معتقد است نظام جمهوری اسلامی ایران "مشکل عقل" دارد(!) اخیرا طی اظهاراتی در نشست حزب اصلاح‌طلب مجمع ایثارگران با طرح این سوال که "آیا ضرورتی برای اصلاح قانون اساسی وجود دارد یا نه؟ " گفته است: -این مورد- وقتی است که اعتبار حقوقی قانون اساسی آسیب دیده باشد و اصلاح قانون اساسی در زمینه ترمیم اعتبار حقوقی صورت گیرد. این نیز مربوط به شرایطی است که از زمان تدوین قانون یک دوره طولانی گذشته باشد و نسل های جدید تمایلی به تمکین از آن نداشته باشند!

به گزارش جماران، او می‌افزاید: "از سال ۶۸ که قانون اساسی فعلی را تغییر دادند، ۳۳ سال می گذرد و نسل ۲۰ و ۳۰ ساله می گوید ما دخالتی در آن نداشته ایم. حتی کسانی که در حدود سن ۵۰ سالگی هستند همین حرف را می زنند. هرچند ممکن است این نسل ها همان قانون را بپذیرند و شاید هم استدلالی داشته باشند. همانطور که امام رضوان الله نیز صحبتی در این زمینه در بهشت زهرا داشتند که پدران ما حق نداشتند برای ما قانون تعیین کنند. پس هر انسانی نسبت به خودش تصمیم گیری می کند نه آیندگان خودش. "[1]

*این فرد در وهله اول متوجه نیست که عقلانیت فی‌ذاته معتبر است و اصالت خود را از زمان و مکان نمی‌گیرد.

قانون اساسی و یا انقلاب عقلانی یک کشور هم الزاما نیازی به تغییر ندارد (مگر در شرایطی که عقل درباره یک رخداد غیر وحیانی اقتضای جدیدی داشته باشد و تغییر در قانون را الزام بداند)

پس اینکه عده‌ای "هژمونی ایران" و دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف را نمی‌بینند و از بام تا شام از لزوم رفراندوم و اصلاح قانون حرف می‌زنند در واقع یک نمایش روحوضی و یک سیاه‌بازی است.

جالب است که این فرد حتی ابتنا و افتخار رجال و سران دیگر ممالک را به قوانین و انقلابات خود که در روز اول ایجاد یک حکومت وضع شده‌اند را نیز نمی‌بیند و علت را هم جویا نمی‌شود!

و اما شبهه "قبول نداشتن قانون و انقلاب توسط نسل‌های جدید" و آنچه که امام راحل گفت!

آنچه امام راحل فرموده‌اند حاوی پیوست عقلانی است چه اینکه امام راحل خود مفسّر قرآن و یک فیلسوف بزرگ بود و هرگز حرف عوامانه نمی‌زد.

منظور امام راحل از این جمله راهگشا این بود که اگر پدران ما اقدامی غیر منطقی داشته‌اند یا حکومتی را قبول کرده‌اند که غیر عقلانی است؛ هیچ دلیلی ندارد که ما بعنوان نسل‌های بعدی نیز بر سبیل بی‌عقلی مستدام بمانیم و همانطور که در قرآن کریم نیز آمده است؛ بر بلاهت نسلی خود افتخار کنیم و با انعزال از عقل؛ بر همان سیاق بمانیم!

چه اینکه اتفاقا شجاعت و عقلانیت اینست که اگر انحرافی در آغاز یا مسیر پدران و گذشتگان دیدیم از آن برائت بجوییم و به صراط مستقیم درآییم.

دقیقا همان کاری که امام خمینی در انقلاب اسلامی سال 57 کرد.

از طرفی آیا می‌توان اینطور تصور کرد که امام راحل بعنوان یک فیلسوف و یک تاریخدان بزرگ؛ موافق و مروّج رفتار غیر عقلانی "پشت پا زدن نسل‌های نو به آرمان‌ها و مجاهدت‌های انقلابیون نسل اول" باشد!؟

چه اینکه تزِ عوامانه‌ "نسل‌های جدید می‌گویند ما آنروز نبودیم پس قبول نداریم" یعنی نادیده انگاشتن و پشت پا زدن به مجاهدت‌ها و دردهای سیدعلی خامنه‌ای، شهید اندرزگو، عزت مطهری، مرضیه حدیدچی، ‌ شهدای قیام 15 خرداد، شهدای مسجد گوهرشاد، شهدای جنبش دانشجویی و هزاران تن دیگری که در راه ایجاد قانون اساسی و حکومت اسلامی زحمت کشیدند و مبارزه کردند...

امام(ره) که خود در سرآمد این رنج‌کشیدگان بود و سال‌ها محنت و رنج تبعید و تنهایی و حکومت جور را تحمل کرد چگونه ممکن است سخنی بگوید مبنی بر اینکه این رنج‌ها و مجاهدت‌ها قابل حذف و هدم است!؟

پس از دو منظر درمیابیم که منظور امام راحل از بیان اینکه پدران ما نمی‌توانستند برای ما تعیین تکلیف کنند دقیقا چه بود و آقایان چگونه از این بیان منطقی و لازم؛ نتیجه‌ای سخیف و پوپولیستی می‌گیرند!

ضمن اینکه تبلور استحکام و عقلانیت قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران را می‌تواند در تبدیل شدن ایران به "هژمونی ایران"، برگزاری انتخابات‌های قانونی سالیانه، عبور از توطئه‌های امنیتی، عبور پیروزمندانه از فتنه‌های داخلی و پیشرفت‌های مختلف نظام در عرصه‌های مختلف به نظاره نشست.

این نکته نیز محرز است که بهانه حلقوم‌هایی که با طعنه از لزوم تغییر در قانون حرف می‌زنند و یک استناد عوامانه به حرف امام خمینی(ره) دارند؛ بر مشکلات است. لکن مشکلات اولا در همه حاکمیت‌ها و حتی در حکومت امام معصوم نیز وجود دارد و ثانیا یک قانون هنگامی متصلب و بی‌نتیجه است که راه رفع این مشکلات یعنی عقلانیت حکومتی و صندوق رأی را سد کند.

چیزی که در نظام جمهوری اسلامی شاهد آن نیستیم و در نتیجه این چشم‌انداز وجود دارد که می‌توان با رأی خوب مردم و کارآمدی مسئولان بر هر مشکلی فائق آمد و همچنان در راستای قانون اساسی بر سبیل رشاد قرار داشت.

***

مطالبه "آزادی یک مجرم بدون توبه" از قاضی‌القضات!

"بازگشت فرقان" در پوستین عدالتخواهی

"بازگشت فرقان" در پوستین عدالتخواهی/ چرا امام(ره) گفت پدران ما حق نداشتند!؟

وحید اشتری، فعال مدعی عدالتخواهی بود که چندی قبل سرانجام به دلیل ارتکاب به جرائم مختلف با رأی قوه قضائیه به زندان محکوم شد.

در همین راستا اخیراً عده‌ای که خود را "شخصیت‌های فرهنگی - سیاسی جبهه انقلاب" نامیده‌اند و اغلب فعال توییتری هستند؛ نامه‌ای سرگشاده را خطاب به ریاست قوه قضائیه منتشر کرده و خواستار آزادی اشتری شده‌اند.

به گزارش نسیم‌آنلاین، در متن این نامه آمده است:

"یک روز پس از سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، وحید اشتری، فعال عدالت‌خواه، برای اجرای حکم حبس به شعبه‌ی اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب تهران فراخوانده شد. تقارن عفو چند ده‌ هزار نفری محکومان با احضار آقای اشتری جهت اجرای احکامی که در روند صدور آن‌ها نیز ابهاماتی وجود دارد، تلخ و دلسردکننده است.

برخی امضاکنندگان این نامه، چه بسا با بخش زیادی از مواضع و کنش‌های سیاسی آقای اشتری همراه نباشند، اما همگی چنین برخوردی با یک فعال اجتماعی را به دور از مصالح جامعه دانسته و با آن مخالف هستند. چنین برخوردی ممکن است با دلسرد و بدبین کردن بخش‌هایی از جوانان و دانشجویان علاقه‌مند به انقلاب، جایگاه رفیع دستگاه عدلیه را در نظر آنان مخدوش کند.

بنابراین امضاکنندگان درخواست دارند که اجرای احکام وحید اشتری از طریق درخواست عفو یا تجویز اعاده‌ی دادرسی توسط جناب‌عالی متوقف شود. "[2]

*قبل از هرچیز باید دانست که عدالتخواهی رکن تداوم یک حرکت اسلامی و انقلابی است اما این مفهوم با "عدالتخواهی تندروانه" متفاوت است.

چه اینکه عدالتخواهی تندروانه حتی علی(ع) را هم بعنوان ضلع فساد در جامعه شناسایی می‌کند و فرمان به ترور او می‌دهد.

همانطور که همین فهم مضیق از عدالتخواهی بود که "استاد مرتضی مطهری" را نیز مظهر زیست اشرافی معرفی می‌کرد و دست آخر هم در تعارض با زیست مطهری، دست به ترور او زد. (اشاره به تفکرات گروه فرقان که مدعی عدالتخواهی بود)

عدالتخواهی تندروانه همچنین از فهم این معنا نیز عاجز است که تقویت عملکردهای عقلانی قوه قضائیه و یا ایضا مجازات مجرمین نیز خود بخشی از عدالتخواهی اصولی است.

لذا هرگز بعید نبود که ببینیم صدایی از همین جریان تندرو به گوش خواهد رسید که خواستار لغو مجازات و اجرا نشدن قانون و عدالت درباره مجرمی است که از بام تا شام مشغول تهمت‌پراکنی علیه این و آن بود.

جالب است که در فهرست اسامی امضاکنندگان این نامه کسی را می‌بینیم که خود به جرم توهین و ناسزاگویی توسط دستگاه قضایی محکوم شده است و یا فرد دیگری که صراحتا می‌گفت: من عاشق احمدی‌نژاد هستم! اما امروز خود را در زمره "شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی جبهه انقلاب" معرفی می‌کند.

به این معنی که انتظار از کسانی که با ناسزاگویان و عشاق جریان انحرافی بر سر یک سفره نشسته‌اند و از عدالت می‌گویند؛ انتظاریست بیجا.

چه اینکه متن نامه اینان خطاب به قوه قضائیه نیز مشحون از کنایه به دستگاه قضایی، ‌ ادعای مبهم بودن حکم آقای اشتری و ایضا ادعای تلخ و دلسردکننده بودن فعالیت‌های عدلیه است.

البته درباره برخی جرائم اجتماعی یا سیاسی با تشخیص و صلاحدید قضات محترم می‌توان با اخذ تعهدنامه، ضمانت‌های مجازاتی و توبه علنی درخواست آزادی یک مجرم را داشت.

لکن تن دادن به درخواست نامه‌ای این چنین و نویسندگانی بعضا بدسابقه که البته مطالبه همگی ذبح شدن عدالت با آزاد شدن یک مجرم بدون توبه است؛ موجب شکستن اقتدار قوه قضائیه و حراج امنیت و آبرو در جامعه خواهد شد.

قوه قضائیه حتما بایستی متوجه زایشگاه‌های انحراف و نیز خطر بازگشت فرقان باشد.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1585334

2_ https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 20
  • سید IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    22 12
    اگر معممین فرقه اصلاح طلبان بخشی از وقت خود را که در راه بیانیه دادن و سخنرانی های بی محتوا تلف می کنند به افزایش دانش دینی و معرفتی برای خود اختصاص می دادند، این اندازه مورد تنفر از جانب مردم و حمایت از جانب دشمنان نظام نبودند!
    • قمی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      6 1
      سوال حیاتی! چرا هنوز دهها هزار شکایت مردمی و شکایات کمیسیون اصل نود و.. نتوانستند دستگاه قضا را بیدار کند تا با انبوه مجرمان دولت روحانی برخورد کند
    • قمی انقلابی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 3
      سوال حیاتی! چرا هنوز دهها هزار شکایت مردمی و شکایات کمیسیون اصل نود و.. نتوانست دستگاه قضا را بیدار کند تا با انبوه مجرمان دولت روحانی برخورد کند (مثل برخوردی که لاریجانی با دولتمردان احمدی نژاد کرد) تا اینگونه دولت سایه روحانی تشکیل جلسات ندهد و اخلالگری علیه اقتصاد و دولت مردمی نکند؟ آیا ربطی به خشنودی عجیب و تبریک زودهنگام تیم روحانی به ریاست اژه ای بر قوه قضاییه دارد؟ #نفوذ_جریان_هاشمی
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      0 3
      چه مرگتونه هی اصولگرااصلاح طلب مبکنید تودزدی ونجومی بگیری باهمندشفافیت بایدبشه
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      1 0
      قمی درست میگه و به چندین دلیل ادامه ریاست اژه‌ای بر قوه قضاییه اصلا صلاح نیست
  • یاران امام IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    19 19
    پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به شما و مملکت تان راآسیبی نبیند. به سخنان تفاله های اصلاح طلبان گوش نکنید.
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      1 2
      مملکتتتان فقط مال شما نیسسسسسسست... مسعله این است
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    10 23
    وقتی که اصول گراهای رسانه نشناس در اوج فتنه لا مونی گرفته بودن و تنها کارشون در برابر کشته سازی های فیک و دیوانه وار رسانه های معاند تیتر "تکذیب شد" بود این وحید اشتری بود که با حضور میدانی خودکشی نیکا شاکرمی رو اثبات کرد و توطئه ی ضد انقلاب را بر ملا کرد. حالا حقش زندانه؟
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      4 4
      مگه شمر خدمات کم داشت؟!
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      2 1
      حال فعلی افراد مهمه.بعضی ازقاتلین امام حسین ع در کتب مولی علی جنگیده وزخمی شده بودند .ازین نوع اتفاقات درتاریخ صدر اسلام فراوان بود .یکش خالدبن ولید .سرنوشتشو بخون
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    4 4
    من نه عالتخواهم نه فرقانی!
  • US ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    17 5
    ایران یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا است که روی دریایی از نفت و گاز و منابع ومعادن خوابیده و وقتی اقتصاد کشوری مثل ایران زمین میخوره یعنی چی
    • بنده خدا IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      7 3
      این جمله که بیشتر مردم میگن که ما روی دریایی از نفت و گاز خوابیدیم پس نباید اصلا فقیر داشته باشیم جمله عوامفریبانه و چرتیه
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 3
      بنده خدا ؛واقعیت داره بدلیل تحریمهاست که دربودجه دولتی چون نمیتوانند هزینه های مراجع مختلف را تامین کنند متوسل به واگذاری نفت به بعضی دستگاهها شده اند
  • US ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    9 17
    ایران یکی از ثروتمند ترین کشورهای دنیا است که روی دریایی از نفت و گاز و منابع ومعادن خوابیده
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    آره
  • US ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    7 10
    چرا افسار بهاییان ضاله را نمی کشید؟! این چه سرزمین اسلامی و احترام به دین وقرآن و ائمه معصومین علیهم السلام است؟!
  • V IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    7 12
    اصلاح‌طلبان واژه ی اصلاحات را به لجن کشیدند و عدالت‌خواهان هم واژه ی عدالت خواهی را !
  • صمد فولادی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    13 4
    فرقان؟؟؟! بهتره نویسنده این مقاله کمی تاریخ را مطالعه کند.
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      5 3
      موافقم. قاطی کردن مباحثی که ربطی به هم ندارند. اگر شهید مطهری زیست اشرافی نداشت؛ کسانی که توی کاخ‌های پهلوی زندگی میکنن قطعا زیست اشرافی رو دارند، بعد اون فقط یه گزارش رو داده همین
  • علی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    11 2
    پاسخ های شما باب سخن امام سفسطه است و درست نیست . لذا قانون اساسی کنون که عملا جای تفسیر زیاد (راه های در رو)دارد نیاز به بازنگری دارد!
  • j IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 2
    بنظرم نظام شاهی نژادی درضدفایده ترین نظام تاثیرگذاری است بعدازسکولاریسم که گروگان دموکراسی که به نفع قلدرهامیشود وقتی خط قرمزبازدارنده بودن مجازات ندارد
  • علی IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 3
    از کی تا بحال آقای سروش محلاتی عقل کل شده که نظام را متهم به بی عقلی میکند ؟ نتیجه عقل کل بودن دولتهای وابسته به اصلاحات را مردم طی 3 دهه گذشته از عملکردشان دیدند ایا غیر از این هست که بیشتر مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور که هیمنها مدعی بودند نتیجه بی تدبیری است تا اثرگذاری تحریمها و در مناظرات انتخاباتی خود هم علنا میگفتند تحریمها فقط 30 درصد اثر دارد حالا چطور شده سه دهه حکمرانی جریان خود را نادیده میگیرند و بحساب دیگران مینویسند ؟
  • حسین IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    9 4
    سخنان امام کاملا واضح هست و احتیاج به این همه سفسطه نداره. اتفاقا خیلی از انقلابیون درد کشیده و زندان رفته معتقد هستند باید قانون بازنگری بشه.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      3 4
      مثل میرحسین
  • علی افصحی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 6
    امام خمینی در سخنرانی دوازده بهمن پنجاه و هف در بهشت زهرا مطلبی دقیق فرمودند اما امثال سروش محلاتی شیاد،واعظ دربار وبی سواد اصلاح طلبان فاسد مقدمه آن سخن دقیق را حذف و نتیجه گیری سفیهانه می کنند چنان منافقان در جبهه «گل و گشاد و بی سر و ته»! اصلاحات آمریکایی نیز چنین شعبده بازی را انجام می دهند اما سخن دقیق امام راحل:« اصل رژیم سلطنتی از اول خلاف قانون و خلاف قواعد عقلی است و خلاف حقوق بشر است. برای این که «ما فرض می کنیم»(دقت شود یک فرض ذهنی است نه امر عینی)یک ملتی تمامشان رای دادند که یک نفری سلطان باشد ...اگر یک ملتی رای دادند و لو تمامشان به این که اعقاب این سلطان هم سلطان باشداین به چه حقی است که ملت پنجاه سال پیش از این سرنوشت ملت بعد را معین می کند؟ سرنوشت هر ملتی به دست خودش است ما در زمان سابق فرض بفرمایید...اگر فرض کنیم که سلطنت قاجاریه به واسطه یک رفراندومی ... ما غرض می کنیم...ما فرض می کنیم که این سلطنت پهلوی ..»سروش محلاتی بی سواد بدون دقت به مقدمات استدلال حضرت امام ، با جهالت تمام در برابر چند فلوس!سید حسن مصطفوی که با مدیریت سایت ضد انقلابی جماران مصصم است تیشه به ریشه نظام ولایی بزند، نتیجه شیطانی خود را می گیرد که پس سی ساله و پنجاه ساله ها که نبودند باید قانون اساسی را تغییر دهند! در حالتی که استدلال امام عزیز دو مقدمه جدی دارد اول این که نظام سلطنتی غیر عقلانی ، غیرقانونی و ضد حقوق بشر است، از امثال سروش محلاتی شیاد می پرسیم آیا نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن که نزدیک به نود و نه درصد رای مردم را داشته غیر قانونی و ضد حقوق بشر است؟و آیا نظام جمهوری اسلامی عیر عقلانی است؟ جواب ها قطعا منفی است. مقدمه دوم امام « قضیه فرضی و شرطیه! فرض که به سلطنت رای داده شده !وقتی رایی نبوده پس نتیجه قضیه هم نخواهد بود! گذشته از این وقتی امام خمینی در ده سال تمام می فرمود حفظ نظام از اوجب و اجبات و حتی از حفظ جان امام زمان مهم تر است یا امام خامنه ای می فرماید «بیعت با جمهوری اسلامی بیعت با پیامبر است»و آن همه تلاش برای حفظ نظام می کنند و همواره توطئه ها و فتنه دشمنان را با شجاعت علوی نابود می کنند یعنی کار عبثی می فرمایند؟این که حاج قاسم می گوید جمهوری اسلامی حرم است بی معناست؟ ضمن این که سازو کارقانونی برای تغییر آن درقانون دیده شده. سروش محلاتی توشیادی.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 1
    اقای سروش محلاتی فرمایش امام ره معطوف به این مطلب است که خودشان در همان سخنرانی و صحبتهای متعدد دیگر تاکید فرموده اند که : حکومت های قاجار وپهلوی غیر قانونی و غیر شرعی و متکی به سر نیزه است چنین حکومت غیر قانونی و غیر شرعی را که به فرض نسل گذشته با زور و تزویر پذیرفته اند برای ما حجیت و سندیت ندارد . چندین بار هم تاکید کرده اند به فرض پذیرفتن پدران ما و... فرمایش حضرت امام به قول شما طلبه ها مربوط به قضیه خارجیه جزئیه است نه قضیه حقیقیه . امام ره مکرر فرموده اند مخالفت کردن با نظام اسلامی که منجر به تضعیف و تشویش شود حرام و کسی که این کار را عمدا انجام میدهد مفسد فی الارض است . نظام اسلامی متکی با اراء مردم و مبتنی به احکام شرع مقدس است و امروز در چهل چهار سالگی سالگرد پیروزی انقلاب ده ها میلیون مرد و زن ایرانی در اقصی نقاط کشور به تایید و حمایت از نظام اسلامی به خیابانها امدند . جناب سروش چرا شما که اقلیتی مخالف نظام و امام ره هستید مستبدانه و انحصار طلبانه با امواج ملیونی مردم مقابله میکنید؟ چرا میخواهید یک اقلیتی را بر اکثریت مردم طرفدار نظام و امام ره مستبدانه تحمیل کنید ؟شما را به یاد نصیحت دلسوزانه و پدرانه امام راحل ره میاندازم که خطاب به روشنفکران معوج و مخالف خوانهای پیرو هوای نفس فرمود : ای قطره های نا چیز به دریای پر خروش مردم بپیوندید .
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 1
    از این دست حرفهای نخ نما شده محمد سروش را بارها سعید حجاریان و محسن کدیور و ... هم زده بودند . بلاهت و لجاجت جریان به اصطلاح روشنفکری حد و مرزی ندارد . بعد از گذشتن 4 دهه از انقلاب و فشار حد اکثری غرب و مخصوصا امریکای جنایتکار و عوامل داخلی انان برای جدا کردن مردم از نظام در جشن سالگرد پیروزی انقلاب ده ها میلیون زن و مرد وفادار به اسلام / انقلاب / امام و رهبری از همه طیفها و اقشار مختلف مانور قدرت و حمایت از نظام اسلامی را به زیبایی و اقتدار به نمایش گذاشتند . که فقط گوشهای کر و قلبهای مریض از شنیدن ان عاجز بودند . و البته این در حالی بود که اکثر مردم نسبت به عملکرد بخشی از نظام گلایه و انتقاد به حق داشتند . اما مردم با بصیرت و هوشمند کوتاهی / قصور و تقصیر افراد را به پای اصل نظام ننوشته و نخواهند نوشت . مردم نجیب ایران حتی حساب خطا و خطیئه و خیانت غربگرایانی که تحت عنوان اصلاحات سی و اندی سال قدرت اجرایی و بعضا قانونگذاری کشور را در دست داشتند و خسارتهای زیاد فرهنگی و اقتصادی و امنیتی به مردم و کشور و انقلاب تحمیل کرد ند را از اصل نظام مقدس / مظلوم و مقتدر اسلامی جدا میدانند .
  • نیما IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 1
    و بگو ایمان آوردیم
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 1
    این اقای محمد سروش از شاگردان و تربیت شدگان مرحوم اقای منتظری و از سمپاتهای مهدی هاشمی معدوم است که الان عمدتا در قم بعنوان شاخه ای از جریان اصلاحات با سید محمد خاتمی ارتباط دارد و برای انان در قم کار تحقیقاتی میکند و همچنین با جمعی از دوستان و همفکرانش به تربت فقیه ! و کادر برای جریان منحط اصلاحات مشغول است . . امام در باره اقای منتظری با عصبانیت فرمود او هم خودش فاسد است و هم کسانی را که تربیت میکند فاسد هستند !!!
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 1
    اقای سروش محلاتی بلاهت و کم خردی جریان سیاسی خودشان را که در مقابل امام و انقلاب و نظام اسلامی و رهبری ایستاده اند را به نظام جمهوری اسلامی نسبت داده است .
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    اقای سروش محلاتی اگر سواد یا انصاف داشت مغالطه و لجبازی نمیکرد . نظام اسلامی که قابل تغییر نیست بلی عملکرد مسئولین نظام را میشود نقد و حتی تخطئه کرد ولی تغییر و براندازی نظامی که مبتنی بر اسلام است و دهها فقیه جامع شرایط پای ان را امضاء کرده اند را که نمیتوان به رفراندوم و همه پرسی گذاشت !به فرض اگر پدران ما یک حکومت اسلامی را با همه شرایطش صد سال یا دویست سال قبل تاسیس میکردند امروز ما موظف به پذیرش و حفظ و نگهداری ان بودیم از ان نظر که اسلامی است . مطلب دیگر اگر حکومت رسول خدا ص بعد از رحلت انحضرت دچار ان مصائب و خدعه ها نمی شد و باقی می ماند بر مسلمانان واجب بود بعد از گذشت قرون متمادی از ان حکومت پاسداری کنند نمی توانستند بگویند پدران ما نمی توانستند برای ما تعیین تکلیف کنند . حکومت اسلامی جزء احکام اسلامی است احکام اسلامی را که به رفراندوم نمیگذارند . اقای سروش و امثال ایشان یا تعمق کافی در فقه سیاسی و معارف سلامی ندارند و یا طبق هواهای سیاسی و فرقه ای و جناحی خودشان اظهار نظر میکنند .
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    از نظر اسلام ناب محمدی ص " سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است " امام خمینی صدها بار روی ای مطلب تکیه کرده اند . جهت اطلاع جناب سروش که با فقه شیعه اشنایی دارید اگر بتوان دیانت و احکام اسلام را به همه پرسی و رای گیری گذاشت میتوان نظام اسلامی را که از مهمترین احکام اسلامی است را هم به رای گذاری سپرد !!اقای سروش غافلید یا خود را به غفلت میزنید یا بوی فقه را استشمام نکرده اید ؟حد اقل شجاعت داشته باشید مثل دوستان و هم حزبی هایتان اقایان حجاریان و تاجیک و زیبا کلام و فائزه هاشمی و عباس عبدی و تاجزاده و.. از موضع دین اظهار نظر نکنید . انان اظهارات خود را به دین منسوب نمیکنند بلکه شجاعانه و صریح به میرزا ملکم خان و روسو و داروین و پوپر و سوروس و هابز و هانتینگتون و کیسینجر و هگل و... منسوب میکنند ولی جنابعالی ( سروش محلاتی )همان حرفهای مرتجعانه علوم سیاسی و اجتماعی غرب را در الفاظ دینی ارائه میدهید !! این کار شما خیانت به دین و اسلام و انقلاب و ایران است .
    • آئران IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      0 0
      آورین ، خیلی قشنگ جواب دادی.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 1
    همین که اقای سروش محلاتی به اقایان منتظری و هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی و جریان تند روی اصلاحات مرتبط و منسوب است برای هر اظهار نظر غیر علمی و علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی ص معذور است !!!
  • سعید IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    اقای اشتری گناهی ندار که طفلی
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    1 0
    به هر حال هر دوجریان سخنان امام را به نفع خود مصادره می نمایند اما به نظر میاید منظور امام این بود که ذیگران حق ندارند برای نسلهای جدید تصمیم بگیرند زیرا مسایل باید باشرایط زمان تطبیق داده شود وخواست اکثریت جامعه معیار عمل باشد
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    این گونه برخورد با اشتری دلسردی میان جوانان دغدقه مند نسبت به مسائل انقلاب کرده...
  • ایران IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    آیا خیال کردین قانون اساسی فقط برای ملت است و برای حکومت و حاکمان نیست؟
  • DE ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    تمام پلیدی های فرقان و القاعده و طالبان و مجاهدین و ساواک و داعش ، یکجا در کجا جمع است .
  • حامد IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    اراذل و اوباشی که بانک آتش می زدند آزاد شدند این تندرو رو هم آزاد کنید.
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    جای درخواست برای تجدید نظر در حکم اشتری با منافع منافات داشته؟
  • SE ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    حرف زدن دین معاش ها از عدالت
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    طبق معمول فحش به احمدي‌نژاد با ربط يا بي ربط فراموش نشود. فسيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون
  • عبدالله IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 0
    عدالت اینست که هر کس حرفی زد که نمی توان آن را اثبات کرد و تهمت و دروغ گویی او اثبات شد (چون باعث تشویش اذهان است و لطمه ناحق به دیگران یا نظام وارد میکند )باید سخت مجازات شود
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    خوب یک مساله ایی بوده وتمام شد رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس