حسن رسولی

"بانیان آشوب"، آشکار از "شنبه تاریخی" و بصیرت و عقلانیت اکثریت مردم ایران که در راهپیمایی 22 بهمن متجلی شد؛ عصبانی‌اند و توطئه‌های آینده خود را در تهدید این بصیرت و عقلانیت می‌بینند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"محسن رنانی"؛ اشتباه پشت اشتباه در قبال هژمونی ایران

مردی که 3 سال قبل گفته بود نظام در اغتشاش بعدی می‌شکند!

مردی که 3 سال قبل گفته بود نظام در اغتشاش بعدی می‌شکند!/ "سازمان‌بازی" به جای تصمیم برای نظارت بر قیمت‌ها

محسن رنانی، از فعالان اصلاح‌طلب که پس از اغتشاشات آبان 98 طی یادداشتی گفته بود: "حاکمیت در برابر تکرار آبان توان مقاومت ندارد"؛ اخیراً یادداشتی را در وبسایت شخصی خود منتشر کرد و در مقدمه آن از این گفت که قصد داشته این یادداشت را از طریق محمدجواد ظریف به دست مقام معظم رهبری برساند اما موفق نشده است.

که گویا ظریف هم به رنانی پیغام داده و گفته تلاشش ناموفق بوده!

رنانی اما در هدف اصلی یادداشت خود که به بهانه اغتشاشات 70 روزه نوشته شده ضمن ادعای اینکه نظام ایران دارای خردمندی سیستماتیک نیست، می‌نویسد: از یک سو غرب دارد به سرعت به سوی اجماعی جهانی برعلیه حکومت ایران می‌رود؛ ایرانیان مهاجر نیز برای اولین‌بار در تاریخ بعد از انقلاب، به سوی همبستگی و هماهنگی در کنشگری و سیاست‌ورزی رفته‌اند. در داخل نیز به مرحله هم‌آیندی بحران‌ها رسیده‌ایم و تصمیم‌گیری در بیشتر حوزه‌ها در حالت انتظار و ابهام قرار دارد. «زندگی انفعالی» در جریان است اما «زندگی فعال» در تعلیق است و همه منتظر تحولی یا گشایشی هستند؛ تحولی که نمی‌دانند چیست و از جایی که نمی‌دانند کجاست. تیغه قیچی از درون و بیرون بر روی حکومت در حال بسته شدن است، و یک حادثه کافی است تا دو تیغه این قیچی را به هم برساند.

او سپس می‌گوید: -امیدوارم- نظام تدبیر بتواند فارغ از این شرایط دست به تصمیمات بزرگ بزند که اکنون، آری همین اکنون که دوباره احساس تسلط و قدرت می‌کند، وقت آن است. نظام وقتی از «ترس هیجانی» دوران جنبش مهسا خارج شد، نخستین علایمی که نشان داد،‌ بویژه با شروع اعدام‌ها، این بود که دارد از مرحله «خشونت هیجانی» وارد مرحله «خشنونت ایدئولوژیک» می‌شود. اما اکنون چند هفته‌ای است، و بویژه با آزادیهای اخیر معترضان، علایم ورود به مرحله «ترس عقلانی» در حکومت ظاهر شده است. هنوز نمی‌دانیم این اقدامات ناشی از روشن شدن چراغ «خردمندی سیستماتیک» است یا رفتاری از سر «هوشیاری تاکتیکی» است. من امیدوارم نشانه آغاز «خردمندی سیستماتیک» باشد.

راستش نمی‌دانم چرا این عُمق حماقت از درون من زایل نمی‌شود و من همچنان امیدوارم که این ساختارِ بریده از واقعیت، دست به «انقلاب از بالا» بزند. شاید این‌ها را تنها برای تسلی دل خویش از نگرانی‌های بزرگی که دارم، می‌نویسم.[1]

*ما قضاوت درباره مدعای آقای رنانی را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم اما این سؤال را می‌پرسیم که چرا بر خلاف تحلیل قبلی رنانی که گفته بود نظام اسلامی تاب تکرار آبان 98 را ندارد؛ اما اغتشاشات 70 روزه نشان داد که نظام این استقامت را دارد؟! و حتی "هژمونی ایران" پس از این اغتشاشات صاحب قدرت بیشتر از گذشته نیز شد!

در واقع ما در همان نقدی که 3 سال قبل به یادداشت رنانی پیرامون ضعف و بی‌استقامتی نظام پس از فتنه آبان 98 نوشتیم تصریح کردیم که اساسا تصویرسازی امثال رنانی از ایران و ایرانی غلط و ناواقعی است.

کما اینکه در همان یادداشت خطاب به رنانی و مدعایش درباره ضعف نظام جمهوری اسلامی نوشتیم: ایشان در حال صحبت از کشوری است که عملکردش در فتنه‌های داخلی همچون عصای موسی(ع) در مقابل ریسمان‌های ساحران بوده است و از پس آتش هر فتنه‌ای، ققنوس‌وار حیاتی پررونق‌تر را تجربه می‌کند.

اکنون و پس از اغتشاشات 70 روزه و اثبات بیش از پیش اقتدار و رأفت نظام اسلامی باید مشخص شود که اینهمه تناقض رنانی از چه روست؟!

به زعم ما پیروزی و اقتدار و رأفت نظام پس از اغتشاشات 70 روزه اولا نشان از وجود "خردمندی سیستماتیک" در ساختار و رأس نظام اسلامی است و ثانیا اثبات‌گر آن است که امثال رنانی همانطور که 3 سال قبل اشتباه می‌کردند؛‌ هم‌اکنون نیز همچنان بر مسیر اغلاط خود در حرکت‌اند.

باشد که اگر قصدی برای دیدن مثبتات نظام ندارند؛ اقلا از گزاره‌های متناقضی که خود نوشته‌اند و غلط از آب درآمده است، عبرت بگیرند، عذر بخواهند و دلایل اشتباهات خود را برای مردم و خواص شرح کنند.

***

"سازمان‌بازی" به جای تصمیم برای نظارت بر قیمت‌ها!

مردی که 3 سال قبل گفته بود نظام در اغتشاش بعدی می‌شکند!/ "سازمان‌بازی" به جای تصمیم برای نظارت بر قیمت‌ها

امیرحسین رحیمی، وزیر دادگستری اخیراً در سخنانی گفته است: دولت یک لایحه دو فوریتی را به مجلس ارسال کرده که هدف آن تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار است چراکه کار تنظیم بازار به معنای نظارت و قیمت گذاری و هم بازرسی که به تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات منتهی شود اکنون چند نهاد متولی دارد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ارائه لایحه تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به مجلس تصریح کرد: اگر این طرح مصوب شده و سازمان مذکور تشکیل شود، آن‌گاه امر نظارت و بازرسی در همه زمینه‌ها متمرکز می شود. در واقع با این کار، یک نهاد مسئول است و به گزارش‌های نظارت و بازرسی رسیدگی می کند.

رحیمی افزود: ما با فرض اینکه این سازمان فعلاً تشکیل نشده است، طرحی را برای ایام نوروز تدوین کردیم تا گشت‌های مشترک در تعزیرات، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت را صمت فعال کنیم. این هماهنگی انجام شده تا گشت‌های مشترک نظارت بر بازار به زودی فعال شده تا نظارت بیشتری بر بازار صورت گیرد.[2]

*این اظهارات در حالی است که مسئله "گرانی بیقاعده" به یک مشکل اصلی برای مردم و برای اقتصاد ایران بدل شده است.

گرانی بیقاعده‌ای که گویا آقایان نمی‌دانند هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی ندارد و صرفا و فقط با "نظارت کارای دولت بر بازار و ایجاد مجازات‌های بازدارنده" رفع می‌شود.

این گرانی بیقاعده که هم‌اکنون در بخش‌های عمده سبد مایحتاج خانوار، مسکن، خودرو و درمان دیده می‌شود؛ با ایجاد بروکراسی‌های بی‌نتیجه و نهادی عریض و طویل رفع نخواهد شد بلکه به یک عزم جهادی و کارآمدی نیاز دارد تا با ابزار نظارت کارا رفع شود.

در واقع به زعم تحلیلگران، مسئله هرگز این نیست که بحث نظارت بر بازار؛ یک متولی دارد یا 10 متولی بلکه مسئله نبود عزم اشاره شده است.

جالب است که گاهی می‌شنویم عده‌ای از نقش دلالان یا بدخواهان یا فتنه‌گران در بازار اقتصاد و مایحتاج مردم سخن می‌گویند.

این در حالی است که هیچکس منکر دشمنیِ دشمن نیست اما باید توجه داشت که جوامع از همین رو به سمت مدنیت پیش رفتند و دولت تشکیل دادند که دولت و دولتمردان در مقابل این قبیل دشمنی‌ها و خرابکاری‌ها بایستند و اجازه صدمه به معیشت مردم و قشرهای مختلف جامعه را از جمله در بخش اقتصاد ندهند.

فی‌الحال اینکه آقایان باید در جریان باشند که مردم منتظرند در انتهای این تصمیمات و وعده‌ها؛ اثری از نظارت بر بازار را احساس کنند.

پیش از این نیز یکی از وزرای کابینه دولت گفته بود: در بحث خودرو، دولت تلاش زیادی برای ساماندهی قیمت ها می کند اما بخش عمده ای از این افزایش ها توسط دلالان رقم می خورد![3]

***

"عصای مردم" ریسمان "بانیان آشوب" را بلعید

"بانیان آشوب" خشمگین از معجزه‌ی مردم

مردی که 3 سال قبل گفته بود نظام در اغتشاش بعدی می‌شکند!/ "سازمان‌بازی" به جای تصمیم برای نظارت بر قیمت‌ها

حسن رسولی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون "شنبه تاریخی" و حضوری چندین میلیونی مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن با کنایه گفته است: پیش‌بینی برخی از مراکز معتبر، حجم ناراضیان را حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد مردم ایران می‌دانند. البته راستی‌آزمایی این حجم از نارضایتی با مراجعه به شاخص‌های رسمی مثل نرخ تورم، گرانی قیمت‌ها، منفی شدن نرخ سرمایه‌گذاری، افزایش نرخ مهاجرت و گریز نخبگان کشور خیلی کار مشکلی نیست ولی حتما در این صددرصد جمعیت ۸۵ میلیونی ۲۰، ۲۵ میلیون نفر مدافع وضع موجود هستند. به نظر من وقتی صحبت از مردم می‌شود، صددرصد مردم باید مدنظر باشند. تکیه بر هرکدام از این دو بخش اقلیت و اکثریت در تحلیل‌ها چه از سوی حاکمان و چه از سوی منتقدان و تحلیل‌گران معترض به شرایط موجود صورت بگیرد، به نظر دچار خلط مبحث شده است.

او در ادامه کنایه خود می‌افزاید: به طور قطعی بخش زیادی از مردم ایران همچنان دل در گروی ارزش‌های انقلاب اسلامی دارند. اگر این دلبستگی نبود علیرغم فشارهای وارده به اصول و مبانی انقلاب، بر تعداد و گستره شعاردهندگان در میدان به شدت افزوده می‌شد. این ۷۰، ۸۰ درصد بالقوه ناراضی هستند و همچنان به امید گشایش‌های بعدی و همچنان دلبسته انقلاب هستند. زیرا اعتقاد دارند بهترین عزیزان این کشور جان عزیزشان را فدا کردند تا انقلاب به ثمر برسد.

رسولی همچنین گفته است: به نظر من در ۲۲ بهمن یا سایر مناسبت‌ها بخشی از مردم به دلیل دلبستگی‌هایی که به انقلاب دارند حضور پیدا می‌کنند. اما واقعیت اجتناب‌ناپذیر این است که نمی‌توان با تکیه بر این صحنه‌ها، نارضایتی بیش از چهار پنجم جامعه ایران از وضع موجود،‌ به ویژه در بخش‌های اقتصادی، معیشتی، فرهنگی و سیاسی را منکر شد. چنانچه به کار بردن واژه «مردم» با یک رویکرد فراگیر، جامع و مانع، از سوی تحلیل‌گران حاکمیتی مورد توجه قرار بگیرد از کج‌فهمی علیه رفتارهای عموم مردم ایران جلوگیری می‌شود.[4]

*عصبانیت آقای رسولی و تقلای او برای تقلیل مجاهدت مردم ایران در "شنبه تاریخی" آشکار است.

البته بدیهی بود که "بانیان وضع موجود" و "فرماندهان فتنه" پس از آنکه عصای موسای ملت را در پس طناب و ریسمان‌های خود در خیابان مشاهده کنند؛ اینچنین برآشفته شوند و به تقلیل حرکتی بپردازند که بهت و حیرت دوست و دشمن را برانگیخت.

دقت شود که قوه عاقله نظام و تحلیلگران اصولی نیز می‌دانند که عمده مردم ایران امروز با مشکلات اقتصادی که بر اثر ناکارآمدی دولت‌ها و رأی بد ایجاد می‌شوند مواجه شده‌اند. از همین روست که دائما به راه حل‌های اصولی اشاره دارند و همانطور که راهپیمایی پرشور را مقوّم امنیت کشور معرفی می‌کنند؛ بر حضور مردم در انتخابات و "رأی خوب" به گزینه‌های جهادی نیز تأکید دارند.(مقام معظم رهبری در انتخابات سال 92 صراحتا خطاب به مردم تأکید کردند که بهتر است به گزینه جهادی رأی بدهند!)

لکن آقای رسولی و دوستان هم‌مسلک ایشان باید بگویند که کارنامه آنها در قبال مشکلات مردم و راهکارهای اصولی رفع این مشکلات چیست؟!

ما پاسخ می‌دهیم که آقایان با "تحریم انتخابات"، فراخواندن مردم به خیابان‌، "جشن جنبش" خواندن اغتشاش اراذل و نوید تکرار وسیع‌تر و خشن‌تر حوادث خیابانی به استقبال این مشکلات رفته‌اند!

اکنون بهتر مشخص است که موضع نظام و موضع اعضای هسته سخت اصلاحات در مقابل مشکلات مردم و حتی ناراضیان چیست؟!

یک جماعت به اصلاح امور و فرایندهای منجر به حل مشکلات اشاره دارد و جماعت دیگر به مشکلات و ناراضیان به چشم "هیزم آماده" نگاه می‌کند که باید آنها را در "فتنه اقتصادی" به میانه خیابان آورد و در آتش مطامع "بانیان آشوب" سوزاند.

و حال این مردم و حتی ناراضیان هستند که بایستی بین این دو جماعت یکی را انتخابات کنند.

انتخابی که البته یکی از طلیعه‌ها و مظاهر آن را در شنبه تاریخی و راهپیمایی اخیر 22 بهمن دیدیم. همانطور که در تشییع بزرگ شهید سلیمانی هم آنرا دیده بودیم.

***

1_ https://renani.net/index.php/texts/notes/898-2023-02-16-17-23-19

2_ isna.ir/xdNnKL

3_ mshrgh.ir/1450594

4_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1330038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 70
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    33 5
    گرانی بی قاعده نیست آدرس غلط ندهید. نئولیبرالیسم فرا حزبی، هژمونیک و نفوذ کرده در ساختار فکری و عملی نظام اقتصاد را از یک طرف به دلار و انرژی وابسته و از طرف دیگر تناب قیمت دلار را رها گذاشته است. بگویید ما الان نهاده داکمی رو با قیمت دلار 46 تومان میخریم بگید پالایشگاه های کشور ما نفت را با قیکت دلاری به پتروشیمی ها میفروشند بگید صنایع فولاد ما فولاد رو به قیمت دلار به خودرو ساز میدهند.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      26 20
      نمیدونم دقت کردین یا نه؟ از وقتی که #جلسات #روحانی با اعوان و انصارش شروع شد و جلسه گذاشتن ؛ #دلار بالا میره
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      16 18
      نمیدونم دقت کردین یا نه؟ از وقتی که #جلسات #روحانی با اعوان و انصارش شروع شد و جلسه گذاشتن ؛ #دلار بالا میره
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      9 9
      اینها مثلا رووووشنفکر هستند و اگر سوء نیت نداشته باشند اعتقادی برای اراده خداوند و نصرت و یاری مومنین هم قائل نیستند با خودبزرگ بینی و غرور توهمی فکر میکنند دنیا را هم خوب میشناسند 12 سال قبل بعد از فتنه و کودتای لجنی بزرگ 88 دوستان این اقا و گرای تحریم فلج کننده به کدخدایشان مرحوم رستم قاسمی به تحریم نفت ایران اشاره کرد و گفته بود با بستن تنگه هرمز به دست ایران قیمت بالای 200 دلار میرود رنانی در کتابی با طعنه و متلک پیشبینی کرده بود با ورود تکنولوژی های جدید پاک سالیانه 10 دلار از قیمت کم میشود و بعد از 7 سال قیمت نفت به صفر میرسد ( حالا یا نمیفهمه یا قصد و غرض خاصی داشته ) دوران کلید ساز با توقف مانوردر خلیج فارس و دنیای گفتمانها و برجام نفت روی30- 40 امد !!!!!در ابتدای رکود کرونایی اقتصاد دنیا قیمت نفت منفی ! شد و دوستان رنانی دائما با کنایه نوشته او را به رخ میکشیدند تا باز در مدت کوتاهی قیمت نفت به بالای 100 دلار رسید و الان روی 80 است
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    21 3
    آدرس غلط ندید. گرانی در ایران قاعده داره و قاعده ش هم اقتصاد لیبرال شده هست. دخلمون ریالی و خرجمون دلاریه
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 0
      گزارشی بود اسکناس بدهید مدرک بگیرید . خدا میدونه چه تعداد از کارمندان و کارگزاران و ... از همین دسته باشند و سمت اختیار کردند بهمان نحو گرفتن مدرک و شده اند مسئول بیسواد و کم سواد که حتی بلد نیست چگونه اجکام را اجرائی کند و چرخی باشد از هزاران برای چرخیدن قطار که زندگی و رزق مردم بر آن قرار دارد و لنگ بزند . سرنوشت معلوم نیست؟ قطار خسته و هس هس زنان بجای بموقع رسیدن بیش از نصف روز تاخیر داره . آیا متخصص ما توان درمان و تشخیص و رفع مشکل چرخ معیوب را دارند
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    37 40
    معیشت مردم برباد رفت.قیمت دلار چند؟
    • سید IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      28 56
      شکم باره نترس از گشنگی نخواهی مرد! مواظب باش خود را به هلاکت نیفکنی!!!!!
    • NL ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      46 21
      نادان، قیمت دارو و اجناس ضروری مردم سر به فلک کشیده. شکم باره تویی که سر هیچ سفره ای بزرگ نشده ای.
    • دانا IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      5 28
      نادان خودت هستی . دولت سعی در کنترل قیمت دارو و غذا داشته و دارد و گرنه تو باید سر همان سفره ای که فکر می کنی بزرگ شده ای دلار می جویدی.
    • محسن IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      13 6
      به کاربر ۸:۳۰ ) عزیزم، وقتی شما در زندگی ات به این قانع و راضی هستی که از گشنگی نمیری، دیگه چه بحثی با شما میشه کرد؟ به قول شاعر: فکر هر کس به قدر همت اوست .
    • سید IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      3 4
      کاربر محترم 15:35 ــ شما که این همه از مردن از گشنگی می ترسی، ترسم آن هست که از سیری هلاک شوی و فرصت نشود تا با تو بحث کرد! همه همتت را به شکم اختصاص نده! شکم را خداوند در زیر دل و مغز قرار داده است!!!
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 5
      محسن جان حرفت ادای روغنفکری دراوردن هست بهتره اول یاد بگیری بعد حرف مفت کنده تر از دهنت بزنی، در ضمن اگه میخواهی گنده تر بهتره بری جایی که لیاقتش را داری حله
    • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 1
      پرچم هلند خودت از کجا عمل اومدی و ...
    • محمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۳
      0 0
      تو که بیشتر از شکمت می اندیشی، بگو به چه می اندیشی؟ به آخرت هم می اندیشی؟
  • سید IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    25 15
    اصلاح طلبان تهوع آور هر بار که بلواها و فتنه هایی که خود همین فرقه ضاله معمولاً از بانیان و محرکان و مشوقان آن بوده اند، ناکام می ماند، آرزوهای خود را که همانا شکست نظام در مقابل فتنه بی سرانجام بوده است را مثلاً به عنوان تحلیل در روزی نامه هایشان منعکس می کنند!
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      16 7
      آقای رنانی ! ۴۴ سال است که دشمن تکرار میکند واز زمان خاتمی شما دنبالچه های ....آمریکا ،تکرارش میکنید که حادثه بعدی ایران اسلامی را فرومیپاشاند.لااقل تورقی در همین چند سال از ۸۸ به بعد،بکنید که ایران اسلامی بعد از هرحادثه ای که توسط اربابتان آمریکا وصهیونیستها وپادویی مزدوران داخلی حلقه به گوششان در داخل ااجرا شده ُچونان ققنوسی پویاتر وخالص تر برخاسته است.و این به مدد ملت بصیر وجان برکفانی است که سر در عشق خداوند و ولایت دارند.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      8 2
      تیغه قیچی از درون و بیرون بر روی حکومت در حال بسته شدن است، و یک حادثه کافی است تا دو تیغه این قیچی را به هم برساند...............آقای رنانی ! ۴۴ سال است که دشمن تکرار میکند واز زمان خاتمی شما دنبالچه های ....آمریکا ،تکرارش میکنید که حادثه بعدی ایران اسلامی را فرومیپاشاند.لااقل تورقی در همین چند سال از ۸۸ به بعد،بکنید که ایران اسلامی بعد از هرحادثه ای که توسط اربابتان آمریکا وصهیونیستها وپادویی مزدوران داخلی حلقه به گوششان در داخل ااجرا شده ُچونان ققنوسی پویاتر وخالص تر برخاسته است.و این به مدد ملت بصیر وجان برکفانی است که سر در عشق خداوند و ولایت دارند.حالابرای تخلیه درد جانکاه عدم موفقیتتان در فروپاشی ایران واسلامُ فسیل وار هی مهملاتتان را ُدر بزک تحلیل !!! در بوق بدمید.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    13 10
    آقای حسن رسولی شما و دوستان اصلاح طلبتان همیشه در دام این مغلطه می افتید
  • محمدایوب IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    9 8
    آخر مشرق عزیز از دشمن چه توقعی دارید بیایند تعریف کنند یک احمق شروع اغتشاش را مهساییسم می ماند یک بی شعور حضور بیش از 21میلیون را یک پنجم می گوید یکی نیست بپرسد شاگرد نتانیاهو نفهم تو برای مهمونی عروسی دعوت می کنی همه فامیل می آیند پس آنها که نمی توانند دشمن تو هستند به خدا اصلا انعکاس حرفهای اینها ارزشی ندارد
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 4
    اغتشاش به چه معناس = اغتشاش می سازیم کسی نیس برخورد بکنه
  • ناشناس IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    35 13
    آقای رنانی دقیقا درست گفته
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      12 13
      عوعو کردن امثال مسی علینژاد که ترک برداشتن نظام حساب نمیشه که.
  • مصطفی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    18 13
    به وضوح میشه دست حضرت ولیعصر رو پشت سر دعای خیر این مردم دید وگرنه یک حکومت مثال بزنید که با این فجایع و خیانت ها و ... سقوط نکرده باشه
    • رمضانعلی محمدیان IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 2
      بسم الله احسنت تنها نظربین این نظرات که دیدم و درست بود متعلق به حضرتعالی است حال باید دید این دعا از کدام رفتار درست ملت گارگر افتاده ملتی که با پشتیبانی نائب امام علیه السلام بهانه دعای خیر امام حق علیه السلام هستند خوش عاقبت خواهند شد ایراد اساسی امثال آقای رنانی و دیگری و بحث دلار ندیدن از پنجره خالق نظام تکوین به عالم است و سعی در آنالیز با دیکشنری غرب سیاسی بجای تحلیل فقیهانه اهل طهارت و صدق از منبع علم لدنی عترت علیهم السلام واین همان کفریعنی پوشاندن حق است امثال دکتر شریعتی کلید بازگشت به خویشتن را هرچند بد اما زدند ولی آنچنان که باید برق امثال شهید مطهری شهید محمدباقر صدر ووو در سیم اجرائیات نظام نرفت چرا؟ به امثال این اسامی دقت باید کرد خوئینی ها هاشمی و حومه
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 1
    مشرق
  • رضا IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    29 13
    متاسفانه تحلیل آقای رنانی تا حد زیادی واقعیت داشت درست است که نظام جمهوری اسلامی نشکست اما هم از بعد داخلی و هم از بعد بین المللی ترک برداشت. امیدوارم همانطور که آقای قالیباف گفته بود هرچه سریعتر اصلاحات برای باز سازی نظام شروع شود.
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    32 15
    دکتر رنانی ادم باسواد و دلسوزیست و تحلیل هایش ارزشمندست ولی خوب شما فقط کسانی را دوست دارید که پاچه خواری کنند حد شما جغجغه های مثل عباسی و رایفی پورست
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      6 12
      ایشون الان غلط گفته.
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      9 20
      پنج شنبه هفته قبل استاد عباسی 1007 مین جلسه نظریه پردازیشون رو در کلبه کرامت ارائه کردند.رنانی چند تا نظریه داده وچند جلسه نظریه پردازی داره؟! جغجغه فقط بلندگوهای پخش مهملات اینترنشنال وبی بی سی ومنو وتو در پوشش تحلیل!
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      10 20
      آقای رائفی پور در روایت عهد ،دهها جلسه تحلیلی تاریخی دارند وجناب عباسی هم صدها جلسه در کلبه کرامت بحثهای تحلیل استراتژیکی جامعه ایران وجهان را دارند.استاد رنانی شما ،چند تا؟!
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 4
      زیاد جلوی اینه نرو جغجغه
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    3 3
    1) باایجاد سازمان بازرگانی، مسئولیت چالش هایی که ایشان می فرمایند از وزارتخانه های جهادکشاورزی و صمت به دوش نهادریاست جمهوری و به روشنی به دوش رییس جمهور می افتد. دراینجا رییس جمهور از یک فرد پرسشگر تبدیل به یک فرد پاسخگو می شود. من درحیرتم این آقایان این را می دانند یا ناآگاهانه عمل می کنند. 2) تعریف درست وزارت بازرگانی (سازمان بازرگانی) در طول طول حیاتش، وزارت واردات بوده است و دور از انتظار نیست که داستان باز تکرار شود و صادراتی که می رود پا بگیرد دوباره از نفس بیافتد 3) واردات با تولید رقابتی سخت دارد که همواره به نفع واردات بوده است، ازتاریخ ایجاداین سازمان، دو وزارتخانه نامبرده فرصت ایجادتعادل به نفع تولید را ازدست می دهند و برنامه های تولیدی آنان به دست وزارتی (سازمانی) دیگر متاثر می شود. گزیده سخن: به نظر می آید این یک پوست خربزه زیر پای دولت و شخص رییس جمهور است. اگر سلطان های واردات عزمشان را جزم کرده اند براین کار، بهتر است وزارت بازرگانی ایجادشود تا سازمان بازرگانی در نهاد ریاست جمهوری؛ بااین کار کمینه رییس جمهور از ترکش نتایج این کنش درامان می ماند. علت درد را تشخیص نداده اند ، درمانشان هم نادرست ازکار درمی آید.
  • US ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    9 20
    یکی به این حسین رسولی و حسن رنانی بگه فندق آی کیوش ازتو بیشتره.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    8 12
    جناب رسولی مشکل شما این است که دینتان در شکمتان خلاصه می شود
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    10 7
    کاری به درستی یا نادرستی تحلیل آقای رنانی ندارم ولی همین که تلاش کرده نظر‌ رو به حضرت آقا منتقل کنه نشان میده که حداقل خائن و وطن فرو‌ نیست
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      4 9
      عجیب نیست که نظرش با دشمنان این کشور یکی است؟!
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      5 1
      درود بر انسان های اندیشمندی چون دکتر رنانی.
  • عطار IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    13 11
    باعث و بانی بدبختی و گرفتاری های تمام مردم ایران همین افسادطلبان فاسد بنفش و حامیان آنها هستند. خدایا هر چه زودتر نسل این خائنین را از سر مردم کم بفرما
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      2 4
      مانند کبک سرت درد برف است باید چشم بصیرت داشته باشید
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    9 2
    با این تورم گرانی نترس متلاش میشیم تا کی میخواهید کشور دست دلال ها بدید
  • عبداله IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    8 17
    حرفهای امثال "رنانی" اصلا قابلیت شنیدن نداره چه برسه به تحلیل! ایشون در حد اداره یک کلاس هم نیست،نمیدونم چرا انقدر بزرگش میکنن
  • علی افصحی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    5 1
    امام خمینی در برخورد با دشمنان و نیز عوامل میدانی آن ها در داخل همواره تاکید می کردند که این ها اسلام را نشناخته اند. مشکل جدی امثال رنانی ، رسولی و... این است که ساختار ذهنی خود را با آموزه های شیعی تحکیم نبخشیده و به جای آن به تحلیل های لیبرال دموکراسی غربی دلخوشندو باهمان الگوها در صدند نظام اسلامی و دلدادگان به ولایت را مورد ارزیابی قرار دهند این ها در مادنده اند که چگونه شهید فتنه ترکیبی دشمن فردی مثل روح الله عجمیان می شود که به لحاظ طبقاتی در« مادون پرولتاریا»ست اما توسط لمپن های اجیر شده ثروت اندوزان و با مشارکت فردی که درآمد روزانه اش بیش از پنج میلیون است شهید می شود!و یا آرمان عزیز مهندس -طلبه ای که نخبه است و در عین حال در شهرک اکباتان که تمرکز طبقه متوسط به بالاست توسط مرفهین غرب زده به بدترین شکنجه به شهادت می رسد و یا چگونه پس از سه ماه ابتذال زن زندگی آزادی فحشا با آتش بیاری امثال رنانی ، رسولی و...این نمک پرورده های موسوی ، خاتمی و...و با حضور میدانی همه انواع ضد انقلاب و با پمپاژ شبانه روزی دروغ و فریب و دستور قتل و ویرانی از جانب سازمان های جاسوسی کشور های متخاصم به ویژه شیطان بزرگ آمریکا و انگلیس خبیث با رمز «مهسا برای فحشا»اما باز این جامعه و انقلابی پیرو ولی فقیه در بیست و دوم بهمن «شنبه تاریخی»می آفرینند؟ حماسه ای که چند روز پیش از آن امام خامنه‌ای از مردم دعوت می کند یعنی همه جبهه دشمن داخلی و خارجی انقلاب و همه فریبکاران با «رمزمهسا برای فحشا» همزمان و با تمام قوا به مقابله با دعوت رهبری پرداخته و عدم همراهی مردم را می خواهند، با این حال «شنبه تاریخی»به دعوت امام خامنه‌ای و با مشارکت ده ها میلیونی اتفاق می افتد. اتفاقی که شکل آن در تهران ام القری با روستا های با جمعیت چند نفره یکسان بوده و شعارها عین همند. این حجم از هماهنگی در هیچ جای دیگر عالم نیست.این معجزه انسانی فقط با آموزه های قرآنی قابل تحلیل است .قرآن در سوره آل عمران آیه صد و هفتاد و سه از زبان انقلابیون نقل می کند « قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم امثال رنانی می گویند اجماع جهانی شکل گرفته، همگرایی دستوری! ضد انقلاب تحقق یافته در داخل«هم ایندی بحران ها»پدید آمده!بترسید!اما پیروان امام خامنه‌ای«فزادهم ایماناقالوا حسبنا الله ایمانشان افزون شده و گویندالله برای ما کافیست
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    21 6
    متاسفانه این اقایان به اصطلاح اصلاح طلب معلوم نیست تحلیل ها و برداشتهای خود را از کجا بدست می آورند. اینکه ما مشکلات اقتصادی داریم شکی نیست آیا کشور ما تنها تورم و... داریم.؟؟ لابد چون غرب با ما عداوت ودشمنی ریشه ای دارد ما ترک برداشته ایم. که اینطور نیست غرب خود ترک بزرگی در جهان برداشته است. امروز می بینیم که دشمنان و عوامل انها چقدر به اشکال مختلف سیاه نمایی می کنند. ما در ابعاد مختلفی رشد و پیشرفت داشته ایم اما دشمنان خارجی و عوامل جاهل انها در داخل و خارج سیاه نمایی و ایجاد یاس می نمایند. امروز ما با دو ابر قدرت یعنی چین و روسیه و کشورهای عضو پیمان شانگهای و ....در حوزه اقتصادی مراودات و پیمان های خوب داریم. خدا را شکر ما دارای استقلال هستیم.
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 3
      بیشتر میاد اصلاح طلبان ترک برداشتند 🤣🤣🤣
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    3 5
    حرف رسولی درسته،
  • ایرانی اصیل IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 4
    همین بس که لقمه حرام خورده های دزد فراری که در لباس بی هویتی خودشان هی دست و پا میزنند برای نظام با اقتدار الهی ایران بزرگ هی نسخه می بنددند
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 4
    اینها اقیانوسی به قطر یک سانتیمتر هستند
  • بابک IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    10 1
    مردم دارن زیر بار گرانی و دلار 50 تومنی نابود میشن. مگه مردم چی میخوان یه زندگی معمولی همین.
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 0
    مردی که نه! مرتی که صحیح است.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 3
    کدام دولت باید سر کار بیاید تا این مشکل گرانی بی قاعده را حل کند؟!
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    3 4
    این کسانی که از لغات قلمبه سلمبه در نوشته های خودشون استفاده می کنند که به خواننده القا کنند که نویسنده از سطح سواد و علم ماورایی برخوردار ست چون همین آقای محسن رنانی چرا نظام اسلامی را بصورت جامع و کامل به مانند یک پکیج حکمرانی نگاه نمی کنند و فقط و فقط بر روی ضعفها متمرکز شده و آنها را چنان اگزجره و بولد می کنند که همه نظام را در برمی گیره و دیگه روزنه ای هم باقی نمی ماند برای تابیدن نور امید!!! نه جناب رنانی ، نظام مقدس را کامل و همه جانبه نگاه کن. لازم نیست قسم بخوریم که در ۴۴ سال گذشته دستآوردهای این نظام و ملت اونقدر زیاد و غیرقابل تصور در برخی موارد بوده که تمرکز بزرگترین قدرتهای امروز جهان اگر بر سه موضوع باشد قطعاً یکی از این سه جمهوری اسلامی ایران ست. لابد میگید این چه امتیازی ست که کشورهای بزرگ دشمن ما باشند. اتفاقاً نکته ای که شما نمی خواهید بفهمید همینجاست. حرفی که ما می زنیم، هدفی که ما دنبال می کنیم و به خاطر اون عزیزترین و رشیدترین جوانان خود را دادیم چیزیه که این دشمنی رو بوجود آورده. یک بار با وجدان خودتون خلوت کنید و بدون دخالت هر ذره ای هوی و هوس مادی به آنچه که این نظام در کشور انجام داده با وجود همه این دشمنی های ۴۴ ساله که فقط یکی از اونها جنگ ۸ ساله بوده و یکی دیگه تحریم هابی که به گفته بانیانش در تاریخ بی سابقه ست بوده نگاه کنید و مانیفست جمهوری اسلامی ایران رو بدون ذره ای حب و بغض مطالعه کنید. منکر اشتباهات، کجروی ها، تندروی های بی قاعده، سیاست های غلط داخلی و خارجی، کمبودها، اجحافات، سختگیری های گاه بی منطق ووو نیستیم. ولی آیا اینها همه فقط در جمهوری اسلامی ایران وجود داشته یا دارد؟ آیا همه کشورهای پیشرفته یا در حال پیشرفت دنیا( پیشرفت حقیقی و نه وارداتی) منزه از هر خطا و نقصانی در حاکمیت بوده و هستند که چنین توقعی را در باره جمهوری اسلامی ایران دارید؟ با همه این دشمنی های ناجوانمردانه در حال رفتن هستیم. اهداف مقدس و سالم و زیبایی هم داریم. آقای رنانی، چرا اینها رو همه با هم نمی بینید؟ عینک بدبینی رو بردارید. اگر حقیقتا دلتون برای ایران و ایرانی می تپد و علاقه ای به این خاک دارید ببینید چگونه می تونید به این کشور و ملت کمک بکنید.هر فرد به اندازه توان خودش. اینکه بنشینید و چنین متن هابی بنویسید برای رهبری،کمک نیست.خودتون هم میدانید.
    • رضا IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 0
      درود بر شما عالی دیدید و عالی گفتید.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 0
    این مشکلات اقتصادی سرمنشا اون از کجاست
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 4
    اصلاح طلبان پست
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    5 1
    آقای رنانی حرفتان را گوش نمی‌کنند
    • US ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      1 4
      چون حرف مفت میزند.
  • رضا IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    4 0
    خدا خير بده چنين دانشمند دلسوزى رو كه بدون دريافت دستمزدى به حضرات مشاوره ميده
  • ارسلان IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 6
    نه آقا است و نه مرد. تحقیقی کنید خودتان ببینید این آدم بی سواد با کدام رانت در دوره اصلاح طلبها استاد دانشگاه شده است و نظریات شاذ هم می دهد.
  • آقا IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 2
    آقایی در این ندیدیم.تکرار حرفهای پمپئو و نوچه های وطنفروش وی.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    بزرگترین آسیب به هر شخص و سیستمی رو طرفداران دو آتیشه اون فرد و سیستم میزنند ،آنها باعث میشوند چشم به حقایق باز نشود و ناگهان همه چیز بر باد برود، حرف دلسوزان را گوش کنید تا دیر نشده پاینده باد وطن
  • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 1
    این یارو ازکجا خبرداشته که سه سال بعد درکشور آشوب واغتشاش میشه نکنه اجنه وشیاطین بهش خبردادند یاازقبل برنامه ریزی شده بوده
  • احمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    1 0
    من با کاروحرفهای ضد انقلابیون ودشمنان کاری ندارم و از دشمن جز دشمنی انتظاری نیست ولی مطمن باشید اگر روند غارت وچپاول بیت‌المال این گونه پیش رود وهیچ کس هم ککش نگزد وپاسخ کو نباشد و تشکیلاتی مثل مولد سازی برای غارتوچپاول ایجاد شود هیچ امیدی نیست
  • حسن IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 2
    همین مزدوران وجاسوسشان ووطن فروشان اصلاح طلب هستندکه به دشمن گرامیدهند.خدالعنتشان کند.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    2 0
    اصلا نیازی به نامه و نامه نگاری نیست با این دست فرمان آقایان ایران را در آینده نزدیک چند پاره و تیکه تیکه ببینید.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    به هر حال ...
  • دالوند IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    اقای رنانی سال 90 هم پیش بینی کردندکه نفت دیگر از100دلار ارزانتر نخواهدشد!
  • ربذه IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    جمعش کن بابا...... خرمندی سیستماتیک.....خشونت هیجانی.....خشنونت ایدئولوژیک......هوشیاری تاکتیکی..... اینا رو از کجا در میاری عامووووووو
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    راه پیمایی بی نظیر و معنا دار در 22 بهمن امسال نشون داد این حرفهای اصلاحاتچیا و اربابای خارجیشون ، اراجیفی بیش نیستن و مردم کماکان خواهان اشلام و انقلابن...
  • صادق IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    اگر دلار از سیاستهای پولی دولت حذف شود چه اتفاقی میافتداگردلار رافراموش کنیم وبجای دلار سکه راجایگزی کنندکهکلیه حکومت ها مبادلات عرضه و تقاضا آن کم و بیش در معاملات استفاده میکنندوامنیت کشور در مقابل فشارصهیونیست جهانی تامین میشودوتورم کنترل خواهد شدوکشور هیچگاه در محاصره دشمنی های غرب جنایتکار وخونخوار کودک کش که اکنون در اکراین. خون سیاه کودکان مظلوم رابرای تجارت می ربایند مواجه نخواهدشدوجائی برای عربده کشی وجاسوسی اصلاح طلبان وطن فروش نخواهد ماند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس