قیمت حبوبات

برخی مسئولان نظارت بر بازار در حالی تأکید دارند که هیچ کمبودی در اقلام مایحتاج مردم وجود ندارد که باید گفت مشکل مردم "گرانی" است نه کمبود کالا! و پاسخگویی هم باید معطوف به آن باشد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مشکل مردم کمبود کالا است یا "گرانی"؟!

"اجنّه‌ی پیر" علیه مردم ایران/ مشکل مردم کمبود کالا است یا گرانی؟!

رییس بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان البرز با اشاره به افزایش خریدهای پایان سال گفته است: تیم های نظارت ویژه با دستور دادستان مرکز این استان برای رصد بازار فعال شده است.

مهدی سیاهوشی در مصاحبه با ایرنا همچنین افزود: براین اساس تیم های نظارت با محوریت اتاق اصناف، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی و علوم پزشکی در سطح استان وضعیت بازار را رصد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز روی کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز ، مرغ، روغن ، برنج، ماکارونی و امثال آن صورت می گیرد.

رییس بازرسی و نظارت اتاق اصناف البرز گفت: اکنون هیچگونه کمبود کالایی در بازار وجود ندارد و مواد غذایی و کالاهای اساسی به وفور دیده می شود![1]

*متأسفانه گاهی در کلام مسئولان پیرامون مباحث بازار می‌بینیم که آقایان در اشاره به وظائف نظارتی خود تأکید دارند که هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد!

این در حالی است که مشکل کالاها و اقلام در بازار فعلی ایران بحث کمبود یا قحطی نیست بلکه مشکل "گرانی بیقاعده" است که زندگی مردم را با چالش مواجه ساخته.

در واقع مسئولان امر به جای اینکه اعلام کنند برای مبارزه با گرانی بیقاعده چه کرده‌اند و فعالیت‌های آنها به چه تأثیر ملموسی در زندگی مردم منتج شده است؛ دائما امری نامهم به نام "کمبود نداریم" را مورد اشاره قرار می‌دهند که عملا برای هیچکس هیچ اهمیتی ندارد.

زیرا مایحتاج مردم منطقا یا شامل کالاهای لوکس است که بود یا نبود آنها هیچ اهمیتی ندارد یا شامل کالاهای ضروری که دولتمردان مکلف‌اند از زیر سنگ هم که شده آنها را فراهم کنند. (بماند که در بحث کالاهای ضروری هم مشخص است انتخاب مردم کدام است؟! یک کالا وفور داشته باشد اما گران، یا اینکه کمبود داشته باشد ولی ارزان)

ضمن اینکه در جهان امروز به دلیل پیشرفتهای مختلف بشری اساسا در کمتر کشوری مسئله کمبود کالا وجود دارد (مگر در ساحت دولت‌های ناکارآمد) و در هر کجا که قال و مقالی شکل می‌گیرد علی‌الاغلب بحث قیمت‌ها را مورد اشاره دارد.

مردم همچنان منتظر عمل جهادی و فوری دولت برای کنترل قیمت‌ها در ابعاد مختلف بازار از جمله در بخش مواد غذایی، مسکن،‌ درمان و خودرو هستند...

***

"اجنّه‌ی پیر" علیه مردم ایران

"اجنّه‌ی پیر" علیه مردم ایران/ مشکل مردم کمبود کالا است یا گرانی؟!

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب اخیراً یادداشتی را با عنوان "اجنّه‌ی پیر" (به معنای جنین‌های پیر) در وبسایت مشق نو منتشر کرد و در آن به توصیف خصلت‌ها و ضررهای این جنین‌های پیر در حکمرانی و جامعه ایران اشاره کرد.

حجاریان در این یادداشت 4 صفت را برای این جنین‌ها برمی‌شمرد که به ترتیب عبارتند از: سختگیری، تعصب، خامی و عدم توجه به آینده، علاقه به مکیدن خون جامعه و رنگ عوض کردن.

او در پایان نیز 2 راه حل خروج جامعه از صغارت در مقابل اینان و اهمیت یافتن "خرد نقّاد" در مقابل اینان را توصیه می‌کند.[2]

*قبل از هرچیز باید دقت شود معنایی که حجاریان –با هر نیتی- به آن اشاره کرده در همه حکومت‌ها و در همه زمان‌ها وجود دارد و همواره کسانی هستند که با ریا و تدلیس بر ساحت حکمرانی یا بیت‌المال تار می‌تنند و موجبات خلل را پدید می‌آورند. آدم‌هایی که جامعه و خواص موظف هستند با عقلانیت و بصیرت علیه آنها به مبارزه بپردازند.

لکن مسئله اصلی‌تری که با خوانش یادداشت حجاریان به ذهن متبادر می‌شود اینست که او صفاتی را برای "اجنّه‌ی پیر" برشمرده که این صفت‌ها بصورت علی‌الاطلاق در ستاد اصلاحات دیده می‌شوند...

1_ سختگیری: نخستین کسی که عبارت "هسته سخت" اصلاحات را بنیاد گذاشت شخص آقای حجاریان بود و منظورش هم این بود که یک هسته سخت از اصلاح‌طلبان پیر تشکیل شود که هیچ دیدگاه جدیدی نتواند به آنها نفوذ کند تا راهبردی جریان اصلاحات با تغییر مواجه نشود!

2_ تعصب: اصرار اصلاح‌طلبان ستادی بر اینکه در "فتنه 88" اشتباه نکرده‌اند آیا مصداق تعصب‌ورزی نیست؟!

ایضا کین‌توزی آنها علیه کارآمدی قالیباف و اینکه همواره بیشترین هجمه‌های خود را در حالی متوجه قالیباف می‌کنند چون نمی‌خواهند کارآمدی او را در ریاست‌جمهوری ببینند آیا مصداق عصبیّت نیست؟

همینطور در ماجرای عفو مقتدرانه مقام معظم رهبری نیز دیدیم که عطریانفر این اقدام را یک نگاه تسامحی دانست و مرعشی هم از این گفت که عفو وظیفه است!

چرا شاهد چنین عصبیت‌هایی در ستاد اصلاحات هستیم که بدیهی‌ترین عقلانیت‌ها را نیز انکار می‌کند؟!

3_ خامی و عدم توجه به آینده: رفتارهایی مثل فراخواندن مردم به خیابان‌ها در سال 88 و یا تحریم انتخابات وقتی از جانب چند رجل سیاسی پیر و دنیادیده بروز می‌یابد یعنی با "خام‌سری" و بی‌توجهی به آینده مواجهیم.

اینکه اصلاح‌طلبان ستادی در سال‌های 88 و 1400 مرتکب این دو رفتار شده‌اند و حاضر به عذرخواهی هم نیستند یعنی دچار جوان‌سری شده‌اند و هیچ اهمیتی هم به آینده ایران، آینده مردم ایران و آینده نظام اسلامی نمی‌دهند.

و 4_ مکندگی و تلوّن: حجاریان در صفت خون‌آشامی اجنّه‌ی پیر به انتقاد از مکندگی آنها از بیت‌المال و منافع جامعه می‌پردازد و سپس می‌نویسد: "از طرفی برای بقاء صرفاً به یک الگوی خون‌خواری بسنده نمی‌کنند و مدام تغییر شکل می‌دهند. در یک مثال عینی‌تر می‌توان عملکرد اینان را به جهش‌ ویروس‌ها تشبیه کرد؛ ویروس‌هایی که بدواً به بدن‌های جامعه حمله می‌کنند و زمانی‌که حساسیت‌هایی برانگیخته شد، خود را در قالبی دیگر، یا به تعبیر دقیق‌تر، جهش جدید بازتولید می‌کنند."

سلّمنا...

آیا این آقای حجاریان نبود که پس از آنهمه خون و خونریزی در سال 88 و مدعی تقلب به صحنه رسانه آمد و گفت آنچه رخ داد تقلب نبود بلکه تدلّس بود؟!

آیا به زعم حجاریان این "تغییر قالب در هنگامه برانگیخته‌شدن حساسیت‌ها" نیست؟!

در صفت مکیدن از منافع ملت هم کیست که نداند که اصلاح‌طلبان ستادی تمام امنیت و سابقه و مال خود را مرهون نظام و انقلاب اسلامی هستند اما امروز علیه همین نظام تئوری تحریم انتخابات می‌دهند، از بام تا شام سمفونی خیابان می‌نوازند و به دنبال ایجاد فتنه‌ای بزرگتر با محتوای "فتنه اقتصادی" هستند. (جالب است که شاهد بودیم حتی یکی از آنها هم از این گفت که اگر نظام اسلامی هم نباشد اما اصلاحات می‌ماند!)

این تزویر آیا مصداق اتمّ مکیدن از منافع اجتماع و دشمنی علیه همان اجتماع نیست؟!

***

1_ https://irna.ir/xjLLjD

2_ https://mashghenow.com/?p=5820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    15 8
    عاقبت عقده های انباشته شده ناشی از برآورده نشده آرزوهای اصلاح طلبان تهوع آور توسط غربی ها، ایشان را خواهد کشت! مشکل این جاست که این عقده ها را که منشأش بدعهدی غربی ها نسبت به جماعت غربگدای ایران است، تبدیل به کینه علیه مؤمنان و انقلابیون وطنی، نظام و جبهه مقاومت کرده اند و انتقام فریبکاری های یانکی ها را می خواهند از مخالفین شان در داخل بگیرند آن هم به سبب این که سرانجام مواردی چون برجام را پیش بینی کرده بودند!!!
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      16 4
      اصلاح طلبان قیمت ارز را 10 برابر کردند یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند خدا لعنت شون بکنه.
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      3 0
      آقا اجنه یعنی جن ها نه جنین ها.
    • ایران IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      4 0
      اورین، افسادطلبان غربگدای مافیا ..نه همشون، آنقدر غربگدا بودن، که از هیچ ظرفیت اقتصادی منطقه بهره برداری نشد سالیان متمادی. تمام نخبگی اقتصادی‌شان این بود نفت خام بفروشن ببرن بانک لندن، در دوبی ببرن بانک لندن، بیس ازين بوده بگید بدانیم.
    • سوخته IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      2 0
      چهره کثیف اینها از سیاه هم سیاه تر است
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    12 6
    افسادطلب یعنی بی‌دین
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      12 1
      اصلاح طلب = افساد طلب = فرصت طلب
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    1 4
    مشکل خود مسئولان هستند بخصوص بانک مرکزی که نظارتی روی فضای مجازی در اختیار صرافی ها ندارد البته متاسفانه صرافی ها از وابستگان دولت هستند
  • پرشیا IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    5 2
    اجنه پیر را خوب آمده ! فرقه خاندان خلافت جنیان بعل و گوساله سامری. دوران برده داریشان پایان یافته. عصر طلایی فرهنگها بازمی‌گردد با همه فرشتگان.
  • پرشیا IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    4 2
    ایشون استراتژيست اجنه پیر هستن. دارن برا همان اجنه پیر استراتژی میدن، شفاف و سرگشاده. ربطی به شما نداره. مکالمات داخل مافیایی خودشونه، داداش. :) مگه شما اجنه ای؟ خب پس چی میگی..به خودت نگیر. اجنه به دودمان خلافت سامری خودشون میگن، همونا که جن میپرستن، نمادش هم..بتهان! همونا مگه شما جن میپرستین ..که نمادش بتهان؟ هان؟ خب پس با شما نبود.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    11 3
    همتون سراپا یه کرباسید
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      14 0
      مرگ بر مریم رجوی
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      7 0
      باند بازی و رانتخواری و عوامفریبی ویژگی بارز جریان افساد طلب است.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    13 6
    دقت داشته باشید که صهیونیست ها بزرگترین سرمایه انگلیس و اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه صهیونیست ها هستند
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    3 2
    در بحث نظارت نکردن بر بازار و اینکه مسئولان به جای رسیدگی بر مسئله گرانی بر نبود کمبود کالا تاکید ( فرافکنی ) می کنند. شما ببینید وقتی دغدغه حتی نمایندگان مجلسمان تامین شدن کالاهای لوکس برای مرفهین بی درد هست چه انتظاری از مسئولین دولتی دارید؟! آقای جلال رشیدی کوچکی نماینده مجلس ممنوعیت ورود آیفون ۱۴ را کاری بی ارزش تلقی کردند و فرمودند با این کارهای بی ارزش مردم را ناراضی نکنید، حالا دیگه خودتون می دونین منظور این آقا کدام مردم هستند که دغدغه خرید گوشی ۱۰۰ میلیونی و شایدم بالاتر را دارند!؟
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      1 2
      جناب دغدغه چیزی هست که مدام ازش حرف زده بشه الان نگاه کن سرعت نت چقدره
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    11 5
    آقای حجاریان یک سوال: شما و دوستانتان که قبل از انقلاب هیچ نداشته اید چطور و از چه طریق صاحب این ثروت افسانه ای شده اید؟! نکته جالب این جاست اشخاصی هم با پول پاشی به انتخابات و دولت وارد کردید که زندگی به شدت لاکچری در کاخ های نیم هزار میلیارد تومانی دارند
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      4 0
      افساد طلبان امثال حجاریان از طریق رانت و واردات کالاهای اساسی و غیره صاحب ثروت و پولهای کلان باد آورده شدند.
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 6
      كدوم ثروت ؟!
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    1 2
    الان خوب بود یا بد حجاریان ؟
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    2 0
    مشکل مردم ایران شبکه نفوذ است که در پشت تمام مشکلات این مملکت حضور دارند راستی ریشه یهودی های مخفی کی در این کشور خشک خواهد شد ؟
    • پرشیا IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      0 0
      یهودی نیستن، قبلا در میان یهود مخفی بودن.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    هم گرانی و هم کمبود کالا
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    5 0
    کمبود نیست گرانی مسئله است
  • بهنام IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام مشرق جان عدم کنترل تورم و گرانی مستمر و حاد باعث نا امیدیه
  • علی افصحی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    4 3
    امام خامنه‌ای سخن از موضع گیری ایمانی در برابرمواضع سیاسی کارانه! در موضوعات مختلف در دیدار با همافران نیروی هوایی فرمود که مؤیدات آن را در گفتار و کردار شیطان بزرگ آمریکا ، غرب وحشی و «اجنه های پیر اصلاح طلب مرتجع » می توان یافت. امام خامنه‌ای از ابتدای رهبری الهی اش ممشای خود را بر قرآن، سیره ائمه اطهار ، روایات و به ویڑه نهج البلاغه قرار دادند. اما خامنه‌ای همه اتفاقات جهانی و جریانات مختلف داخلی از جمله اصلاح طلبی ریاکارانه را درون دینی دیده و از منظر وحیانی همه آن ها را تحلیل و بر آن ها سوار شدند. امام خامنه‌ای عملا اجنه های اصلاح طلب را می دید که با چه تعصب و سخت گیری قبیله ای و در هرشرایطی رنگ عوض کرده و سیاست را کسب قدرت و برای مکیدن شیره جان ملت دستبرد به بیت المال دیده و برای جبهه بی ریخت ! عجوزۂ اصلاحات امپراطوری اقتصادی شکل دهند و هرگز عقل نقادی در بین«اجنه های پیر »وجود نداشته و ندارد. و همه این تلون اصلاحات ارتجاعی را حجاریان ، تاجیک،سریع القلم و...صورت بندی کردند! و امام خامنه‌ای این لجاجت ، اشرافیت ، سخت گیری و ملون بودن را با عثمانیان این همانی کرد. همو که با لجاجت و اشرافیت و باسر دسته گی «اجنه پیر» از نصایح و نقادی امیرالمومنین سرباز زده و دست آخر خود را به کشتن داد! همان سرنوشتی که بر اجنه پیری چون موسوی، خاتمی ، موسوی خوئینی ها، بهزاد نبوی، حجاریان و...مستولی شد.امام خامنه‌ای آن چنان در خیرخواهی به اصلاح طلبان فرصت طلب اصرار فرمود که برخی از انقلابیون حنی مسئله دار شدند چنان که مولی علی در نهج البلاغه فرمود که ای عثمان آن چنان در دفاع از تو اصرار کردم که متهم به طرفداری از تو شدم. امام علی حتی فرزندش امام حسن را محافظ عثمان قرار داد چنان که امام خامنه‌ای بهترین فرزندان ولایی را محافظ احنه پیر موسوی ، زنش ، کروبی ، خاتمی و... قرار داد. اما این رفتار ایمانی امام خامنه‌ای بالأخره کار خود را کرد و تدریجا چنان ابتذالی جبهه بدترکیب اصلاحات اجنه پیر را گرفت که هرچه می نویسند و می گویند دیگر علیه خودشان کارکرد داشته و فقط خود افشایی است و این امام خامنه‌ای است که سرافراز و مقتدر همچنان با مواضع ایمانی بر همه سیاسی کاران فائق آمده اند. بی آینده گی و آینده نبینی و عمل زدگی فقط در اردوگاه اصلاح طلبان مرتجع بوده و همه به نقطه پایان رسیده اند.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    6 2
    آقای رئیسی! هرزنامه های زنجیره ای را که تعطیل نکردید،هیئت دولت شده خانقاه! لا اقل اجنه های تغذیه نشده مثل حجاریان و عبدی را بعنوان شاهد دعوت کنید تا شاخص تورم را از نزدیک لمس کنند😀
    • پرشیا IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
      0 0
      خیلی بانمک گفتی 😍 ترجمه کن یعنی چی
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    3 0
    چه عجب بابا یه ته خبری از گرانی نوشتی
  • عمو IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    مشکل لوبیا و باقالی و نخود و عدس و مرجان و جلبک نیستا چیزای دیگِس.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    2 0
    نویسنده درود بر شرفت که حرف حق گفتی،مدتهاست که وقتی مخاطب در اخبار یا نشریه ای در جواب درخواست برای رفع گرانیها با جمله بیربط :در بازار کمبود هیچ کالا نداریم مواجه وایندلیل عجیب رو از دهان اصلاح طلب میشنوه، مخاطب کلن هنگ میکنه که این فراوانی کالا الان به مشکل گرانی بی سابقه چه ربطی داشت؟ بحث مبتدی تاثیر وفور کالا وقتی در مبحث گرانی مطرح هست که کم بودن تعداد کالایی موجب افزایش قیمت مقطعی اون کالا شده باشه،اما در حال حاضر هر بی اطلاعی هم متوجه میشه که الان مشکل جامعه« گرانی بدلیل عدم نظارت پیگیر و جدی دستگاهها و صنفهای مرتبط نظارت بر قیمت کالا» هست و نه بدلیل کم بودن کالا.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    2 0
    نویسنده درود بر شرفت که حرف حق گفتی
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    1 1
    مردم خسته اند
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    3 0
    البته این فضل خدا بود که ححاریان به کامل ترین نحو خودش و هم طیف هایش را معرفی نماید
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    مثل اینکه دربین کاگزاران گرانی یک مساله دسته چندم هست تا کنون ما ازاخبار ایران اصلا حرفی نمی شنویم این مساله یعنی شما مشکل شناختی وترکیبی دارید نه مردم
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    4 0
    حجاریان خبیث اجنه ی پیره؟
  • وحید IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    قیاس کردن جنین با رشد و تکامل انسان در جامعه
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    4 0
    این افساداتی تهوع آور با صورت و سیرت کریه المنظر خودش نمونه اکمل اجنه ای است که سالها تیشه به ریشه این انقلاب زد ولی شلیک هاش همواره به سمت خودش کمانه کرده و مصداق اکمل خسرالدنیا و الاخره به یقین حضور حضرت ملک الموت را بزودی درک خواهد کرد.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
    0 0
    دلار را 23 تحویل الان 48 تومن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس